Hej och välkommen som deltagare på MG,
Man ser många äldre Najader i avlägsna hamnar, så de är troligen ett bra val.
Det skriver jag nog för att jag seglat på en Najad de senaste månaderna och därför sett många grann-Najader ligga och guppa i marinor och på ankringsplatser.
Hur som helst är de vanliga.
Långkölade båtar är kanske lite "tröga", men det uppskattar man när vågorna är höga.
(Ett oavsiktligr julrim.)
Om du hittar en långfärdsrustad båt som seglat något varv så tror jag det är mera kostnadseffektivt än att rusta själv. Dessutom är båten och utrustningen prövad, anpassad och prövad igen. Dessutom säkert flera gånger.
Du slipper uppfina ett antal dåliga hjul helt enkelt.
Jag vet inte hur mycket utrusrningen för långfärdssegling kostar, men min gissning är att du får lägga minst ett par tre hundra tusen kronor för att konvertera en vanlig semestersegelbåt till att bli en "riktig" långfärdsseglare. Sedan kan man naturligtvis komma iväg med en vanlig semestersegelbåt också om man vill, men i längden tror jag det straffar sig.
Jag och min fru har seglat som paying crew ett par gånger och det är väldigt lärorikt.
Vi lärde oss tex. att vi inte vill segla jorden runt, men gärna vill segla som paying crew några månader då och då. Sedan har vi ju också fått förståelse både för vad som krävs och vilka kostnader man kan förvänta sig.
Mitt tips är absolut att ge sig ut några månader med någon som redan är på väg runt klotet för att se och lära, lära både hur man själv upplever det och vad som krävs av båten och besättningen.
Litiumbatterier är jag tveksam till, men visst är det fantastiskt med lätta, kompakta batterier som suger åt sig laddning så snart man startar motorn.
Jag tycker helt enkelt det krävs för mycket kunskap än så länge. Lite som att sätta sig i en formelbil med ett B-körkort.