Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-03-05 på alla områden

  1. 3 poäng
    Det är nog dessutom betydligt enklare att få med sig folk på färden om det handlar om de 2-3 dagar det tar från Strömstad till Gbg, än de 2-3 veckor det tar att runda Sydsverige. Gott om skyddade hamnar längs vägen också. Under tidig försäsong är det bara att välja och vraka.
  2. 2 poäng
    Bilden från min hemmahamn ser ut att vara från mitten av 00-talet, och storleken är så man vill leta efter förstoringsglas här hemma.
  3. 2 poäng
    Leta efter roterande såklart, oscillerande kommer att "vobbla" mer. Satsa på Makita, har nästa allt med detta märke, håller bra kvalitet ENLIGT MIG iallafall.
  4. 2 poäng
    Svarar då (igen) roterande istf oscillerande.
  5. 2 poäng
    Oj, den där hamnkartan har jag aldrig sett tidigare! 8.5 år på MG och ändå inte märkt den länken. Inte dum alls ju.
  6. 2 poäng
    Går åt rätt håll.. Nu ska bälgen komprimeras och sedan ska kylvatten hittas och kopplas
  7. 2 poäng
    Håller helt med S841. Lugna dig till maj månad och se till att du har säkerhetsutrustning. El är ett måste och lanternor. Det är bra om två personer har Kustskeppare examen.
  8. 2 poäng
    Jag sticker ut hakan här, och säger att de flesta båtar knappt behöver poleras om man skött om dem och vaxat varje år.
  9. 2 poäng
    Så vindarna på västkusten är förutsägbara och stabila om jag förstår det rätt? Precis som jag och flera med mig skrivit så bör TS ägna några helger under våren åt att testa båten, fixa båten och lär känna densamma. Som jag och flera andra skrivit så rekommenderar vi INTE att sträcksegla Norrköping- Göteborg med begränsad erfarenhet och nyköpt båt. Att han/de ska ta god tid på sig och lägga upp kortare dagsetapper. Men tydligen är dagsegling farligt i St Anna men inte i Bohuskusten!?!?! Sen om jag sitter i ruffen på en Maxi 68 eller hemma i soffan när jag planerar är ju mer en fråga om bekvämlighet och inte en fråga, som det hävdas, om att riskera livet. Samma om det blir oväder. Det kanske inte är lika bekvämt att sitta i en 6,8 metersbåt som hemma i TV-soffan. Men risken att dö av att sitta i båten och kura är marginell. "Kostar semesterdagar" Jaså??? Det är väl klart att det kostar semesterdagar att semestersegla! Eller??? Visst kan TS ta båten med lastbil till GBG och låta den ligga vid bryggan men jag tror att TS tänker segla med sin båt. Jag gissar att vi inte snackar om yrkesmässig segling i Bohuslän. eller att TS får betald ledighet för att segla på västkusten. Gästhamnar är väl inte heller gratis på västkusten. Bensin till snurran är inte gratis bara för att TS seglar på västkusten. Jag vet att bryggseglingen är väldigt utbredd. Bryggsegla är billigt men jag uppfattar det som att TS inte köper båten för att ha den liggande still i hemmahamnen. Det kostar att semestra. Det kostar att använda en båt. Även i Bohuslän. Jag ser inte risken att förlora livet i det här argumentet heller. Inte heller här ser jag någon risk för livet. Det här är väl exakt samma problem för den erfarne som för nybörjaren. Min motor stannade förra sommaren. Jag tog mig till en ö ganska långt hemifrån. Jag har ingen "verkstad i båten" och hittade inte varifrån tjuvluften kom in. En hjälpsam stockholmare vid bryggan hittade felet och jag löste det med en bit kopparrör och en nylonslang. Även i detta har jag svårt att se riken för liv och hälsa. Även detta vore ett problem som jag skulle drabbas av trots 45 år på sjön. Jag har också tvingats lägga båten fem-sex dagar i en främmande hamn p g a haveri, ta mig hem för att jobba några dagar och fortsätta färden senare. Jag hade ingen privathelikopter som tog mig mellan Gävle och Sundsvall. Trots lång erfarenhet. Jag dog inte av att åka tåg heller. Kläder, säkerhet och personlig utrustning har diskuterats i början av tråden. Innan den gled in på att det är livsfarligt att segla. Sen får kan man inte utgå från att TS är helt tappad bakom en vagn. Att TS förstår att det kan vara busväder eller stekhett en svensk sommar och att man har kläder därtill har påpekats och det tror jag att TS förstår. Och... Handen på hjärtat. Hur många av alla tusentals semesterseglare har livflotte och överlevnadsdräkt ombord för att segla dagsetapper? Vi snackar om kustnära segling 10-20 nm/dag! Snacka om att skrämma bort folk från båtlivet! Om uppmaningen är att ha livflotte och överlevnadsdräkt för att ta sig utanför sista skäret så lär TS knappt komma ur Göta älv även om han tar båten på lastbil västerut. Helt ärligt... Så är inte livet som kustseglare i Sverige generellt. Problemet har vidrörts i tråden redan. Sen ser jag fortfarande inte skillnaden mellan östkust, sydkust och västkust . Snarare tvärtom. Vill man ringa 112 förefaller det, enligt dig, snarare som ofördelaktigt att befinna sig i bohuskusten. Bohuskusten som i andra delar av diskussionen uppfattas som idiotsäker ur alla aspekter. Jo! Jag erkänner! Det var ett dumt tips av mig med husbilen eftersom det farligaste vi ägnar oss åt i vår moderna tid är att åka bil. Men TS kan kanske skaffa en kolonilott, börja spela bridge eller knyppla spetsar. Det är väldigt ofarligt. Det här är mitt huvudargument. Vänta till sommaren och gör ett semesteräventyr av det hela. Avsätt tre veckor och segla hem den. Det är mycket mer upplevelse och äventyr än att se en båt lyftas på och av en lastbil. Själv blev jag uppriktigt besviken när min kompis köpte ny båt i Vättern och vi inte skulle segla hem den. Han lyckades fixa en oförskämt billig trailertransport. Jag hade redan börjat se fram emot kanalen, nattseglingarna, se nya hamnar mm. Absolut! Använder man sunt förnuft och låter saker ta den tid det tar och har lite grundläggande kunskaper så är skillnaden mellan att ta trevande steg i sin utveckling ungefär samma sak utanför Norrköping, Kalmar, Karlskrona, Tomelilla eller Malmö. TS planerar ju inte att segla från Norrköping till Svalbard direkt. Jag hävdar att man med en Maxi 68 i gott skick, sunt förnuft, bra säkerhetstänk och försiktighet på någon/några veckor luffa sig fram längs kusten mellan Norrköping och Göteborg om man har grundläggande kunskaper i segling. Jag hävdar att man med större stolthet efteråt kan säga "vi seglade hem båten under semestern i somras" än att berätta att "jag lejde en åkare att köra ner den med lastbil" Tyvärr så upplever jag att vissa gärna vill krångla till båtlivet inför andra. Varför? Det vet jag inte! Kanske för att framhålla hur otroligt insatt och duktig man själv är? Naturligtvis så betyder erfarenhet otroligt mycket men det är en viss skillnad i att i sakta mak ta sig från brygga till brygga längs kusten under några sommarveckor och en transportsegling med tidspress från Smygehuk till Töre en blåsig höst. Har man grundläggande kunskaper, sunt förnuft, är försiktig och har gott om tid så är det inte så förbannat krångligt att segla. Inte så förbaskat farligt heller. Är man rädd för att dö ska man i första hand sluta röka om man gör det. Sedan sluta åka bil, absolut sluta åka motorcykel. Sen så ska man äta nyttigt. Inte sluta segla. Det är friskvård! Friskvård förlänger livet!
  10. 1 poäng
    Frågan är bara hur man uppdaterar info. Hittar ingen "knapp" för det. Man kan ju tydligen lägga länk till webbkamera o.s.v., och det har vi i vår hemmahamn. Ser f.ö. att info i den är 15är gammalt och lite annat skulle nog behöva uppdateras. Om det gick att göra enkelt skulle nog många uppdatera sina hemmahamnar och göra innehållet under fliken ännu bättre....
  11. 1 poäng
  12. 1 poäng
    Vem vet hur tunt det är i mitten? Om det bara är en millimeter eller så kan det räcka med en liten knackning mot nåt för att spräcka det hela. Bättre då att ha lite marginal.
  13. 1 poäng
    Visst är det helt underbart när man blir missuppfattad på helt fel sätt. Och när någon ger sig i kast med att provocera. Jag funderade ett tag på att ge mig tid att kommentera, men det skulle bara kontaminera denna tråden med fler meningslösheter. ——————— Jag tror, eller jag är övertygad om att jag har ungefär samma uppfattning i stort som de flesta erfarna fritidsbåtsmänniskorna här. -Ha stor respekt för havet, även respekt för andra vatten som inte kan inräknas i begreppet ”hav”. -Man skall inte ge sig ut på sjön eller havet oförberedd. -Båt med utrustning skall vara anpassad för ändamålet och för aktuellt farvatten. -Kunskapen skall vara anpassad till aktuella förutsättningar. Kom ihåg att ju mer man lär sig och ju mer kunskap man tillgodogör sig, desto mer kommer man på att man inte kan eller behärskar. Det är ju bra att SSRS finns och att man kan få hjälp av denna organisation, men det gäller ju i mångt och mycket att vara så väl förberedd, både då det gäller båt och utrustning liksom rent kunskapsmässigt så att man inte behöver be SSRS eller annan organisation om hjälp, om annat i rena nödfall som alla kan råka ut för oavsett hur väl förberedd man än är. Det ligger idag två Maxi 68or i ”Göteborgsområdet” ute på Blocket, en i västra Göteborg för 17.000 kr och en i Strömstad för 20.000 kr. Kolla dessa! Det kan visserligen vara vanskligt att segla hem en båt från Strömstad om man saknar erfarenhet, det finns en del ökända blåshål man måste passera, men sedan kan man gå inomskärs större delen av vägen. Inte som att ge sig i kast med oskyddade farvatten runt sydkusten och däromkring.
  14. 1 poäng
    Fjällräddning - Sjöräddning. Oavsett vilket, så handlar det om att dessa räddar liv mm. Båda hjälper till även med för utomståendet till synes banala småsaker, som kan ha högst avgörande betydelse. T ex drivmedel som tagit slut. Kan väl säga att det som felade mest i det jag skrev om killen som drog till fjälls, var väl total avsaknad av respekt och omdöme för verkligheten. .
  15. 1 poäng
    Som verktygsfetishist vill jag påstå att man inte i något läge skall befatta sig med de billiga maskinerna som finns under ett flertal märken beroende på vem som säljer dem. Hursomhelst, TS ville ha en maskin som är så vibrationsfri som möjligt och då är det nog bara de etablerade märkena som gäller. Har använt Bosch och Makitas vinkelkapar på senare år just för att slippa domnade händer. Testade en Fein också och den väckte starkt habegär men jag fick ett skov av självinsikt och medgav för mig själv att jag faktiskt inte behövde en fjärde kap just nu. Har en kap av ett billigmärke som köptes i panik, den vibrerar så till den grad att den används bara när grannen vill låna en maskin. Vinkelkapar och polermaskiner är ju lite lika i konstruktion så ovanstående borde gälla på polermaskiner också. Själv polerar ju att mina åkdon så sällan att jag inte köpt någon polermaskin, jag har i stället använt min oscillerande slipmaskin på lågvarv. Den är inte optimal men till en bil eller ett båtskrov någon gång, typ vart tredje år så har det funkat helt ok.
  16. 1 poäng
    Först: se till att vad det än är som nöter inte längre kan göra det! Det där ser helt galet ut! Jag hade åtgärdat det genom att slipa ytan ren, rugga upp den, och sen borra ett antal små hål, kanske 3 mm i diameter och 4-5 mm djupa, i utkanten av den nötta ytan där godset är nära normaltjockt. Sen skaffat små skruvar och gängat i så de bara sticker ut 3-4 mm. Därefter skaffat en lämplig epoxy med fyllnadsmedel och byggt upp en ny yta med rätt form, där de utstickande skruvarna får agera "ankare" för att få epoxyn att sitta kvar efter härdning.
  17. 1 poäng
    Det här putsandet och fejandet på båtar är lite överdrivet. Ja, av rent estetiska skäl är det helt ok, för det är snyggt när det skiner och blänker, så klart. Men båten tar inte på nåt vis skada av att vara matt eller smutsig på utsidan.
  18. 1 poäng
    Längre fram i vår kommer det att krylla av begbåtar 22-24 fot. IF:en är i o f s 26 fot men invändigt mer av en 23-fotare och dom brukar komma i hyfsat skick, till bra priser framåt vårkanten. Max68:or, Scanper, Aphridite 22, Amigo 23, Monark 700 och…. You name it! Så vill du köpa på västkusten. Vänta in våren så kommer dom fram i takt med lövsprickningen.
  19. 1 poäng
    De som påstår att de får ett lika bra resultat för hand har antingen låga krav eller en båt som knappt behöver poleras Maskinpolering går inte att jämföra med att göra för hand Ofta behövs värme för att få bort oxid och den effekten är svår att uppnå för hand Har aldrig testat men batterimaskin hade varit fint Frågan är om de håller i längden Som nämnt så är det bra att få upp värme om båten är oxiderad och det kräver en del från maskinen När man kör tufft(misshandlar) med tex skruvdragare så har de en förmåga att vilja dö oavsett märke Själv kör jag med Flex
  20. 1 poäng
    Där ser man. När varvet blev intervjuade för ett par år sedan så var det enligt utsago 2-3 års kö för att få köpa en båt om jag minns rätt.
  21. 1 poäng
    Sammanfattning: Det är ofarligt att ge sig ut ett antal timmar på västkusten om man tar båten dit med lastbil men jättefarligt att göra detsamma ett antal dagar på öst- och västkusten. Mitt råd till TS är att köpa en husvagn😄
  22. 1 poäng
    Jag vet inte varför vissa vill haussa upp risken med segling? Kanske för att framhålla sig själv i bättre dager? 15 dagsetapper är 15 dagsetapper. Gör man 15 dagsetapper utan tidspress så ska det mycket till innan man ”riskerar livet” Håll koll på vädret, stressa inte, håll koll på hamnar, svajvikar, skyddande öar och ha alltid en plan B om vädret blir sämre. Det absolut farligaste som finns när du är på sjön…. Det är land! Flera som, enligt Raol, är ansvarsfulla rekommenderar att gå för motor!!! Herreminskapare! Det är ett riktigt dåligt tips. Att köra en Maxi 68 för utombordsmotor mot öppen horisont….. det skulle jag definitivt helst avstå från. Att segla en Maxi 68 med öppen horisont skulle jag däremot absolut kunna tänka mig. Om prognosen säger 10-12 m/s motvind…. Okej! Då skulle jag sannolikt skjuta upp det. Men jag hävdar med en dåres envishet att man även med begränsad erfarenhet kan avverka 10-15 nm/dag med en Maxi 68 i hyfsat väder. Att påstå att det vore att riskera livet innebär att tusentals svenska familjer ständigt riskerar livet varje sommar. I vår hamn var det tre killar som köpte en Accent i syfte att segla till Finland. Dom hade gott om tid, seglade upp till Norra kvarken och inväntade vackert väder för skuttet österut. Å tametusan! Alla tre lever än i dag! Däremot hade vi tre andra entusiastiska unga herrar som just gått seglarskola, köpt en Rock 20 i misserabelt skick som dom sa att dom skulle ta över Sundsvallsbukten i 15-17 m/s. Nej! Sa jag. Ni ska inte över bukten i den båten i dag! Dom trodde mig och lade sig vid vår servicebrygga för att dricka bira och spela gitarr i stället.
  23. 1 poäng
    Herrejisses! Vad är det för trams? Jag håller med Nilsnobbing S841 m fl. Vi snackar inte Mount Everets! Det formligen dräller av gästhamnar, naturhamnar, strandhugg och annat längs vägen. vi snackar kustsegling efter svenska kusten. Ett förbannat surr om motorgång! Varför i hela friden ska han gå för motor? Vad är det för trams? Maxi 68 är en segelbåt! Lyssna på ordet! Sammansatt av två ord SEGEL och båt. Om Pelle P hade konstruerat den för motorgång hade den saknat mast och köl. Kraftigare motor och minde roder mm. En Maxi 68 är en riktigt usel båt att köra för motor. Den seglar däremot helt OK för sin storlek. Sannolikt går den fortare för segel såvida det inte är motvind hela tiden. Är det kraftig motvind så går det förmodligen ändå fortare att kryssa i än att göra 3 kn i motvind och motsjö med nån liten högljudd gräddvisp i häcken. Segelbåtar är dessutom ganska obekväma vid motorgång. Rullar, pendlar och har sig. Bestyckad med utombordare ska dom dessutom upp och vispa luft hela tiden om det är lite sjögång. Nä! Här är mina råd! Se över båten och dess utrustning. Vänta till slutet av maj/början av juni. Segla några helger för att lära känna båten. Avsätt minst två veckor för turen. Ta det lugnt. Stressa inte. Läs dom tips du fått ang utrustning, säkerhet mm. Sätt stor och fock och dra iväg. Du ska inte korsa Biscaya! Planen är ju att i sakta mak luffa med segelbåt runt sydsverige. Du kommer att få en trevlig seglats, se härliga platser, träffa en massa kunniga trevliga båtmänniskor! Säkert en och annan skitdag också… men dom har du snart glömt.
  24. 1 poäng
    Tycker inte du ska oroa dig så mycket, starta gärna senare i maj, som någon skrev, medlemskap i SSRS ger mycket trygghet. Elen måste du ju fixa och någon som kan gå igenom båten och framförallt riggningen! Min gode vän Alexander seglade till Norge med 6 timmars drilling av mig och en dag själv i sin båt som utbildning och även om det var bitvis slitigt så gick det vägen och han var ensamseglare. Ta det lugnt så ordnar det sig. Läs här; https://sailingbluenote.wordpress.com/
  25. 1 poäng
    Jag använder de här i min båt. Är det tunt att skruva i limmar jag dit en bit trä. Limmar gör jag med förtjockad epoxy med lite smältlim i ena änden, då slipper man hålla medan epoxyn härdar. Är det ett utsatt ställe penslar jag träbiten med ett par lager epoxy.
  26. 1 poäng
    Sommaren 2021 ändrades ljudet på min VP QL BP600, plötsligt lägre ljud som en ”symaskin”. Kunde inte vänta 1-2 veckor tills bilelfirma hade tid för översyn. Plockade isär, mina 8 kol var nog lite längre relativt dina, rengjorde och skruvade ihop. Fungerade fint under 3 månader. Hoppas det fortsätter i år oxå. Tips: rengör runt kolen innan nya kol monteras.
  27. 0 poäng
    Ser det som en direkt (och f.ö. oförskämd) passning till mig Ojdå trampade på ytterligare en öm fot vilket upprepar sig då jag tidigare på samma sätt stött mig med MG;s experter vars råd och åsikter inte får ifrågasättas. Hoppas IngemarE kan acceptera min ursäkt för detta ohyggliga övertramp då jag lovar hålla mig borta en längre tid i detta lättkränkta forum. Överlåter till er 10-12 (snarare 5-6) som har ofelbara åsikter om allting så slipper vi vidare debatter. PS Fast jag tycker ff jämförelsen med Svenska kusten och bergsklättring haltar betänkligt. Lycka till TS
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...