Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2022-01-13 på alla områden
-
2 poäng
-
2 poängJa, kanske börjar i helgen och kör 24/7 ett tag 😂 Då går min slipmus bort. Synd, för den är lätt och behändig, men som jag frågar efter: Svar och kloka åsikter om dum/smart idé av mig ☺️👍
-
2 poängHittade flera trådar om denna plåga och hamnade på detta inlägg som var lite kul (eller inte!)
-
2 poängNär jag slipat båtar och andra större ytor har jag använder en billig execenterslip, det finns garanti på maskinen, men den har jag aldrig behövt använda eftersom maskinen överlevt garantitiden. https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/slipmaskiner/elektriska-excenterslipar/excenterslip-010094/ Rekommenderar att man använder ordentlig mask, gärna helmask och skyddsoverall/handskar för att slippa andas in och få slipdammet spritt överallt.
-
2 poängFlytande myrr, appliceras med typ en duschflaska, räcker med en tunn dimma, spruta lite på pulpit osv, blir spindelfritt direkt.
-
2 poängNu ska vi inte överdriva åtstramningen här, lite måste man njuta av livet 🥩
-
1 poängDet myrr som herren visade i somras såg helt neutralt ut (flytande form). Misstänker att du syftar på pulvret som man strör ut?
-
1 poängni i denna tråd kan väl ändå inte missat en av mina favorit-youtube-kändisarnas båt:
-
1 poängSå här löste jag det i min Max2:a för ett antal år sedan när jag uppdaterade med nya mätare samt flushmonterade plotter och ekolod. En laserskuren borstad syrafastplåt med alla håltagningar klara, limmades ovanpå befintlig panel. Kan kanske har dwg-filen kvar någon stans.
-
1 poängDet är Sten Olofsson Olje AB som har pumparna i Hönö Klåva och där finns vanlig blank diesel alltså ren MK1 utan inblandning av RME, HVO eller något annat, samt grönfärgad Gas Oil E10/E32 Sen har jag sett grönfärgad MK1 på sjömackar också men den kanske främst används under vintern istället för E32 eftersom E10 inte är vinterklassad? Så vit diesel och blank diesel borde vara samma produkt? Några andra dieselsorter än ovan förutom HVO100 och Ecopar känner jag inte till som säljs på vanliga sjömackar men det finns ju flera produkter för kommersiell sjöfart. På land blandas det ju dock friskt i dieseln med HVO och RME från de olika oljebolagen. Men visst börjar bränslepriserna att bli kännbara, så fortsätter prisökningen på detta viset så får man snart anpassa fart och distans i större utsträckning.
-
1 poängJag har använt och kan rekommendera Biltemas medel mot krypande insekter. En liten sprejdutt i alla skrymslen där spindlarna kan tänkas söka skydd och dölja sig. Efter några omgångar med någon eller några veckor emellan, där det efter den tredje var i stort sett spindelfritt var det klart. https://www.biltema.se/fritid/tradgard/skadedjur/insektsspray-krypande-2000044130
-
1 poängOm du ska slipa en hel båtbotten... det är ganska mycket... så ska du satsa pengar på en bra excenterslip. Den kommer avverka mycket snabbare och vibrera mycket mindre. Du slipper få nerverna i händerna förstörda. En slipmus vibrerar mycket och avverkar väldigt långsamt. Obs! En bra 125 mm excenterslip med sladd (du ska inte ha en batteridriven) kostar cirka 1600 till 3000 kr.
-
1 poängHoppar du över lunchen, kan du köra 25/7. 😁 Jag körde med en excenterslip från Biltema, en massa 40-papper och en dammsugare från Clas O. Lite silvertejp höll ihop kablar, slangar mm.
-
1 poängGår säkert bra, se bara till att det är luft och inte glas i framrutornas ram, för om du sätter borret i glaset ligger du illa till.
-
1 poängDom bajsar ner min gelcoat som måste rubbas bort då det bränner fast. Hela min vita soffa var svartprickig samt förarstol. Min fru HATAR dom... Några exempel.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängEn dammsugare kopplad till slipmaskinen löser kylningen och att pappret sätter igen. Och att dammet är giftigt. Eller… det är ju fortfarande giftigt, men det hamnar inte i sliparen utan i dammsugarens påse.
-
1 poängJag känner naturligtvis inte till något om orsaken i detta fall, men tycker ändå att man kan ta sig en funderare över dom ständigt återkommande trådarna som handlar om underhållsladdning av batterier via diverse timers och liknande. På vår båtklubb får ingen el vara inkopplad om inte ägaren är på plats.
-
1 poängBränslekostnaderna låg på runt 15000 förra sommaren tror jag. Skulle nog kunna tredubbla det innan det blev orimligt dyrt men isf är väl ecopar ett billigare alternativ. Man drar nog in på annat innan man slutar åka båt helt enkelt.
-
1 poängDet finns i princip två typer av paneler. Dels den som har ett lock, oftast på baksidan, med skruvar och ibland en packning under locket. Dels den som har en gjuten kopplingsplint, oftast på ovansidan. Den första typen går att öppna och koppla loss kablarna i, inte den andra.
-
1 poängOm du använder slipmus bör du börja i helgen, och om du inte sover på nätterna KANSKE du hinner klart till sjösättningen 😁 Nej, den avverkar för lite. Du vill ha en excenterslip (minst! kanske t o m något ännu rejälare) med en industridammsugare kopplad till.
-
1 poängKöp en sån här på Jula istället: https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/slipmaskiner/elektriska-tak-vaggslipar/tak-vaggslip-210262/ Fördelar: Kraftigare Du kan stå rak o jobba Rejäl dammsugaranslutning så slipdammet samlas upp
-
1 poängHar faktiskt inte grottat i det men vad jag vet baseras de flesta försäkringar på att man ska få ut ”marknadsvärdet” om detta ryms inom försäkringsbeloppet, minus självrisk. Vad som sen är marknadsvärdet bestäms av försäkringsbolaget när de tittar på vad samma modell kostar på marknaden. De tar då inte hänsyn till allt ”extra” jag har lagt till och förbättrat, i princip.
-
1 poängJag tror inte det och jag vet inte om den koleldade fjärrvärmecentralen på 125 MW finns kvar heller, men den var - och kanske är - estetisk. Om den finns kvar så eldas den troligen med olja eftersom ön Ön utanför verket som tidigare var kollager och full med olika bränslecisretner är bebyggd numera. Ja, ön heter Ön om någon undrade. Jag har för övrigt träffat brandkåren i Limhamn en gång. Vi satt i bastun på fjärrvärmecentralen och någon fick för sig att vi skulle grilla korv, i bastun. Det gick bra tyckte vi ända till... ja, ni fattar. Det blev ganska dyr korv.
-
1 poängDärför är jag litet kritisk till att ha min båt på samma ställe som många andra. Tänker väl närmast på massförvaring i varm eller kallhall, eller utomhus där båtarna står väldigt tätt. Jag har sett en del kraftiga bränder genom årens lopp, och det är alltid en tragedi. Jag anser också att jag funnit den mest optimala båten för familjens behov, det finns väl modernare likvärdiga med dom kostar ju därefter, minst två eller tre mille mer. Räddningstjänsten Syd hade ialallafall för längesedan en station i Limhamn, jag vet inte om den finns kvar, låg på Valborgsgatan. Jag ser på klippet att man satt in sitt kombinerade högfordon ”häst” (hävare och stege) den borde kanske vara placerad på station Jägersro… (!) ”på min tid” hade man en hel del tyska och amerikanska brandbilar i Malmö, känn på ordet ”Magirus Kranwagen” eller International Harvester (IH) med Hi-Ranger hävare…. Eller ”snorkel” som det då hette. Ett fordon hade en megastor pump, vill minnas att den var placerad på en semitrailer som drogs av en frambyggd Magirus. Pumpen drevs av ett par Pentamaskiner. Magirusbilar känner väl bara de flesta till från Wikings katalog med modellflrdon i skala 1:87…. Andra hävdar att IH tillverkade bra traktorer. Tänk vad mycket onödigt vetande man samlar på sig, ad har jag idag för nytta av att veta vad just för brandbilar man hade i Malmö av alla ställen på vår jord. Kalkbrottet finns väl inte kvar i Limhamn? Dom hade iallafall en anslutande egen järnväg till MLJ. Även där var det problem med spårspring, därför hade man satt upp en skylt med texten: ”Gå ej i brottets bana” ja, dom är fyndiga i Skåne också. Utbrända båtar, brandskadade vrak, eller utbrända skrov som är avbrunna några centimeter ovanför vattenlinjen har man ju sett, även om jag inte känner ägaren eller vet några omständigheter känns det väldigt tungt. Det är någon som förlorat sitt sommarnöje, sin ögonsten, någon som kanske själv blivit skadad i samband med branden.
-
1 poängOm du ska publicera undersökningen i någon vetenskaplig tidskrift håller jag med dig, men om du använt samma bottenfärg i några år och de år det är cayennpeppar i den så växer det mindre så räcker det för att vara klart över nivån "tro".
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00