Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-01-27 i Forum Inlägg

  1. 2 poäng
  2. 1 poäng
    Intressant test men lite klena kablar i den efterföljande videon😉 Nu gjordes ju ingen 100% fulladdning i den video eller i efterföljande för den delen, men det kanske inte är ett problem med överladdning annat än att något av batterierna eventuellt får ha en laddspänning längre an nödvändigt men så länge man inte går utanför spec verkar det inte var ett problem för LFP batterier. Sedan verkar laddspänningarna hos både Victron och Mastervolt vara rätt lågt ställda som standard för litium(14,2V). Men jag har svårt att tro dom blir fulla exakt samtidigt med samma laddare och olika kapacitet. Kanske när batterierna initialt är balanserade? Laddaren brukar ju i grunden vara en 2-3stegs som laddar med konstantström först och därefter konstantspänning för att toppa, för att sedan slå av(eller gå ner till float) när laddströmmen gått ner till en viss gräns som verkar vara runt 5% av kapaciteten på batteriet. Men då har den ju mätt laddströmmen för hela banken. Jag tror att man emellanåt måste balansera de parallelkopplade batterierna inividuellt likt BMS'en gör på cellerna, ladda dom separat, annars degraderar kapaciteten, dock oklart hur mycket och hur snabbt. Får väl se och mäta efter nästa säsong då jag nu utökar min bank med ytterligare ett LFP batteri, dock med samma kapacitet. Kanske inte är något större problem, speciellt inte om man inte behöver 100% batterikapacitet.
  3. 1 poäng
    Jag skulle köpa en bit vanlig gummikabel 3x2,5 och slakta ut den gulgröna. brukar ju finnas lite överallt. går nog att köpa på metervara på malmbergs.
  4. 1 poäng
    Hur har du tänkt att koppla ? Normalt är det en motorplus, och vid starten kopplas denna plus vidare till generatorn. I en annan tråd har motorsäkringens storlek kontra kabeln mellan start och generator diskuterats ganska ingående. Kabeln skall ju klara kortslutningsströmmen, men den får heller inte vara grövre än att den är lämplig för din ganska lilla generators skruvar. 16 eller 25mm² skulle jag välja. Absolut inte grövre. Motorsäkringens storlek styrs ju av startens förbrukning, men kanske någonstans kring 200-250A ? Ett annat tips: Fastställ först ett grundelschema - om du inte redan gjort det. Därefter kan du börja plocka in lämpliga prylar som du hittar på nätet. Får lite känslan att du hittar något bra, en sats eller liknande, som du sedan försöker "få in" i elsystemet på ett lämpligt sätt. Alltså ta det från andra hållet. Det kan snabbt bli krystat och framförallt dyrt. Samtidigt kan det kännas lättare att göra så om man inte kan så mycket. Men du gör dig en björntjänst. Passa istället på och lär dig, det har du igen. Inte minst när det strular. Men genom att fråga visar du att du börjat på den vägen, även om du fortfarande hellre lägger in bilder på den tänkta prylen än elschemasymbolen 😛 Edit: Laddreläet kopplar du antingen på "utsidan" om befintliga batterihuvudsäkringarna, eller förser det med två egna. 80-100A bör räcka. Använd sedan helst hållare för standardsäkringar (blad/ANL o.s.v.) så du lätt kan hitta en säkring den dagen du behöver byta. Finns ju alla möjliga konstiga saker på Amazon, Ali och även ibland i svenska fackbutiker. Men detta kommer bara ställa till det - simpla men rejäla hållare för standardsäkringar duger gott.
  5. 1 poäng
    Ser ju inte helt riktigt ut, men det är ju bra att besiktiga som du säger. Jag har inga förslag på besiktningsmän, bara en länk. https://www.batbesiktningsmannen.org/sok-besiktningsman/ Kontakta några besiktningsmän och fråga om de kan åta sig ett sådant uppdrag. Sedan som ChristerN föreslår, kontakta Vetus. De kanske tom. själva är intresserade av att komma ut och titta på installationen. De vill ju inte få dåligt rykte beroende på att återförsäljare/installatörer gör felaktiga montage, om det nu är felaktigt. Lycka till!
  6. 1 poäng
    Hej och välkommen till MG! Jag har inget bra svar på din fråga men tycker att det inte ser helt OK ut. Du kanske kan kontakta ditt försäkringsbolag som kanske kan hänvisa till någon som kan avgöra om det behöver göras om eller inte? Ett annat alternativ är väl om motorleverantören (Vetus) kan föreslå någon. Lycka till!
  7. 1 poäng
    Min erfarenhet är at batterier är billigare att köpa i Tyskland. En sida som rekommenderats här på MG tidigare tror jag är https://www.autobatterienbilliger.de/blei-saeure-batterien
  8. 1 poäng
    Bra spaning och intressant även för oss som inte har litiumbatterier! Enda nackdelen verkar vara att släckaren måste skyddas från frost (samtidigt som den ska fungera ned till -15 grader, undrar hur det går ihop?)
  9. 1 poäng
    Det mesta är sagt tycker jag, men... Kan vara bra att ha koll på vindprognosen så att du inte hamnar i ett läge att du måste ro i motvind in till land den dagen motorn inte startar. Ett ankare och en lina som räcker ner till botten med god marginal kan ju också vara bra att ha.
  10. 1 poäng
    Många båtar lämnar plast på grunden. 😁
  11. 1 poäng
    Jag tycker vi låser tråden omedelbart!
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...