Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2022-02-27 på alla områden
-
2 poängDelvis sant. Den används som generell minus för avkänningselektroniken och när reläet är draget så går även reläspolens minus och ström ju genom denna ledning också. Men precis som @ChristerN skriver är detta mycket låga strömmar oavsett, som dessutom passerat elektronik som lär brinna till avbrott långt innan kabeln gör det i händelse av ett internfel i elektroniken i reläet. För det är alltså inte mot denna minuskabel det blir farliga överledningar till minus från batterikablarna.
-
2 poängDet är en viss skillnad att hantera större båtar inte bara att de har ett större vindfång utan även vikten. De båtar du angivit väger ca 11-14 ton jämfört den du har som väger ca 6 ton. Vi har en segelbåt som väger ca 4,5 ton som man hjälpligt kan hålla ifrån för hand vid tilläggning. Även seglat med en båt på ca 15 ton men då har man svårt att hålla ifrån för hand pga av vikten och behöver förlita sig på motorn vid tilläggning.
-
2 poängDet kanske kan vara en idé att limma upp små fästpunkter för skruvade ankare för flexslangen? Det blir nog lättare att göra kladdfritt än att brottas med hela slangen. Tänker typ små 3x3cm bitar marinplyfa som fästs med lite sika eller epoxi.
-
1 poängSen ska vi tillägga att det har ingen roll om man kommer med kran, krok, lösflak, skåp ect. Man betalar för timme, självklart kan man förhandla om fast pris också, men kan bli dyrare... Bekanta har kranbil (hjälper honom ibland), han tar 2500kr/timme oavsett om han ska lyfta ett skithus och köra 30mil eller en båt för 4 miljoner.
-
1 poäng
-
1 poängBiltemas spänningsavkännande relä använder minuskabeln som ”mätreferens” för att veta när det ska koppla till och från. Inga större strömmar flyter därför där och att sätta en säkring där har ingen effekt mot kabelbrand mao.
-
1 poängRent teoretiskt spelar det ingen roll om säkringen sitter på plus- eller minussidan. Men eftersom vi oftast i dagens fordon har "minusjordade" system med höljen på prylar som via sitt chassie kopplar minussidan faller sig säkring på plussidan som både mest naturlig och smidig. Inte lika relevant i en båt kanske (som inte har metallchassie mer än på motorn) men det hänger nog med. Viktigt är dock att inte blanda, för det blir snabbt väldigt rörigt att hålla reda på avsäkrad och inte avsäkrad minus o.s.v. där då vissa minus inte kan/får kopplas ihop eftersom man riskerar att förbikoppla en ev. säkring. Har man alla på en sida (plus t ex) kan ALLA minusar kopplas ihop. Ett annat problem om man blandar (vilket det ju skulle bli eftersom motorn i princip alltid är "minusjordad") är att man kan få bakmatning till en enhet med blåst plussäkring från en som har en blåst minussäkring och tvärtom. Kan bli mycket intrikata problem och symptom 🤔 Reläets avsäkring: Tänk på att säkringen är mer ett kabelskydd, och visst, då skulle en säkring på den klena minuskabeln kanske vara på sin plats. Men innan den kabeln riskerar att brinna så har elektroniken som den är ansluten till sannolikt brunnit till avbrott inne i reläet för längesedan. Den största risken är inte fel i reläet utan att något "minusförbundet" (en kabelände, verktyg, vass kant o.s.v.) kommer mot eller ligger och skaver på pluskabeln från batteriet eller mot dess skruv på reläet. Eller om man har fel på förbrukarbanken (legat helslut så det blivit kortis i celler) så kommer det bli en strömrusning som först lär svetsa reläkontakterna och sedan ev. sätta fyr på kablarna när det kopplar ihop startbatteriet in i denna kortis efter motorstart. Den som lagt startkablar till en bil med helslut batteri med kortis vet att man bör vara väldigt snabb på att rycka bort kabeln igen ,innan den blivit så varm (några sekunder) att man inte kan hålla i den. Inge bra..... Så antingen egna säkringar på reläets pluskablar, eller ansluta det på "bortsidan" av batteriernas huvudsäkringar. Tycker jag.
-
1 poängNja, det är nog inte säkert. En "standardlastbil" med enkel kran klarar en DC med kärra på sitt fasta flak. Kan kanske vara billigare med lösflaksbil, men det beror nog på vad som finns. När jag kollat var det inte billigare på så liten båt. TS får kolla.
-
1 poängMin båt väger omkring 5,5 ton fulltankad, och det går inte att med bara handkraft bära av mot annan båt eller mot berget om vinden ligger på. Det blir rätt så stora krafter som sätter in. Bogpropeller är ett väldigt bra hjälpmedel. Som jag nämnt innan är stävskena eller en gummiprofil längst fram i fören bra, då kan man sätta fören mot berget och sakta köra framåt för att hålla båten i läge tills man lagt till ordentligt. Lagt till ordentligt… i naturhamn är det sällan så att den första tilläggningen blir bra, utan när båten väl kommit på plats brukar iallfall jag få justera och kanske lägga ut ett avhåll mot vinden. Det är även så att de förberedda förtöjningslinorna, som man gjort i ordning innan ankomsten sällan räcker till, ofta får de längre tio eller femtonmeterslinorna tas fram.
-
1 poängVarför inte en kranlastbil med flak ? Då lyfter de på/av hela ekipaget, och båten står på sin vagn på flaket.
-
1 poäng
-
1 poäng"Ungefär samtidigt infördes krav på godkännande av färger baserade på zinkoxid, det vill säga detsamma som pigmentet zinkvitt. Tillverkarna hade hävdat att de verkade enbart fysikaliskt, genom att färgskiktet sakta eroderade. Inspektionen bedömde att zinkoxiden även gav giftverkan mot påväxtorganismer och därför måste godkännas enligt de regler som gäller för bekämpningsmedel. I dag har de flesta sådana färger försvunnit från marknaden" Citerat från Ny Teknik.
-
1 poängHur mycket har du impregnerat kapellet? Kapellet på min förra båt blev sådär alldeles hårt och jag kom fram till att jag nog hade sprayat på för mycket Biltema-impregnering, att det nog var själva impregneringen som var stel. Sålde dock båten innan det blev av att jag undersökte det något djupare.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängJag skulle testa att lägga kapellet i badkaret/duschen och göra rent det med en mjuk borste och ev någon tvållösning så vet du om det bara är tvätt som behövs.
-
1 poängÄntligen löst och köpt! För 3500kr inhandlade jag dessa med frakt (2st motorer med dubbla tillbehör), kommer 14 mars. Följer med box med inbyggd ESC 60A och Controller samt ett gashandtag som kommer att byggas till joysticklösning. Bägge motorerna ska synkas så dom hjälper varandra fast åt olika håll såklart. Hade tänkt att bygga något fäste så det blir som Anchorlifts lösning, direkt på akterspegeln (bild på min akterspegel + en med Anchorlifts trusters). Motorerna är på 1200 watt och 12 volt och kräver ESC.
-
1 poängHej Gick från nimbus 27 till en flybridge på 35 fot, hade samma tankar, allt har gått bra men extra koll på väder och vindar. Bra ankare och förtöjning och koll på väder har medfört bra sömn Nu har du större båt men jag tror skillnaden är liten, ligger man bra så gör man Båtkompisar har större båtar (45fot) och dom ligger säkert
-
1 poängVälj inte de billigaste joystickarna, jag valde den näst billigaste, det uppstod litet gnistbildning över kontakterna, så jag fick ta i sär dem, putsa och sedan koppla över två relä, vilket hade varit onödigt om joysticken var av bättre kvalité.
-
1 poängJa, jobbar nu 75%, dock i en lättare takt än förut. Hade nog ett temp på 300% och 10 saker samtidigt förut. Fått hjälp på jobbet samt andra arbetsuppgifter som underlättar sjukt mycket. Dock så har jag fortfarande förbud att dricka alkohol samt träna, men min läkare bedömer mig som helt återställd. Gäller bara att varva ner och inte dricka större mängder alkohol som jag nog gjort under sommaren. Tack för omtanken!
-
1 poängJag brukar bara avfetta och tvätta med högtryck spruta, lösa flagor tas lättast bort med en stål spackel eller dylikt! Många båtar innan 1989 har ingen identitets skylt! Om du inte hittar motorns identitet kolla bakom luftburken där ska det sitta en! Mvh Gurra.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00