Gå till innehåll
fredag 27 september 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-01-03 på alla områden

  1. 2 poäng
    Eftersom han du citerar inte varit inne på MG på 8 år så är sannolikheten inte så stor att han ens läser detta (eller har båten kvar ?). Ett tips innan man lyfter gamla trådar - i detta fall 10 år sedan det skrevs i den - är att hovra med markören över deltagarnas namn. Då får man snabbinfo, bl.a. när de var aktiva senast.
  2. 1 poäng
    Men man har ju chans till det ärofyllda priset "Veckans Trådarkeolog" här på MG och det ju faktiskt kul om någon nu skulle svara trots alla år som gått 😄 Fast som du säger @IngemarE om man verkligen förväntar sig ett svar så är det ju ett utmärkt sätt att först kolla när trådskaparen var inloggad
  3. 1 poäng
    Sålde båten inför 2021, men hann med 5 säsonger med min konstruktion. Det enda jag behövde göra som inte finns med i min beskrivning var att begränsa flödet i bypassen. Gick för mycket vatten genom den som i sin tur resulterade i för varma avgaser. Kort och gott satte jag en aluminiumplugg från Do88 (som jag borrade ett litet 8mm hål i) i silikonslangen som jag anslutit till bypass på risern. Inspekterade bockhorn och slangar varje år fram tills hösten 2020, har fungerat perfekt, inga bekymmer med korrosion eller värme.
  4. 1 poäng
    Om jag förstår det rätt så är det väl därför man har inkluderat ett skyddsavstånd som är "beroende av ledningens spänning" (citat ifrån Mackeys inlägg längst upp). Så med andra ord måste din mast upp mer än sex meter över vattenytan för att det ska vara någon risk att du kommer så nära så strömmen kan hoppa.
  5. 1 poäng
    Hej, nej, säkerhetsavståndet (som kallas skyddsavstånd när det är kraftledningar) är exkluderat i de 6 m som står i sjökortet. Så du har alltså 6 m plus skyddsavståndet mellan vattenytan och ledningen. Dessutom är de 6 m segelfri höjd beräknat från medelhögvattnet och oftast är det alltså en lägre vattenyta än vad beräkningen utgår från.
  6. 1 poäng
    Med samma metod som man uppskattar höjden på ett träd borde ledningens höjd över vattnet kunna bestämmas. Om det är tillräcklig tjock is så att man kan gå på isen blir det enklare då man kan lägga något under ledningen. https://www.skogeniskolan.se/sites/skogeniskolan.se/files/files/exercises/sis_ovningar_4-6_o_7-9_hojdmatning_med_en_pinne.pdf
  7. 1 poäng
    Så här ligger det till, finns att läsa här. https://www.sjofartsverket.se/globalassets/beteckningar_int_contour.pdf I segelfri höjd som anges ingår diverse marginaler.
  8. 1 poäng
    Min KAD42P-A tycker inte i heller om att ha hög nivå i expansionskärlet - det går ganska snabbt ner till min och stannar där. Hos mig tar det sig ut genom locket på expansionskärlet. Jag provade att rengöra backventilen som sitter i locket, men det hjälpte inte. Det ska finnas lock med annan backventil (överströmningsventil) som släpper ut först vid högre tryck - men jag vet inte var man köper det. Jag har varmvattenberedare som sitter sidan om motorn och gångvärme som sitter ovanför motorn (typ 30 cm). Jag misstänker att denna ger extra högt tryck på kylvätskan. Motorn blir inte varm (termostat stängt - temperatur under 65 grader) utan att jag kör utplanat (över 12 knop). Utplanat så ökar temperaturen snabbt till 85 grader och stannar där. Jag har nu i 6 år levt med att nivån ligger på min-sträcket. Men funderar på att byta locket till ett som tål högre tryck. Man läser ofta om detta problem. Sjövattenpumpen drivs med kugghjul. Sötvattenskylningens cirkulationspump drivs med rem. Jag har spolat både sjövatten systemet och sötvattensystemet, i båda riktningarna på flera ställen så att alla inblandade komponenter sköljts på båda hållen - detta med vanligt vatten. Det kom mycket gojs, speciellt ut värmeväxlaren. Jag har renoverat både sjövatten- och cirkulations-pumparna - enkelt jobb. Men att montera cirkulationspumpen är riktigt jobbigt, eftersom den ska passas mot både termostathus (uppåt) och motorblocket (åt sidan). Gummiröret på 10 mm mellan termostathus och cirkulationspump måste vara riktigt mjukt för att fixa detta (VP original är det).
  9. 1 poäng
    Jag är ju en van mekaniker, men har aldrig skruvat diesel motorer förut. Men i vår blir det en helservice på motorn så jag vet att den är helt ok . kan tillägga att jag köpte den i somras så jag har inte servat den än. jag kommer spola motorn och se om det kommer nått gojs, men hoppas jag slipper renovera värmeväxlaren. vad jag kan se på bilderna så är det bara att löda nya rör om dom ärjat sönder, klart på en eftermiddga
  10. 1 poäng
    Känns inte som det skall behövas. Håll bara koll så det inte blir tomt. Tror mer på rengöring än slak rem(men är ju enkelt testat). Jag skall rengöra mina maskiner i vår, går lite varmare om jag pressar dom över 3500rpm.
  11. 1 poäng
    Gör ju att det bli mer volym, jag har både gångvärme och vv-beredare. Ligger jag på min nivå så tar den inge kylarvatten. En diesel går ju kall på låga varv, därför trycker den ju inte ut nått då. Och rengör du kylsystemet så borde den kyla bättre på högre effektuttag.
  12. 1 poäng
    Jag har en varmvattenberedare
  13. 1 poäng
  14. 0 poäng
    1,5 liter vatten är mycket. Jag hade ett år olja som såg ut som "vispgrädde". Bytte termostaten som verkade inte sluta tätt i stängt läge och säkert gått kall. I år var det inte som "vispgrädde" i oljan.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...