Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-02-09 i Forum Inlägg

  1. 3 poäng
    Anledningen till att dom delat på plussidan i två strömlister är väl för att man ska kunna koppla in förbrukare som alltid ska vara på till dom nedre fyra brytarna som går till batteriet, och andra förbrukare som kontrolleras av en huvudströmbrytare till dom övre fyra. Men om du vill ha alla via din kopplingsplint och huvudströmbrytaren så kopplar du såklart bara ihop dom två listerna. Din andra fråga om minus till panelen: minusanslutningen är för att strömförsörja lamporna, dom behöver ju både plus och minus för att lysa. Det har alltså inget med dina förbrukare att göra.
  2. 2 poäng
    Tror (men har trott fel tidigare) att alla APs har sådan lösning utom Garmin som, förutom knappen, har Shadow Drive. Jag uppskattar den funktionen på min Garmin AP väldigt mycket! När man går på kurs, alltså inte rutt, så tar man bara tag i ratten och svänger till lämplig ny kurs och då återgår APn till den kurs man lagt sig stadigt på om man har Shadow Drive. Går man på rutt eller Navigera Till så går APn över till läget kurs när man styrt iväg från ett hinder med Shadow Drive.
  3. 2 poäng
    Ska du montera AP i närtid och ändå byter till hydraulisk skulle jag starkt rekommendera att installera autopiloten samtidigt med bytet. Annars får du göra om stora delar. Oavsett vilken modell du väljer så skall nämligen AP-pumpen kopplas parallellt på cylindern eller rattpumpens slangar dit. Dessutom skall en returslang gå från pumpen tillbaka till rattpumpen (eller oljebehållaren, på de modeller där man har en yttre sedan och inte rattpumpen som reservoar). Detta innebär antingen T-kopplingar/förgreningar på slangarna eller "dubbelbanjo" om man kör med sådana hydraulikkopplingar på cylindern. Oavsett vilket så är det lika bra att göra detta innan man fyller och luftar systemet, bara för att annars strax få tömma det, slabba med oljan en gång till och bygga om. De flesta AP är NMEA-kompatibla, och lyssnar på de NMEA-meddelanden som kommer på bussen om man kör i Track mode. Dessa meddelanden är (skall vara) kompatibla oavsett fabrikat. Dvs har du en Garminplotter så kan den säkerligen styra en Raymarine AP så den följer spår. Så det bör inte vara ett problem. Att bara låsa kursen men även snabbt kunna ta över manuellt är dock standardfunktioner som nog alla AP har. Tyvärr är det svårt att komma mycket under 15' för ett AP-system med hydraulpump. Ser att Hjertmans tar drygt 15' för Raymarine EV-100, vilket väl är där de ligger (glöm det fejkade ordinariepriset de anger). Dryga tusenlappen billigare än Hjertmans "reapris" hittar du den dock just nu hos Happy Angler (14700:-). Garmins CR 40 verkar dock vara ytterligare billigare hos t ex Marinaman. Olssons Fiske har en Lowrance/Navico för hydraulstyrning för 13600:-. O.s.v. Raymarines EV-serie har jag god erfarenhet av, men säkert är även alla de andra mer än fullgoda alternativ.
  4. 2 poäng
    Jag tror du inte kommer att kunna sy i den. Plus att du får världens tyngsta kapell.
  5. 1 poäng
    Sju av sju är ju inte dåligt 🙂 Är dock lite osäker på nr 5, men övriga är det ju ”check” på. ”7 kännetecken för en rättshaverist: 1. Personen ser sig själv som ett offer som hamnat i klorna på en maktmissbrukande myndighet. 2. Hen ser inte sin egen del i det som har hänt. 3. Personen väljer att slå tillbaka skriftligen och tar gärna hjälp av media för att få fram sina åsikter. 4. Personen skickar inte bara ett, utan ofta flera, mejl eller brev om det som hen är missnöjd med. 5. Hen är flitig med att använda versaler och fet stil i sina mejl/brev. 6. Personen använder ofta juridiska termer tagna ur sitt sammanhang, för att ge intryck av att ha mer kött på benen än vad hen har. 7. Hen söker upp personer med liknande erfarenheter, för att styrka sina bevis och föra deras talan också.” https://www.expressen.se/halsoliv/psykologi/sa-kanner-du-igen-en-riktig-rattshaverist/
  6. 1 poäng
    Okej, ser inga problem med att installera själv. Ska ta mig en funderare och ett möte med min fru gällande kostnader... Spontant känns Garminpaketet bäst för pengarna. Väntar också på lotto ska ringa mig, problemet kanske ligger i att jag måste börja spela så dom ringer någon gång😁
  7. 1 poäng
    Autopiloten är också min bästa investering ! Använder rutter jättemycket, men då jag i huvudsak navigerar via PC (Seaclear och OpenCPN) så begränsas ruttbiblioteket bara av hårddiskutrymmet 🙂. Kan visserligen navigera med en Raymarine Element 9S också, men den får mest tugga ekolod och radar. PC:n är smidigare helt enkelt....
  8. 1 poäng
    Lät en firma installera den. Dyrt men ett av mina bästa hjälpmedel. Speciellt när man är ensam eller går längre sträckor. Uppskattar också rutt-funktionen jättemycket. (Mitt problem nu är att plottern bara kan lagra så få rutter - dagens i-landsproblem! Dags att uppgradera plottern men väntar bara på en lotto-vinst.)
  9. 1 poäng
    Mobiloperatörerna (eller vem som nu äger deras sändare) pressar sina kontakter. Fungerar/duger det åt dem så är det tillräckligt bra referens för mig. Som @IngemarE skriver så gäller det att använda en korrekt crimptång. Att försöka pressa med polygripen fungerar inte. Har man inte tillgång till en bra crimptång så är nog lödning det enklaste. Då ska man nog helst välja en lite grövre kabel och större kontakt än FME. FME blir nog rätt pillig att löda och risk att isoleringen blir värmeskadad.
  10. 1 poäng
    För försegling mellan FME-kontakten och kabel nöjer jag mig inte med vulktejp. Där ska det enligt mig (efter råd från min antennkompis) vara limmande krympslang. Den bidrar dessutom till att förbättra den mekaniska hållfastheten. Biltema har limmande krympslang i ett antal olika diametrar. Man ska bara komma ihåg att trä på krympslangen på kabeln innan pressning av kontakten.... "Utomhuskontakter" t.ex. anslutningen till antennsprötet är lämpligast att vira med vulktejp så det enkelt går att dela.
  11. 1 poäng
    Det fanns förr en firma i Nävragöl. Du får börja med att spana där.
  12. 1 poäng
    Jo, men det där låter ju förstås bekant när du säger det... Och det kan mycket väl vara så att jag har laddat oftare senaste året än tidigare (brukar gå in på Telias "Mina sidor" någon gång ibland och kolla saldot och så fylla på om det är för lågt). Känns dock verkligen som en "funktion" de smyger så gott de kan med, hittar ingenting någonstans om det. Men gällande de fjorton kronorna i månaden så tror jag inte min sändare har sms:at för fjorton kronor under hela den tid jag har haft den. Den ska ju generellt bara sms:a när båten blir stulen och det händer tack och lov inte alls ofta 😄
  13. 1 poäng
    Förtydligande: just täckningskartan som per länkade är en speciell, med en mindre energikrävande variant av LTE som lämpar sig för IoT-tillämpningar. Jag googlade lite snabbt men tror inte ens den varianten säljs direkt till privatpersoner, utan bara till företag. "Vanliga" IoT-abonnemang dvs med standard-teknik här: https://www.telenor.se/handla/mobilabonnemang/internet-of-things/ Samma pris, alltså 29 kr/mån, men det där abonnemanget verkar inte ha något att göra med LTE-M-täckningskartan i första inlägget. Samma här 😋
  14. 1 poäng
    Mottrycket kan ju lika väl komma från cylindern via vattentryck på rodret, så att det skulle kunna styra urkopplingen känns spontant lite vanskligt..... I alla fall Raymarine brukar ha en knapp för "Auto" och "Standby". När man skall ratta manuellt duttar man till på "Standby" och AP släpper all kontroll. "Auto" låser aktuell kurs. Trycker man sedan också "Track" så börjar den lyssna på databussen efter spårinformation, och om den hittar sådan så följer den det istället. Ganska simpelt.
  15. 1 poäng
    Precis. Det är en IoT-optimerad variant av LTE, så din utrustning måste ha stöd för det.
  16. 1 poäng
    Ja, tack @Seawolf. Jag konverterade PDFen till EPUB så jag kunde få mörk bakgrund när jag läser på paddan. Det är den första skönlitteratur jag läst och uppskattat på länge, av olika anledningar. Swishar dig ett bidrag inom kort
  17. 1 poäng
    En bra klämning ger helt likvärdig kontakt och egenskaper som en bra lödning. Har man bra rutin och verktyg som passar går det ofta mycket snabbt att kontaktera med klämning, därför är det absolut vanligast på lite mer massproducerade prylar. Gör man det sällan eller inte har rätt pressbackar (observera att det måste vara exakt rätt, nästan rätt går inte alls) kan det vara bättre med en kontakt som skruvklämmer skärmen och med lödning på mittstiftet. Men man kan värma sönder och fördärva genom lödning också - om man gör fel. Däremot finns det även "hybrider" där man klämmer skärmen med verktyg men ändå löder mittledaren (vissa PL-kontakter t ex). Ju färre skarvar desto bättre. FME är ok, men de måste väderskyddas om det är ute (vulktejp som jag nämnde ovan). Och det medför som sagt en extraskarv.
  18. 1 poäng
    Jag löder alltid mina pl 239 kontakter vill inte ha en massa skruvanslutningar i onödan.
  19. 1 poäng
    Sydde en gång i tiden på sån duk/väv som används till t ex livbojar. Gick fint med mors gröna Husquarna Automatic. Smörjde den sugande, plastiga duken med potatismjöl. Så gör jag även när jag syr in vinylrutor. Nackdelen var att det var helt ångtätt med plastduk. Sydde på typ ventiler med regnskydd. Har senare sytt sittbrunnstält, insynsskydd, bimini, storsegelkapell och lite annat i kapellväv. Fick även till blixtlåsen mm. Fortfarande potatismjöl på den plastiga innersidan av tyget. Somliga använder Teflonspray. 110 jeansnål, och ordentlig tråd. Har tanke på att köpa en Janome Jeans. Den är kraftigare. .
  20. 1 poäng
    I vårt fall är båten så dumt konstruerad invändigt att det är ogörbart att dra antennkabeln inne i båten. Den löper därför på däck (skyddad i rör) bak till instrumentpanelen ovanför nedgångsluckan, som radion är monterad på. Vid avmastning är det bara att samla ihop antennkabeln och tejpa fast på masten. Fördelen är att det inte blir nån skarv, utan kabeln är obruten mellan antenn och radio!
  21. 1 poäng
    Med lite tur kanske svar kommer men det är 16 år sedan StyrmanJones besökte forumet.....
  22. 1 poäng
    Coronet hade också någon galonliknande duk som kapell på 70-talet. På min 26 Family skrotade jag det i våras och lät tillverka ett nytt, fast i normal kapellväv. Så det var bra livslängd i de gamla kapellen. Jag skulle inte vilja vara utan kapellet över akterdäck, det gör så att man får ett extra rum i båten. Inuti hytten är det rätt trångt om man jämför med utrymmet på akterdäck. Se till att göra alla sidor löstagbara så du kan ha enbart taket uppe som solskydd de fina dagarna. Jag tror att du får svårt att få till en snygg och praktisk lösning med presenning, tältduk eller något annat billigt. Det finns säkert tältduk som skulle fungera, men jag killgissar på att den inte är speciellt mycket billigare än riktig kapellväv. Även om det är en stor kostnad för att tillverka ett riktigt kapell så tror jag du har igen det, dels får du något som blir bra under den tiden du själv äger båten och dels så höjer ett nytt kapell värdet på båten. Det fasta taket på patrullbåten är säkert praktiskt, men det var inte så vackert.
  23. 1 poäng
    Har du sandwichlaminat i däcket där däcksgenomföringen skall sitta? I så fall är du beroende av att det inte regnar. Jag tänker dels på att du behöver täta mot kärnan i laminatet så inte fukt kan tränga in. Dels på att tätmassan du sätter genomföringen i behöver torka. Jag bytte skrovgenomföringar och kranar till dem på land (givetvis) och monterade däcksgenomföringen med båten i vattnet.
  24. 1 poäng
    Jag anar att det handlar om möjlighet att sy i duken, och att den skall vara UV-beständig. Tältduk av billigare sort brukar vara sådär med att klara solljus t ex. Samma med presenningar. Däremot hade min förra båt en sprayhood i ett galonliknande material liknande det man har över lastbilsflak som var original från 1972 och hängde med bra trettio år senare, men det luktade lite småäckligt och inget jag velat sitta och mysa under.
  25. 1 poäng
    Intressant tanke! Frågan är om någon har provat något annat så det finns något erfarenhetsbaserat svar på frågan. Jag vet inte, så jag gissar på några anledningar som jag kan tänka mig: - Tältduk tror jag är för tät, d.v.s. andas för dåligt. Skulle kanske gå att lösa med någon form av ventilation. - Tältduk är för lätt och prasslar mycket i blåst. Så den låter kanske för mycket. Ska bli intressant att se om någon har erfarenhet av detta.
  26. 1 poäng
    Nej, men TBT - vilket den här tråden handlar om? Falu rödfärg innehåller en otroligt liten del koppar då den är gjord av kopparfattig malm. Men ja - om fastighetsägaren målar sin båtbotten med färgen, tycker jag det är rimligt att man tvingas skrapa bort den.
  27. 1 poäng
    Det visar på hur enormt liten andel av båtarna som har kvar tennfärg på sin botten, och att din egoistiska kamp inte alls kan ses som det minsta allmännyttig.
  28. 1 poäng
    Det hade inte funnits någon botten kvar..... 😂
  29. 1 poäng
    Det är en vanligt förekommande åsikt som delas av alla som skrivit i den här tråden, utom en… vågar jag påstå 😁
  30. 1 poäng
    Om kverulanten som driver tråden framåt hade tagit ett skraptag på båtbotten för varje inlägg han gjort här, så hade båten nog varit fri att sjösätta vid det här laget...
  31. 1 poäng
    Det är bra att tänka fritt! Det är olyckligt att försvara ett kemiskt ämne som är förbjudet globalt genom internationell konvention! Världen behöver att fler som faktiskt antagit en internationell överenskommelser oxå respekterar den, inte att fler ifrågasätter det man själv förbundit sig att följa.
  32. 1 poäng
    Men vänta nu. TBT är förbjudet att ha på båtbotten om man inte kan visa att man täckt den med godkänd spärrfärg. Känt sedan länge. Din båt uppfyller inte detta. Varför börja dribbla med en massa andra aspekter av vad en båtklubb skulle kunna göra, i dina ögon? Du har ju fel!
  33. 1 poäng
    Mycket bra skrivet. Vill inte förstöra sista inlägget med mitt inlägg. Men kände att jag ville göra ett inlägg. Jag har ett uttryck för att hålla fasader om korrekthet. Bara inte på min bakgård. Det senare passar in på många sammanhang. Att ha en korrekt fasad utåt men verkligheten är en annan blir det inte kul. Bara inte min bakgård handlar om förnekelser. Bara fasaden utåt är korrekt? Ser mycket av det i samhället idag. Vi har en kurs i miljökemi som tar upp detta om kemikalier och hur de påverkar miljön som kanske personen i fråga bör läsa? (7,5hp) Den finns som Webb-kurs.
  34. 1 poäng
    Den här tråden har onekligen haft ett visst underhållsvärde. Ända fram tills nu när den bara fick en sur bismak. Jag har trott att det helt enkelt handlat om tjurskallig okunskap som i förlängningen slösar på dyrbara samhällsresurser. Nu vet jag inte längre vad jag skall tro: "Ingemar Mellgard - En av Sveriges mesta fjällrävar." Nu är det väl en si så där åtta år sedan det där skrevs. Men, som den friluftsmänniska du verkar vara och uppenbarligen uppskattar naturen för det den är förstår jag inte hur du resonerar. Hur kan du med gott samvete försvara att ha kvar ett uppenbart vedervärdigt ämne för allt levande och samtidigt ha den livsstil du, enligt artikeln, har? Du om någon borde väl förstå och värna om den natur som faktiskt fortfarande finns kvar? Det finns en stark anledning till att TBT förbjudits. Att då fortsätta att in absurdum argumentera och strida för att slippa sanera skiten från din båts botten är, med din bakgrund, rent löjeväckande. Du om någon, som tillbringat så mycket tid i känsliga områden, borde förstå vikten av ett sådant här förbud. TBT är inte det första ämne som förbjudits och kommer inte vara det sista heller. Människan är på tok för uppfinningsrik för det. Gör vi misstag får vi rätta till det. TBT är ett misstag som behöver rättas till. Då får man ta omaket att dra sitt strå till stacken för att vi skall bli kvitt det. Du citerar Johan Hakelius med "Det är makt de är ute efter. Över dig." Är det det som det här handlar om? Har det egentligen ingenting med TBT att göra utan snarare om att andra talar om för dig vad du behöver göra? Är det så borde du verkligen välja en annan fråga att strida för, som den fjällräv du utger dig för att vara.
  35. 1 poäng
    Det lär ju knappat ske, då du faktiskt inte har kunnat visa att det funkar. Därefter alla nöjda, utom du 😉
  36. 1 poäng
    Snarare vanföreställningar. Kanske läge att informera SMBF att en person påstår sig driva deras frågor oombedd..? Min personliga hållning i frågan är att det bästa är att TBT avlägsnas på korrekt vis från skrov, men jag kan samtidigt köpa att man målar ett spärrskikt, men det skall då vara ett spärrskikt som är testat och faktiskt visar sig fungera. Inte en kill-gissning.
  37. 1 poäng
    Att du driver frågan så att SMBF skall slippa göra det är alltså ytterligare en av dina egna föreställningar.
  38. 1 poäng
    Alltid lika underhållande att se Mellgards rusinplockande... Stycket Mellgard citerar fortsätter "Självfallet skall då båtägaren ha använt godkänd spärrfärg och följt färgfabrikantens anvisningar vid målandet. Det är enligt SMBF:s uppfattning helt klarlagt att spärrfärg hindrar utsläpp. Tyvärr har det ännu inte officiellt undersökts hur länge spärrfärger är verksamma dvs innan slitage sänker spärreffekten. SMBF anser därför att båtägaren bör iaktta försiktighetsprincipen och underhålla skiktet varje vår före sjösättning." Här är ju Mellgards syn på det hela att han underhåller spärrskiktet genom att måla på ny vanlig bottenfärg, men det är ju uppenbarligen inte SMBF:s uppfattning.
  39. 1 poäng
    Det här väcker så många frågor i mitt huvud... - Vet SMBF om att du anser att du representerar dem i ett regeringsärende, utan att ha juristutbildning? - Hur ser du på frågan om spärrfärg, är det något du förespråkar? - Har du målat din båt med en spärrfärg nu? - Har SMBF läst den här tråden?
  40. 1 poäng
    Föreställningen att TBT-frågan är ett exempel på en "stor idé" är nog snarare en fix idé. För kverulansparanoikern kan felaktiga föreställningar inte korrigeras utan blir en fixering vid en upplevd oförrätt.
  41. 1 poäng
    Jag vet faktiskt inte. Motorn gick knappt när vi köpte den och orkade inte plana. Har renoverat den och började med orginalfördelaren, men kunde inte få den att gå riktigt på tomgång. Köpte en 123-fördelare, då jag tidigare bytt i min egna båt med 4.3 V6:a med mkt bra resultat, och då gick den som den skulle.
  42. 1 poäng
    Nja… det är inte en idé. Det finns faktiskt väldigt tydliga vetenskapliga problem att TBT påverkar vattenlevande organismer. Och det vet du. ”Du kan inte bara hitta på din egen fakta för att du inte gillar vad du hör.” Greta Thunberg
  43. 1 poäng
    Kolla med Thomas Di Leva vad han anser om att ha båtbotten målad med en TBT-färg. Jag har mina aningar, efter att ha mött honom i en skog där han hämtade källvatten för han inte vill dricka kranvatten som innehåller ”gift” enligt hans sätt att se på saken.
  44. 1 poäng
    Vi har gjort många misstag i vår historia. Ett mycket farligt ämne vi framställt. Togs fram för att utrota snäckfeber. Fungerade bra. Tyvärr dog annat också. DDT var bra mot myggor och malaria. Blev ett Nobelpris för detta 1948. Olika näringsvävar gjorde att fåglars ägg blev ömtåliga och äggen gick sönder. Vidare blev myggorna resistenta mot DDT. Finns många kemikalier som fungerar utmärkt som båtfärg om man inte bryr sig om livet under båten. Koppar är långt mycket snällare än det tråden avser. Vidare gammal blyfärg. Ändå är den ratad pga. liknande effekter. Påverkar nervsystemet. Mycket småfisk hamnar i trålare som går till mat för Norska fiskodlingar. Vi köper Denna lax. Uppfödd på maten till våra fiskar i Östersjön som minskar i antal. Vi är toppen på näringsvävar. Så tänker att denna giftiga båtfärg kanske hamnar i maten på bordet? Det finns många råd och riktlinjer angående fisk och speciellt havande kvinnor. Gissar att ett problem kan vara sanering av båtskrov? Borde minst likna aspets-sanering. Ändå är det ganska snällt i jämförelse. Jag vill kunna äta fisken jag tar upp. PCB, DDT, Antibiotika, Medicinrester, Tungmetaller, Bromerade kolväten? Listan går att göra mycket lång.
  45. 1 poäng
    En lista som jag tror visar i vilken ordning jag skulle skaffa de grejor vi har ombord idag eller kanske i vilken ordning jag använder dem mest. Sjökort på något vis, troligen en bra padda eller telefon som kan användas till mycket annat och där man kan få in all möjlig information (båtar med AIS, väderkartor,, mm, mm.) så länge man har mobiltäckning. Elsystem med lite lampor och USB-uttag samt lanternor, ett startbatteri och ett eller två förbrukningsbatterier med möjlighet att bygga ut samt så en stor solpanel som möjligt. Minst 50 W! Kompressorkyl, härligt att kunna ha med vanlig mat och dryck läääänge. Autopilot, alltid skönt med en hjälpande hand. Fjärrkontroll är mycket värt, då kan man pyssla med lite av varje på däck och ändå kunna väja om det behövs eller sita och styra under sprayhooden när det ösregnar. Vindinstrument med logg och enkelt ekolod. Jag använder detta mycket, men jag skulle avvakta med detta om jag hade en begränsad budget. Värmare, används inte särskilt ofta men väldigt skönt på försäsong och fram mot oktober och på midsommar när det alltid är kallt (fast det sista är inte riktigt sant). Mycket går att hitta begagnat till riktigt bra priser och gör man installation av kablar etc. bra från början så kan man byta till nytt senare utan större besvär. Grejorna håller förhållandevis länge. Jag tror all teknik ombord utom plotter och autopilot på vår båt är 20+ år.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...