Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2022-01-21 på alla områden
-
3 poängNu gjorde jag en "gilla", skulle helst velat välja en "ogilla". På Hjertmans ofog alltså, inte ditt inlägg. Fick nämligen också samma erbjudande och gjorde samma reflektion. Dessutom är det så att varan de rear inte finns att köpa på webben, den är slut. Och detta är något som händer väldigt ofta med reaprodukter - de är av någon anledning slut redan när de sätts ner i pris.... Råkade f.ö. ut för precis detta när jag beställde min Autopilot på rea från Hjertmans. Den var faktiskt prisnedsatt på riktigt och billig, men den var slut i lager. Pengarna drogs dock omgående. När jag inte fått någon orderuppdatering på en vecka hörde jag av mig. Då leveranstiden var "okänd" så ville de inte restnotera den och erbjöd mig pengarna tillbaka. Självklart skulle jag ha pengarna de dragit tillbaka (tillsvidare), men att annullera ordern accepterade jag inte. Ett tag därefter kom den in i lager igen (konstigt annars då det var en av de vanligaste, av känt fabrikat), men då hade Hjertmans höjt priset igen. Efter att ha legat på dem flera gånger blev så min order expedierad. Påstod att anledningen till att den blev liggande var att den inte kunde expedieras då den var markerad som att "betalning saknades" (jo, jag hade ju krävt att få tillbaka det de dragit, i väntan på att de hade något att leverera). Men nu ville Hjertmans ha det höjda priset för den, då det enligt Kundtjänstnissen var priset som varan har när betalning erläggs, inte när beställning läggs, som gäller. Dumheter ! Efter 3 månader fick jag så äntligen min autopilot, till det reapris som gällde när jag fick erbjudandet via mail och även lade beställningen. Men egentligen skulle de även fått ersätta mig för alla timmar jag fick lägga ner för att slippa bli lurad. Att de drar pengar för vara som inte finns i lager och inte kan skickas är satt i system. Likaså att det på följesedeln står att den är levererad i paketet fast den inte är det. Men så måste det vara enligt Kundtjänst, annars "fungerar inte debiteringen av ordern hos vår samarbetspartner". Förr var Hjertmans ett av branschens mest seriösa företag, enligt mig. Men numera är de (och bolagen som samägs) den sämsta sortens ruffel-och-bågföretag. Är vi för snälla kunder, eller hur kan de få hålla på och bryta mot Konsumentlagar, dra pengar för saker de inte kan leverera (just nu) o.s.v. ? Usch !!
-
2 poängFick just ett mail från Hjertmans där deras Victron BMV-712 batterimonitor stigit ett antal hundralappar i ordinarie pris jämfört med för några dagar sedan och sedan prissänkts. Ett jäkla ofog!
-
2 poängSkrapa försiktigt till en början så är det ingen fara och framför allt, slipa av hörnen på skrapans blad innan du börjar, för det är med hörnen som man riskerar att dra revor i gelcoaten.
-
2 poängBörjade på Ostermans Marmorhallar sedan ner till storängsbotten vid Lidingövägen och sedan till Älvsjö Har missat 3st på grund av operationer Kommer inte ihåg vilket år som var det första men om jag kommer ihåg rätt så var jag på 3st på Marmorhallarna Mvh Fogden
-
1 poängJag är ganska så nybörjare inom båtvärlden. Köpte den här båten i somras. Den har blivit klassad av försäkringsbolag som en Winga kabin 21 fot. Men när man jämför bilder så förstår man att det inte är det, även om det finns likheter. Måtten stämmer ganska väl. Ca 620cm lång och 220cm bred. Det sitter en Volvo Penta B20 i den med ett AQ100 drev. Finns det någon som har kunskap eller tipps om den? Tacksam för alla tipps. Skulle vara kul å veta mer om den.
-
1 poängJag handlar, när det är rimligt, av Viking. Inga sådan fulfasoner där.
-
1 poängVet att några här på MG köpt batterier från https://www.autobatterienbilliger.de/
-
1 poängJag gjorde allt utom att byta startmotor eftersom den sitter så tokigt till, polerad kontaktytor, bytte solenoid, bytte batteri och inget hjälpte. Sen bytte jag startmotor, vilket bök, och allt blev perfekt, då hade jag även investerat i ett Optima BT, köpte från Tyskland till under halva priset. Nu längtar jag till våren
-
1 poängSegling är en materialsport och det finns väldigt många prylar att klä på sin båt för den som vill. Går jag tillbaks 25 år så klarade jag mig med papperskort och magnetkompass och ändå dröjde det till 2020 innan jag small rejält på ett grund för första gången. Med autopiloten igång och aktiv plotter 🙂 Och visst! Har man väldigt gott ställt så kan man klä på båten allt upptänkligt men man kan också, precis som TS, först reflektera över vad man egentligen verkligen behöver. Problemet med att se en surfplatta i solsken är väl känt. Dock har jag inga problem med det eftersom jag har den i ruffluckan om solen ligger på. Den är så stor att jag egentligen inte vinner på att använda min lilla plotter i stället. Jag ser faktiskt paddan bättre innanför ruffluckan än plottern ovanför ruffluckan. Att Pekskärmen är svår om den blir blöt är också känt. Samma där. Inne under ruffluckan. Har jag sprayhooden uppe så sätter jag den där under. Sjökort kostar 95kr/år i Seapilot och 139kr/år på Eniro. 1 300-1 500 kr till en Garminplotter. Skärmen är gigantisk på en surfplatta. Överlägsen upplösning och precisionen har jag som sagt inte märkt någon skillnad på under de år jag kört dubbla system. Men ska man ändå installera ett ekolod, koppla navigatorn till autopiloten eller annan NMEA-pryl så kan man ju lika väl kosta på sig en kombinerad plotter och ekolod. Sen drar en surfplatta mer ström än en plotter. Det är sant. Men har man hyfsad strömförsörjning så är det verkligen marginellt. Det finns så många dyra prylar installerade i diverse båtar som egentligen aldrig används. Hörde en kille från Furno som menade att hälften av alla fritidsskeppare som har radar inte kan läsa den utan har den mest för att… det är fräsigt att ha en. Så jag tycker att man verkligen ska tänka igenom vad man behöver innan man handlar. Det finns massor med snillrika, fina, exklusiva hjälpmedel för den som behöver dem. Men vad behöver jag? För mig personligen är faktiskt iPad, autopilot och den lilla digitala kompassen de hjälpmedel jag använder allra, allra mest när jag semesterseglar. Edit: På den båt jag kappseglar finns alla hjälpmedel utom radar. T o m en mätare som mäter förstagsspänningen. Trots det så tar skepparn nästan alltid fram iPaden någon gång varje race. Lättanvänd, tydlig, stor skärm, portabel, enkel att hålla i handen mm.
-
1 poängDe flesta har försegel på rulle och lär nöja sig med ett allroundsegel där. Så man kan snarare räkna med enbart en fock plus storsegel. Livslängd sett till hög prestanda och sett till "båten seglar helt ok, men med lite mer krängning och lite lägre fart" är två helt olika saker. I det första fallet kanske det handlar om ett par år. I det andra fallet kanske 20 år. Till vår båt, en 31-fotare, kostar fock och storsegel lite drygt 40 000 kr. Om man räknar med så pass lågt som tio års bytesintervall, blir det 4000-4500 kr per år. Det motsvarar ca 200-250 liter diesel per år med dagens priser.
-
1 poängDu har fått många bra tips nu, men jag tänkte ändå delge mina erfarenheter.... Jag hade tidigare en liten segelbåt med utombordare, båten saknade all form för laddning men det fanns inte heller några stora förbrukare, så vi klarade oss 4-7 dagar med ett batteri som vi sen laddade när vi kom hem. Lanternorna (alla tillsammans) var nog den största förbrukaren, de behövde vi dock aldrig använda så länge vid hade båten. Annars var det laddning av mobiler (2st) och surfplattor (4 st) och någon lampa på kvällen. Navigering: Bra att du inte helt förlitar dig på enbart surfplatta/mobil. Nackdelen med en surfplatta/telelfon är om det är stark sol, då blir skärmen mer eller mindre helt svart trots att man har max ljusstyrka på den. Jag hade en handhållen Garmin och papperssjökort, lite omständigt med dubbelt, men skärmen på GPS:en var så liten så kortet behövdes för bra översikt och GPS för att enkelt visa var på kortet man var samt för lokala navigeringen i trånga farvatten. Min Garmin hade fördelen att solen fungerade som belysning av skärmen, så när det var ljust ute behövde man inte ha något ljus alls på skärmen och då går strömförbrukningen ner markant. Jag tror de lite större stationära skärmarna har samma teknik (gäller säkerligen alla tillverkare av navigatorer). Så av den anledningen är det rätt val du gör som siktar på en "riktig" navigator. En annan nackdel med mobiltelefon eller surfplatta är om vid regn eller om de blir blöta (t.ex. översköljande sjö/skvätt). Självklart har man dem (i alla fall vid dåligt väder) i ett vattentätt fodral, men kommer det vatten på skärmen (utanpå fodralet alltså) så fungerar inte pekandet med fingrar. Fick själv erfara detta den hårda vägen i en liten öppen motorbåt i grov sjögång där jag enbart hade surfplattan eftersom jag inte kände till detta problem. Det blir helt lönlöst att försöka peka och zooma och flytta kartbilden. Lyckas man så susar kartbilden helt okontrollerat åt något håll eller blir tok inzoomad eller så ser du hela jorden. Man måste torka av skärmen så den blir någorlunda torr för att kunna använda den. Detta är också en anledning till du gör rätt val som satsar på en riktig navigator. Jag har dock själv enbart Eniro (och gamla papperskort i reserv) idag, men nu har jag motorbåt och surfplattan sitter torrt under tak och (någorlunda) skyddad mot allt för starkt solljus. Min lilla handhållna Garmin har jag kvar i garderoben, nästa gång jag lånar brorsans öppna båt så tar jag med den. Elinstallation Svårt att ge några bra tips när man inte vet förkunskaperna. Men när man väl har skaffat sig el ombord så kommer sannolikt små förbrukare adderas varje år, man ser behov av en USB här och en där, en lampa i salong och en i förpik etc etc. Nu är ju din båt inte stor och det verkar inte som du har behov av något stort avancerat elsystem utan mer grundläggande. Men något kommer du säker addera vart eftersom. Så se till att grunden (placering med möjlighet för framtida nya kabeldragningar) gör att du lätt kan addera utrustning, dvs ha redan nu i åtanke att du kommer addera förbrukare. En grundinstallation bör väl vara Batteri -> huvudsäkring -> Huvudströmbrytare -> lokala säkringar (t.ex. elpanel med säkringar eller hängsäkringar på varje förbrukare) -> förbrukare. Till batteriet kopplar du sedan solcell via en regulator. Lycka till med båten och elen.
-
1 poäng"Blir det orimligt dyrt att åka båt?" var frågan, och nu handlar tråden om eldrivna last- och brandbilar. 🙂 🙂 När det gäller att gå från motorbåt till segel så tror jag säkert det finns ett antal som gör så. Det som "ligger på gränsen" ekonomiskt och gör det här valet lär inte skaffa en segelbåt där de byter segel för 100.000kr med jämna mellanrum. Sen är det så att många idag har båt för dagsturer på sjön och då fungerar segel rätt dåligt då det går för sakta. Man får samma sak varje tur på sjön då man inte hinner så långt. El-båt kan funka för den här kategorin av båtfolk. Men även här får man begränsningar både pga kostnad och bristen på infrastruktur för laddning (inom närstående framtid i alla fall). Men det finns en norm mängd mindre båtar som gör skärgården öppen för de flesta pga låg kostnad. Det är öppna båtar under 6 meter med en utombordare bakpå. De är hyfsat ekonomiska att köra och lär inte konverteras till el på ett bra tag. Gas? Kanske, men jag ser tyvärr ingen framtid i gasen i den lilla fritidsbåten förrän alla stora motortillverkare väljer att konvertera motorerna. Där är det USA som är den stora marknaden och dom lär inte sluta med bensin under min livstid.
-
1 poängSka kolla i båtskjulet , har några kablar liggandes kanske någon passar återkommer i morgon Gunnar
-
1 poängProblemet med ett framåtseende ekolod är att de flesta inte ser framåt i speciellt stor vinkel. Skulle snarast beskriva dem som tittandes snett nedåt istället för rakt nedåt (förutom på bilden i broschyren, förstås). Så när det grundar upp ser det ofta inte tillräckligt långt fram för att vara speciellt användbart. Jovisst, de har blivit bättre och det finns faktiskt numera sådana som är riktigt bra. Men då krävs det en del vid installationen och prislappen ligger nog inte i linje med budgeten för TS. Ett enkelt ekolod är dock enormt mycket bättre än inget. Och det finns många bra enkla, som dessutom varken drar mycket ström eller kostar så mycket.
-
1 poängHej Susi! Du kommer få massor med svar å en massa elektronik som alla är nödvändiga å måste å bra att ha. Själv tillhör jag de där som seglar å är ute å njuter av naturen å seglar aktivt å har koll med ögonen, stirrar inte på en skärm utan kollar var jag är. Nu pratar jag inte om ute på öppna haavet utan skärgården å i Mälaren. (Ligger vid egen brygga inte långt från Hjulsta bro) Så jag har ett batteri, alltså antalet ett. Å så har jag sjökort i laptopen med programmet OpenCPN. Laddar mobilen å så har jag lanternor som drar ström å slutligen diskvattenpumpen som tar ytterst lite ström, inget auto eller annat för övrigt . Däremot autopilot för rokulten, å den använder jag sällan, mest när jag går för motor. Du kan hitta kort till Open CPN här: https://opencpn.org/OpenCPN/info/chartsource.html Så... jag klarar mig med den lilla laddning som motorgången ger å har aldrig behövt gå till en brygga å ladda btteriet. Laddar vid min hemmabrygga å efter nån vecka ute har jag fortfarande full ström. Fast om jag skulle få batteritorsk kan jag alltid veva igång motorn, faktiskt. Navigation. Det bästa å nästan enda fördelen med GPS är att man får ett kryss på skärmen på sjökortet. Där är jag nu! Gamla GPS med bara siffror å sedan föra över till kortet var lite jobbigt å det slipper man. Anno dacumal. Sedan kan man göra en väldigt massa saker med "plottern". Det intressantaste är attt man kan spara vägen man seglat, som att se ett spår i vattnet så att säga. Å så Manöverbord knappen förstås. Resten är kosmetika å jag tycker det tar bort intresset från att vara ute i sittbeunnen å segla å se på naturen å allt som är runtikring å har koll på trafiken i smala sund å så. Stirra inte på elektroniken. Ekolod. Till havs när man närmar sig kusten äre bra att veta djupet likaså i smala rännor å sånt. Men eftersom man ser positionen på kortet, där har man vattendjupet, så finns det ingen större nytta med det anser jag. Enda gång det är roligt när djupet störtdyker å man har lämnat kusthyllan, kontinentalsockeln, å då beter sig båten å vågorna annorlunda. Markant skillnad utanför Spanien å Portugalkusten. I Mälaren äre lite lurt, det har du nog säkert upptäckt. Innnför 2meterskurvan markeras inga stenar men det är där de finns. En brant klippa, härligt att lägga till, där äre fullt med stenar som man måste kolla med ögat, där hjälper inte ekolodet just mycket. Sen äre inte västkust-sikt i Mälaren direkt så man får treva sig fram i de lägena. Vidare så är stenarna som små torn å inte flata sluttande hällar. Jag har själv en gång råkat förvandla båten till en "kompassnål", bara snurrade runt på en spetsig sten å hade svårt att komma loss. Ett 2cm bred å 1 cm djupt hål i blykölen efteråt visade hur det var. Har man inte mer förbrukning än detta så klarar du säkert med en en ganska liten solpanel, både till formatet å effekten. Blire mer elektronik å en massa strömförbrukare så går det åt en större. Nu kommer jag få kanske lite mothugg för jag är gammaldags å nära naturen å behöver linte alla finesser som de flesta inte vill vara utan. Som tex att se på TV när man är ute med båten...det kan man göra hemma. Vad skall man med båt till om man har det som i lägenheten? Önskar härlig seglarsommar. En Ruskig Prick.
-
1 poängVätgasens eventuella popularitet fick sig väl en ordentligt törn den 6 maj 1937? Undrar om Pb, bly, hade varit säkrare...😝
-
1 poängOavsett pris på bensin så har jag inte många alternativ än att fortsätta köra som jag gör. Vi pendlar till stugan, på en ö, april-sept och det tar 10 min i 25kn. Att övergå till segel fungerar inte rent praktiskt, med el så skulle jag förbruka mer än jag kan ladda med solceller på stugan och diesel är inte en bra lösning på en Buster. Med en ren botten och en ny 4t så är jag nere runt 0,6 lit/mil och jag kör 100h per säsong. Det är klart det svider att tanka i 100 lit för €200, men det är bara att strunta i det och köra på. Man kan inte sätta ett pris på att få vara ute på sjön i en båt, så länge det går så kommer jag att köra så mycket som jag har tid med.
-
1 poängÄh, det hör väl mer till regel än undantag att diskussionerna i detta forum kommer på avvägar och tillslut handlar om någonting helt annat än där de började.
-
1 poängTänk vad svårt det blir om någon som inte deltagit i denna diskussionen, i en framtid önskar information om batteriladdning - urladdning och inte vet att man skall söka på ”brand i Limhamn”…
-
1 poängJag var på Hornbach igår och kom på att jag köpt diverse olika "plastmuttrar". Bra priser och ganska lättillgängligt för många av oss.
-
1 poängProva på att montera upp täckställning och la upp pressarna på båten liggandes längsmed bryggan innan vi lyfte upp den ur vattnet idag, det underlättade en hel del emot att klättra omkring när båten står på vagnen och dra upp pressarna på 40 kg styck.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00