Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-01-18 på alla områden

  1. 4 poäng
    Vad tror ni literpriset blir på sjömackarna i sommar? De brukar väl konsekvent ligga på ett par kr över den lokala stationen på landbacken. Skall vi gissa på runt 22-23 kr litern för bensin resp diesel? Jag skulle gissa att båtsommaren blir ca 4 000 kr dyrare för vår del. Fortfarande överkomligt men det hade förstås varit roligare att lägga dom pengarna på att stötta skärgårdslivet. Vi har singelmontage, diesel och det känns särskilt bra nu. Jag håller med om att bränslekostnaden överlag inte är så hög om man ser till helhetskostnaden men jag känner att det argumentet haltar ibland. Mycket pga. psykologi kanske. När allt med båten kostar så mycket så vill åtminstone jag känna att jag tar mig fram med någorlunda ekonomiska (och för all del miljömässiga) fördelar jämfört med ex dubbelmontage. Det känns bra på något sätt. En del har andra förutsättningar och bryr sig förstås inte alls. Trist att HVO100 kommer beskattas hårdare enligt dagens besked. Det hade varit en möjlighet att få den existerande fritidsflottan att bli väsentligt mer miljövänlig. El till sjöss är LÅNGT LÅNGT fram. Innan dess riskerar vi att urholka och ta kål på fritidsbåtarna och livet i skärgården om det här fortsätter. Ge alternativ, inte bestraffning. Och låt utvecklingen fortgå parallellt.
  2. 3 poäng
    Ger Er en "teaser" på mitt experiment. Från vänster, obehandlad, utspädd och koncentrerad Myrr Protech Home. Kapellväv Sunbrella Plus 5082 Graphite. Svårt att se på bilden, men min ringa bedömning är att efter 24 timmar så syns inget. Dränkt in med hushållspapper då det inte sög så bra (ny väv). Gav det en omgång till.
  3. 2 poäng
    Vi får väl se hur det blir, den dagen man inte längre behöver runda Jylland eller Skåne för att byta farvatten. Man kanske till och med kan förtöja vid tornspiran (-spirorna?) på Lunds domkyrka.😲
  4. 2 poäng
    Javisst, det blir hummer och oxfilé bara en gång i veckan fortsättningsvis. 🦞
  5. 1 poäng
    Hur det blir med framtida vattennivåer i haven lär man väl få se. SMHI har en infosida om vad dom förväntar sig för medelvattenstånd där man kan skriva in vilken ort man är intresserad av och i huvudsak mindre än 1 m höjning 2100 beroende på vilket scenario som förväntas inträffa.
  6. 1 poäng
    Vi har haft en uppsjö olika båtar genom åren, styrpulpet, DC, HT osv och kan bara konstatera att en båt på 5m inte känns speciellt rolig ute till havs. I en sjö kan det säkert vara okej men inte annars. Idag har jag en öppen walkaround modell på 6,3m och 125hk och det är första gången jag kör med komfort och jag sitter alltid torrt. Ska man dessutom åka 6-7 personer med nåra badväskor i en såpass liten båt som du letar efter så kommer båten börja bete sig riktigt obehagligt och slingra i sidled och det spelar ingen roll om du valt största motorn. Den båten körs bäst med två personer sittandes längst bak i båten och lite packning längre fram i båten. Har själv erfarit detta och det gör man inte om. Du sitter som bäst skyddad från vattenstänk och vind i båten du har men visst ser en Bowrider fräsigare ut men räkna med en och annan kalldusch när vågorna slår till. Been there, done that.. mvh
  7. 1 poäng
    Neeej. Bara en meter? Jag som precis börjat hoppas på egen brygga och havsutsikt. 🙄
  8. 1 poäng
    Vi får väl se hur det blir, den dagen man inte längre behöver runda Jylland eller Skåne för att byta farvatten. Man kanske till och med kan förtöja vid tornspiran (-spirorna?) på Lunds domkyrka.😲 Njae, en meter fram till år 2100 har jag för mig att bedömningen är. Det är nog bra för Östersjön och båtfarare i bottenviken om havsnivån stiger någon meter, men det är absolut inte bra för alla.
  9. 1 poäng
    Äh, det hör väl mer till regel än undantag att diskussionerna i detta forum kommer på avvägar och tillslut handlar om någonting helt annat än där de började.
  10. 1 poäng
    Problemet är väl att ekonomin alltid styr över miljön och att det där till är en förbaskat massa människor på jorden? Det hette väl något i stil med att ”människan kommer inte att sluta förstöra jorden förrän hon inser att man inte kan äta pengar” Den som lever får se och man får väl försöka dra sitt strå till stacken för att slippa äta pengar en vacker dag. Och långt innan dess har vi nog inga diesel eller bensindrivna båtar kvar heller. Sen tror jag att vare sig man vill eller inte så anpassar man sig allt eftersom kostnaderna stiger. Kör saktare, väljer annan båt, till slut så har till och med jag en segelbåt med elmotor, bara för att kunna fortsätta att vara på havet. För det är ju det som betyder mest i slutändan.
  11. 1 poäng
    Jag har svårt att tro att medlet påverkar kapellväv i skugga, men man ska aldrig säga aldrig. Produkten är sur, så... Deltametrin används för att dränka in myggnät man har över sängarna i malariaområden, så det är nog inte så jättefarligt för människor heller. Däremot är det riktigt skadligt för vattenlevande organismer, så spill inte ut något... Här finns ett säkerhetsdatablad för flytande Myrr.
  12. 1 poäng
    Jag ser det mera som att om man pissar på moder jord tillräckligt länge så får det till slut konsekvenser. Mödrar må ha tålamod, men inte hur mycket tålamod som helst. Vi ska ju inte minska utsläppen av koldioxid från tex. förbränning, vi ska sluta frigöra kolet som sedan årmiljoner är bundet i jordskorpan. Vi ska sluta öka koldioxidnivån i atmosfären. Det är något i stil med pinsamt att inte mera har gjorts av oss människor sedan 80-talet när NASA sammanställde kunskapsläget för första gången (tror jag) i en drygt 400 sidor tjock rapport. Det är mer 40 år sedan, mer än en generation sedan, vi hade all nödvändig kunskap om vad som är på gång. Det som beskrivs i den rapporten är i stort sett samma sak som det man talar om idag. Skillnaden är att det nu finns mera som visar samma sak och att modeller mm. har förfinats.
  13. 1 poäng
    Det fixar den globala uppvärmningen genom att polarisarna smälter och havsnivån stiger, så det borde jämna ut sig i längden
  14. 1 poäng
    Vad är ett flytande bränsle av "dieselklass"? Jag tror vi kommer att fortsätta med flytande bränslen till dess vi har lärt oss använda solens energi betydligt bättre än idag och till dess vi även har en mycket mer effektiv batteriteknik. All infrastruktur finns för flytande bränslen och det går att framställa syntetiska flytande bränslen så det enda lilla problemet är väl att det krävs en massa energi för att tillverka dessa bränslen. Kärnkraft och massor med solpaneler behövs!
  15. 1 poäng
    Nja, det ser ju helt annorlunda ut i många delar av världen som inte ligger lika långt fram i omställningen som vi och där behöver man nog blankdiesel längre 10 år till dieselgeneratorer maskiner och annat. Annars får man hålla tanken ren från vatten och köra RME i värsta fall
  16. 1 poäng
    Ja det är sannerligen inte lätt att försöka begripa sig på miljöpolitik. Se till att priset höjs på ”biobränslen” så att vi tankar annat i båten och sen elda upp tusentals kubik olja i kraftverk så vi kan ladda elbilarna 😜 Nä jag vet att det inte är så enkelt men på det hela förvirrande.
  17. 1 poäng
    Ja, det läste jag också. Men man kan fråga sig varför! Möjligen kan det vara för att all förbränning av bränsle genererar koldioxid och då spelar det ingen roll om bränslet är gjort av något annat än petroleum-produkter. Har svårt att se att världen kan överleva på nuvarande höga nivå av levnadsstandard utan förbränning av olika bränslen, dock. Transporter till mataffären mm upphör. Produktionen av matprodukter upphör. Uppvärmningen av våra bostäder fungerar inte. Svält och krig om resurser blir vanligare. Etc etc. Oj, vad negativt allt blev plötsligt!
  18. 1 poäng
    Kul att du har landställe på Singö, vi med på insidan mot fjärden. Kan bara rekommendera att välja så stor båt som ekonomi och plats tillåter om ni gillar utsidan, det är ofta stökig sjö. En vän har en Bella 512 Excel som du nämnde tidigare, den ligger i mälaren. 90hk Optimax 2-takt. Luktar illa vid långsam körning. Toppar ca 35knop och drar nästan ingen bensin alls. Trevlig båt, men en liten tvålkopp som jag själv inte hade valt på Singö. Då är nog er HT betydligt bättre. Vi har haft fundering på att skaffa en Buster Magnum som andrabåt någon gång i framtiden, det tror jag är en lagom längd för att ta sjön hyffsat bekvämt och ändå vara lätthanterlig och ta sig in "överallt". Kan ni inte lägga en ny bojsten så ni får plats med en längre båt? På bilden du postade ser det ut att finnas plats.
  19. 1 poäng
    Du kan inte gå fel med någon av alternativen ovan. Tänker du lasta 6-7 pers i båten så se till att du sätter på max rekommendera motor på den. Jag personligen sätter Yamarin och Buster för AMT. Delvis för att AMT aldrig riktigt hittat sin stil utan försöker kompromissa sig in i olika stiler och inte riktigt lyckas fullt ut någonstans. Jag tror att det gör att dom inte riktigt nått den genomslagskraft på marknaden som de kunde gjort. Men också för att Yamarin och Buster är så pass populära att de nästan är en investering att köpa dom. Man kan sälja dessa 2 när man vill, om behovet uppstår, och får bra betalt. Behöver du inte plåtbotten så kör på Yamarinen! Det är en grymt fin båt och klart snyggast i gänget. (Från en som kört Buster senaste 20 åren...) 🙂
  20. 1 poäng
    Jag slipper dödvikten genom att använda ett 3 kg mc-batteri som startbatter till nya Beta 25:an och fick samtidigt plats med ytterligare ett förbrukningsbatteri. Som sagt, alla har sin lösning... Sedan håller jag med Peter_K om att det är en märklig lösning att automatiskt koppla in förbrukningsbatterierna vid start. Om förbrukningsbatterierna är urladdade borde en sammankoppling mest försämra möjligheten att starta motorn.
  21. 1 poäng
    Min erfarenhet av Silic One är att då den är helt gift fri så växer det på båten. Men om båten går i lite högre fart, skulle säga 8 knop minst så ramlar skiten algerna och snäckorna bort. Så det har inte fungerat super på segelbåtar eller för långsamma snipor. Jag jobbar på båtvarv på västkusten och vi har fyra båtar i vår hamn som har denna färg. Den fungerar otroligt bra. Akterspegeln får man ta en mjuk tvätt borste och tvätta av medans botten blir ren efter en tur i planings fart. Ett plus är att den minskar friktionen och ökar toppfart, samt minskar soppa förbrukning. Alla fyra hos oss säger samma sak.
  22. 1 poäng
    Kan kanske bero på att vanlig handelsbensin innehåller etanol som lämnar ibland ganska elaka spår efter sig när den får härja fritt...
  23. 1 poäng
    Jag ber om ursäkt🙏 För det var väl jag som började snacka om alternativa brandrisker.😠
  24. 1 poäng
    Bra synpunkt, man måste lägga lite extra möda (ett lager Tef Gel tex.) på att undvika rost.
  25. 1 poäng
  26. 1 poäng
    Tänk vad svårt det blir om någon som inte deltagit i denna diskussionen, i en framtid önskar information om batteriladdning - urladdning och inte vet att man skall söka på ”brand i Limhamn”…
  27. 1 poäng
    En här tror jag är bra Så här blev det när det var färdigt. Kostnad runt 1 500:- kronor. - arduinon hade jag liggandes ändå men säg: 300 kr - skärmen: 6 USD - gpsmodulen: 31 USD - första uppsättningen sensorer: 324 kr (borde väl inte räknas med eftersom de inte ingår i lösningen?) - andra uppsättningen sensorer: 607 kr - usb/12v adapter: 20 kr - rj45 hona: 75 kr Så inte inom 1000-kronorsbudgeten, men inte så långt därifrån. Men projektet är ju inte färdigt heller. Det är nog inga problem att spara 60 liter soppa redan första säsongen.
  28. 1 poäng
    På vilket sätt kan motorn stanna p g a ett visst backslag? Jo, jag förstår detta om backslaget helhavererar och det inte går att få ur växeln. Annars är väl felet i motorn om den stannar? .
  29. 1 poäng
    Motorbåtar med tvilling montage oavsett inu eller outboard lär minska i intresse. Läste pbs test av nya sea ray sunseeker 33 fot dubbla åttor 175 l / timme x 26 kr = kostnad 4500 per timme. Svårt tro att många arbetande svenskar har lust och råd, att lägga de pengarna på nöjesåkning. I mitt eget fall med min 42 a och de timmar jag kör per säsong så är förbrukningen runt 1000 liter och den merkostnaden kan jag ta några år till. Att ta sig fram i plan lär minska blir mer snipfart, och just deplacement båtar kommer nog få en renässans, om man nu inte vill ha segelbåt såklart. Tittade på en 30 fotare i somras med dubbla drev och dieslar. Glad jag valde att ha min båt med singelmotor kvar. Prisfall borde det bli på sikt på alla dessa hangarfartyg som svensson åker runt med idag. För om bränslekostnaden överstiger ägandet med högre utgifter, blir ju inte båtåkandet kanske så attraktivt för gemene ägare.
  30. 1 poäng
    Jag skrev tidigare att jag mer använder en Klipfast än traditionella bergskilar. Men ibland kärvs det ändå en bergskil, och då har jag för längesedan övergett den lilla hammaren som man brukar få med i diverse kit med bergskilar. Jag använder istället en studsfri hammare, den är gummiklädd med stålkärna. Den ger ju då ingen rekyl, det går inte ur några stålflisor som kan skada ögonen, den är tystare, den rostar inte. Den syns bra då den är orangeröd. Den kan ju användas till andra saker ombord också.
  31. 1 poäng
    Principskiss i alla fall (inte ritat kablarna partvinnade, men kör VCC och Puls i varsin partvinnad med jord i den andra så är det ok). R1 är den pull-up som sensorn kräver, då den har en open collector/drain-utgång som bara kan jorda ner. R1 har alltså inget med filtreringen att göra. Skall försöka förklara lite kortfattat (och rätt förenklat, märker nog de som är kunniga inom EMC....). Det är ju i första hand datorn/processorn som skall skyddas från bus/störpulser, då den "lyssnar". Lösningen ovan skyddar på flera sätt: 1) Skärmningen kommer hålla RF-störningar utanför p.g.a. olika anledningar. En del kanske tycker det inte är någon skillnad, samma "jord" ligger i inuti också. Ja, rätt. Men bara vid DC och upp till kanske någon kHz. Sedan börjar olika fysiska lagar göra sig gällande, och en punkt utanpå den jordade skärmen mitt på är inte alls samma elektriska som jordkabeln inuti. Jämför med antennkabel till bilradion: Varför behöver skärmen anslutas så "bra" till bilens chassie vid antennfoten, om man Ohmmäter är den ju redan förbunden (via bilstereons minuskabel) till chassie ? Jo, vid DC/likström, ja. Men redan vid någon kHz är det olika potential, och vid 100MHz är de som att bo på olika planeter i elektriskt avstånd.... Om man öppnar jordanslutningen i ena änden, kommer hela skärmen istället fungera som antenn och "leva" i den änden. Gör faktiskt ingen som helst nytta för RF-störningar, och då kan man lika gärna köra med en billigare, oskärmad kabel. Brukar ha en praktisk demo på mina kurser där jag visar just det. 2) Ev. störningar som kommer in ändå (sensorn må vara fysiskt liten men inte skärmad t ex) bromsas av ferriterna L1/L2, som kan ses som kortslutning vid DC men ett seriemotstånd vid högre frekvenser (vi talar MHz, dvs mycket högre än nyttosignalens pulsfrekvens på tiotal Hz). Kondingarna C1/C2 leder höga frekvenser bra och låga dåligt. Den störningsrest (hög frekvens) som kommer igenom L1/L2 har låg energi och jordas därför lätt ner av kondingarna. Viktigt är att filtrera ALLA ledningar till referensen (jord) och på ungefär samma ställe, inte bara signalen. En störning på en ledning smittar grannledningarna mycket lätt, så därför är även VCC-utgången filtrerad - för inkommande störning. Att den är en utgång till sensorn gäller nämligen bara vid DC, vid lite högre frekvenser kan de annars lika gärna gå IN den vägen och väl därinne smitta allt möjligt inne på datorkortet. Allra bäst för skärmning är om båda enheterna har ett väl skärmande metallhölje att ansluta skärmen till. Då hålls störningen på utsidan hela vägen. Näst bäst ett bra jordplan att koppla in den till. Nu har i vart fall inte sensorn det, och skärmningen kommer därför aldrig kunna bli perfekt. Därför bör signalerna även filtreras, och i många fall kan det vara så tillräckligt med ett bra filter att man kan strunta i skärmen (som kanske ändå inte skulle blivit perfekt). Egentligen skulle även sensoränden förses med likadan filtrering. Men i det här fallet är den ganska "dum" utan så mycket elektronik som skulle kunna få spader vid lite RF i luften. Den är också fysiskt liten (det krävs en viss storlek för att elektriskt kunna fungera som pickup-antenn) och skickar dessutom ut signal ("lyssnar" inte), så den är inte lika kritisk. Men visst, även en sändande enhet kan få hispan om det kommer in tillräckligt mycket HF/RF i den.... Ovan nämnda ferrit/kondingfilter är mycket användbart om man har en störig DC/DC-omvandlare, regulator eller annat. Som både radioamatör och EMC-nörd är jag allergisk mot störningar men gillar ändå billiga saker från @Georg_Ohms polare Wang i Kinna. Genom att stoppa in dem i en metallåda och som konding använda en s.k. genomföringskondensator och lägga en ferrit på insidan om den, kan man få de mest störiga billiga saker inte bara användbara utan fullständigt radiotysta. Men det måste vara en (bra) metallåda, för ofta har dessa prylar switchdrosslar och illa dragna ledningsbanor som ger s.k. Radiated (strålad) Emissions, inte bara Conducted (ledningsbunden). Lådan ger skärmning mot de utstrålade och filtret fixar de ledningsbundna störningarna. Slut på lektionen 😛
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...