Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-01-14 på alla områden

  1. 2 poäng
    Orättvist att du blivit utvald två gånger! 😠
  2. 1 poäng
    Hej! I somras köpte jag en båt igen efter några års uppehåll. Fick den till ett bra pris, haken var att motorn, en gammal MD5a var svårstartad. Eftersom jag haft en svårtstartad MD7a en gång för 20 år sedan som jag fick att gå jättebra tänkte jag att det ska nog vara lätt fixat. "Plocka toppen, slipa om ventilerna, funkar inte det. Kolla kolvringarna, rensa spridaren, så kommer den att gå som ny igen......" Efter att jag köpt båten, plockat ner motorn, insåg jag fort att den var dödsdömd. Toppen hade rostat sönder i avgaskanalen, saltvattnet hade i sin tur droppat ner och rostat sönder avgasventil och ventilsätet. Ventilsätet måste smulats sönder av rosten, trillat ner i förbränningsrummet och hamrat sönder kolven. Spridaren var helt sönderrostat, gick att se rakt igenom den. Råvattenpumpen hade packboxarna flyttat sig så dom blockerade dräneringshålen och på så vis forcerat in vatten in i motoroljan. Kolven visade sig ha kolvringarna fastrostade i kolven, fastkilade och knäcktes när jag försökte ta ut dom. Kompressionen var så nära noll man kan komma. Situationen var... hopplös.. Jag hade gjort ett klipp av sällan skådat slag! Nåväl, eftersom jag har oändligt med tid och lust (obs! ironi) tänkte jag att jag ändå måste ge motorn en chans. Utan att gå in i detaljer bestämde jag mig för att göra ett försök att få motorn att starta i det skick som den var för att se att resten fungerade. S-drevet t.ex.. Köpte ny ventil, tydligen fungerade en ventil från Volvo B18 hjälpligt, rätt dimension på ventilskaftet men ventilskallen fick jag svarva ner till rätt dimension. Slipade brutalt in den rätt in i toppen med grov ventilslippasta och borrmaskin. Den skulle bara in. Den höll tätt till slut men det såg inte vackert ut. Nya kolvringar från samma motor, Volvo B18 hade också hyfsat rätt dimension, 84.14 mm. Svarvade om kolvringspåren för att få dessa att passa. Motorn startade med hjälp av lite startgas, det var trots allt kallt ute, nära 0:an. Backslag fungerade klanderfritt. Motorn lät bra förövrigt. Ut på blocket och leta delar. Fabriksny topp går att få, men likaså en begagnad. En vänlig själ i Stockholm visade sig ha en gammal MD5C liggandes men nu har jag ju en MD5A. Fick tag i topplock, cylinderfoder samt kolv. Prylarna var i gott skick. MD5C:ans kolv har samma diameter men annan höjd än den som MD5A har. 1mm högre kompressionshöjd. Det blev till att svarva ner kolven. Mätte även förbränningsrummet i kolven och efter att ha räknat på volymen får jag det till att jag ökat kompressionsförhållandet med ungefär 5% nu med 10% mindre squishband jämfört med original. Nu 16,9:1, orignal 16:1. Beräkningen är inte 100% korrekt men då jag inte ansträngt mig jättemycket för att ta fram volymen för förbränningsrummet. Kolven är från MD5C slår emot vevaxeln med när den går i botten så där måste den också modifieras om än väldigt lite. Gamla vs nya cylinderfodret. Originaltoppen. Orignaltoppen, någon ser ut att ha försökt svetsa dit ett nytt ventilsäte. 10 poäng för det försöket! Originalkolv, tusentals små kratrar efter rasat ventilsäte (misstänker jag). Original avgasventil. Provisorisk B18 ventil för att provköra motorn. Brutalt inslipas rätt in i toppen, ett desperat försök att försöka hålla den tät för några få minuters körglädje. Ny injektorspets. Omsvarvning av MD5C kolv. Alla delar ultraljudstvättade och monterade. Ny topp med nyfrästa ventilsäten. Maskinslipade ventiler. Ny termostat på 88 grader, tagen från bil men för hög höjd. Fick svarva ner termostaten från 44mm till 42mm för att passa samt tillverka en distans för att få plats med termostathuset. Monterad distans. Cirkulationspump, allting lite huller om buller ännu. Kontroll av det nya kylsystemet med hjälp av värmekamera. Motorn startar extremt lätt nu. Vid -3 grader C behöver man dra startmotorn några varv extra men den kommer igång relativt fort ändå. Ungefär kostnad för allting hittils: Topplock 2500kr Kolv: 500 Cylinderfoder: 500kr Termostat: 62kr (https://www.trodo.se/termostat-kylvatska-maxgear-67-0055) Cirkulationspump: 500kr 10 plattors plattvärmeväxlare: 320kr (https://www.amazon.se/gp/product/B002OQYEFU/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1) Expansionskärl: 165kr (12mm returledning, 19mm utgående https://www.trodo.se/expansionskarl-kylvatska-meyle-16-14-223-0000) Slangar: 3-400kr Spridarspetsar: ~355kr (DLLA150P33 Ebay: https://www.ebay.com/itm/154026700295) + frakt...
  3. 1 poäng
    Om du kopplar loss kablarna och låter batterierna stå kvar i kylan i båten så slipper du ladda överhuvudtaget under vintern, Mina batterier tappade från fulladdade till 98% kvar under förra vintern.
  4. 1 poäng
    Så värst lång tid går det inte åt för att underhållsladda batterier under vintern. 1-2 laddomgångar med några månaders mellanrum funkar fint, och då handlar det om kanske ett halvt dygn per batteri och tillfälle. Kan enkelt skötas dagtid under helger eller lediga dagar när man är hemma och kan agera snabbt om brandlarmet går.
  5. 1 poäng
    Hur stämmer offset mot propelleraxel med Technodrive-backslaget? Har du gott om plats neråt finns det ju flera backslag att välja på. Hade själv detta dilemma efter mitt ras av MS4:an och insåg att det var HS1A eller MS5 att välja på om jag inte skulle behöva höja durken och motorbädden. Fick tag i ett HS1A som fungerar perfekt utan att ändra någonting.
  6. 1 poäng
    Nästan allt är ohälsosamt för oss människor. Godis, snus, alkohol, cigaretter, bensin, diesel, ect. Vart nyfiken på vad deltametrin var för något och på vilken skala det är farligt för djur då vi har katt. Fann detta: Answer: Yes, D-Fense Deltamethrin Dust is very safe to use indoors and outdoors around pets and children. You should keep children and pets out of the room/area while you are applying the product, and then it is ok to allow them to come back in once you are done
  7. 1 poäng
    Kör så länge skiten håller, det var ett uttryck som Karlsson på taket myntade när han körde rally. Det rådet kan man nog även ge här.
  8. 1 poäng
    Jag skulle tro att Hybro liksom jag också blev lite fundersam på frågeställningen, och ville bara hjälpa dig så du inte byter ett backslag i onödan, när det kanske är något annat som försakade att motorn "dog". Jag skulle tro att du kommer få kompetent svar angående backslaget av någon annan, du skulle förmodligen få fler om du hade lite trevligare inställning.
  9. 1 poäng
    Flytande Myrr ska absolut testas. Jag ska duscha där kapellet överlappar fribord/fönster och i skrymslena vid dragkedjorna på kapellet. Jag tänker att eventuell missfärgning av kapellet inte gör så mycket just där. https://skadedjursbutiken.se/p/myrr-myrspray-500ml/?dTribesID=73714e89e5727db1ddc33bfa78646818|adtribes|101070&utm_source=Google Shopping&utm_campaign=333&utm_medium=cpc&utm_term=101070&gclid=EAIaIQobChMI7L73986w9QIVCIxoCR3f5wArEAQYASABEgKmtPD_BwE Långtidsverkande upp till 6 veckor enligt flaskan. Upp till 3 månader enligt sidan som säljer den. 🤪🤡
  10. 1 poäng
    Dom bajsar ner min gelcoat som måste rubbas bort då det bränner fast. Hela min vita soffa var svartprickig samt förarstol. Min fru HATAR dom... Några exempel.
  11. 0 poäng
    Jo det förstår jag med, det var ju inte det som var frågan om var/när/hur ett 32 år gammalt backslag rasar. Så ganska irrelevant inlägg. Tilläggas då för att vara extra tydlig, det var inte samma båt eller samma motor som orsakade ett motorhaveri. Men efter att ha varit med om en sådan incident igen så vill jag undvika att få semesterplaner förstörda igen och dessa MS4 är kända för att rasa i tid och tid. Dock lika jäkla tråkigt o ligga 60-70 distans hemifrån o ha ett trasigt backslag som att få motorstopp under gång. De blir en jäkla massa problem o tid för annat än planerat och semester blir förstörd. Så därmed har jag bestämt mig för att byta och kunna vara trygg över att backslaget åtminstone kommer hålla och fungera tillfreds. Har du någon konkret information om min fråga gälla adapterplatta eller så får du gärna svara på den istället.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...