Hur har du tänkt att koppla ? Normalt är det en motorplus, och vid starten kopplas denna plus vidare till generatorn.
I en annan tråd har motorsäkringens storlek kontra kabeln mellan start och generator diskuterats ganska ingående. Kabeln skall ju klara kortslutningsströmmen, men den får heller inte vara grövre än att den är lämplig för din ganska lilla generators skruvar. 16 eller 25mm² skulle jag välja. Absolut inte grövre.
Motorsäkringens storlek styrs ju av startens förbrukning, men kanske någonstans kring 200-250A ?
Ett annat tips: Fastställ först ett grundelschema - om du inte redan gjort det. Därefter kan du börja plocka in lämpliga prylar som du hittar på nätet.
Får lite känslan att du hittar något bra, en sats eller liknande, som du sedan försöker "få in" i elsystemet på ett lämpligt sätt. Alltså ta det från andra hållet. Det kan snabbt bli krystat och framförallt dyrt.
Samtidigt kan det kännas lättare att göra så om man inte kan så mycket. Men du gör dig en björntjänst. Passa istället på och lär dig, det har du igen. Inte minst när det strular.
Men genom att fråga visar du att du börjat på den vägen, även om du fortfarande hellre lägger in bilder på den tänkta prylen än elschemasymbolen 😛
Edit: Laddreläet kopplar du antingen på "utsidan" om befintliga batterihuvudsäkringarna, eller förser det med två egna. 80-100A bör räcka.
Använd sedan helst hållare för standardsäkringar (blad/ANL o.s.v.) så du lätt kan hitta en säkring den dagen du behöver byta. Finns ju alla möjliga konstiga saker på Amazon, Ali och även ibland i svenska fackbutiker. Men detta kommer bara ställa till det - simpla men rejäla hållare för standardsäkringar duger gott.