Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-01-25 på alla områden

  1. 2 poäng
    Ja, och jag skrev ju också att det inte spelar nån roll just här. Men det är bra att ha med sig när man ska göra viktigare undersökningar. Behöver ju inte ens handla om att man frågar andra, utan helt enkelt insortering/gruppering av mätdata som kan bli tokig.
  2. 2 poäng
    Brand i Li Fe PO4-batterier är en viktig och intressant fråga, men kan ni inte fortsätta att diskutera i denna tråd??
  3. 1 poäng
    Hej, Nybliven båtägare som tog upp båten för första gången i höstas. Mycket gegg och havstulpaner. Alla rekommenderade Abnet. För mig fungerade inte detta. Varken på gegget eller havstulpanerna. Abnet är en tensid som diskmedel och avfettningsmedel. Själv lyfte jag båten från båtvagnen och la en presenning på denna. Sprutade på klorin från ÖoB. Det dödar eventuellt liv och bleker. Nu har jag en båt av plast som inte är känslig för korrosion som kan orsakas av klorin. En båt av aluminium bildar ett korrosionstätt ytskikt av aluminiumoxid. Borde klara av klorin? Testa gärna en liten del av båten med att spraya på lite klorin och torka av inom 2-3minuter och skölj med vatten. Roger
  4. 1 poäng
    Jag brukar lyfta första halvan av november och försöka sjösätta i mars. Det har nackdelen att jag inte har så mycket tid för vårrustning. Och så har det fördelen att jag inte har så mycket tid att lägga på vårrustning.
  5. 1 poäng
    Jag hade satt dit dem med Biltemas transparenta tätmassa för båt baserad på MS-polymer: https://www.biltema.se/bat/batvard/tatning/marintatning-transparent-2000023259 Dels "syns" den inte så väl, men framförallt blir den transparenta inte lika hård som Sika 291 och deras egna svarta och vita PUR-baserade motsvarighet. Förblir helt enkelt lite småseg och det går (om än inte lätt) att demontera saker fastsatta med den. Observera att den - antagligen p.g.a. detta - inte skall användas under vattenlinjen (men det är ju inte aktuellt i ditt fall).
  6. 1 poäng
    Tack för era svar! Plockar med några hylsor mellan 20 och 30 så bör det ordna sig.
  7. 1 poäng
    Jag noterar att de är väldigt skickliga på att tälja exakt slätt och rätvinkligt i Kina... Kanske är de kinesisktillverkade byggklotsarna som barnen hade när de var små i själva verket handtäljda???
  8. 1 poäng
    Om det är en Volvo Pentapropeller är nyckelvidden på muttern 24mm.
  9. 1 poäng
    Det är väl en mutter som håller propellern på plats, som är låst med en skruv? Storleken på muttern beror nog mest på vilken propeller man har på sitt S-drev. Låsskruven har en 13 mm skalle, eller det hade vår i alla fall. När jag tänker efter så hade vi nog samma mutterstorlek nu som vi hade på S-110-drevet och det vi har nu med annan propeller och jag tror det är 26 mm. Om du tar med några hylsor däromkring så har du nog vad du behöver.
  10. 1 poäng
    Det är nog rätt att vara avvaktande om man inte är beredd att nörda ner sig ganska mycket, ja. Man får ju hoppas att tillverkarna har pålästa ingenjörer, men dem får man ju inte prata med, utan bara nån glad säljare. Det finns mycket kan gå fel med litium, både med själva batteriet och med annan elektrisk utrustning, och även om LiFePo4 inte är särskilt brandfarligt så är det absolut inte riskfritt heller. Norska båtbranschförbundet kom ut med riktlinjer för litiumbatterier i fritidsbåtar rätt nyligen och de verkar väldigt väl genomarbetade. Även om de är riktade till varv och liknande företag och såklart rekommenderar att installationen bör göras av en utbildad fackman så finns det en hel del matnyttigt man kan ta till sig även som gör-det-självare. Bra checklistor till exempel, och alla elsystem i båtar skulle nog må bra av den sortens dokumentation de rekommenderar. Riskanalys är inte helt fel det heller, även om man bara gör det lite informellt.
  11. 1 poäng
    Sjösätter i april. Och det gör jag för att det är gött o komma på sjön. Tycker det är onödigt att låta båten ligga på land. Har ju ett visst användarvärde än.
  12. 1 poäng
    Bra spaning och intressant även för oss som inte har litiumbatterier! Enda nackdelen verkar vara att släckaren måste skyddas från frost (samtidigt som den ska fungera ned till -15 grader, undrar hur det går ihop?)
  13. 1 poäng
    Vissa verkar inte ens veta vad de tillverkar och säljer, tyvärr. Jag nämner ingen för det är ett tag sedan nu, men ett företag jag talade med på den senaste båtmässan jag var på kunde inte alls tala om hur övervakningen fungerade. De sa också att det inte var några problem att seriekoppla deras batterier och även att det inte alls var några problem att få igång ett helt urladdat batteri. Andra påstår motsatsen... Ungefär här bestämde jag mig för att vara försiktigt avvaktande till denna teknik.
  14. 1 poäng
    Jag kan inte riktigt svara på din enkät då jag ligger på ett varv och lägger i när jag är färdig med båten och tar upp när det fortfarande är plusgrader några veckor till så jag slipper halka omkring under arbetet med täckningen. Sjösättningen sker egentligen när jag inser att jag inte hinner fler av mina planerade aktiviteter för att sjön suger så mycket eller när jag är klar med det som jag måste göra före sjösättning. Det är alltså lite väderberoende bla.
  15. 1 poäng
    Jag antar att du inte har sk Powertrim på motorn, dvs att du kan ändra riggvinkeln under färd. Är det korrekt? Om motorn sitter rätt monterad med antikavitationsplattan strax ovanför bottenlinjen och den sitter i det innersta läget (det brukar vara ett antal hål i riggen där man sätter en sprint som håller ut motorn från akterspegeln) så borde båten plana ut ganska lätt förutsatt att det är rätt motorstorlek för båten. Suvi skriver på sin hemsida att båten gör ca 26 knop med en 30-hästare och en person i båten. Om du inte har någon GPS så kan du ladda ner någon app till telefonen som kan tala om hur fort din båt går, och rapportera här så vi vet mer. Men du skriver att "den gräver ner sig i motsjö" samtidigt som du skrivet att den varvar mycket. Det här är lite motstridiga uppgifter tycker jag. Gräver ner sig gör båten med motorn för mycket intrimmad och varvar mycket gör den med motorn för mycket uttrimmad. Det skulle kunna vara så att propellern släpper i navet som ofta består av en gummipackning som kan torka ut och slira om motorn är lite äldre. Testa att sätt ett sträck mellan propellern och navet med en tuschpenna, kör en repa och kolla om proppen flyttat sig. Ja det var lite tips på felsökningar. Återkom här så ska du se att du får hjälp. Trimplan eller trimplansautomatik är alldeles för tidigt att fundera på i det här läget.
  16. 1 poäng
    Låt oss inte försvinna in i den diskussionen som förmodligen inte tillför TS något nämnvärt men jag håller inte helt med dig. Det beror på hur systemen ser ut.
  17. 1 poäng
    Typisk "Biltemamyt" vill jag påstå, en kommentar som inte tillför ett dugg. Ett generellt omdöme om all kabel från en viss butik, vilket i sig är helt irrelevant. Har f.ö. själv använt deras röd/svarta under många år till paneler och annat ute och inte sett något sådant specifikt för Biltema. Sedan är det ju ingen unikt material/kabel/typ som just Biltema säljer (de gör ju inga egna), det är exakt samma material som i de allra flesta kablar av PVC-typ. Till TS: Bilvärldens kablar fungerar utmärkt. T ex https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kontakter-och-uttag/lagspanningskabel-1224-v-2000045550
  18. 1 poäng
    Det viktiga är att det är mångtrådig kabel vilken du hittar som bil-el eller båt-el och dessa går ofta inom begreppet lågspänningskabel.
  19. 1 poäng
    Jag har hört flera som har fått gått upp eller ner när det kommer till att byta till J. Så förutsätt inte att det är perfekt första repan, sen kan det vara så i dit fall. Men det verkar vara lite individuellt med de där J popparna.
  20. 1 poäng
    Satt faktiskt och tänkte på just den frågan och vad som är rätt och fel när jag gjorde enkäten, men huvudsaken är man förstår 😅 Jag tycker mycket väl att man kan ha överlappande intervall när det gäller änskemål om hastighet så jag reagerade inte alls på detta annat än att jag tyckte överlappet var väl litet. Det är skillnad om man frågar om någons längd eller ålder, då blir det konstigt om man passar in i två grupper. Är man 20 till 25 år eller är man 25 till 30 år om man är just 25 år. Ska man dessutom redovisa en undersökning på ett vis där ålder är viktigt så blir det dessutom en onödig felkälla. I en marknadsundersökning har det troligen mindre om åldersgrupperna blir lite fel.
  21. 1 poäng
    @Roger12För att inte förvirra. Vem är din fråga ställd till?
  22. 1 poäng
    När jag bytte propellrar pratade jag med Niklas på Propellerservice i Surte och fick både goda råd och propellrar som passade. 🙂
  23. 1 poäng
    Det märks minst om man tömmer under gång, särskilt under gång med motor, då propellervattnet finfördelar det hela, så att det mesta sjunker. Men det är ju inte bra, och inte alls tillåtet. Det är tillåtet att tömma på internationellt vatten, så sådant kan man ju ta med sig i en dunk eller i en PET-flaska ombord…😇
  24. 1 poäng
    Masten är en vital del på en segelbåt. Även om båten är gammal så är det fortfarande samma belastning på maströret vid segling. Djupa kratrar i materialet ger stora försvagningar. Hur djupa kratrarna är går bara att avgöra genom "förstörande undersökning" så det är rätt meningslöst. Att försöka återfå styrkan i ett angripet maströr är inget att ge sig på för en amatör. Spinnakerskenans fastsättning är det lilla problemet. En näve grova popnitar i marinkvalitet, hyra av en tillräckligt stark popnittång och någon timmes arbete så sitter skenan på plats igen. En vanlig "Biltematång" är för klen för dessa dimensioner på popnit så det kan uteslutas direkt. Om masten ser ut på detta sätt så skulle jag vara mycket orolig för skick och underhåll av resten av båten. Även om båten är billig, eller t.o.m. gratis, så ska du inte ta hand om detta problem. (Det kostar även pengar att bli av med ett båtvrak) Det finns andra båtar i bättre skick som är billiga eller gratis. Det kommer att ge dig större tillfredsställelse att lägga tid o pengar på en båt där du börjar från en lite mindre risig nivå. Inköpskostnaden är trots allt bara en del av båtägande. Årligt normalunderhåll, sommar o vinterplats, mm kostar lika mycket oberoende av smärre prisskillnad i anskaffningskostnaden på båten. Leta vidare efter något bättre att börja ditt båtliv med. Det finns många skapliga och trevliga båtar som söker ny ägare.
  25. 1 poäng
    Väldigt svårt att svara på utan några närbilder - om du inte har turen att någon med exakt likadan båt med exakt samma problem har gjort det, förstås.... På din beskrivning och bild ser det dock ut att kanske kunna vara den här typen, https://molectric.com/ovriga-deck-dotlights/625-dot-light-opal-12-volt.html. Kan det stämma ? Den typen är i så fall "bara" att lirka ut (är dock troligen fixerade med någon typ av tätmassa), klippa och skarva ihop kablarna igen. Kolla dock så du beställer i samma färgtemperatur som du redan har.
  26. 0 poäng
    Inget svar, men... Köp inte BT kabel om du vill ha färgad kabel, t ex röd till plus. Det blir typ rosa/gul efter nån sommar.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...