Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-12-09 i Forum Inlägg
-
3 poäng
-
2 poängHur gick det på seglatsen kanske någon undrar..... Vi lämnade Gbg i augusti för att semester/ledighet skulle gå i lås för 3 månader i båten (plan B var att säga upp sig men det gick utan det wild-card'et). Det var blåsigt vid många tillfällen så ibland drabbades vi av hamnröta, vi undviker att segla när medelvind är över 10 m/s. Vi dagseglade "korta" distanser, inga nattseglingar, i tidvatten får man hela tiden ha koll på klockan och kolla vattendjup/vattenströmmar. Kändes ganska skönt att gå in i kanalerna i Nederländerna och slippa tänka på varierande vattendjup över tid...men under vår seglats fastnade vi i lera 3-4 ggr och rev ned trädgrenar (2 meter långar) som fastnade vid övre spridaren (vindmätare/Windex klarade sig). Min naiva tanke var att boka vinterförvaring inomhus under resans gång för målet var inte bestämt men det var naturligtvis försent på de "billiga" varven. En seglare i SXK Medelhav tipsade om ett varv öster om Amsterdam med prisnivå som Grefab ( 12 ksek för en 38 fotare). Eftersom vi har teakdäck (trots att specen på pensionärsbåt var utan teakdäck) behövde vi skydda det och kontaktade ett flertal kapellmakare som alla var fulltecknade. Till slut fick jag kontakt med en som kunde tillverka en vintertäckning med leverans runt nyår. Tanken är att det skall skydda mot regn, snö och sol under kommande vintrar/somrar. Nästa säsong skall vi ta oss ned längs Biscaya kusten och letar nu vinterhamn för 2022/2023 i La Rochelle området, troligen upp i någon flod mtp vindskydd och pris. C19 reglerna i DK, GER och NL var alla "hårdare" än i Sverige men det är inte svårt, ibland fick man checka in i Luca appen för smittspårning och ibland visa Covid beviset. Munskydd var standard inomhus och på kollektiva färdmedel. Under resan har vi träffat på så många underbara människor, de flesta är pratsamma och berättar gärna om olika tips på saker att göra eller hamnar som är trevliga sedan finns det förstås en och annan "tystlåten seglare". I april blir det en bilresa ToR till vintervarvet för båtfixande, höja vattenlinjen och installera LFP på ett säkert sätt. Halva glädjen är att planera och den andra är genomförandet. Det är inga problem att vara ledig 3 månader, tiden bara rusar iväg, i synnerhet när man har en 20 år gammal båt där det ena efter det andra ger upp 🙂
-
2 poängOch om du kapar med typ liten vinkelslip, använd endast helt ny slipskiva... Risken är annars att det rostar, om du kapat nåt järn tidigare med skivan. Ang körnslag. Ett enda går bra, men aldrig flera. Och ska du montera skruv och mutter, så ska dessa vara rostfria. Köp på BT, de duger.
-
2 poängOch om du inte borrat i rostfritt innan, så är det inte så svårt. Om man gör rätt. Men väldigt svårt om man gör fel. Kör med bra borr (de bättre från Biltema/Jula duger dock). Kör sakta och lugnt och med stort tryck, gärna med någon form av kyl/smörjmedel (i värsta fall funkar vanlig olja). En del spinner upp med en borrfluga och tror att snabbare är bättre, men det kommer bara härda ytan och göra den hopplös att penetrera. Samt bränna sönder borret. Undvik körnslag innan - om du kan. Det härdar nämligen stålet i denna punkt, och gör det svårare att komma igång (men givetvis lättare att pricka rätt). En nerväxlad pelarborrmaskin där du kan fixera stegen i och borra utan körnslag är nog det bästa. Men även en stark skruvdragare kan fungera.
-
1 poängHej! Familjen har köpt första båten och vi fastnade för Maxi Fenix att börja med semestra med. Tänkte dokumentera samtidigt som jag uppdaterar båten. Hoppas det kan liva upp i vintermörkret. En del saker är redan påbörjade efter båten togs upp, jag fixar med så mycket som går hemma och till våren kommer dom större jobben så som polering och botten att göras. En del saker tänkt att göra innan sjösättning, listan kommer fyllas på. Ny el (batterier, solcell, batteriövervakning, elpanel osv) Ny logg/plotter Ny toa med tank Byta roderbussning Tillverka ny rorkult Installera Autopilot Slipa och måla botten Våtslipa och polera skrovsidorna. Måla ny vattenlinje och färg runt rutorna Laga hål i gelcoat i sittbrunnen Byta en del fall och skot
-
1 poängVar lite sugen på gångvärme, men eftersom jag kör (eller går på sjöspråk) med min Planar under färd så kändes det som Overkill. Jag hade försökt att lösa montering av en Dieselvärmare. Måste gå om man bara funderar lite. Dom tar inte mycket plats och lite slang och kabeldragning får man räkna med.
-
1 poängKan börja med det som jag redan har tjuvstartat med under hösten. Den slitna och krokiga rorkulten tröttnade jag ganska snabbt på så jag tillverkade en ny. Den är gjort av alm, ett hårt träslag likt ek. har ingen erfarenhet av att använda detta träslag till detta ändamål men vi får se. Den är behandlad med linolja enbart, tänkte jag skulle testa detta istället för lack. Fäste till autopilot och rorkultsförlängare fixar jag när den sitter i båten till våren.
-
1 poängSen bör man också tända brasan på rätt sätt för att reducera utsläppen, alltså från toppen, och inte i botten av vedhögen. https://www.brasvarmeforeningen.se/elda-ratt/
-
1 poängLäste igår en insändare som ondgjorde sig över alla "småeldare" som eldade i sina kakelugnar och spisar nu när det var så kallt. "Man borde tänka på miljön och använda renare uppvärmning som värmepumpar och el". Men om denne "småeldarhatare" tänkt lite vidare, t ex på just var elen kommer ifrån som denne tror är så självklar i sladden, så bidrog just dessa "småeldare" med sitt agerande (inklusive jag själv) att under denna "peak" minska vår import av smutsig el från kontinenten. Efter kärnkraftnedstängningarna så är Sverige nämligen ofta inte självförsörjande på el längre, i synnerhet inte om det är kallt och inte blåser. Dessutom har i alla fall jag en miljöklassad "modern" kakelugn och eldar med ved som legat och torkat inomhus i över ett år. Bara en bytta ved per dygn gick åt för att hålla större delen av huset varmt trots att det var -15°C ute.
-
1 poängJag kommer osökt att tänka på en svensk politiker som i en tv-intervju stod och sade att svenska regeringen hade fått garantier från den finska att det skulle inte komma någon kärnkraftsproducerad el i kabeln från Finland. Jag trodde i min enfald att det är nog ingen som går på detta men tydligen hade jag fel. Genom att Europas elnät är sammankopplat och icke fossilfritt, så kommer varje ökning av förbrukningen att bekostas av fossil energi. Även om Sverige vore helt grönt och med överskott av energi så innebär en ökning här en minskad export och därmed en ökad fossilproduktion någon annan stans. Så sett ur ett globalt klimatperspektiv så är inte elbilen så miljövänlig, än.
-
1 poänghttps://www.martec.se/farskvattenkylningar/martec/martec-volvo-penta/martec-plus-aq95-130.html
-
1 poängDu kan ju annars borra ett hål i botten av steget så vattnet kan rinna ut, men täcklock är nog inte så dumt ändå.
-
1 poängSka kika vid dagsljus men det är nog den bästa lösningen. Behöver jag täcklock av något slag? Gissar att det annars samlas mycket vatten som samlas i röret/stegen?
-
1 poängGlöm det! Elverk = elvärk. Jag har sneglat på de där trålarlamporna, det gäller ju att ha någonstans att hänga dem, och någonstans att förvara dem när de inte används. Sedan är dom ju rätt så dyra, men bra! Jag föreställer mig att dom passar bäst i ruffen på en stabil motorseglare. Heatpal finns ju fortfarande. det finns liknande från andra tillberkare. Denna modellen drivs med rödsprit, från min ungdom minns jag att föräldrarna hade en modell som man eldade med katalytisk bensin. Dom fungerar bra, om man ser till att ha bra ventilation i båten, eftersom de förbrukar en hel del syre. Det är ju inte så kul att vakna på morgonen och konstatera att man dött av syrebrist…. Jag hade en sådan, Origo tror jag, i vår första bobåt. Där fungerade denna värmare väldigt bra, med ruffluckan på glänt och med en bit av kapellet uppknäppt akterut så att det blev luftgenomströmning. Det kunde ju bli litet kondens som det blir när man bränner rödsprit. Sedan finns det en grej man placerar på spisen, som då på något vis reflekterar ut strålningsvärme och med någon naturlags hjälp ser till att luften cirkulerar och värms upp, även där måste man ha bra ventilation. För en del år sedan fanns det en minikamin av mattsvart stålplåt, där man placerade ett antal värmeljus i botten och där den varma luften steg uppåt i en slags skorsten och leddes ut horisontellt. Undrar om den modellen finns kvar..? En stor och lurvig tillgiven hund är också bra, gärna en i 30 kg klassen eller större, dom avger ju då ganska många watt i form av värme. Se bara till att jycken inte tar sig ett kvällsdopp, en våt hund ombord vid läggdax är klart omysigt. Cave canis!
-
1 poängDu kan ju göra som så att du tar loss den nedre rörliga delen, kapar bort ungefär 20 mm på båda sidorna och borrar nya hål. Nu ser jag inte riktigt hur det ser ut på den fasta delen, är det fastsvetsade bultar/splintar i fästöronen? I så fall sågar du bort dem, och ersätter med rostfri maskinskruv, kanske M6, och brickor samt låsmutter, Nylock. Då slipper du att svetsa.
-
1 poäng
-
1 poängMan kan ha elverket på en släpvagn. Då är bilen miljövänlig och det finns ingen diskussion om miljövänliga släpvagnar.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00