Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-03-08 på alla områden

  1. 3 poäng
    https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/sjöfartsverket-tar-hjälp-för-bättre-sjökort/ar-AAUKDGR?ocid=msedgdhp&pc=U531 Det här är ju irriterande uttalande från en tydligen okunnig generaldirektör. Fritidsbåtsfolket har under många år skickat in "felanmälningar" när vi hittat felaktigheter i sjökorten. Jag har rätt många sådana korrigeringar på mitt samvete. Nu ska vi tydligen gå ett nytt varv för att rätta till Sjöfartsverkets galenskaper. Varför inte "backa systemet" och rätta till de tokigheter som Sjöfartsverket själva skapat i projektet Sjökortslyftet. Hur kan man som ansvarig för sjömätningsverksamheten helt okritiskt byta många år av insamlad djupdata mot Lantmäteriets uppfattning om tillståndet under ytan. Att förlita sig på Lantmäteriets förmåga att flygfototolka djupuppgifter var ingen god idé (jag har uppfattet det som att de märkliga grund som lagts in kommer från Lantmäteriverket). Varför inte kolla Hydrographicas sjökort i de områden där de finns. De har bevisligen en helt annan kompetens att tolka djupuppgifter från flyfotounderlag. Sen är det bra att Sjöfartsverket använder Lantmäteriets uppfattning om var strandlinjen finns. De har bättre kunskap än Sjöfartsverket om hur det ser ut ovanför vattenytan. Sen kan det vara problematiskt att bestämma var strandlinjen går med hänsyn till olika vattenstånd men där finns säkert en standard för vilken vattenståndsnivå de ska utgå ifrån.
  2. 3 poäng
    Den här tråden visar Marineguiden från sin bästa sida. En TS "som gått på en mina" vid sitt båtköp och köpt en båt med betydligt värre skada än vad han insåg. Lite missuppfattningar i början om händigheten hos TS men som reddes ut utan att någon surnade. Lite goda råd från många håll och en TS som hade förmåga att omsätta råden till en riktigt rejäl och snygg reparation. Och som avslutning en sammanställning av "så här blev det". Grattis @Bella510 till en hel o snygg båt som du kommer att känna dig trygg med och kan njuta av i många år.
  3. 2 poäng
    Det har nu dykt upp irriterande reklam som pop-up fönster varifrån man måste klicka sig vidare för att komma till inlägget man klickat på för att läsa. Detta händer på såväl Iphone, Ipad som på PC med W 10. Irriterande! Ta bort!!! Dessutom dyker det upp fler mellanrum med reklam inne i trådarna. Detta kan jag dock leva med, om jag måste, då jag inser att finansieringen av MG sker via reklamen.
  4. 2 poäng
  5. 2 poäng
    Kanske en korkad tanke, men… det är ju rätt kallt nu. Då ryker ju motorn betydligt mer än när det är varmt i luften, och den blir lite mer svårstartad, så - är något verkligen fel?
  6. 2 poäng
    Ja, på med remover och tryck dit glapack, den sitter av sig själv mot removern. Ett tipps är att köpa täckfolie på typ Biltema eller Jula, lite lättare att använda än glapack. Klipp folien i ca 60 cm breda remsor som du lägger på vertikalt på removern. Då drar du en remsa och skrapar, sen nästa remsa och skrapa osv.
  7. 2 poäng
    Sedan finns det ju vissa som gärna vill ha rätt och därför lägger hela sin själ i att hitta fel i andras inlägg, oavsett vad.
  8. 2 poäng
    Nu blev jag sur! Jag tycker det blev ett jävla massa surt gnäll över en medlem som glatt lade ut information som denne tänkte andra kunde vara intresserade av och ville dela med sig av. Tycker man själv att den informationen var värdelös så ignorerar man den och bläddrar bara vidare. Inläggets syfte var ju uppenbart inte att starta någon jävla folkomröstning! Syftet var att delge information. Man behöver INTE tala om att man tyckte den informationen var onyttig och ifrågasätta hur trådstartaren kan tycka att det var bra information. Tycker du den inte är bra så är du uppenbarligen inte målgruppen för den typen information. Hur denna tråd utvecklade sig tycker jag var ett sorgligt avsnitt i forumet i hur man bemöter en forummedlem. Det är skillnad på att publicera objektiv information i syfte att göra den tillgänglig för den som tycker den har ett värde och att publicera saker som är meningen att debatteras, t.ex. att yttra en åsikt om något.....eller yttra en idé. Objektiv information är ju inte en idé, så varför debattera den?
  9. 1 poäng
    Hej Jag är ute på långsegling med en kanske lite annorlunda tanke än de flesta svenskar som seglar långt och länge. Jag tänkte skapa en tråd där jag kan skriva lite och svara på frågor o s v. Mest för min egen skull. Jag behöver öva på svenska språket. 😄 Jag skriver på telefonen så det blir nog inga långa anekdoter eller kåserier. Jag seglar en Najad 390, s/y Panacea. För närvarande sitter jag fast i Mindelo på Kap Verde med motorproblem. Mitt mål är inte att segla. Mitt mål är att resa, uppleva och lära känna olika kulturer och framförallt mat. Segling är bara ett bra verktyg att göra detta. Jag tar med mig mitt hem och bor där jag trivs. Jag ser mig som en nomad, jag har inget emot att stanna så som jag gjort nu, i drygt 5 veckor på samma plats. Jag har träffat nya vänner, hittat massor med kontakter och mött väldigt många likasinnade. Jag har ingen tidsplan, ingen egentlig tanke på att segla hem igen. Jag försöker att hålla en budget så jag kan segla i tio år. Med lite jobb och inkomster kanske man kan hålla sig flytande, jag vet inte men jag tänker segla så länge ekonomi och hälsa tillåter. Jag lämnade Sverige i Augusti och har hittills kommit till Kap Verde. Jag räknar med knappt 5000nm hittills i år. Från Västervik via Kielkanalen, Nederländerna och sjöarna till Amsterdam, utmed franska kusten, över Biscaya till Spanien, vidare utmed ebriska halvön med tillhörande skräck för späckhuggare, Kanarieöarna, alla utom la palma p g a vulkanutbrottet, till Dakar, upp i Gambiafloden och nu på Kap Verde. En underbar resa med många strapatser. Mellan Lissabon och Praia, Kap Verde, var forummedlemmen @Mackey med hustru med i nio veckor. Som det ser ut nu kan jag kanske komma härifrån inom tre veckor men då är vi nästan i mars och en stor del av säsongen i Karibien är passerad. Kanske blir jag kvar här på Kap Verde till säsongen börjar igen i November. Här finns mycket att utforska. Alla öar är olika så man kan tillbringa lång tid här I "europeiska Karibien" utan att få långtråkigt. Om motorproblemen drar ut i en juridisk tvist har jag väl inget val än att stanna men jag trivs här. Imorgon skall jag åka till grannön med färja och tillbringa några dagar där och vandra tillsammans med en vacker kvinna, man kan ha det sämre. 😎 Ha det fint hemma i trygga men kalla Sverige.
  10. 1 poäng
    150A säkringen skyddar din 16mm2 kabel mot kortslutning men inte överbelastning. Jag antar att du har kvar dom mindre säkringarna från din tidigare figur som skyddar ledarna till dom olika förbrukarna? Om inte så måste du använda a och b och där ha tillräckligt små säkringar för att avsäkra förbrukarna men annars hade jag skippat dom. Tycker dock att 150A-säkring till dom förbrukare du har listat är mycket overkill. Har du en stor inverter kanske det behövs, men till dom förbrukare du listar klarar man sig med en betydligt mindre säkring. Generatorn laddar ju med max 65A om ens det.
  11. 1 poäng
    Medelvärde är en sak men det är det specifika fototillfället som avgör utseendet på det underlag som ska tolkas. Listan nedan är nivån vid Landsort norra för ett par veckor sedan (Data från SMHI). Som en liten tankeväckare för dem som tror att vattenstånd enbart handlar om tidvatten. Vid branta stränder påverkas läget på strandlinjen självklart inte så mycket av vattenståndet men det finns många låglänta områden längs Sveriges kuster (kusten består inte bara av Stockholms skärgård) där påverkan av vattenståndet är ordentligt stor för varierande vattenstånd.
  12. 1 poäng
    Är skärgården så trång att höga flöden från land ger en närmast statisk höjdgradient?
  13. 1 poäng
    Man vet aldrig, eller så tar jag med mig en bit av ön. 😁
  14. 1 poäng
    Nja. Säg att det är ca +/- 50 cm vid hög- resp lågvatten. 1 m skillnad vertikalt på en sluttande strand kan nog göra flera meters skillnad horisontellt så nog spelar vattenståndet roll för strandlinjen.
  15. 1 poäng
    Inte är de kanibaler på Kap Verde? Ha det bra och många hälsningar från din gamla besättning. Tillägg: Hår i norr har corona avlösts av Putins krig mot Ukraina. Jag skulle gärna vara långt här ifrån (som du), men förhoppningsvis kan jag göra nytta som lastbilschaufför ner till Polen/Ukraina i alla fall.
  16. 1 poäng
    a och b skall inte behövas. c och d enligt manualen för skiljerelät (men som jag skrev tidigare har inte jag det på en fabrikselkopplad nyare båt).
  17. 1 poäng
    Just nu väntar jag på delar. De kommer med båt från Nederländerna och det tar nog några veckor till. När jag fick veta att jag blir kvar här så blev jag lite lättad att ha en bra ursäkt att stanna i Mindelo. En stad jag blivit förälskad i, på båda sätt. 😀 I går blev jag hembjuden till en man som spelar gitarr. Jag tog med min Jembe och vi jammade i flera timmar. Att resa är inte bara att se andra miljöer, det är att lära känna kulturen och folket. Efter ett tag på samma plats får man vänner och respekt och det är därför jag gillar att resa. Snart är jag nog på menyn på den lokala restaurangen. 😀 I övrigt har jag det bra. Har skaffat vänner som är väldigt fascinerande, massor med partyn och umgänge. Börjar bli för gammal för detta tror jag. 😀 Det finns en kanal på Youtube som heter Winded Woyage. Han beskriver livet i Mindelo på ett ganska rättvist och bra sätt. Det är mycket dansande flickor i videorna men det är så det är här. Detta är en stad för kultur och fest. Han har visat mig många sidor av Mindelo och var t o m tills nyligen min svärson. 😀😀😀 Ärligt talat vill jag nog inte skriva om allt jag varit med om här men jag försöker. 😎😏
  18. 1 poäng
    Det är jag som justerat Adsense. Men den där splashscreen reklamen skall inte aktiveras. Skall fixa det. Dom är irriterande. Skall kolla på space också! Tack för påpekandet! //stavhammar
  19. 1 poäng
    "De flesta båtar"... ? TS segelbåt med MD11 har nog knappast den typen av drev där även avgaserna går ut, och bland axelbåtar, i synnerhet äldre, är det nog snarast nästan standard att avgaserna släpps ut ovan vattenytan. Spridarna/insprutarna tror jag mindre på eftersom röken är vit. Tyder snarast på vattenånga. TS, du skulle inte kunna filma en videosnutt och lägga upp här ? Kall väderlek kan ge mer vitrök, men på dig verkar det som att det verkligen är mer än "väderleksrök". Även om det kan verka flöda på bra ur avgasröret kan det vara trögt någonstans. Eftersom du verkar ha färskvattenkyld motor så har du minst en, kanske flera värmeväxlare. Det kan ju faktiskt sitta något och blockera lite av flödet, och visserligen kyls motorn fortfarande men när kylvattnet når avgaskröken och blandas med avgaserna är det lite för varmt för att direkt ta ner temperaturen utan att vattenånga bildas. Krävs inte mycket blockering/minskning för att detta skall märkas. Så tipset är att öppna ev. värmeväxlare och kolla kylkanalerna så gott du kan. Om du har sjövattenfilter så kan det ändå vara någon gammal impellerrest som fastnat. Och om du inte har filter kan allt möjligt komma in och blockera.....
  20. 1 poäng
    Tanken är att plasta för hållfasthetens skull. Nu är det ju en brott på ömse sidor och endast den vågräta ytan finns kvar. Dessa balkar (2st) är som jag tänker mig det som stabiliserar aktern som motorn vilar på. Oavsett så kommer vi slipa och plasta ett lager resten av balken också för att nyttja sidorna mot trossbotten för vattensäckar. (mer hygieniskt än den lösning som finns sedan tidigare). Det måste bli tätt oavsett, men kräver inte lika många lager på den övriga ytan, mest finish där. Vi kommer göra en mindre genomföring istället där en kondens motsv. kan komma igenom ner till länspumpen.
  21. 1 poäng
    https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/sjöfartsverket-tar-hjälp-för-bättre-sjökort/ar-AAUKDGR?ocid=msedgdhp&pc=U531
  22. 1 poäng
    Jag tackar för informationen. Läste faktiskt idag om detta i senaste nyhetsbrevet från Båtliv. Listan är ju del av ett miljöprojekt och de pratar om någon digitalisering. Kanske kan det resultera i något matnyttigt, t.ex. miljömärkning av de fritidsbåtshamnar som också är gästhamnar.
  23. 1 poäng
    Fast så funkar det ju i en diskussion, vilket är grunden till ett båtforum. Någon har en tanke, en idé. Den är kanske jättebra för någon, någon annan hittar fel i den. Det betyder inte att idén är dålig - bara att det kan finnas andra perspektiv. Om man skall bli tyken varje gång någon hittar brister i ens idéer, då måste livet vara jobbigt. Själv välkomnar jag sådana påtalanden, hellre det än att någon kommer och är klok i efterhand. Vill man bara ha applåder, får man predika för kören.
  24. 1 poäng
    Det är ingen större prisskillnad: Biltema 305 kr/liter (finns endast 0,75 lit burkar) Le fant 320 kr/liter (vid köp av 2,5 liter på bl.a Skeppa) Jag har använt Le fant och den fungerade bra på min båt. Gjorde även test med Biltemas på en begränsad yta och vill minnas att den också fungerade bra, men jag minns inte om det var någon wow skillnad mellan dem. Men pga att det var marginell prisskillnad köpte jag LeFant som fanns i större burk, vilket jag tyckte var smidigt.
  25. 1 poäng
    Själv knyter jag båten i närmaste träd eller brygga eller annat lämpligt i närmaste naturhamn eller vad som helst om det är nöd på det viset. Det behöver jag ingen lista till. 🙂 Jag kan se en fara ifall man markerar ut varenda båtklubb och hamn, en del personer har svårt att förstå att man inte bara kan ta en plats som är ledig vid en brygga och lägga sig för natten - händer då och då i vår klubb. Jag och kompisen råkade väcka en sådan herre när vi klev ombord på nattvakten för att säkra förtöjningarna och han kom upp yrvaket och sa ”jag visste inte vars jag skulle betala” och vi fick förklara att man inte betalar någonstans för hamnen är privat och inte bedriver gästverksamhet, men att han kunde ligga kvar över natten, den här gången. Tydligen skämdes han dock, för han kastade loss vid halv fyra innan solen gick upp. Nu var ju inte meningen att du skulle bli kränkt och upprörd med mitt inlägg, men det blev du tydligen. Så kan man också reagera.
  26. 1 poäng
    Kollade du och justerade spridarna när du fixade topparna?
  27. 1 poäng
    Inga (osäkrade) nakna kopplingspunkter skall/får hänga fritt. Inte heller denna typ av säkring, vars hållare mig veterligen inte finns för rent kabelmontage. Egentligen skall så mycket som möjligt i en rörlig installation som en båt vara fastbuntat/fastskruvat alldeles oavsett, då vibrationer och rörelser med tiden kan ställa till det. Montera ANL-säkringen på närmaste skott eller fast kant, nära batteriet.
  28. 1 poäng
    Ja, om inte Sjöfartsverket ändrar sig och gör om, så blir det till att hålla hårt i de sista vettiga versionerna av sjökorten på västkusten.
  29. 1 poäng
    Kan lägga på lite mer bränsle på brasan. Såg i På Kryss dom här bilderna: https://pakryss.se/sunden-som-forsvann/ Bortsett från att "Sjökortslyftet" stänger sundet helt - vilket är galet eftersom där är 16 meter djupt - så har man lagt en 6-meterskurva halvvägs in i sundet och en tremeterskurva vid östra änden. Hur i hela **** kan man lägga 6-meterskurvan mitt i utan att gissa? Hade man haft någon form av information om djupet så hade man vetat att där är bråddjupt. Så varifrån kan man ha fått den informationen??? Finns det något annat svar än "VI GISSAR, den kanske ligger i mitten då om vi antar att sundet är stängt i öster..." Är det gissningar vi får framöver? Är det seriöst?
  30. 1 poäng
  31. 1 poäng
    Du kan ha upp till 130V in! Jag har kört tre varianter på detta tema. Den första var för att kunna ladda ankarspelsbatteriet. Nu har jag en 20W solpanel och en enkel PWM-regulator. Detta har hittills räckt för att hålla batteriet laddat men som reserv har jag en DC/DC omvandlare. Testat och fungerar. Den andra har jag i bilen, enkel PWM-regulator och DC/DC omvandlare för att hålla ett extra batteri till kylboxen. Regulatorn kunde man ställa så den slog av vid 12,5V. Den tredje är till jollens batteri om jag har den på släp. Kommer inte ihåg vilken spänning DC/DC omvandlare ger men 30-40V så att jag kan ha en lång kabel till jollen. En väldigt användbar teknik.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...