Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-03-06 på alla områden

  1. 2 poäng
    Biltemas säkringshållare och prylar är ofta väl så bra som andra. Men även de finns i olika prisklasser. Hållaren de säljer för ANL är helt ok, men se till att montera säkringen och kabelskon utan någon bricka emellan dem, så blir det lägst övergångsresistans (oavsett stället du köper hållare på). Brickan sätter du istället precis under muttern. Mot kortslutning och 35mm² kan du gå upp en bit till i säkringsstorlek, men 300A räcker. Tänk också på att max säkring mot kortslutning är lika mycket beroende av kabellängden som arean, något som dock sällan är angivet i "tabeller" liknande den du refererar till. I våra installationer är det normalt väldigt korta längder mot vad man skrivit tabellen för, så därför kan det spreta ganska ordentligt och ge olika information (ofta lite väl låga värden) beroende på var man tittar. Om säkringen som ev. sitter direkt på startmotorn skulle räcka ? NEJ ! Det är en vanlig missuppfattning att säkringen är till för att skydda prylen ifråga som den är ansluten till. Det kan vara sant i vissa apparater så man inte bränner upp prylen om man skulle dra ut för mycket ström (nätaggregat t ex). Men i detta fallet är det en huvudsäkring för att skydda mot kabelbrand i första hand. Dvs om pluskabeln skulle skavas mot motorgods eller något ramla ner och kortsluta mellan pluspolen där kabeln landar på motorn och gods/minus. Det gör den ju inte om den sitter i andra änden av kabeln. Grundregeln är alltså att sätta säkringen så nära strömkällan som möjligt. (Mot den bakgrunden skulle ju en säkring direkt på batteripolen vara ideal. Men dels är de svårare att hitta när man står där på båtturen och behöver en säkring - som man givetvis inte hade med i reserv, dels är de onödigt dyra. ANL är standard på långt många fler ställen än båtar)
  2. 2 poäng
    Vad säger du, @stavhammar? Är det läge att väcka ”Hamnguiden” till liv igen?
  3. 1 poäng
    Mjo, men i din länk fanns ju också varenda båtklubb listad, men Maringuiden anger gästhamnar.
  4. 1 poäng
  5. 1 poäng
    Inga (osäkrade) nakna kopplingspunkter skall/får hänga fritt. Inte heller denna typ av säkring, vars hållare mig veterligen inte finns för rent kabelmontage. Egentligen skall så mycket som möjligt i en rörlig installation som en båt vara fastbuntat/fastskruvat alldeles oavsett, då vibrationer och rörelser med tiden kan ställa till det. Montera ANL-säkringen på närmaste skott eller fast kant, nära batteriet.
  6. 1 poäng
    Håller på med nya varianter av det som ligger i gamla system. Där kommer det finnas Uppdatera knapp (eller liknande). Sedan starten är det hamnarna som skall uppdatera uppgifterna. Man kan även maila/pm till mig @stavhammar mig eller @siteadmin med uppgifter som bör ändras. Trevlig söndag!
  7. 1 poäng
    Jag köpte ett nytt Garmin-kort BlueChart G3 Vision för någon månad sedan. Där fanns Stockholms skärgård och Ostkusten med som hamnspecialer. Hur det är med övriga digitala kort vet jag inte.
  8. 1 poäng
    Man kan å andra sidan peka på "but considered to be a Substance of Concern (SoC), i.e. a co-formulant in a biocidal product with an inherent capacity to cause an adverse effect on humans, animals or the environment."
  9. 1 poäng
    300A räcker. Har du övergett tankarna på ANL? Mycket smidigare om säkringen skulle lösa ut med dem.
  10. 1 poäng
    Jag gillar tjänsten "Hamnguiden" som går att prenumerera på till mobilen, datorn och läsplattan (med ett abonnemang kan informationen användas på alla skärmvarianterna). Det är samma information som i Hamnguideböckerna. Det finns översikt att zooma in i tills man är nere på "hamnnivå" och då kan man se både flygfoto och detaljerat sjökort över hamnen. Sjökorten har lite varierande kvalitet. För några år sedan började förlaget samarbete med Hydrographica. Senast jag kollade så fanns Stockholms skärgård, Ostkustens skärgård, Göta kanal, Vättern och Vänern med Hydrographica-specialer. Som en bonus har dessa hamnspecialer även plockats in i senaste versionen av digitala sjökort med korrekt GPS-positionering för finnavigering.
  11. 1 poäng
    Gjorde samma resa för 15 årsen När jag skulle bli seglare Köpte en vega i Stockholm för färd till Göteborg planerade resan på 5 veckor å det tog det på dagen finns mycket att se å besöka Gjorde om samma sak hämta ny båt i Söderköping för 5 årsen Kan tillägga att jag hande snipa i 22 år innan jag skolade om till seglare Vill man uppleva andra sidan Sverige så kör Men gör det när det är varmt å gött väder Är mitt råd Saker kommer säkert att gå sönder Å behöver bytas finns ju hjälp att få i hamnar Jag fick byta packning i vattenpump i Kalmar Och laga storsegel i Karlshamn på vegan
  12. 1 poäng
    Oj, den där hamnkartan har jag aldrig sett tidigare! 8.5 år på MG och ändå inte märkt den länken. Inte dum alls ju.
  13. 1 poäng
    Men varför göra nåt ö h t? Funkar så länge ingen olja, rinner ut, eller vatten tänker in.
  14. 1 poäng
    Visst är det helt underbart när man blir missuppfattad på helt fel sätt. Och när någon ger sig i kast med att provocera. Jag funderade ett tag på att ge mig tid att kommentera, men det skulle bara kontaminera denna tråden med fler meningslösheter. ——————— Jag tror, eller jag är övertygad om att jag har ungefär samma uppfattning i stort som de flesta erfarna fritidsbåtsmänniskorna här. -Ha stor respekt för havet, även respekt för andra vatten som inte kan inräknas i begreppet ”hav”. -Man skall inte ge sig ut på sjön eller havet oförberedd. -Båt med utrustning skall vara anpassad för ändamålet och för aktuellt farvatten. -Kunskapen skall vara anpassad till aktuella förutsättningar. Kom ihåg att ju mer man lär sig och ju mer kunskap man tillgodogör sig, desto mer kommer man på att man inte kan eller behärskar. Det är ju bra att SSRS finns och att man kan få hjälp av denna organisation, men det gäller ju i mångt och mycket att vara så väl förberedd, både då det gäller båt och utrustning liksom rent kunskapsmässigt så att man inte behöver be SSRS eller annan organisation om hjälp, om annat i rena nödfall som alla kan råka ut för oavsett hur väl förberedd man än är. Det ligger idag två Maxi 68or i ”Göteborgsområdet” ute på Blocket, en i västra Göteborg för 17.000 kr och en i Strömstad för 20.000 kr. Kolla dessa! Det kan visserligen vara vanskligt att segla hem en båt från Strömstad om man saknar erfarenhet, det finns en del ökända blåshål man måste passera, men sedan kan man gå inomskärs större delen av vägen. Inte som att ge sig i kast med oskyddade farvatten runt sydkusten och däromkring.
  15. 1 poäng
    Ser det som en direkt (och f.ö. oförskämd) passning till mig Ojdå trampade på ytterligare en öm fot vilket upprepar sig då jag tidigare på samma sätt stött mig med MG;s experter vars råd och åsikter inte får ifrågasättas. Hoppas IngemarE kan acceptera min ursäkt för detta ohyggliga övertramp då jag lovar hålla mig borta en längre tid i detta lättkränkta forum. Överlåter till er 10-12 (snarare 5-6) som har ofelbara åsikter om allting så slipper vi vidare debatter. PS Fast jag tycker ff jämförelsen med Svenska kusten och bergsklättring haltar betänkligt. Lycka till TS
  16. 1 poäng
    Ni glömde en typ: Fixaren. Tycker det är självklart att gå till skogs och välja ut virke på rot när ett bord eller spant behöver bytas på båten. Gjuter babbitslager till propellerhylsor på rutin och tycker att det är en självklarhet att linda om ankaret på startmotorn när det har brunnit. Har svårt för ny teknik (allt som har tillverkats efter 1960) eftersom hans egna grejor aldrig blir utslitna så de behöver aldrig förnyas och därför behövs ingen ny teknik i hans värld. Får inte sin båt på vattnet den här säsongen heller eftersom han först måste byta köl..... och borra motorblocket och sätta in cylinderfoder..... och så måste ju huset lyftes så han kan byta nedersta stockvarvet och däremellan gäller det att hinna byta synkroniseringsringar i växellådan på bilen....... så båten kommer inte på vattnet nästa år och inte året efter....... och sannolikt aldrig. Själv har jag tyvärr vissa tendenser åt det där hållet.
  17. 1 poäng
    Tack för omdömet! Ingen har tidigare nämt forumdeltararen ”romanförfattaren” men det kanske inte behövs...
  18. 1 poäng
    Detta är ett forum för båtintresserade. Om den båtintresserade sedan dessutom är kvinna eller man (eller en "hen"), svart eller vit, kristen, muslim eller ateist, politiskt röd/grön/blå eller något annat - är det viktigt ? Vad säger att det skulle bli "bättre" med fler "kvinnliga" åsikter ? Och vad är i så fall en "kvinnlig" åsikt, bygger inte det också på någon förutfattad mening som egentligen är rätt irrelevant ? Vi har ett sådant överdrivet behov av att kategorisera alla, ofta in i absurdum. "Jag vet inte vem du är förrän jag placerat dig i ett fack. Helst ett mer avgränsat fack än vad du själv är bekväm med, så jag vet var jag har dig och kan ha min bild klar redan innan du öppnat munnen". Att sprida båtintresset (eller andra intressen) till nya grupper är en annan sak. De skall sedan känna sig välkomna till ett forum där båtintresset får stå i fokus. Inte vem du är.
  19. 0 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...