Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-02-20 på alla områden

  1. 2 poäng
    Jag tycker inte att du nödvändigtvis behöver byta ut din nuvarande 1/2/1+2/0-brytare, om du trivs med och är van vid den. Med ett relä mellan startbatteri och förbrukningsbatteri blir laddningen automatiserad, medan du fortfarande måste välja vilket batteri du ska använda för motorstart respektive annan förbrukning. Men jag håller med om att två vanliga frånskiljare, en för varje batteribank, är enklare och lämnar mindre utrymme för misstag.
  2. 2 poäng
    Japp, och allra helst två huvudströmbrytare (eller batterifrånskiljare som mr @Georg_Ohm brukar kalla dem). För du ämnar ha två batteribanker väl? En för start och en för förbrukare?
  3. 1 poäng
    Brukar se ut så här sett utifrån på akterspegeln
  4. 1 poäng
    😉 Det är väl bara det att just den här ”gräddvispen” är rätt så dyr.. 15.000 räcker väl knappast, även om du gör jobbet själv, det lär väl bli ungefär det dubbla? Men det är ju alltid trevligt att få reda på hur dom rika har det…🙂 Jo jag har också funderat på en sådan ”visp” klart det underlättar vid knepiga tilläggningar, särskilt som jag ondgjort mig över förut, i andra trådar, när man skall in till en illa planerad brygga med sugtömning, då kan det vara en vinst i att färdas helt i sidledes eller kunna snurra runt på stället. Men jag köper nog diesel för dom pengarna istället… och champagne…
  5. 1 poäng
    Ja alltså för mig handlar det inte om att jag inte kan köra båt, jag gör precis som du. Utan det är mest att det är kul med nya projekt, och att det såklart är bekvämt. Man kan ju vispa grädde med vanlig visp också, men det är både roligare och bekvämare med elvisp ☺️
  6. 1 poäng
    Det behövs ingen större skicklighet att manövrera en båt någorlunda i sidled om den har drev och enbart bogpropeller, litet övning bara! Klart rakt i sidled blir det inte utan mer diagonalt. Jag gör som så att jag vrider ratten max åt sb, sedan backar jag långsamt och puttar/duttar med bogisen åt sb, det brukar gå väldigt bra. Jag lägger nästan uteslutande till med sb sidan när jag skall ligga längsides en kaj eller brygga. Dels för att båtens däckslayout är asymmetrisk, dels att duopropellrarna trots allt har en skovelhjulseffekt som verkar åt sb.
  7. 1 poäng
    Jo, exakt, men om skrovet inte kan tillåta högre fart så hjälper det inte att (inom rimliga gränser) slänga hästkrafter på problemet. Det var det som var min poäng.
  8. 1 poäng
    Jag är inte på något sätt kunnig inom skrovkonstruktion, men det vore smått fantastiskt om du lyckats orsaka de skadorna själv med den användning du verkar ha. Inte ens med normal användning fattar jag hur det skulle gått till. Om någon anser att du själv skulle orsakat det här så är jag väldigt nyfiken på deras teorier.
  9. 1 poäng
    Sedan är det ju aldrig försent att ge upp! Jag har ju gnällt rätt mycket på att sugtömningar saknas i många hamnar, att de ligger för glest och på fel ställen samt att de ibland inte funkar, men samtidigt vill jag säga att det är många år sedan vi blev tvungna att fultömma.
  10. 1 poäng
    Sätt dit skiljerelä, behåll nuvarande brytare men använd bara ingång 1 för start (går ju att koppla förbrukn.batteriet till ingång 2 för back-up om så önskas men känns lite onödigt) och en ny brytare på förbrukningssidan.
  11. 1 poäng
    Intressant tråd. Hoppas den dyker upp i Google-sök på Ryds båtar.Efter att ha läst det här skulle åtminstone jag undvika Ryds under lång tid framöver. Misstag kan alla göra, det avgörande är hur de sen hanterats. Jag har själv haft en massa småmissar på min Buster Magnum, men Buster har varit snabba att svara och fixat detta genom ÅF.
  12. 1 poäng
  13. 1 poäng
    Det är väl en ganska vanlig situation. Man löser det genom att fälla ankaret i sidled, antingen med ryggskadliga rörelser eller med en utfällbar rulle som får ut ankaret från båten några decimeter. Det ser också ut som om det bör gå fint att ha ankaret långt i sidled och få det att gå klart. Här en bild jag snodde från Båtsystems hemsida som påstås visa just en Najad 34: Själv ankrar jag alltid genom att först förbereda i god tid genom att ta loss ankaret och fira ner det en liten bit så det hänger fritt nån decimeter ner i vattnet, men med linan låst så det inte kan släppa. Detta kan göras från sittbrunnen eller stående på badbryggan (enklare om man är minst två ombord). När båten är på rätt plats låter jag ankaret gå, och det glider då tyst ner i vattnet utan att slå i nåt.
  14. 1 poäng
    Så är det. Men om man ser till hur många snabba motorbåtar det finns i förhållande till olyckorna, och samma med vattenskotrar så är (var?) vattenskotrarna överrepresenterade. Jag säger inte att det är rätt eller fel med körkort, konstaterar bara hur det resonerades när det tillkom.
  15. 1 poäng
    Plasten i skärbrädor är också lätt att släta till och "slipa" med värme. Om man kan balansera värmen mellan när plasten mjuknar och där den börjar svärtas, så kan man runda kanter och släta till ytor väldigt snyggt.
  16. 1 poäng
    Bandsåg är överlägsen att såga i plast med! Elektrisk sticksåg på låg hastighet funkar också, men även fogsvans och bågfil. Sedan slipa för hand eller med maskin.
  17. 1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...