Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-01-24 i Forum Inlägg

  1. 3 poäng
    Det där med omedelbar behovstillfredsställelse…. @toaen liksom flera andra och jag själv vill ha prylarna med en gång, man kan inte alltid vänta. I en Volvo-Penabutik i V.Frölunda, på den tiden det fanns fysiska butiker i ett hus på en gatuadress… ja på den tiden, då hängde det en stor handtextad skylt på en vägg bakom disken, texten löd ungefär så här… Om du nu har så himla bråttom att få hem dina reservdelar, varför kom du då inte in till oss förra veckan? Ja jag vet in om jag citerade rätt, men andemeningen var densamma.
  2. 3 poäng
    Hej igen Skall bolla detta vidare till ansvariga för servrarna så att dessa gås igenom efter säkerhetshål och liknande. Men vid tidigare tillfällen så har det inte upptäckts något konstigt. Jag har skruvat ytterligare på AdSense så att det förhoppningsvis inte kommer några mer takeoverads. Förstår att det ser konstigt ut att vi inte får riktigt stopp på det men det är många sådana här saker som pågår i världen nu. Vi på maringuiden får till exempel 2000 "nya medlemmar" från Ryssland med närområden per dag. Dessa blir automatiskt spärrade och sedan raderade. Sedan slinker det igenom några varje dag men dessa går vi igenom manuellt och spärrar. Det är ett litet helvete det.... Men önskar er en trevlig måndag och jag återkommer! //stavhammar
  3. 2 poäng
    Mysteriet är löst! Tack vare en hint om att det kunde vara en Malöbåt, satte jag igång å letade. Idag hade jag turen att hitta ett nummer av "Teknik för alla" från 1967 på Tradera. Där finns ett reportage om kabinbåten Malö. Såklart köpte jag tidningen och ser framemot att få den i brevlådan. Det lilla jag har sett på beskrivningen så ser det ut att vara en likadan som jag har köpt. Tack så väldigt mycket för hjälpen jag har fått, så jag äntligen kunnat identifiera min båt. Mvh Håkan Andersson
  4. 2 poäng
    Det märks minst om man tömmer under gång, särskilt under gång med motor, då propellervattnet finfördelar det hela, så att det mesta sjunker. Men det är ju inte bra, och inte alls tillåtet. Det är tillåtet att tömma på internationellt vatten, så sådant kan man ju ta med sig i en dunk eller i en PET-flaska ombord…😇
  5. 2 poäng
    Ursprungsfrågan. Hållbarheten och användbarhet är helt ok. Inga konstigheter. Sen kan man konstatera att beroende på vilken mängd man ska ha kan det bli billigare eller lika billigt att köpa av en "märkesfirma" i vissa fall. Dock är det få av dem som har så generösa öppettider som biltema. Man måste förstå att en anledning till att Biltema kan hålla låga priser är att de köper in mycket stora mängder av alla varor. Det sänker priserna Nu märker jag ord men jag är i alla fall tveksam till att de hade som affärsfilosofi att de skulle ha 10% reklamationer. Möjligen skulle det vara ekonomiskt möjligt att få upp till 10% reklamationer innan de gick med förlust. Sen vet vi inte hur Seasea och övriga räknar på sina lågprisserier så det säger oss egentligen inget om varorna eller deras kvalitet. Om det ens är sant. Men sprid gärna inköpen mellan butikerna. Ju fler som finns kvar desto bättre!
  6. 1 poäng
    I dessa förstörande tester klarar sig LiFePO4 (LFP) batterierna riktigt bra och det ser ut som att det är höljet som brinner i testet med extern brandkälla. Värre med Li-Pol som sitter i våra mobiler. En brandsläckare som verkar kunna släcka de flesta bränder inkl litumbatterier är Firexo. Med en sådan får man väl hoppas att man inte behöver fundera på om den kommer att släcka branden eller inte (om det är en mindre begränsad brand). https://www.firexonordic.se/shop/product/firexo-2-liter-slackare https://firexo.com/se/category/sweden-news/ https://www.brandexperten.se/brandskydd/produkter-brandskydd/firexo
  7. 1 poäng
    Victron har ett systemtänk med sina LiFePO4-batterier som inte är så vanligt. Varje "12V-batteri" har inbyggd BMS som hanterar balanseringen inom paketet. Sen finns det Victronprlylar som man kan koppla samman mot enskilt 12V-paket eller flera parallella 12V-paket. Då kopplas de parallella paketen samman med Victrons kommunikationsbuss och ansluts till en Victronpryl (vet ej vad den heter). Då övervakas respektive !2V-paket internt individuellt samt sinsemellan via den externa Victronprylen (de interna BMS styrs både internt och externt) Det lär fungera bra med säkerhet (mot överladdning/underladdning) och att hela systemet förblir balanserat (förutsatt att elektroniken inte pajar eller att databussen pajar - men det är ju som vanligt att det är i detaljerna som det kan skita sig). Systemet lär vara relativt enkelt att installera jämfört med att bygga egen systemlösning av extern BMS, reläer och övrigt som kan behövas. Nackdelen - kostnaden!
  8. 1 poäng
    Tack. Att septitank och tömning är ett hett ämne har jag förstått, likaså att det inte verkar vara någon större affär att montera däcksgenomföringen. Det jobbiga är väl att bråka med slangarna så att det blir bra. Vad jag förstår är det ingen kontroll att förbudet efterlevs, det skulle väl vara kustbevakningen antar jag, men ett utsläpp lämnar väl inte så värst mycket spår efter sig och att tömma med dem ombord kan man ju hoppa över. Hur stark är den sociala kontrollen på båtklubbarna då? Bara att säga att man inte använder toan helt enkelt?
  9. 1 poäng
    Eller Made in Nusnäs, där finns två tillverkare som gör de riktiga Dalahästarna😃 och Rättvikshästar är Made in Rättvik, har inte sett några dåliga kopior där😃
  10. 1 poäng
    Instämmer med att det var en välgjord enkät. Lycka till med arbetet som i slutändan kanske gör vår planet Tellus lite friskare på lång sikt. Mvh
  11. 1 poäng
    Tack för feedback, ska se om det är något i frågorna jag kan redigera och förtydliga.
  12. 1 poäng
    Ja, så är det, eller har det varit tidigare iaf. Bristen hos de som bara har "batteri-övervakning" är att cellerna blir mer och mer olika balanserade, har jag läst. Min uppfattning efter att ha läst ganska mycket om LFP är att man behöver BMSer på samtliga celler samt på batteri-nivå och en controller för hela batteripacken. Controllern ska se till så att uttag inte sker till för djup urladdningsnivå samt se till så att laddningen avbryts när batterierna är fulla, grovt sett. Om batterierna blir fulladdade vid motorgång behöver generatorns laddning riktas mot något som "bränner bort" den efterföljande laddningen. Generatorn kan också behöva skyddas mot överhettning eftersom LFP kan ta emot så mycket mer laddning än traditionella batterier som tar emot successivt mindre och mindre och därför inte lastar ner generatorn så mycket. Det är en hel del att tänka på när man sätter in LFP-batterier - om jag fattat det hela rätt.
  13. 1 poäng
    Man kan ju lämna in startmotorn hos någon som renoverar?
  14. 1 poäng
    Masten är en vital del på en segelbåt. Även om båten är gammal så är det fortfarande samma belastning på maströret vid segling. Djupa kratrar i materialet ger stora försvagningar. Hur djupa kratrarna är går bara att avgöra genom "förstörande undersökning" så det är rätt meningslöst. Att försöka återfå styrkan i ett angripet maströr är inget att ge sig på för en amatör. Spinnakerskenans fastsättning är det lilla problemet. En näve grova popnitar i marinkvalitet, hyra av en tillräckligt stark popnittång och någon timmes arbete så sitter skenan på plats igen. En vanlig "Biltematång" är för klen för dessa dimensioner på popnit så det kan uteslutas direkt. Om masten ser ut på detta sätt så skulle jag vara mycket orolig för skick och underhåll av resten av båten. Även om båten är billig, eller t.o.m. gratis, så ska du inte ta hand om detta problem. (Det kostar även pengar att bli av med ett båtvrak) Det finns andra båtar i bättre skick som är billiga eller gratis. Det kommer att ge dig större tillfredsställelse att lägga tid o pengar på en båt där du börjar från en lite mindre risig nivå. Inköpskostnaden är trots allt bara en del av båtägande. Årligt normalunderhåll, sommar o vinterplats, mm kostar lika mycket oberoende av smärre prisskillnad i anskaffningskostnaden på båten. Leta vidare efter något bättre att börja ditt båtliv med. Det finns många skapliga och trevliga båtar som söker ny ägare.
  15. 1 poäng
    Lite killgissning eftersom sanningen nog aldrig kan komma fram: Undervattensdelen av förstäven har fått rejäla smällar av någon skäl (tappad vid lyft, huggit i berget efter att akterankaret släppt i grov sjö, rejäl grundstötning....). Allegro är en kraftig konstruktion men det finns gränser. Smällen har deformerat järnkölen så det kommit in vatten mellan järnkölen och kölsulan som är kraftigt glasfiberlaminat. Kölbultar i anslutning till smällen kan ha skadats. Läckaget som uppstått mellan järn o laminat har så sakteliga börjat rosta. Rost har större volym än rent järn och trycker så sakteliga ut spackel o köl ytterligare. Å så blir det som på bilden. Att det blivit en skada i förstäven och kanske på någon kölbult behöver inte innebära att det finns ett större läckage in i båten. Rosten fyller ut bra och hjälper till att täta. Båten kommer inte att tappa kölen ännu på många år. Kölfastsättningen på en Allegro är överdimensionerad liksom det mesta på båten. Behöver det åtgärdas? Det är alltid bättre att fördröja ytterligare försvagning och en slät undervattenskropp är alltid bättre för farten (även om det kanske inte gör så stor skillnad på en Allegro som är rätt trög). Om jag skulle ge mig på detta så skulle jag fräsa ur glasfiber mellan järnköl o skrov i anslutning till skadan. Försöka bli klokare på hur långt skadan sträcker sig. Bekämpa all synlig korrosion med något rostskyddsmedel som passiviserar rosten (järnmönja, epoxyfärg med rostskyddsegenskaper, BRUNOX tror jag är ett fabrikat på det, eller liknande). Därefter återlaga fräsningen med glasfiber och epoxy så det blir en stark uppbyggnad över skadan. Avsluta med att vattentäta utvändigt (epoxy?), bottenmåla och sjösätta. Att lossa hela kölen för att komma åt hela kölsulan är nog att ta i för mycket. Om det finns någon kölbult som skadats så är det nog lika bra att låta den sitta där den gör. Att försöka lossa den innebär troligen att eventuellt läckage kan uppstå. Bulten lär sitta så väl fastrostad och limmad med tätningsmedel att du bara riskerar att dra av den och sen har du ytterligare problem att fixa.
  16. 1 poäng
    Är båten förövrigt ok köp, pruta för "dålig" mast. Beg- master finns att köpa, det skrotas båtar dagligen. http://lasselundell.se/if.html
  17. 1 poäng
    Säkrast att du letar något annat. Ser dessutom ut som korrisonskador. Alltså att den släta fina metallen blivit urfrätt på många ställen. Hur allvarligt det är, måste du få någon att bedöma, om det fortfarande är intressant.
  18. 1 poäng
    Jo - jag är ganska kass. Vi har ju en bra affär "Nordens Skepshandel" på Smögen där man som stamkund och lokalbefolkning får bra rabatt vare gång man handlar. Så det finns ingen anledning att åka 12 mil och lägga ner en hel dag för att handla lite prylar man behöver. När man håller på att greja behöver man ju prylen nu - inte om några dar. Håller på att lacka lite inredningsdetaljer och lacken tog slut i samband med strykningen i fredags. Att köra till Uddevalla för att köpa en burk lack lockade inte alls, men en sväng till Smögen är ju ok. Det man inte har i verktyg och skruv mm - det har man på Bertils Järn i Kungshamn. Man måste kanske va rädd om de affärer som finns kvar här ute även på vintern. Sen har vi ju faktiskt Sotenäs trä - i Bovallstrand som har det mesta inom bygg och verktyg. Karl Hedin på Hogenäs har ju också en del verktyg mm. Sen finns det ju många som älskar att åka långa vägar till såna handelsplatser som Torp för att shoppa - något som jag avskyr. Både att åka/köra bil och att shoppa. Däremot har det hänt att jag bett min dotter i Karlstad åka till Biltema och köpa vissa saker till mig när jag vet att hon är på väg hit.
  19. 1 poäng
    Saffran ska det vara i färgen, det är absolut bäst!!!! Något så dyrt måste ju vara bra helt enkelt.
  20. 1 poäng
    Jag prövar mig på en kanske dålig liknelse: Välja biltema eller märkesvara är väl lite som att välja bil. Vågar man åka med en Dacia eller måste man satsa på en Mercedes? Det är väl ingen tvekan om att Mercedes är bättre byggd, sannolikt säkrare och håller sannolikt längre och oändligt bättre komfort. Men måste man av den anledningen förkasta Dacia? Valet beror väl på vad man känner det ekonomiskt är värt att lägga på en bil, hur mycket man kör, hur man värderar komforten etc. Även Dacian lär ta dig från A till B på samma tid som Mercedesen och för samma bränslekostnad. Själv har jag använt BT lamineringsepoxi till lite mindre plastningar som inte utsätts för några höga koncentrerade belastningar. Jag kan inte på något vis se på vilket sätt en märkes epoxi skulle varit bättre. Samma med deras polyester som jag använt. Dyrare produkter kan däremot vara mer användarvänliga med doseringspumpar etc som är bra om man jobbar mycket med laminering. Och kanske bättre hållfasthet, men BT är för den skull inte dålig eller inte fungerar. Har även använt deras intedningsfernissa som ger ett godkänt resultat, men som är lite blaskig och kräver några extra strykningar och svårare få fint slät än märkes fernissa. Så är en super finish viktig är märkes att rekomendera. Just nu fernissar jag med internationals Schooner på lite lister som ska sitta utomhus, den är hästlängder bättre än BT i avseenda att stryka ut, mycket fylligare och slätar ut sig mycket bättre. Ger väldigt fin finish och jag är säker på att den innehåller mer och bättre oljor än BT. Så förhoppningsvis håller den bättre i väder, vind och sjö. I övrigt använder jag mycket BT för jag har närmast dit. Men vad det är och vad det ska användas till och i vilken omfattning får avgöra valet av BT eller märkesvara.
  21. 1 poäng
    Vanligtvis laddar man enbart förbrukarbanken via solpanelerna. Jag måste backa lite och säga, jag fattar inte riktigt poängen med sammankopplingen startbatteri och förbrukarbank i startögonblicket. Om man gör så - varför ens ha ett startbatteri? Då kan man ju lika gärna bara ha en enda stor batteribank med alla nackdelar det skulle innebära.
  22. 0 poäng
    Hej, Är tidigare elektriker innan jag utbildade mig vidare. Mycket lång tid. Så jag gissar inte. Mina svar är verkliga. Som båtägare är jag oduglig. Detta område är mer mitt. MVH Roger
  23. 0 poäng
    Kolla gärna vilken typ av brandsläckare du behöver med dessa batterier. Dessa brinner tyvärr mycket bra. MVH Roger
  24. 0 poäng
    Hej, Det som är viktigt om du parallellkopplar är att dessa har samma spänning i volt. Seriekoppling inget problem. Har de samma spänning ser jag inget problem med det föregående. Roger
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...