Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-12-18 på alla områden

  1. 3 poäng
    Som skrivits ovan, att montera en relingslist är ingen enkel sak. Hörde om en som använde en större vattentunna med värmeaggregat som höll vattnet nästan kokande, en traktor att dra med och tre gubbar som drog, klämde och tryckte fast listen. Förmodligen blir det lite krångligare med en ny list men ändå. Så mitt tips är att du endast lättar på kortare bitar av listen för att inte hamna i skiten.
  2. 3 poäng
    Det kanske finns en anledning till att dom frågar... 😉
  3. 2 poäng
    Sedan är det tydligen, enligt uppgift, så att nya fräscha lister är något litet mer följsamma att jobba med än de som suttit på båten i många år. Båtbyggare lär använda metoden med varmt vatten i en tunna. Dessa relingslister eller kanske mer korrekt "avbärarlister" är ju rätt så långa också, minst båtens längd x 2 + längden över akterspegeln + utlägget över bogen x 2 samt eventuellt - för indragningen akter om tvärs, om nu båten har en sådan traditionell form. En del säger att det räcker med att placera listen under solen på varm asfalt för att den skall bli varm och följsam, och då kanske det gällde listen till en mindre roddbåt, i ett land mitt på ekvatorn mitt på gatan, mitt på dagen under molnfri himmel... 🌞
  4. 2 poäng
    I mitt fall gäller nog detta: 5. Roligt om någon använder mina bilder privat, men om dom används i kommersiellt syfte vill jag bli tillfrågad, och är syftet enbart att att tjäna pengar så vill jag ha ersättning. Jag vill t.ex inte se min bild på alla annonspelare i stan för ett nytt Jeansmärke utan viss ersättning. Eller att Bavaria använder min bild i sin nya katalog. Men vill Maringuiden ha min bild på sin webb så är det helt ok bara man ställer frågan.
  5. 2 poäng
    När det gäller icke kommersiell bildhantering (alla som inte tjänar pengar på sina verk) så finns det ett antal uppfattningar tror jag. Här är några: Det är inte tillåtet att "stjäla" mina bilder så därför ska ingen göra det. Det är roligt att någon annan gillar mina bilder så håll till godo. Det är roligt att någon annan gillar mina bilder, men fråga först (alt. ange upphovsman). Jag hoppas en dag kunna tjäna pengar på mina bilder, så ingen annan ska använda dem.. Dessa personligheter finns ju även inom andra områden så det är inget konstigt med det tycker jag.
  6. 2 poäng
    Synen är ju bara ett av sinnena. Ett annat är det som förmedlas av näsan...😊
  7. 2 poäng
    Denna varning kan upprepas! Jag vet! det slutade med en sned lyktstolpe och en illa pådragen list. Jag värmde på ordentligt med varmluftspistol, sträckte upp listen med talja och block i en då rak och fin lyktstolpe, tog hjälp av två personer men var sin plast- eller gummiklubba, och resultatet blev ju inte så värst bra, iofs var det en kraftigare list som jag gav mig på.
  8. 2 poäng
    Nja… mögel/mossa beror nog snarare på att det står vatten där. De hade ibland lite otur när de tänkte när de byggde båtar på 60-70-talet och missade hur avvattningen var tänkt, eller så brydde de sig inte om sådant. Ett ändrat flytläge jämfört med hur båten var tänkt vid konstruktion kan också vara orsaken, ibland orsakat av ägarens varma känslor för bra-att-ha-grejer. Om det inte läcker in, och om du skall få fast listen bara… då hade jag en varm sommardag (enligt förslag) gjort ordentligt rent, ritat en linje med en blyertspenna där jag velat ha listen, tejpat med maskeringstejp, töjt lite på listen, dragit en tunn sträng med Biltemas svarta marinfog, tryckt tillbaka listen, tagit bort maskeringstejpen. Inte fel att vara två. Regnar det in… ja, då får du återkomma, för då är det lite mer arbete 🙂
  9. 1 poäng
    Hoj! Fick ett ryck för 3Veckor sedan, och kom på att jag skulle bygga en flugan sportbåt under sommaren och hösten. Men det gick fortare än jag trodde. Bygget påbörjades 31maj 2013 efter lite inspiration här på forumet. Båten kommer provköras med en 9.8hk Mercury för att se hur den går i sjön, sen är det tänkt att uppgradera till en mariner 28hk för att ev åka vattenskidor i sommar. Allt material till båten är inköpt på Biltema och Byggmax, Vinylen köpt på Ebay från kina. och styrningen från en båtfirma. Tänkte dela med mig av bygget lite och kanske ge lite inspiration och hoppas att Flugan lever vidare.. Jag hade inga som helst kunskaper från början om hur man bygger båt. Och premiären är i morgon så det återstår att se om den sjunker eller inte. ) Kostnad för båten vart ca 3500:- Motpr 9.8hk Mercury köpt för 100:- (trasig) reservdelar 800:- Styrning teleflex: 3500:- (Dyrt) Totalt 7900:-
  10. 1 poäng
    Jag tror det bästa är att kränga av listen bara där skadan är och fixa till just där. Onödigt att lägga tid och pengar på hela listen om det bara är en kort bit där det ev. läcker. Fortfarande lite oklart för mig hur skadan ser ut.
  11. 1 poäng
    Hej. Kontakta mig på sankt.anna.marin@telia.com så kanske det finns en lösning. Ingemar
  12. 1 poäng
    Det är fullt tillåtet att fotografera in i din trädgård och ta en bild av konstverket. Det kan sen finnas begränsningar i hur bilden får publiceras, men vid fototillfället finns ingen begränsning. Om inte konstverket är skyddsobjekt med avbildningsförbud, men det förefaller osannolikt... Vi har en offentlighetsprincip i Sverige, och den är stark. Uppgifterna du tar upp är offentliga och det är helt fel att man tidigare behövde legitimera sig för att få dem. Tvärt om är det inte tillåtet för en myndighet att ens fråga om din identitet, eller syftet med informationsinhämtandet. Man får alltså, med fullt stöd av lagen, vara helt anonym när man begär ut offentliga handlingar. Det som undantas är sekretessbelagda uppgifter, som t ex personuppgifter för personer som är under hot och fått nån av de olika sekretessnivåerna. Eller hemliga uppgifter om t ex skyddsobjekt. Jag är glad och stolt över att vi har dessa lagar och regler. Så borde alla samhällen vara ordnade.
  13. 1 poäng
    För att stjäla bilder, som jag ser det, krävs att man använder bilden i marknadsföringssyfte eller att man påstår att man äger bilden. Att bara visa upp den som ett sökresultat är absolut inte bildstöld. Det är en helt absurd tolkning av situationen!
  14. 1 poäng
    Din list ser ju relativt smärt och smidig ut. En ny sådan borde ju inte vara alltför omöjlig att få på igen efter att ha demonterat en del eller hela. Och nuvarande borde ju att kunna få på igen efter hetvattenbad i en tunna. Den listen jag tidigare nämnde var uppskattningsvis dubbelt så bred. Det finns en firma i Stockholmsområdet som heter Kuntze som saluför en stor mängd gummilister med olika profiler och andra likartade produkter. menm som sagts, det är ett skitjobb.
  15. 1 poäng
    Hela listen bör värmas i en stor tunna med nästan kokande vatten eller i en riktigt varm bastu. Om du tar bort listen och gör om jobbet så ska det säkert bli bra. 😉
  16. 1 poäng
  17. 1 poäng
    Nä, är inte ute efter att missförstå, utan att förstå. Såklart hade det varit intressant att få erfarenheter och tankar kring t ex dyneema i stående riggen eftersosom du skrev att den saknade vajer, men den var ju kvar som vajer. Du avsåg alltså den löpande riggen när du skrev stående riggen, och ha löpande riggen i dyneema är ju rätt vanligt numer 🙂
  18. 1 poäng
    Bara för att inte sätta griller i huvudet på forumläsarna: Strömmen på en specifik motor ökar inte för att spänningen sänks. Tvärtom. Däremot kan motorn vara specificerad för en viss effekt vid en lägre spänning än 12V. Och då blir - matematiskt - strömmen högre för att få denna effekt vid en lägre spänning. Men skulle man köra denna motor på 12V istället för 10,5 skulle den bli ännu starkare och dra ännu mer ström. Även bogpropellrar är ofta specade med sina data vid 10,5V och inte 12V. Jag hade satt dit en 150A eller kanske t.o.m. 200A. Visserligen är säkringar tröga och tål ofta dubbla strömmen under ett par sekunder, men man vill ju absolut inte att säkringen går när den inte ska.
  19. 1 poäng
    Ja, precis, sprucken helt klart fel ordval. Listen som hänger lös, därför grön mossväxt, så där man ser dem gröna mossan/möglet så är listen lös. Ok, vet ej om skarven, får kolla efter nyår! Ok, tack, ska definitivt inte ta bort hela listen, men får då titta närmare, rengöra/täta under våren. Snabb fråga, vilken tätning som gäller?
  20. 1 poäng
    Jo, det kan man kanske tänka sig, för någon spricka ser inte jag. Om det inte finns någon spricka i avbärarlisten och det är läckage som är problemet så skulle jag - en varm och solig dag - dra ut listen från skrovet vid skadan, göra rent och täta och sätta tillbaks listen. Det måste vara varmt så att listen är följsam och töjbar och VARNING, ta inte loss listen annat än vid "skadan" och en bit på varje sida så att du kommer åt. Det är jättejobbigt att få tillbaks en borttagen avbärarlist. Tillägg: Kan det var så att själva skarven mellan skrovet och däcket har gått sönder och att det är det som problemet. Listen ser ut att hänga ner lite???
  21. 1 poäng
    Man måste rikta upp det nya lagret mot motorn. Annars får man aldrig tillbaks drevet.
  22. 1 poäng
    Vädret har inte lockat mig att åka och greja i båten så har fortsatt med lite pill hemma i källaren. Har tidigare använt Eniro på sjön och det har funkat bra men vi ville ha något seriösare så slog till på Simrad Cruise 9, en enklare plotter med sjökort och ekolod. Papperskorten är såklart också med i båten. Jag tänker att kunna vika ut och in den i ruffluckan är det bästa sättet på denna båten, skyddad från väder och vind och slippa göra fula hål. 3D printade fästen och en böj-limmad pinne.
  23. 1 poäng
    Tänk på att koppla in reläet på motor- och förbrukarsidan om batterisäkringen, om det inte förses med egna säkringar i lämplig storlek i serie med pluskablarna. Skyllermark själva är här lika inkonsekventa som vanligt - å ena sidan påpekar de mycket riktigt att man skall säkra av alla ledningar nära strömkällan: ....medan de å andra sidan struntar helt i detta när det kommer till t ex just skiljereläet: Reläet ansluts enklast istället på andra sidan om respektive batterisäkring. T ex på respektive batteris plusplint. Då skyddas reläet och kablarna till det från brand i händelse av fel, samt att man också undviker att använda kabelskorna som kopplingsplintar, vilket snabbt kan bli ett oöverskådligt skatbo. Ännu bättre är att sätta separata säkringar på reläpluskablarna. Bilstereosidan har ofta bra hållare med säkringar i lagom storlek, anpassade för reläets/generatorns maxström. Både vanligt relä (bilden) och spänningsavkännande som är precis lika bra (och i vissa fall t.o.m. samma under märkeslappen) finns att köpa på andra ställen än Skyllermarks för under halva priset på Biltema, Kjell m.fl.
  24. 0 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...