Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-03-03 på alla områden

  1. 3 poäng
    Tillräckligt för att du inte ska hinna uppleva skärgården
  2. 3 poäng
    Herrejisses! Vad är det för trams? Jag håller med Nilsnobbing S841 m fl. Vi snackar inte Mount Everets! Det formligen dräller av gästhamnar, naturhamnar, strandhugg och annat längs vägen. vi snackar kustsegling efter svenska kusten. Ett förbannat surr om motorgång! Varför i hela friden ska han gå för motor? Vad är det för trams? Maxi 68 är en segelbåt! Lyssna på ordet! Sammansatt av två ord SEGEL och båt. Om Pelle P hade konstruerat den för motorgång hade den saknat mast och köl. Kraftigare motor och minde roder mm. En Maxi 68 är en riktigt usel båt att köra för motor. Den seglar däremot helt OK för sin storlek. Sannolikt går den fortare för segel såvida det inte är motvind hela tiden. Är det kraftig motvind så går det förmodligen ändå fortare att kryssa i än att göra 3 kn i motvind och motsjö med nån liten högljudd gräddvisp i häcken. Segelbåtar är dessutom ganska obekväma vid motorgång. Rullar, pendlar och har sig. Bestyckad med utombordare ska dom dessutom upp och vispa luft hela tiden om det är lite sjögång. Nä! Här är mina råd! Se över båten och dess utrustning. Vänta till slutet av maj/början av juni. Segla några helger för att lära känna båten. Avsätt minst två veckor för turen. Ta det lugnt. Stressa inte. Läs dom tips du fått ang utrustning, säkerhet mm. Sätt stor och fock och dra iväg. Du ska inte korsa Biscaya! Planen är ju att i sakta mak luffa med segelbåt runt sydsverige. Du kommer att få en trevlig seglats, se härliga platser, träffa en massa kunniga trevliga båtmänniskor! Säkert en och annan skitdag också… men dom har du snart glömt.
  3. 3 poäng
    TS skriver att det gäller en 68 i bra skick och att han inte är "supererfaren seglare" vilket jag tolkar som att han inte, till skillnad från min gode vän Alexander, är en total nybörjare. Att jämföra svenska kusten med bestigning av Mount Everest är enligt mig trams. Rätt förberedd är det en härlig seglats där TS får massor med erfarenhet.
  4. 3 poäng
    Har haft segelbåt i samma storlek och med utombordare som din Maxi 68. Att köra motor i lite större vågor ska man nog inte räkna med eftersom propellern ofta kommer att vispa luft i vågorna. Så räkna med att det är segling som gäller förutom i skyddade vatten. Även tilläggning med utombordare kan vara lite knepigt om det är platser med vågor och det blåser. Om det är en bra och tillräckligt stark motor så går det lättare. Jag har seglat sträckan Malmö-Stockholm med en S30 i slutet av september med en kamrat. Det tog sex dagar med segling mellan kl 07-20, en nattsegling samt en dag inblåst pga av kuling. En dag längs sydkusten blåste det även kuling med höga vågor och kamraten blev sjösjuk så det fick bli solosegling denna dag. En Maxi 68 är dock långsammare, räkna med ca 3-4 knop i medelfart. Som redan föreslagits så avvakta till i juni-juli med ofta stabilare vädersystem, varmare vatten och ljusare kvällar. Båten behöver gås igenom och se till att väsentliga delar verkligen fungerar innan seglatsen. Passa på att göra kortare turer innan den långa seglatsen för att känna av hur båten fungerar. Se till att få med någon med gedigen seglingserfarenhet så kan det bli ett trevligt äventyr. Låt det ta tid och räkna med några dagar med busväder då man lämpligen ligger förtöjd. I övrigt har du fått en hel del tips i tidigare svar.
  5. 3 poäng
    Jag måste säga att jag tycker det är grovt oansvarigt att rekommendera en segling längs kusten utan att veta ett dugg om trådskaparens förmåga eller erfarenhet. Det är jämförbart med att svara nån som undrar hur man bäst lär sig simma att hoppa i vattnet och testa lite, för "det går nog bra". Nä, jag tror nog ändå att det är bättre att skaffa en likvärdig båt på närmare håll. Västkusten är full av båtar, så det ska inte vara så svårt så länge man är ute efter en så vanlig båt, eller båttyp, som Maxi 68. Och i andra hand ta båten genom Göta Kanal.
  6. 2 poäng
    Kunde inte låta bli😂. För 640kr plus frakt hos Aliexpress. Inga kablar behöver man dra, variabel hastighet och oändliga vinklar!
  7. 2 poäng
    Jag vet en som seglade J17 från Roslagen till Åland. Neptunkryssare från Sundsvall till Stockholm. Jag köpte en IF i början av 2000-talet av en herre från Umeå som hade seglat den till Vasa varje sommar i många år för att hälsa på släkten. Den här broschyren var ju en fin liten skrift som kan avdramatisera seglingen en smula. Jag skulle kunna ha skrivit vissa delar själv. ”Att segla är ingen trollkonst” Sunt förnuft är en bra inställning! Men som jag tidigare skrev så tycker jag inte att TS ska göra det i april. Bättre att vänta tills vattnet är varmare, vädret stabilare, haven och skärgårdarna är tätare befolkade. Segla några helger i Bråviken utanför Norrköping för att testa båten och lära känna den. Sen dra iväg i juni.
  8. 2 poäng
    Jag vet inte varför vissa vill haussa upp risken med segling? Kanske för att framhålla sig själv i bättre dager? 15 dagsetapper är 15 dagsetapper. Gör man 15 dagsetapper utan tidspress så ska det mycket till innan man ”riskerar livet” Håll koll på vädret, stressa inte, håll koll på hamnar, svajvikar, skyddande öar och ha alltid en plan B om vädret blir sämre. Det absolut farligaste som finns när du är på sjön…. Det är land! Flera som, enligt Raol, är ansvarsfulla rekommenderar att gå för motor!!! Herreminskapare! Det är ett riktigt dåligt tips. Att köra en Maxi 68 för utombordsmotor mot öppen horisont….. det skulle jag definitivt helst avstå från. Att segla en Maxi 68 med öppen horisont skulle jag däremot absolut kunna tänka mig. Om prognosen säger 10-12 m/s motvind…. Okej! Då skulle jag sannolikt skjuta upp det. Men jag hävdar med en dåres envishet att man även med begränsad erfarenhet kan avverka 10-15 nm/dag med en Maxi 68 i hyfsat väder. Att påstå att det vore att riskera livet innebär att tusentals svenska familjer ständigt riskerar livet varje sommar. I vår hamn var det tre killar som köpte en Accent i syfte att segla till Finland. Dom hade gott om tid, seglade upp till Norra kvarken och inväntade vackert väder för skuttet österut. Å tametusan! Alla tre lever än i dag! Däremot hade vi tre andra entusiastiska unga herrar som just gått seglarskola, köpt en Rock 20 i misserabelt skick som dom sa att dom skulle ta över Sundsvallsbukten i 15-17 m/s. Nej! Sa jag. Ni ska inte över bukten i den båten i dag! Dom trodde mig och lade sig vid vår servicebrygga för att dricka bira och spela gitarr i stället.
  9. 2 poäng
    Jag tror aldrig riktigt jag kommer att förstå varför man registrerar sig som ny användare på ett forum för att besvara en mer än tio år gammal tråd... Men välkommen till Maringuiden 😄
  10. 2 poäng
    Det är första gången i mitt liv jag hört att det skulle vara så. Men jag är ju blott en amatör i marinsammanhang som hängt på diverse båtforum i +20 år. Men med tanke på andras reaktioner verkar jag inte vara helt tappad bakom en hiss, och ser därför inte frågan som en ”dum kommentar”.
  11. 2 poäng
    Skämtar du aprillo nu eller..?
  12. 2 poäng
    Hmm... Svensk kustsegling är inte riktigt Mount Everest. Svensk kustsegling är snarare Åreskutan. Att segla på våren är inte bra, det håller jag med om. Men segling är inte svårt. Visst, att kräma ur de sista decimalerna fart kräver erfarenhet och kunnande, men att lära sig hantera en segelbåt tryggt är inte svårt för den vetgirige och nyfikne. Förutsatt, som jag skrev ovan, att en kunnig vän hjälper till med att besiktiga båten och hänga med några dagar för att instruera handhavande, navigation och segling. Man kan gissa att ett stort antal av alla gubbar här på MG (där jag är en av dem) någon gång inlett sin karriär som seglare. Många av dem säkert endast med viljan och drömmen som drivkraft och utan större erfarenhet, precis som jag. Jag tycker fortfarande att det är genomförbart. Maxi 68 är en trygg båt med gedigna bedrifter på meritlistan, den tar hand om sin besättning. Och segling är en trygg syssla, det visar statistiken.Allvaret och utsattheten som segling och båtliv innebär lockar fram ansvarstagande. Ett ansvar man tar först när man får det. Vädertjänsterna är bättre i dag än de var förr, så man har goda möjligheter att hålla sig undan busväder och huka i gästhamnen istället. Men för all del, att köpa på Västkusten är ju onekligen smidigare. Det finns gott om Maxi 68:or. N.N
  13. 2 poäng
    Tycker inte du ska oroa dig så mycket, starta gärna senare i maj, som någon skrev, medlemskap i SSRS ger mycket trygghet. Elen måste du ju fixa och någon som kan gå igenom båten och framförallt riggningen! Min gode vän Alexander seglade till Norge med 6 timmars drilling av mig och en dag själv i sin båt som utbildning och även om det var bitvis slitigt så gick det vägen och han var ensamseglare. Ta det lugnt så ordnar det sig. Läs här; https://sailingbluenote.wordpress.com/
  14. 2 poäng
    Du har fått många bra råd redan och jag sällar mig till de som tycker att alt 1 är att ordna landtransport av båten och alt 2 är att segla senare med några rundor runt Norrköping för att lära dig båten osv. Men jag vill slå ett slag (som det väl heter i seglarkretsar ) för ett medlemsskap i SSRS. En billig försäkring om du behöver hjälp - och det kan du nog förutsätta att du behöver någon gång. Själv gillar jag idén med SSRS. Frivilliga sjöräddare som även rycker ut på icke akuta uppdrag till medlemmar som fått slut på soppa eller där riggen blåst av. Elen behöver du naturligtvis fixa innan du drar, om du väljer att segla.
  15. 2 poäng
    Jag råder dig absolut att segla hem båten! Men….. Inte i april! Försök fixa en tillfällig bryggplats i Nkp. Stick upp några helger och testa båten inomskärs. Känn på den. Fixa småfix och sånt du kommer på. 68:an är en riktigt bra liten segelbåt. Sen avsätter du några veckor i juni till att segla hem båten då det är fler båtar ute på sjön. Det finns gott om hamnar hela vägen. Kläder för alla väder är viktigt. Sen är det väl generella tips om säkerhetstänk. Kommunikation. D v s mobiltelefon med en operatör som har bra täckning, vattentät ficka till den. Ev en VHF. Alltid flytväst, aldrig alkohol under segling. Lättlagad mat gör att man kan dra långa etapper om vädret är gynnsamt och man vill brassa käk under gång. El är på sätt och vis överskattat i en liten segelbåt. Man bör ju kunna ladda telefoner, tända lanternor när mörkret faller. Skaffa ett batteri, en solpanel på 50-60 w och en enkel laddregulator och börja med ett ladduttag och lanternor. Eller…lanterna eftersom båten är under sju meter och det räcker det med runtomlysande vitt även om regeln säger att du BÖR föra sb/bb/akter. (Plus framåtlysande på främre masten vid motorgång) Men ledlanternor drar väldigt lite ström. En 50w panel räcker bra så länge du inte har en massa elprylar och vädret inte är dynggrått i flera dagar. Du ska också ha en magnetkompass, deviationstabell för den, papperskort, kurslinjal och en passare samt kunskap om hur man använder sådana. Lita inte 100% på tekniken. Det händer att elektronik sviker emellanåt. Men jag tycker absolut att du ska segla hem båten. En kortlek, en bra bok brukar jag rekommendera. Man kan bli inblåst någon/några dagar i en skittråkig hamn. Blir man fastblåst så är det ofta på ett dötrist ställe. Vet inte varför? Men det är väl lagen om alltings djävlighet. Sen kan världens mysigaste lilla ö kan vara en pina, tre dygn i oväder. Om något falerar! Var inte rädd att fråga om hjälp eller råd bland annat båtfolk. De flesta är oerhört hjälpsamma.
  16. 1 poäng
    Finns även handdrivna när batteriet tagit slut:
  17. 1 poäng
    Helt genialt! Med ställbart moment, och på vissa modeller till och med en slagfunktion, alltså helt oslagbart. Många modeller har ju numera också en ljusstark LED- akterlanterna inbyggd. Drivenheten kan ju även kopplas loss från propelleraxeln och sedan användas som gräddvisp, ja man kan ju även borra hål och dra i skruvar med en speciell tillsats. Komplettera bara med solcellsladdning så är semestern säkrad.
  18. 1 poäng
    Det gäller väl att alltid räkna med plötsliga förändringar i vädret trots att flera väderlekstjänster lovar något annat, när man är ute på öppet vatten. Alltså vara såpass förberedd att du kan handskas med båten om det t ex brallar i 10 m/s mer än vad som lovats. Minns t ex en dagstur från Lurö skärgård till Säffle via Dalbosjön i Vänern. 5 - 8 m/s från NV utlovades. Alltså kryss med en kursändring och nytt ben från mitten på Dalbosjön. Med sån vind, var det inte aktuellt att segla inomskärs. En riktigt fin dagstur. - Nåväl strax innan jag skulle ändra kurs, efter en lång bog, så fick jag se en mörk rand ovan hela horisonten mellan SV till N. Med egen erfarenhet, var detta ett tydligt tecken på bråkigt väder. Avvaktade 15 minuter. Då hade randen blivit betydligt högre. Bestämde mig för att reva storseglet maximalt och binda upp ordentligt. Rullade in genuan, så att det var 1.5 meter kvar, fritt segel. Såg till att linan för inrullning beslogs ordentlig. T o m runt ena vinschen, inte bara avlastare. Säkerhetslinor kopplades på både mig och hunden. Hann helt enkelt inte få ned allt. Och jollen som hängde bakom försvann. Strax brallade det i. Ca 3 m höga vågor. Inte en chans att köra per motor. Kollade med en väderstation i Åmål, alltså i vindögat. 24 m/s i lä inne vid land. Ja, fortsatte upp mot Säffle. En av de skumpigast färderna. La mig i lä några timmar bakom en ö när vinden mojnat. Hittade senare jollen uppblåst på ett skär, Koskär i Lurö skärgård. - Två veckor senare gick jag för motor från Spiken till Ekenäs. Fin lugn eftermiddag för motor in i farleden från Vänersjön, d v s från syd-ost. Inga, speciella varningar. Men plötsligt kom något stort grått från NO, rakt över sjön. Hann precis in mellan första öarna innan det brakade loss. En kraftig tromb. Det båste från alla håll, som i en gryta. Och vilket oväsen. Hann få på säkerhetslinorna. Vände mig om... Där snett upp i luften, snurrade jollen helt galet. Sögs uppåt liksom vatten och annat. Så plötslig landade jollen i vattnet bak båten. Denna gång blev det skrot, akterspegeln på gummi jollen slets, av. - Ovanligt? Ja. Men faktiskt har jag för några år, sedan varit med om en ännu en tromb. Denna gång låg jag vid Åsundaöns långbrygga. Vi hade gått i land, jag satt f ö på dass. Ett oherrans oväsen. Grenar, kottar mm rasade ned. Sambon o hunden tog skydd intill en husvägg. Allt gick bra, och plötsligt var allt stilla och tyst. Onaturligt tyst. Men kraftiga, tunga landgången från långbryggan låg i vattnet... - Jag vill absolut inte skrämma dig. Men det är aldrig fel att räkna med oförutsett väderomslag. Och vara, observant på omgivningen. - Så min stilla fråga är: Tror du dig klara vindar uppemot 20 m/s eller mer? Vet du då vad som krävs och vilka åtgärder du ska ta, helst i tid? Är båten och du rustad för segling på öppet vatten, innan du ger dig iväg? Med den lilla erfarenheten du verkar ha? Kan vara mycket riskabelt att chansa. - Rent spontant, med den erfarenhet jag har, så tycker jag att flera skribenter i tråden.... ... Ja, vad säger man? Uttrycker sig väl så oaktsamt och nonchalant. Kanske av brist på erfarenhet av rent av farliga situationer? Allt har gått bra... - Reagerar starkt... Så klart, när nån hejar på... Och säger att det inte är nån fara, allt går bra, du lär dig segla under tiden, e t c, e t c... - Klart jag blir påhoppad nu. Men vet ni vad? Det tar jag. Känner mig trygg i saken. Rätt stor erfarenhet av vatten o friluftsliv, typ mer än halva livet. .
  19. 1 poäng
    Man kan segla långt och på de större oceanerna även i små båtar. Med erfarenhet har man en bättre förutsättning att ta beslut så att man inte sätter sig i besvärliga situationer. Och skulle man trots det hamna i trubbel så finns det en bättre chans att man reder ut problemen. Om man är nybörjare så ta hjälp av någon erfaren seglare så lär man sig en hel del så att man med tiden får egen erfarenhet. Man ska naturligtvis ha respekt för havet och med en båt utrustad för ändamålet, medhavd säkerhetsutrustning samt erfarenhet fixar man detta. Att segla runt Sveriges kuster är oftast mycket trevligt men helst inte i april då det är kallt i vattnet. Det gäller verkligen att tänka sig för så att man inte faller överbord även på sommaren. Det var en polsk seglare som föll överbord den 23 februari i år som tursamt räddades av en helikopter ute vid Midsjöbankarna efter drygt en timme i mycket kallt vatten. Det klart att en Maxi 68 konstruerad av Pelle Pettersson kan seglas. "Pelle Pettersson har lagt ner mycket arbete på att få fram en bra båt. Utnyttjat sin kunskaper som båtkonstruktör och kappseglare". Här är två Maxi 68 som seglats långt: Norrmannen Terje Dahl seglade sin Maxi 68 från Norge via Panamakanalen till en hel del öar i Stilla havet men tyvärr blev båten ett vrak när ett fartyg körde in i båten i hamnen i Salomonöarna. Åke Mattson seglade en Maxi 68 från Roslagen, runt Skåne, genom Limforden till Nordsjön, över till Norge, längs den vindpinade norska kusten upp till Lofoten, och hem igen. Låna boken på biblioteket; Åke Mattson - Vagabond till Lofoten. Milo Dahlmann seglade en Bianca 27 från Sverige och ner till Sydamerika 1997-1998 och skrev en läsvärd bok om äventyret som finns på biblioteket; Milo Dahlmann - Min dröm om havet Även om du inte planerar att segla ensam så lyssna gärna på Milo Dahlman när hon berättar hur hon upplevt sina seglatser: https://youtu.be/F_RShEeKGu8
  20. 1 poäng
    Tjo... Var till en bilhandlare och diskuterade ev husbilsköp. Begagnat... Typ 5 - 10 år. Känner honom och han vet att jag gör inget överilat. Rådet från honom: - Vänta tills nästa höst när alla husmödrar gått tillräckligt länge på torken och inte kunnat semestra utomlands efter ordning. Då kommer garanterat det bli ett överflöd på båtar och husbilar. De senare kommer att gå ned i pris 100 - 150 000 mot priset i dag. Halveringstiden på husbilar är normalt 10 år. Så jag får ta två somrar till på sjön. Sen blir det en husbil också. - Kanske vänta, om det inte är panik? .
  21. 1 poäng
    Flera saker tror jag kommer att dämpa efterfrågan på framför allt motorbåtar, men också båtar generellt. 1. Vi har en hög och kraftigt ökande inflation. Den kan säkert bli 5-8 procent i snitt under 2022 (just nu ca 4 procent). Inflationen urholkar köpkraften och de ekonomiska reserverna i hushållen. 2. Bolåneräntorna, el och uppvärmningskostnader stiger, vilket ökar boendekostnaderna både för folk som äger och folk som hyr, på kort och på lång sikt. Det minskar marginalerna för hushåll. 3. Bränslepriserna ökar kraftigt, och det är svårt att förutsäga i dag hur det kommer att se ut närmaste halvåret och åren framåt. Törstiga båtmotorer lockar nog mindre och mindre ju dyrare bensinen och dieseln blir. 4. Osäkerhet kring utvecklingen i världsekonomin och den svenska ekonomin kan göra att folk oroar sig för en kraftig lågkonjunktur med ökande arbetslöshet, så man är mindre benägen att hänge sig åt lyxkonsumtion, som ju båtköp faktiskt är för så gott som alla.
  22. 1 poäng
    Som jag skrev i ett PM till TS, Det farligaste med din segling är när du kommer till Göteborg där risken är mycket större att bli påkörd av en spårvagn än att råka illa ut på seglingen och det vidhåller jag. Förstår inte hur en del av MG:s medlemmar överhuvudtaget vågar sig ut på sjön med tanke på vad de skriver, kanske bättre med en kolonilott eller ett torp i skogen? Det finns bra forum för det också. Så låt inte er egna oro skrämma bort nyblivna båtägare.
  23. 1 poäng
    Hänvisa dem till Jernkontoret om du blir bemött så igen, https://www.jernkontoret.se/sv/energi--miljo/metaller/
  24. 1 poäng
    Beror lite på hur det ser ut. På vår förra båt satte jag en förgrening på kylvattnet innan slangen gick in avgaskröken. Hårdlödde i en 8mm mässingnippel i en 38mm skarv som sattes på slangen. Den lösningen fungerar på de flesta motorer. På nuvarande (en större Yanmarmotor) ersatte jag en avtappningskran för sjövatten på en av värmeväxlarna med en 8mm slangnippel. Edit: Slänger in en bild från min båtblogg på hemsidan (lilla bilden visar kranen innan den demonterades med nippeln som skall dit bredvid). Inte en MD40, men kanske ger lite idéer:
  25. 1 poäng
    Oerhört oansvarigt! Som vanligt inser inte väldigt erfarna personer, som kanske också är av den mer risktagande personlighetstypen, hur enorma risker det är att vara ute i en liten båt på havet, längs nakna kuster.
  26. 1 poäng
    När jag satte in ekolod på gullholmensnipan med liknande skrovform monterade jag det med sikaflex rakt mot skrovet (på insidan). Jag satte den ungefär på mitten (längdledes) där båten är som bredast. Breddledes satte jag ca 1/4 del in, dvs mitt i mellan kölen samt yttre fribord. Tänk på att inte sätta den så att det vid sjögång blir luft under skrovet där givaren sitter (tex lång fram i fören). Likaså inte för nära propellern då det kan bli kavitation och annat som gör att du inte får bra bild. Innan du monterar kan du fylla en påse med vatten, stoppa i givaren och hålla mot skrovet och se ifall du får bra bild. Detta gäller montage på insidan skrovet utan håltagning, det fungerade bra för mig, var aldrig djupare än 40m men till det så fungerade det bra iallafall. Lycka till
  27. 1 poäng
    Gullholmensnipan tillverkas allt ännu, men bara cirka 10 om året då det är ett litet varv med endast tre personer som arbetar ännu. Tillverkas numer i ROM ( på orust, inte den i medelhavet).
  28. 1 poäng
    Jag har seglat mindre båtar hit och dit längs kusten, bland annat Maxi 68 som är en fantastisk liten båt på många sätt. Att båten duger råder inga som helst tvivel om, förutsatt att den är i gott skick. Ta med en kunnig vän första dagarna som får lära dig segling och navigation Kolla igenom båten ordentligt. Roder är ett känt problem för 68:an, de kan få in vatten och frostsprängas. Röstjärn är viktigt. Bottengenomföring (om det finns någon). Annars är det inte så mycket som kan felas på en 68:a. Låt den kunniga vännen vara med och kolla detta. Segla senare på säsongen. I april är det kallt och havet kyler, inte minst om man hamnar i det. Potentiellt farligt. Lär dig old school navigation (papperskort, passare, kurslinjal, kikare, kompass och sånt) så behövs ingen el. Ladda telefoner och powerbanks i gästhamnarna så har ni till nödsamtal och för att dubbelkolla navigationen i eniro sjökort. Köp några billiga Led-lampor och tejpa fast i rufftaket för lyse i ruffen. Lanternor. Kanske ett tveksamt råd, men jag skulle fuska lite med det. Som nybörjare lär det ändå bli begränsat med nattsegling, och sommarnätterna är ganska ljusa. Ha gott om tid. Räkna med snittfart på 3-3.5 knop när ni planerar. Kom i håg att det inte alltid går att använda utombordaren till havs, den drar ner luft om det gungar för mycket. plus att den drar ordentliga mängder soppa om den måste stångas mot vågor och vind. Göta kanal är supermysig men nog ganska besvärlig historia med en utombordare, jag skulle segla runt. Att ta Maxin på lastbil verkar ju bekvämt och bra, men det kostar väl lika mycket som hela båten . Välkommen till båtvärlden! //N.N
  29. 1 poäng
    Jag tänkte mest på gästhamnar i Vättern och Vänern. Beroende på tajming och väder kan det bli en handfull.
  30. 1 poäng
    Det jättetråkiga svaret: Jag föreslår att du inte köper just den båten utan en närmare hem. Om några månader finns det mycket mer att välja på när säsongen kommit igång.
  31. 1 poäng
    Hej Martin o välkommen till Marineguiden, Nu ska jag börja med att vara lite tråkig. Att som nybörjare segla hem en liten båt med okända fel o brister från Norrköping till Göteborg i mitten av april är ett riskfyllt projekt. Det är långa sträckor öppen kust. Den vanligaste vindriktningen är SV vilket betyder mycket motvind. Maxi 68 är en skaplig liten nybörjarbåt men inget jag (som har rätt lång seglingserfarenhet) skulle vilja kryssa med hela vägen ner längs östkusten och runt Skåne. Om det händer något så är det väldigt kallt i vattnet vid den tiden på året så utan överlevnadsoverall med flytkraft så kan det vara med livet som insats. Maxin väger 1600 kg och är 2,4m bred. Det går utmärkt att lyfta upp en båt i den storleken på en släpkärra (t.ex en biltransportsläp) och köra den via E4 o Rv40 till Göteborg.
  32. 1 poäng
    Länge sen man såg nått från denna fina renovering.Hoppas det gått bra?
  33. 1 poäng
  34. 1 poäng
    Praktiskt att ha egen tillverkning av träspån till muskelbilens inkontinenta automatlåda😀
  35. 1 poäng
    Man ska helst inte lacka på insidan, träet kan inte andas ut fukten då. Därav bubblorna. Linolja o terpentin 50/50 är nog det bästa ja🙂 Om man absolut vill lacka får det bara vara väldigt tunt. I kölsvinet är det dock bra att måla med Danboline.
  36. 1 poäng
    Hur gammal är båten? Det där med blekning av varenda fläck på en äldre båt är jag lite motståndare till. Jag tycker att det kan få synas att det är ett äldre föremål men naturligtvis välvårdat och älskat. Jag hade nog försökt behålla träet ljust och bara lackat med en bra båtlack av traditionell typ men det är ju valfritt. Glöm inte att impregnera med en blandning av linolja och terpentin före lack. Hur ser den ut på insidan av skrovet? Bilder vore kul! Min erfarenhet är att lack på både ut och insida lätt ger bubblor. Min var lackad på bägge sidor och vart väldigt bubblig på insidan tills jag la många timmar på renskrapning. Nu är den bara oljad och insidan har hållit sig fin i många år.
  37. 1 poäng
    Nyfiken på hur svårt och hur lång tid alla moment tar så har jag börjat slipa skrov och däck. Jag har använt värmepistol och skrapa för att ta det övre lagret med lack/färg, sen skrapat sen grovt sandpapper på en exenterslip. tidskrävande som f.n. Noten är ju ett kapitel för sig men en vass kniv och en trubbig skruvmejseln verkar fungera ok.
  38. 0 poäng
    En förklaring kan ju vara att järn inte är en metall !! Kolla gärna med Wikipedia på metall.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...