Usch, känner att jag som elektroniknisse borde kunna ge dig ett bra svar....
Tyvärr är det svårt numera, jättesvårt. Det som finns i t ex byggsatsväg har nästan överlevt sig själv och passar bara betydligt yngre än en 13-åring. För hur länge är man road av de elektronikbyggsatser som finns att köpa idag ? Blinkande stjärna, julgran eller en elektronisk tärning ? Dessutom med instruktioner på lekskolenivå så man inte behöver ha någon kunskap själv (eller får chans att lära sig).
Förr (70-80-talet) kunde man bygga sin egen dator o.s.v. och allt var mycket mer spännande med elektronik. Ofta kunde man bygga betydligt häftigare saker än man kunde köpa, och dessutom använda dem till något vettigt sedan.
Nu kan man köpa samma sak för en struntsumma, Made in ...... Incitamentet för att göra något själv har ju försvunnit.
Rasberry Pi med någon form av kurs skulle ju kunna vara något. Men har man inte hållit på innan så är tröskeln hög och risken att tröttna innan man kommit i mål stor.
Ovanstående är också ett allt större problem för industrin. Vissa typer av ingenjörer kommer bli enorm brist på framöver. Idag är det inte "hippt" av lära sig elektronik, men att programmera appar och liknande finns hur mycket intresse för som helst. Att sedan någon behöver konstruera det som appen skall exekveras PÅ är få som tänker på. Som en exjobbare på högskolenivå sade när jag förde saken på tal: "Men det kan man ju köpa på nätet"....
Jag ser detta framförallt på specialområden som radiostörningar/EMC o.s.v. som ju är allt viktigare med tanke på den ökande elektroniska smogen som - ironiskt nog - ofta är resultatet av elektronikkonstruktörer med just bristande kompetens. Vem vill hålla på med radio och "mystiska fenomen" som man inte ser och som bara beter sig besvärligt och ologiskt ?
Nej, dagens ungdomar har i många fall blivit för bekväma. Ingen vill göra "grovjobbet" eller ta den långa (men mer seriösa) vägen....
Edit: Båda våra barn fick hålla i lödkolven redan som 4-åringar, och sonen fick faktiskt i stort sett på egen hand ihop en blinkande julgran vid denna ålder. Sedan blev det lite byggsatser då och då, och de kan båda (nu inte barn längre) idag sätta sig med en lödkolv och laga saker. Men något intresse djupare än så för elektronik har jag inte lyckats få med dem. Däremot har båda insett nyttan att kunna meka med bilen (fattiga studenter) och de har i alla fall med sig att förstå ett elschema hjälpligt.
Men sonen förvånade mig vid ett tillfälle, han var nog runt 13-14. Såg att han på sin ena skärm hade Wikipediasidan uppe med Boolsk algebra och en bild på logikgrindar. Wow, tänkte jag, nu är något på gång.
Visade sig att han på andra skärmen hade MInecraft, där någon gjort en utökning så man kunde bygga saker med logikgrindar. Han försökte bygga en enkel miniräknare (!), och jag tror han lyckades i alla fall få den att addera heltal.
Men när pappa visade hur en riktig krets såg ut med fyra NAND-grindar (74HC00), en typ av grin han ju använt flitigt i sitt "projekt", så tyckte han bara jag var tråkig...☹️