Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-01-11 på alla områden

  1. 5 poäng
    Hej! I somras köpte jag en båt igen efter några års uppehåll. Fick den till ett bra pris, haken var att motorn, en gammal MD5a var svårstartad. Eftersom jag haft en svårtstartad MD7a en gång för 20 år sedan som jag fick att gå jättebra tänkte jag att det ska nog vara lätt fixat. "Plocka toppen, slipa om ventilerna, funkar inte det. Kolla kolvringarna, rensa spridaren, så kommer den att gå som ny igen......" Efter att jag köpt båten, plockat ner motorn, insåg jag fort att den var dödsdömd. Toppen hade rostat sönder i avgaskanalen, saltvattnet hade i sin tur droppat ner och rostat sönder avgasventil och ventilsätet. Ventilsätet måste smulats sönder av rosten, trillat ner i förbränningsrummet och hamrat sönder kolven. Spridaren var helt sönderrostat, gick att se rakt igenom den. Råvattenpumpen hade packboxarna flyttat sig så dom blockerade dräneringshålen och på så vis forcerat in vatten in i motoroljan. Kolven visade sig ha kolvringarna fastrostade i kolven, fastkilade och knäcktes när jag försökte ta ut dom. Kompressionen var så nära noll man kan komma. Situationen var... hopplös.. Jag hade gjort ett klipp av sällan skådat slag! Nåväl, eftersom jag har oändligt med tid och lust (obs! ironi) tänkte jag att jag ändå måste ge motorn en chans. Utan att gå in i detaljer bestämde jag mig för att göra ett försök att få motorn att starta i det skick som den var för att se att resten fungerade. S-drevet t.ex.. Köpte ny ventil, tydligen fungerade en ventil från Volvo B18 hjälpligt, rätt dimension på ventilskaftet men ventilskallen fick jag svarva ner till rätt dimension. Slipade brutalt in den rätt in i toppen med grov ventilslippasta och borrmaskin. Den skulle bara in. Den höll tätt till slut men det såg inte vackert ut. Nya kolvringar från samma motor, Volvo B18 hade också hyfsat rätt dimension, 84.14 mm. Svarvade om kolvringspåren för att få dessa att passa. Motorn startade med hjälp av lite startgas, det var trots allt kallt ute, nära 0:an. Backslag fungerade klanderfritt. Motorn lät bra förövrigt. Ut på blocket och leta delar. Fabriksny topp går att få, men likaså en begagnad. En vänlig själ i Stockholm visade sig ha en gammal MD5C liggandes men nu har jag ju en MD5A. Fick tag i topplock, cylinderfoder samt kolv. Prylarna var i gott skick. MD5C:ans kolv har samma diameter men annan höjd än den som MD5A har. 1mm högre kompressionshöjd. Det blev till att svarva ner kolven. Mätte även förbränningsrummet i kolven och efter att ha räknat på volymen får jag det till att jag ökat kompressionsförhållandet med ungefär 5% nu med 10% mindre squishband jämfört med original. Nu 16,9:1, orignal 16:1. Beräkningen är inte 100% korrekt men då jag inte ansträngt mig jättemycket för att ta fram volymen för förbränningsrummet. Kolven är från MD5C slår emot vevaxeln med när den går i botten så där måste den också modifieras om än väldigt lite. Gamla vs nya cylinderfodret. Originaltoppen. Orignaltoppen, någon ser ut att ha försökt svetsa dit ett nytt ventilsäte. 10 poäng för det försöket! Originalkolv, tusentals små kratrar efter rasat ventilsäte (misstänker jag). Original avgasventil. Provisorisk B18 ventil för att provköra motorn. Brutalt inslipas rätt in i toppen, ett desperat försök att försöka hålla den tät för några få minuters körglädje. Ny injektorspets. Omsvarvning av MD5C kolv. Alla delar ultraljudstvättade och monterade. Ny topp med nyfrästa ventilsäten. Maskinslipade ventiler. Ny termostat på 88 grader, tagen från bil men för hög höjd. Fick svarva ner termostaten från 44mm till 42mm för att passa samt tillverka en distans för att få plats med termostathuset. Monterad distans. Cirkulationspump, allting lite huller om buller ännu. Kontroll av det nya kylsystemet med hjälp av värmekamera. Motorn startar extremt lätt nu. Vid -3 grader C behöver man dra startmotorn några varv extra men den kommer igång relativt fort ändå. Ungefär kostnad för allting hittils: Topplock 2500kr Kolv: 500 Cylinderfoder: 500kr Termostat: 62kr (https://www.trodo.se/termostat-kylvatska-maxgear-67-0055) Cirkulationspump: 500kr 10 plattors plattvärmeväxlare: 320kr (https://www.amazon.se/gp/product/B002OQYEFU/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1) Expansionskärl: 165kr (12mm returledning, 19mm utgående https://www.trodo.se/expansionskarl-kylvatska-meyle-16-14-223-0000) Slangar: 3-400kr Spridarspetsar: ~355kr (DLLA150P33 Ebay: https://www.ebay.com/itm/154026700295) + frakt...
  2. 2 poäng
  3. 2 poäng
    Åter till ursprungsfrågan Blir det orimligt dyrt att åka båt? Många vittnar om att de förbrukar lika mycket och tom. mera diesel på ett par sommarmånader med båten som de gör hela året med bilen. Vi har en jord med begränsade resurser och begränsad möjlighet att ta hand om våra utsläpp. I det perspektivet är det väl inte direkt orimligt dyrt att åka båt. Dessutom visar det sig att bensin och diesel inte ökat så mycket i pris de senaste 70 åren om man jämför med inkomstökningen under samma tid. Jag minns hur gubbarna gnällde, för det var mest gubbar som körde bil, när bensinpriset steg till över 99 öre per liter. Bränslekostnaden per mil med bil har sannolikt minskat rejält de senaste 70 åren om man jämflr med löneutvecklingen.. Tillägg: Jag misstänker dessutom att priset för nya segel har stigit betydligt mera de senaste 70 åren än vad priset på bensin och diesel har gjort. Jag sticker ut hakan och påstår att... Motorbåtsägarna är de ekonomiska vinnarna de senaste 70 åren.
  4. 1 poäng
    Eftersom jag inte får modifera originalinlägger fler gånger kommer här några mer bilder för den som är intresserad: Efter att ha tagit ur cylinderfodret pluggade jag nedre hålet och diskade ur med vanlig diskborste. 30-40 år av havsatten hade satt igen kylkanalerna till 90%. Jag fick börja med att gräva ut, vad man nu ska kalla geggan för, för hand. Nya cylinderfodertätningar.
  5. 1 poäng
    Allt för träningen! Jag sitter och cyklar i källaren på vintrarna. Jag kommer ingenstans trots att jag arbetar hårt men det är bra i alla fall.
  6. 1 poäng
    En giftfri färg (250:- SEK) + cayennpeppar (50:- SEK) verkar absolut vara väl investerade pengar där din båt ligger. Kan passa på att tipsa om storpack för 88:- kronor för 800 gram.
  7. 1 poäng
    Jaaaa.... Och även i Praktisk Båtägande! Sidan efter Erlanssons Brygga.
  8. 1 poäng
    Den absolut största delen av påväxt på min båt är slem, alger, sjögräs etc. Havstulpanerna börjar märkas först under andra halvan augusti. Hur mycket Cayenne påverkar havstulpanerna kan jag inte avgöra. Jag hade begränsat med havstulpaner i år, men det varierar mycket från år till år. Påväxten av slem, alger och sjögräs är kraftigt och lika varje år. Efter en månad har jag normalt botten täckt av slem och alger samt så hänger det sjögräs (2-5cm långa) runt båten där botten möter skottet. Jag har båten i en övergödd vik i närheten av Mariehamn. I somras kunde jag notera enbart en begränsad påväxt på aktergaveln, som ligger rakt söderut mot solen.
  9. 1 poäng
    Det låter som en bra rubrik i nästa Båtliv: DET HAR ALDRIG VARIT SÅ BRA ATT ÅKA MOTORBÅT SOM NU! 😄 Det här inslaget verkar ge dig rätt Mackey: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det-hoga-priset-pa-bensin-och-diesel
  10. 1 poäng
    Härligt Angående trådens rubrik: "Blir det orimligt dyrt att åka båt?" Nu har vi dryftat detta. Det är således inte alls orimligt dyrt att åka båt. Inte ens då literpriset kanske ligger på 30 kr / liter 1/1 2023. Gött att höra... Seglar vidare.
  11. 1 poäng
    Kostnaden för segel är ungefär lika som kostnaden för att driva en segelbåt med diesel om man vill ha någorlunda väl fungerande segel.
  12. 1 poäng
    Samma pris som idag ungefär... 0.99 SEK år 1967 kunde köpa lika mycket varor och tjänster som 9.484 SEK år 2021 mätt med konsumentprisindex. Alternativa beräkningar: • 0.99 SEK år 1967 motsvarade betalning för lika lång arbetstid som 21.87 SEK år 2021 mätt med löneindex för manlig industriarbetare/hantlangare (löntagare fr o m 2005). http://historicalstatistics.org/Jamforelsepris.htm Hört talas om moms, det är en skatt på 25 % som läggs till på i stort sett alla varor man köper.
  13. 1 poäng
    Jag har en båt som jag inte burit en enda droppe bränsle till eller behövt trassla med textiler på master och ändå kunnat använda den precis så mycket jag önskat. Det är en roddbåt med en solcell på mittoften och ett par batterier därunder. De driver en elsnurra som tar upp båten i knappa fyra knop vilket är lika med skrovhastigheten. Den ligger i stranden vid sommarstugan och laddar sig själv. Den använder vi till utflykter, romatiska solnedgångsturer med frun och fisketurer. Det är inte mycket till hastighet eller räckvidd, å andra sidan är tre, fyra timmar i en liten roddbåt mer än man behöver. Men båten fyller sin funktion perfekt. Även under mer intensivt dagligt användande under semestern så hinner solen ladda batterierna till den grad att jag hitills inte behövt begränsa mitt användande. Den här båten fyller naturligtvis inte behoven för en semestrande familj som vill köra tiotals sjömil per dag och bo lika bekvämt som hemma i radhuset. Fast jag leker med tanken att skala upp idén med solpaneler och batterier i en större båt till den grad att man kunde göra utflykter på veckosluten. Första tanken var ett långsmalt skrov à la Petterssonbåten eller en snipa. Täcker man en sådan båt med solpaneler blir det lätt så att man inte riktigt har något användbart däckutrymme. Att sätta solpanelerna på ett tak över båten gör kanske att tyngdpunkten hamnar för högt. Det enda rimliga lär vara en katamaran. Den ger massor av takyta för solpaneler, är stabil, lättdriven och ger samtidigt rejäla boendeutrymmen. Nackdelen är att man behöver två motorer med regulatorer. Med andra ord. Jag letar efter en gammal segelkatamaran på sådär 25 fot. Är det någon som har en sån som skräpar så...
  14. 1 poäng
    Så sant. Skatt på ägande av fritidsbåt är mer som att betala för ett årskort till en anläggning/klubb där en av förmånerna är obegränsad möjlighet att få färdas på vatten.😉
  15. 1 poäng
    1. Riksdagsledamöters motioner är normalt säråsikter inom ett parti, och nästan hundra procent av enskildas motioner avslås av riksdagen. De syftar mest till att signalera till valkretsen att man gör nåt. 2. Skatt på ägande av fritidsbåt är inte skatt på färd på vatten.
  16. 1 poäng
    Vinden är fri (ännu så länge..) så den energiskatten slipper vi seglare ifrån. Det gör för övrigt även ägarna till vindkraftverk. Däremot så ingår det moms även när det köps segel, skot, kölar och skotvinchar. Så lite "energiskatt" betalas det även av seglare. Sen är det inte helt gratis att få fart på en segelbåt heller. Seglen är en rätt rejäl utgift när de behöver ersättas. Skillnaden mot att köra motorbåt är snarast att hela kostnaden för seglen kommer samtidigt och sen glömmer man bort den tills det är dags att skaffa nya....
  17. 1 poäng
    Nja… jag har ju använt samma bottenfärg i många år nu, och det växer olika mycket varje år, utan cayennepeppar iblandat i ekvationen. Man behöver alltså testa med/utan mixtrande under samma år, eftersom det varierar rätt mycket från år till år, för att få ett resultat som visar på eller avsaknad av effekt med någon säkerhet. Annars är det tro och gissning - tidskrift eller inte.
  18. 1 poäng
    Jag tror vi måste reda ut ett par saker. "Du TROR den funkar, det räcker för dig. Gott så" - Ja, det är en teori. Utan Cayennepeppar - massor med påväxt. Med Cayennepeppar - knappt någon påväxt alls. Det finns alltid variabler som inte kan påverkas och jag har inte publicerat någon forskning som granskats, därav är det en teori. "Alanningen bytte färgtyp när hen började med cayennepeppar" - Ja, det stämmer att jag bytte färg mot vad jag hade året innan. Men den färg jag hade 2021 hade jag även 2019 och 2018 för det är den bästa, och samtidigt den billigaste, av de jag testat under de senaste 9 åren. " om cayennepepparn funkar eller inte verkar inte intressant för dig." - Hur tänkte du nu? Det är det enda som jag försökt få fram. Huruvida Cayennepeppar fungerar i ett test med metallplattor som ligger stilla, eller för någon i Göteborg eller Malaga är fullständigt ointressant för mig. Det enda som är intressant är att det fungerar på min Buster i min båthamn. Därför försöker jag ge tips åt andra som vill testa. "Jag tror detta är en myt, och jag tror att färgtillverkarna testat cayennepeppar i färg eftersom myten cirkulerat länge, och om det funkat hade någon av tillverkarna sålt detta för dyra pengar färdigblandat till oss båtägare." - Nej, det hade dom inte för det är inte tillåtet med capsaicin som aktiv substans i bottenfärg i Sverige. Hur det är i andra länder, t ex Finland vet jag inte. All myndighetsdokumentation kring detta finns bara på finska, och jag kan inte finska. Vi kan väl lägga detta åt sidan nu? Jag har kört olika Bustrar ur samma båthamn i över 20 år och sett påväxten öka hela tiden. De senaste 9 åren har jag haft samma Buster på samma båtplats och påväxten börjar bli ett stort problem för mig. Jag har testat olika färger i hopp om bättring, men utan resultat. Senaste åren har jag tagit upp och spolat av båten 3-4 ggr per år och nu äntligen slapp jag det under en hel säsong, och jag har ändrat en enda sak - adderat Cayenne. Kan vi bara konstatera att när jag nu slipper påväxt och har bibehållen toppfart, Buster XL - 49kn, i 5 månader istället för 2-3veckor så har något ändrat. Sen drar vi egna slutsatser. Jag kan måla i sommar med färgen från 2021 inkl Cayenne och återkomma med rapport. Over and out i detta ämne.
  19. 1 poäng
    Varför inte göra ett test då, så som föreslagits? Jag ifrågasätter nämligen slutsatsen, bl a för att Alanningen bytte färgtyp när hen började med cayennepeppar och det faktum att ingen undersökning jag hittat visar i ett kontrollerat test med referensytor att det skulle funka. Jag tror detta är en myt, och jag tror att färgtillverkarna testat cayennepeppar i färg eftersom myten cirkulerat länge, och om det funkat hade någon av tillverkarna sålt detta för dyra pengar färdigblandat till oss båtägare.
  20. 1 poäng
    Du själv länkade väl till en undersökning med testplattor, på västkusten. Inget entydigt resultat. Toaen har testat på västkusten, utan entydigt resultat. Alanningen har testat i Östersjön och jämfört med tidigare år var det stor skillnad. Sommaren 2021 var inte särskilt exceptionell vad jag vet. Vi hade ungefär samma beväxning som vanligt. Ny Teknik hade också något som tydde på att cayennepeppar fungerar. Min analys är just nu att en burk cayennepeppar per liter färg absolut kan fungera i Östersjön.
  21. 1 poäng
    Det var bättre förr! Nä, jag var bättre förr. http://lasselundell.se/forut.html När jag började att köra med diesel (på 60-talet) kostade den 17 öre, ibland kunde man tanka från de små tankbåtarna i fiskhamnen för 10 öre, fast då var det svart (stöld). Ett kvartsfat med smörjolja (ca 40 liter) fick man för en flaska brännvin. Allt gick till http://lasselundell.se/lyckeby.html Numer seglar jag och drivmedelkostnaden är försumbar i för hållande till övriga båt-utgifter. http://lasselundell.se/adagio.html
  22. 1 poäng
    Gör det? Hittills har jag inte hittat någon som målat fält eller testat på olika testplattor med/utan cayenne, fast med samma färg som visar att det faktiskt funkar - jag hittar bara sådana som påstår att de blandar i cayenne, och det är superbra utan att faktiskt ha haft någon referens annat är ”tidigare år” eller ”min båtgranne med annan färg” typ.
  23. 1 poäng
    Det som länkats och skrivits i denna tråd skulle som jag ser det kunna tyda på att en burk cayennepeppar per liter färg faktiskt funkar i Östersjön, men kanske inte i Bohuslän. Sedan får man hoppas att inte Östersjön drabbas av något nytt giftproblem när några hundratusen båtägare börjar använda cayennpeppar i bottenfärgen.
  24. 1 poäng
    Båtvännens Saga 365 med D6 drar enligt han själv 0,6 liter distansen om han ligger i 5 knop. I 7 knop så drar den 1 liter distansen. Köptes ny för 8 år sedan av honom.
  25. 1 poäng
    Jag är fortfarande ute, fast inne, I en marina. Har fastnat lite p g a motorproblem så det tar ett tag till. Det är helt ok att fastna här i Mindelo. Kvinnorna är vackra, folket är varma och trevliga och klimatet är alldeles utmärkt! Har t o m hittat lite bra restauranger. Ett tips är att köpa Micke Vestins senaste guidebok om Sao Vicente för den som är nyfiken. Min båt syns t o m på omslaget. 😎
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...