Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2022-02-23 på alla områden
-
3 poängJag blir lite full i skratt när personer sparkar bakut bara för att någon tjänar pengar på sin idé och sin verksamhet. HappyBoat är skit, Båtskroten är skit! Varför ska de tjäna pengar!? Båtskroten har funnits sedan 2008 och har i genomsnitt genererat en rätt blygsam vinst. De senaste åren har vinsten ökat till något som inte direkt sticker ut för ett bolag i den storleken. Det är väl utmärkt att någon tog sig an problemet så att det numera går att skrota båtar och det är ju också bra att skrotningen sannolikt genererar arbetstillfällen. Om ingen fick dra nytta av sina idéer så skulle väl människan fortfarande bo i grottor.
-
2 poäng
-
2 poängI en perfekt värld så sker det inte, nej. Men nu är inte batterier "ideala". Även ett nytt, fulladdat batteri har en inre resistans som gör att spänningen sjunker vid belastning. Och då kommer förbrukarbanken att skjuta till, oavsett, och denna ström kommer rusa genom reläet. Givetvis inte hela startströmmen, men mer än man tror. Att koppla ett sammankopplingsrelä på tändningsspänningen skulle jag därför bestämt avråda ifrån. Ett spänningsavkännande relä för generatorladdning som känner på Motorsidan och låta laddare och solceller ladda förbrukarsidan skulle jag säga är "good enough". Sedan kan man spekulera i överladdning av det ena och andra eller om Motorbatteriet behöver stödladdning o.s.v. Har man lite elektronikkunskap kan man koppla solcellerna att ladda båda batteribankerna och oberoende av varandra, men det är nog överkurs i den här tråden. De få gånger Motorbatteriet behöver stödladdning (utöver generatorladdning) lär det vara på vintern eller när man haft startproblem. En kort bit startkabel löser detta problem, vilket då kopplas manuellt mellan plus på Motorbatteri och Förbrukarbatteri. Skulle man ha kass Motorbatteri och behöver startenergi från Förbrukarbanken så använder man kabeln då också (kanske en gång vart 5:e år ?). Att tro att ett relä fixar att hantera hela startströmmen i detta läge kan i värsta fall istället resultera i sammansvetsade kontakter, dvs förutom uppbränt relä även permanent ihopkopplade batteribanker. Keep it simple....😉
-
2 poängJag använder tripmätaren (se bilden) i Yamahas instrumentet för att nollställa vid tankning. Det datat kommer från motorns styrenhet. Tankmätaren har inget med det att göra. Med Smartcraft kan du få samma data från motorn.
-
1 poängJag vet att jag är i minoritet men jag föredrar nog hakar. Dels är båten inte klasskonform med förstagsprofil. Bättre beg racingsegel har hakar ifall man vill köpa sådana och använda utan modifikation. Genuacunningham är ett ganska trevligt trim att använda på hakat segel. Med nedhal riggat tycker jag inte det är nämnvärt krångligare att sätta eller ta ner seglet än med rulle. Det hälper så klart att en IF är liten nog för att man med lätthet ska kunna hissa genuan för hand utan vinsch. Sen har jag haft två krångliga upplevelser med Furlex. Ena gången kom en åskby över oss plötsligt med mycket kraftig vind. Genuan hade rullats in i god tid men i den tvättmaskin vi fann oss i hade jag inte mage att skicka fram vare sig mig själv eller oerfaren gast och beslå det inrullade seglet med ett band. När vinden tilltog till den grad att alla tampar kom i kraftig självsvängning lirkade sig manöverlinan till rullen loss från vinsch och knap och vi fick finna oss i att hasa i sidled med helt utrullad Genua. Det fanns ingen chans att manövrera rullen ens i vindögat. En annan gång var jag gast på en 37-fotare i kraftig vind där plastdetaljen som håller låsskruven för manöverlinan small av när seglet skulle rullas in. Båten var ny för skepparen så det kan ha berott på slitage eller dålig installation från tidigare ägare men likväl kände jag även där och då att det är ganska skönt med ett okomplicerat wirestag och hakar.
-
1 poängDen på 55lbs är 12v, 86lbs 24v tyvärr. Går väl säkert att köra med omvandlare, men då börjar det bli dyrt och jobbigt...
-
1 poängNej, inte "utan problem". Och inte "billig". Det finns tidigare trådar om det här på MG. Kortfattade sammanfattningen är väl att om man skall få någon användbar kraft måste rören/slangarna vara grova och pumpen mycket större. Vill minnas att det gick åt 3-5ggr kraftigare pump (m.a.p. ineffekten) än en motsvarande bogpropmotor för att få samma skjuvkraft. Då är det plötsligt varken billigt eller smidigt längre. Det finns nog en anledning till att fabriksbyggda båtar i princip aldrig har denna lösning.
-
1 poängPrecis. Att Stena inte vill runda en samarbetspartner kan man ju förstå, däremot finns det andra aktörer än just Stena man kan vända sig till.
-
1 poängJag skickade en fråga till Stena recycling om detta ärende. Om att kunna lämna in båten till dem direkt utan att behöva använda sig av båtskroten. Detta var deras svar
-
1 poäng480W och 52A innebär drygt 9V i spänning. Något går inte riktigt ihop.... Jag hade MinnKota 30 och de var egentligen för klena för den båten på 9m och 4 ton, men hade dem ett par år tills Sleipner kom med en aktertrumma på 125mm för sina 2-3hk. Så sätt dit så kraftiga elutombordare du kan, hittar och får plats med. (Då hittade du väl antagligen hela byggnationen av dem under "NB870-bygge", "Diverse" och "Akterpropellrar" 😉)
-
1 poängHELT OTROLIGT! Satt precis och tittade på din hemsida och tänkte PM:a dig! Men vi tar det här istället. Kollar hela natten utan resultat på en lämplig lös motor. Därför kommer jag nog att göra som du gjort, slakta 2 utombordare. Hittade på Amazon en MINUS ONE 20,4kg 480W 1300rpm 52A. Billig också, 1600kr, så totalt 3400kr, men man kanske ska leta efter en tuffare blir väl bara 1.8hk om jag räknat rätt med 2st. Motorn från Sideshift har jag hittat lite info om: 12dc 300amp 2.5hk 3500rpm, GRISDYR att köpa lös tyvärr.
-
1 poängBryr mig inte om att rita utan försöker med ord istället (för det var nog mitt inlägg om strömbrytaren du tänkte på?). Du har en grov plus-kabel från startbatteriet till relät och en likadan från förbrukarbatteriet till relät. Sen har du en klenare minus-kabel som ska gå från startbatteriet/minusplint till relät. Denna ansluter man med en enkel liten brytare på kabeln som när den är frånslagen gör att bankerna aldrig kopplas samman (eftersom relät aldrig märker en spänning mellan start-plus och minus på en nivå över tillslagsvärdet, 13,3V). Överkurs: Jag har också monterat en Schottky-diod på minuskabeln för att få en tidigare isärkoppling av bankerna då jag tyckte de var sammankopplade lite väl länge efter att jag stoppat motorn pga stor batteribank och solpaneler. Dioden lurar relät att tro att spänningen är lägre än vad den är på startbatteriet.
-
1 poängNär man läser denna tråd så inser man att man haft tur som kunnat åka båt i femtio år utan alla dessa pinaler. Och ändå aldrig varit strömlös.😉😀🤔
-
1 poängFöreslår hamnar med långsidesförtöjning exv: Lauterhorn har även naturhamn,, Burgavik,, Vändburg.
-
1 poängOm man tar en titt på Marinwiki så ser man att det finns en hel del gästhamnar runt Gotland, men gara några få naturhamnar. Flera av hamnarna på den östra kusten verkar vara små fiskehamnar där ni förmodligen slipper att betala något elker kan ligga ganska billigt. På västra sidan är den södra delen långgrund och nästan hela östra Gotlan är också långgrund, så vid bra väder går det säkert att ankra, men det kan bli jobbigt om det inte varit lugnt väder i några dygn. Glöm inte att besöka Gotska sandön om vädret tillåter.
-
1 poängJag skulle inte (och har inte) tillmätt just det så stor betydelse. Risken för överladdning finns även när man går för motor och om man har en laddare som inte funkar så bra ihop med batterierna. Bytte själv laddare i våras från ett välkänt svenskt märke till en av nederländskt märke . PS De extra stegen är mindre komplicerade än att ansluta relät via tändningen.
-
1 poängÖverklagandet mot skälighetsregeln kan jag i det här fallet ha förståelse för. Kommunen vill tvinga fram att ALLA skrov mäts, alltså även nyare båtar som är producerade efter att TBT slutade säljas, detta för att kartlägga vilka metaller som finns på skroven. Det är orimligt och kommunen kliver här över gällande lagstiftningen, då flera metaller (bl a koppar) är godkända att ha på skrov i Östersjön. Man motsätter sig också användandet av spärrfärg, vilket också är tveksamt med tanke på hur gällande EU-förordning är formulerad. Detta är dock inte alls tillämpligt på ditt fall, då det ju ÄR konstaterat TBT på din båt, och ditt problem är att du vägrar åtgärda detta. I överklagandet motsätter sig inte heller klubbarna att åtgärda båtar med TBT-haltig färg på skroven, vilket du gör. Jag noterar också att man använt förkortningen SBU lite missvisande, då det framgår att man avser Sollentuna Båtsportunion i texten, och det är ju något annat än vi med båtar brukar avse. Vet du hur medlemmars intressen ser ut? Du är väl inte medlem i någon båtklubb i Sollentuna..?
-
1 poängMåste börja med att säga att jag har ingen aning om hur det ser ut i den fysiska butiken. Men man kan ju tänka sig att dom får in alla tänkbara saker och att det är dagsnotering på vad man har. Lite blandade knapar, olika gamla vinschar, en handfull begagnade kylskåp i olika skick, gamla gasreglage, hydraulcylindrar, osv. Man kan ju inte heller samla på sig allt utan man måste nog hålla ett lagom stort lager med viss bredd. Att då hålla webbsidan uppdaterad, lägga in foton, skriva korrekta objektbeskrivningar, och lägga till och ta bort objekten så fort någon köper något i butiken kan vara mer arbete än det är värt. Dessutom måste man nog vara rätt noggrann med beskrivningen av skicket när man säljer över nätet. Jag spekulerar, men själv hade jag tagit mig både en och två funderare innan jag hade öppnat webbutiken för begagnade prylar. Skulle det verkligen vara värt jobbet? I butiken får ju kunden själv räkna ut om prylen passar och om skicket är tillräckligt bra.
-
1 poäng
-
1 poängJa, absolut. Men jag tycker det är bra att känna till att det inte nödvändigtvis är så att man lyckas få sin tank tömd bara för att man tar sig till en av stationerna på kartan. Baserat på hur det sett ut på västkusten senaste åren är det kanske 50/50 om man har en segelbåt... Så man bör ha en reservplan, och kanske inte heller offra alltför mycket tid och pengar på en lång tur till en tömningsstation innan man förvissat sig om att den fungerar och är åtkomlig.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00