Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2022-03-07 på alla områden
-
4 poängKom lite annat i vägen… valde till slut att slipa ner hela fronten då jag hittade lite mer fina sprickor, har nu kört ett antal vändor till med glasfiber och har lagt på två rejäla lager med gelcoat. ska jämna till det lite med ytterligare gelcoat när jag får en lucka. sen blir det lite slipning för att få konturerna någorlunda rätt innan topcoat. ytterligare en erfarenhet var att gelcoat putty och gelcoat inte var riktigt samma 🙈 nåväl, nu börjar man lära sig handskas med även detta. kommer nog lägga ganska tjockt med topcoat för att kunna slipa det rakt, är detta feltänkt? dåliga väggspacklare brukar vara bra på att slipa 😉
-
2 poängFast så funkar det ju i en diskussion, vilket är grunden till ett båtforum. Någon har en tanke, en idé. Den är kanske jättebra för någon, någon annan hittar fel i den. Det betyder inte att idén är dålig - bara att det kan finnas andra perspektiv. Om man skall bli tyken varje gång någon hittar brister i ens idéer, då måste livet vara jobbigt. Själv välkomnar jag sådana påtalanden, hellre det än att någon kommer och är klok i efterhand. Vill man bara ha applåder, får man predika för kören.
-
2 poängDär har Patrik rakat fram självaste pudelkärnan i båt- och bilunderhåll; Orkar man göra lite varje år så slipper man det där stora svettjobbet 😀
-
2 poängÄr toppfart en prioritet så är monteringen av motorn och val av propeller mycket mer avgörande än om det är en Yamaha eller Mercury. Det finns dock ett talesätt: "De som kör Mercury är först framme, det som kör Yamaha kommer alltid hem". 🙂 Jag kör Mercury Pro XS på min Buster och är mycket nöjd. Lite mer högljudda än vissa andra maskiner, men prestandan är mycket bra! Sätt på en Mercury Pro XS 200 med en Tempest Plus eller Fury propeller så lär du toppa några knop norr om 50.
-
1 poäng
-
1 poängBlev varken kränkt eller upprörd. Bara trött på mej själv att jag ens orkar lägga energi på att skapa en tråd som någon kan ha nytta o glädje av och sen är jag så förbannat korkad att jag försöker förklara min avsikt med tråden eftersom forumister är snabba på att hitta alla möjliga motargument utan att fundera på att det kan vara bra info för någon annan. bla som du sker att då kommer en del personer att lägga till vid hamnarna och inte veta om att det inte va en gästhamn. Dom typerna har alltid funnit och kommer alltid finnas oavsett vad. Hoppas att jag blir klokare i framtiden och sluta att starta trådar och delta i forumet, tyvärr tror jag inte att jag lyckas med det eftersom jag är ganska nyfiken och vill lära mej mer om saker o ting.
-
1 poängHej Christer.. Låter precis om min. trodde det berodde på viss del till skit bakom rodret. Ska nog prova med en fyrbladig och ganska stor tänkte jag för att se om jag kan få ner varvet och kanske få den att gå lite lugnare/stabilare. Kanske tänker galet men är inte riktigt duktig på just det här känner jag.' Optimalt skulle vara ibland att kunna ligga på runt 12 knop pga lite farträdd dotter till viss del.
-
1 poängRoade mig att köra för hand idag. Ca 1 timme runt båten under listen. Har inte använt rubbing på 2 år nu eller maskiner, bara nano 3 i ett. Är grunden bra så behöver man ingen maskin... Förhoppningsvis blir hon helt färdig i veckan och vi kan sjösätta snart!
-
1 poängSjälv knyter jag båten i närmaste träd eller brygga eller annat lämpligt i närmaste naturhamn eller vad som helst om det är nöd på det viset. Det behöver jag ingen lista till. 🙂 Jag kan se en fara ifall man markerar ut varenda båtklubb och hamn, en del personer har svårt att förstå att man inte bara kan ta en plats som är ledig vid en brygga och lägga sig för natten - händer då och då i vår klubb. Jag och kompisen råkade väcka en sådan herre när vi klev ombord på nattvakten för att säkra förtöjningarna och han kom upp yrvaket och sa ”jag visste inte vars jag skulle betala” och vi fick förklara att man inte betalar någonstans för hamnen är privat och inte bedriver gästverksamhet, men att han kunde ligga kvar över natten, den här gången. Tydligen skämdes han dock, för han kastade loss vid halv fyra innan solen gick upp. Nu var ju inte meningen att du skulle bli kränkt och upprörd med mitt inlägg, men det blev du tydligen. Så kan man också reagera.
-
1 poängDen länken var riktigt intressant. Den visar med all tydlighet att allt som står på internet inte är sant alt är vinklat åt nåt håll. Jag polerar bilar och båtar som hobby och kan som sådan konstatera att en maskin bör ha en effekt på minst 600 W för att klara av oxid på båt. (Då är det en liten maskin med max 125 mm trissa). Står det nåt om effekt på motorn på batterimaskinerna ? Sen ska maskinen vara lätt, står det nåt om vikt på batterimaskinerna ? Förutom på 12voltarn fråm Milwaukee som jag mer som en leksak, om än dyr sådan. Mitt tips är roterande maskin med sladd från erkänt märke för att polera upp båten till fint skick (Rubbing/polercreme). Sedan en oscillerande för de kommande 4 åren med fin polercreme & wax. Så jag skulle nog rekommendera att försöka hyra/låna en roterande när det behövs och köpa en riktigt bra oscillerande. Oscillerande är enkel att jobba med, tar inte för mycket och medlet gör jobbet. Roterande tar betydligt mer, lyfter den mest oälskade båt till nya höjder, men tar också mer på gelcoaten. Så ta det försiktigt ni som kör roterande.
-
1 poängOm det nu är så stort problem med ett förslag med en lista på aktuella hamnar i Sverige så kan väll någon moderator radera den här tråden! Så kan ni fortsätta att använda er kära Maringuidens karta. Kan ju alltid hoppas att någon får nytta av listan, om inget annat så dom som letar efter en båtplats.... Som tråden heter "Fritidsbåtshamnar i Sverige" nämnde inte ens nått om gästhamnar....
-
1 poängDu skriver för blinda ögon, det är bara det fetade som gäller. Sorgligt men mycket sant och tydligt i TS inlägg i denna tråd.
-
1 poängMan kan å andra sidan peka på "but considered to be a Substance of Concern (SoC), i.e. a co-formulant in a biocidal product with an inherent capacity to cause an adverse effect on humans, animals or the environment."
-
1 poängLeta efter roterande såklart, oscillerande kommer att "vobbla" mer. Satsa på Makita, har nästa allt med detta märke, håller bra kvalitet ENLIGT MIG iallafall.
-
1 poängGår åt rätt håll.. Nu ska bälgen komprimeras och sedan ska kylvatten hittas och kopplas
-
1 poängSer det som en direkt (och f.ö. oförskämd) passning till mig Ojdå trampade på ytterligare en öm fot vilket upprepar sig då jag tidigare på samma sätt stött mig med MG;s experter vars råd och åsikter inte får ifrågasättas. Hoppas IngemarE kan acceptera min ursäkt för detta ohyggliga övertramp då jag lovar hålla mig borta en längre tid i detta lättkränkta forum. Överlåter till er 10-12 (snarare 5-6) som har ofelbara åsikter om allting så slipper vi vidare debatter. PS Fast jag tycker ff jämförelsen med Svenska kusten och bergsklättring haltar betänkligt. Lycka till TS
-
1 poängJag brukar: 1. Tvätta båten med vatten och Lefants cleaner för att få bort skit. 2. Använda Turtles flytande cleaner för metallic-lacker för att få bort oxid och djupt liggande smuts. Jag arbetar in den med fuktig svamp, och efterpolerar med Turtles polerduk/polerpapper. 3. Vaxa med Lefants flytande vax. Det är lättarbetat. Fuktad svamp, vaxklick stor som en femkrona, efterpolerar med Turtles polerduk/polerpapper. Så här blir min båt från 1980 då. Helt OK tycker i alla fall jag 🙂
-
1 poängDå är det min tur att be om ursäkt för påhoppet och ibland är det svårt att se nyanserna i text mot när man diskuterar ansikte mot ansikte. För att lägga lite bakgrund. jag är utbildad maskiningenjör med dryga 20 år i arbetslivet, har skruvat en hel del med bilar och motorcyklar samt helrenoverat hus ( mura, putsa, snickra osv…) och bara för att jag frågar betyder det inte att jag inte vet men min natur är att jag gärna vill få det bekräftat/styrkt av folk som gjort liknande arbete i verkligheten och inte bakom ett skrivbord. Ibland finns det många olika varianter av sanningen på nätet vs instruktionsanvisningarna… båtar är dock något som jag inte pysslat med och ville därför veta mer om hur materialet beter sig. plöjt igenom en del forum och tyckte MG hade bra svarsfrekvens samt kunskap, därav valet av MG. Som sagt, kände mig lite påhoppad men vi avskriver det som en missuppfattning. Vad det gäller framfarten med båten så känns det relativt enkelt att bygga upp och stärka skrovet, det svåra blir nog att få det osynligt när man är klar.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00