Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-12-24 på alla områden

  1. 2 poäng
    Dilemmat är att om man bultar ihop gulmetall eller rostfritt (ädlare) mot en avgaslimpa av gjutjärn (oädlare) , så är det stor risk att galvanisk korrosion uppstår i avgaslimpan. Den är dyrare än avgasböjen. Har man en elektriskt isolerande packning kan problemet minska, men fortfarande kommer bultarna att ge elektrisk kontakt om man inte också kan ordna elektrisk isolering för dem också.
  2. 1 poäng
    Så här i juletid har det alltid funnits en tråd där vi önskar varandra god jul. Så till er alla från mig önskas en GOD JUL och GOTT NYTT ÅR på er därute.
  3. 1 poäng
    Ok, allt det väsentliga är redan sagt. Så jag säger: MER JUL! Ni vet det där med att ”showen glöms bort om den har effekter som man knappast anar”. Nu litet vila i väntan på Kalle Anka och hans vänner. I alla år har jag hört att en del människor säger ”kallianka” med eller utan mellanslag, kan det månne vara dialektalt? Ja fundera på det! Joakim von Anka är förövrigt morbror till Kalle, man tituleras ”farbror”… 🤶
  4. 1 poäng
    God Jul allahopa!! Eller som tomten sa "Nu djeflar är det jul igen" Perra.
  5. 1 poäng
  6. 1 poäng
    Det jag minns är att det är dyrt att köpa ett "ark" med avgaspackning som tål höga temperaturer, så jag tror att "den engelska lösningen" blir billigast faktiskt. Min gissning är att du får betala 300 - 400:- kronor för "arket".
  7. 1 poäng
    Nu är det julafton! God Jul!
  8. 1 poäng
    God jul och Gott nytt år från Florida
  9. 1 poäng
    Hej och välkommen som deltagare på MG, Man ser många äldre Najader i avlägsna hamnar, så de är troligen ett bra val. Det skriver jag nog för att jag seglat på en Najad de senaste månaderna och därför sett många grann-Najader ligga och guppa i marinor och på ankringsplatser. Hur som helst är de vanliga. Långkölade båtar är kanske lite "tröga", men det uppskattar man när vågorna är höga. (Ett oavsiktligr julrim.) Om du hittar en långfärdsrustad båt som seglat något varv så tror jag det är mera kostnadseffektivt än att rusta själv. Dessutom är båten och utrustningen prövad, anpassad och prövad igen. Dessutom säkert flera gånger. Du slipper uppfina ett antal dåliga hjul helt enkelt. Jag vet inte hur mycket utrusrningen för långfärdssegling kostar, men min gissning är att du får lägga minst ett par tre hundra tusen kronor för att konvertera en vanlig semestersegelbåt till att bli en "riktig" långfärdsseglare. Sedan kan man naturligtvis komma iväg med en vanlig semestersegelbåt också om man vill, men i längden tror jag det straffar sig. Jag och min fru har seglat som paying crew ett par gånger och det är väldigt lärorikt. Vi lärde oss tex. att vi inte vill segla jorden runt, men gärna vill segla som paying crew några månader då och då. Sedan har vi ju också fått förståelse både för vad som krävs och vilka kostnader man kan förvänta sig. Mitt tips är absolut att ge sig ut några månader med någon som redan är på väg runt klotet för att se och lära, lära både hur man själv upplever det och vad som krävs av båten och besättningen. Litiumbatterier är jag tveksam till, men visst är det fantastiskt med lätta, kompakta batterier som suger åt sig laddning så snart man startar motorn. Jag tycker helt enkelt det krävs för mycket kunskap än så länge. Lite som att sätta sig i en formelbil med ett B-körkort.
  10. 1 poäng
    Oklart om jag ingår i gruppen ”folk”(?), men personligen har jag svårt att förstå hur någon kan kämpa så för att få behålla ett hormonstörande ämne på en båtbotten. Jag tänker, det måste finnas betydligt bättre slag att kämpa, sådant som faktiskt är till gagn för någon annan än du själv till exempel. Om man nu vill ägna sig åt stmulerande och intressanta utmaningar.
  11. 1 poäng
    Klart man hänger mä å önskar er alla en God Jul. Tänkte skriva igår men ni hann före...... Lasse, kör du med isbrytare i Storsjön? Är just nu i Skåne å snön jag skottade bort, onödigt jobb, för nu har alltihop töat.
  12. 1 poäng
    Jo det är vi väldigt väl medvetna om att det är innehållet/medlemmar/besökare som skapar möjligheten till intäkter. Det jag menade, och jag tror att du redan vet, är att det är Google som skickar pengarna för det som visas. Men det är en mer teknisk/semantisk diskussion. Jag vill inte heller att annonsering skall vara i störande eller som i detta fall rent j#vla irriterande! Så jag tror inte att detta är en typ av annonsteknik som kommer utnyttjas på maringuiden. Får passa på att önska en God Jul till alla! //stavhammar
  13. 1 poäng
  14. 1 poäng
    God Jul & Gott Nytt År till alla forumdeltagarna.
  15. 1 poäng
    Får önska alla forumdeltagare detsamma ! Bifogar en ögonblicksbild från vår hemmahamn - inte mycket båtaktivitet här, då isen lägger sig tidigt.
  16. 1 poäng
    God jul och gött nytt år
  17. 1 poäng
    God Jul och Gott Nytt År!
  18. 1 poäng
    God Jul och Gott Nytt År till er allihop! 🎅
  19. 1 poäng
  20. 1 poäng
    God Jul och Gott Nytt År! Hoppas ni alla märkte att dagen var lite längre och ljusare idag än igår. Nu har det vänt och snart, nåja, är det dags för vårrustning.
  21. 1 poäng
    Detsamma till Er alla!
  22. 1 poäng
    Trevlig tradition. God Jul och Gott Nytt År. Må båtlivet vara er glädjande.
  23. 1 poäng
    Nä, är inte ute efter att missförstå, utan att förstå. Såklart hade det varit intressant att få erfarenheter och tankar kring t ex dyneema i stående riggen eftersosom du skrev att den saknade vajer, men den var ju kvar som vajer. Du avsåg alltså den löpande riggen när du skrev stående riggen, och ha löpande riggen i dyneema är ju rätt vanligt numer 🙂
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...