Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-12-02 i Forum Inlägg
-
3 poängHej! Köpte i somras en Maxi Fenix efter många år utan båt. Så fort den den kom upp på land så slet jag ut all el för det göra om med nya batterier, övervakning solcellsladdning osv. Men jag hittade ingen panel som föll mig i smaken och jag kunde inte hitta något på internet som direkt var menat för båt. Så jag börjad fila lite på en egen som passade mina behov och slutresultatet blev så här. Finns det andra som stött på samma problem?
-
2 poängHåller med om att det blev snyggt resultat. Själv har jag tillverkat ett par mindre paneler, när jag haft behov av att utöka antalet utgångar respektive komplettera med V- och A-mätare. Det blev inte lika elegant, men i alla fall funktionellt. Framför allt, i ett format som ansluter till den ursprungliga panelen, 40 år gammal (till höger). Jag tycker att självhäftande etiketter för de olika funktionerna fungerar bra. Om inte annat så ger det flexibilitet inför framtida förändringar.
-
2 poäng
-
2 poängSnyggt! Jag gjorde samma resa när jag köpte en Maxi Magic. Jag ritade panelen med alla hål och hålmått, text, mm i visual basic eller word (minns inte) och gick till lokala företaget som gör namnskyltar, brevlådeskyltar, prispokaler, vinyltexter etc etc. De fräste ut en i svart eloxerad aluminium, så att texterna blev silvriga. Pröjsade några hundralappar. Det räcker med handritad skiss med mått, för de måste ändå lägga in det i ett eget proffsigare program. Word var allt för pixligt tydligen. Fick även skruvhålen utfrästa och maxi logga. sedan var det bara att montera alla strömbrytare, säkringar etc i de perfekt passande hålen. Blev det finaste på den båten som jag köpte precis innan den stora prisdippen 2011 och mer eller mindre skänkte bort strax innan corona prisuppgången 2020.......men jag är inte bitter😉
-
1 poängHej har skaffat mig en gammal båt som långsamt ska renoveras det är en Hellwig Triton TS. det kommer att arbetas med denna under långtid och utan att ha bråttom. Detta beror på många andra stora projekt som jag håller på med samtidigt. //Mathias
-
1 poängLövblås ingår i mina metoder om jag inte hinner in i under tak innan lappmöglet dansar ner..
-
1 poäng
-
1 poängUsch, känner att jag som elektroniknisse borde kunna ge dig ett bra svar.... Tyvärr är det svårt numera, jättesvårt. Det som finns i t ex byggsatsväg har nästan överlevt sig själv och passar bara betydligt yngre än en 13-åring. För hur länge är man road av de elektronikbyggsatser som finns att köpa idag ? Blinkande stjärna, julgran eller en elektronisk tärning ? Dessutom med instruktioner på lekskolenivå så man inte behöver ha någon kunskap själv (eller får chans att lära sig). Förr (70-80-talet) kunde man bygga sin egen dator o.s.v. och allt var mycket mer spännande med elektronik. Ofta kunde man bygga betydligt häftigare saker än man kunde köpa, och dessutom använda dem till något vettigt sedan. Nu kan man köpa samma sak för en struntsumma, Made in ...... Incitamentet för att göra något själv har ju försvunnit. Rasberry Pi med någon form av kurs skulle ju kunna vara något. Men har man inte hållit på innan så är tröskeln hög och risken att tröttna innan man kommit i mål stor. Ovanstående är också ett allt större problem för industrin. Vissa typer av ingenjörer kommer bli enorm brist på framöver. Idag är det inte "hippt" av lära sig elektronik, men att programmera appar och liknande finns hur mycket intresse för som helst. Att sedan någon behöver konstruera det som appen skall exekveras PÅ är få som tänker på. Som en exjobbare på högskolenivå sade när jag förde saken på tal: "Men det kan man ju köpa på nätet".... Jag ser detta framförallt på specialområden som radiostörningar/EMC o.s.v. som ju är allt viktigare med tanke på den ökande elektroniska smogen som - ironiskt nog - ofta är resultatet av elektronikkonstruktörer med just bristande kompetens. Vem vill hålla på med radio och "mystiska fenomen" som man inte ser och som bara beter sig besvärligt och ologiskt ? Nej, dagens ungdomar har i många fall blivit för bekväma. Ingen vill göra "grovjobbet" eller ta den långa (men mer seriösa) vägen.... Edit: Båda våra barn fick hålla i lödkolven redan som 4-åringar, och sonen fick faktiskt i stort sett på egen hand ihop en blinkande julgran vid denna ålder. Sedan blev det lite byggsatser då och då, och de kan båda (nu inte barn längre) idag sätta sig med en lödkolv och laga saker. Men något intresse djupare än så för elektronik har jag inte lyckats få med dem. Däremot har båda insett nyttan att kunna meka med bilen (fattiga studenter) och de har i alla fall med sig att förstå ett elschema hjälpligt. Men sonen förvånade mig vid ett tillfälle, han var nog runt 13-14. Såg att han på sin ena skärm hade Wikipediasidan uppe med Boolsk algebra och en bild på logikgrindar. Wow, tänkte jag, nu är något på gång. Visade sig att han på andra skärmen hade MInecraft, där någon gjort en utökning så man kunde bygga saker med logikgrindar. Han försökte bygga en enkel miniräknare (!), och jag tror han lyckades i alla fall få den att addera heltal. Men när pappa visade hur en riktig krets såg ut med fyra NAND-grindar (74HC00), en typ av grin han ju använt flitigt i sitt "projekt", så tyckte han bara jag var tråkig...☹️
-
1 poängJa, ungefär så såg vår propeller ut när vi skulle köra hem båten förra hösten efter köp. På full gas klarade vi att få upp båten i två knop och toppvarvet blev ca 1600-1700 (maxvarv runt 3000 med ren propeller). När vi gick upp mot vinden (som den dagen var ca 12-14 m/s) stannade vi upp och började glida bakåt, trots "full gas". Förre ägaren kom med våtdräkt och rensade propellern. Nån timme senare, i hårdare vind, tuffade vi hemåt i 6.2 knop utan att ha full gas! Så påväxt på propellern gör väldigt mycket!
-
1 poängDen ser ju inte precis jätteeffektiv ut, så där har du nog problemet med framdrivningen.
-
1 poäng
-
1 poängRolig tråd att följa.Kompressionen är bra på den motorn.Du kan köra motorn på oljeblandad akrylatbensin sista gången innan du du vinterparkerar den och låta förgasarna vara fyllda med den soppan,Fin båt som är värd att renovera.
-
1 poängTack så mycket. Panelen är gjord av 4mm akrylplast som jag graverat och fräst ut med min CNC-fräs. Har målat baksidan svart och fyllt i graveringen med vit färg. Håller på med en lösning för att få all gravering upplyst bakifrån, mest för man är lite nördig.
-
1 poängHur menar du med att gå direkt från NMEA (du menar väl N2K?) till nätet? N2K-protokoll och ip-protokollet är inte desamma. Du måste ha någon typ av konverterare emellan som tolkar o konverterar datatrafiken i båda riktningarna. Det finns N2K till USB-övergångar. Det bör nog gå att få in NMEA-dataströmmen via en USB-anslutning till någon nätverkskomponent. Exempel på övergångskabel: https://www.marinwebben.se/nmea-omvandlare/yacht-devices/nmea2000-ydnu-02-usb-gateway?gclid=Cj0KCQiA15yNBhDTARIsAGnwe0U-IQtC5phcL4j6eG2qDj_hUJ2paw4lp-eYfrtWkrsTx7bteu8blr8aAh3bEALw_wcB
-
1 poängGlöm inte heller bort att konservera motorn så fort båten kommer upp, den kan nog frysa ganska fort i denna kyla.
-
1 poäng15% Cu och 15% Zn. Vad är det för färg??? Om du inte har ett galvaniskt isolerande superspärrskikt mellan den "färgen" och skrovet kommer båten korrodera bort.
-
1 poängVi får väl se hur länge denna vita vinter håller i sig, det är väl bara barna som gillar snöfanskapet. Nästa vecka slaskar det nog till sig, som vanligt, och värre slask brukar det bli hemma hos Makro där en av golfströmmens utlöpare kommer till och värmer upp både land och hav. Varför får inte min katt ligga när Hjertmans katta låg?
-
1 poäng
-
1 poängEftersom mötet vars protokoll du länkar till hölls i april 2021, och man utlovade att "Bengt och Stellan sammanställer ett svar från kommittén som kan skickas till Praktiskt Båtägande", kan man ju anta att svaret blev den artikel från september jag länkade till? Jag trodde du ansåg att TBT inte var speciellt farligt? Hur vill du ha det nu?
-
1 poäng
-
1 poängNu är en av förgasarna renoverade och lackade. Alla kopparsaker är också slipade och klarlackade så de är fina lite längre.
-
1 poängInsåg idag efter blästring att det inte går rädda avgaslimpan tyvärr. Kostar ju lite tyvärr. Någon som har en för bra pris så hojta gärna till. Motorn är lackad med effekt kameleont. Den skiftar lite i färgen . Inget som syns kort tyvärr.
-
1 poängNu har vi bytt solenoiden och tagit komptest på cylindrarna. Jag tycker att det verkar ok. Vet däremot inte vad kompet ska vara för att allt ska vara ok, någon som har koll på normalt komp? //Mathias
-
1 poängHej Båten behöver en liten brygga att ligga vid. Denna byggde jag som ett av de många projekt jag håller på med denna byggdes för ett par år sedan, säg till om ni vill ha fler brygg bilder. //Mathias
-
1 poäng
-
1 poängHej på en husvagnsfirma hittade jag en avloppsslang, chansade på att den skulle passa hyfsat som kabelskydd från motor och in i båten. Det blev faktiskt helt ok. //Mathias
-
1 poängHej Så lite skillnad vart det på motorn från det jag börja, jag har även bytt impeller , det hade inte behövts för den gamla var jättefin. kvar är nya tändstift byta olja i underhuset, fixa lite i motorn samt fixa startmotorn. Så det börjar närma sig en provstart. sen kan man ju tycka att jag skulle startat motorn före lack, men lusten att lacka upp motorn gick före. //Mathias
-
1 poängInnan klibblagret har torkat så lägger jag på ett tjockare lager med färg och upprepar detta efter behov för att täcka ordentligt. Man får vänta lite längre mellan lagerna när man lägger tjockare lager med färg. Denna färg är Toyota bli steel metallic. Så den ska även klarlackas innan den är färdig. Klarlacket lägger jag på precis när den vanliga färgen är yttorr och börjar bli lite matt. Samma procedur med flera tunna klibblager innan tjockt lager med klarlack. //Mathias
-
1 poängHej jag börjar med att lägga på några tunna klibblager med färg på delarna, detta för att ett tjockare lager ska fästa bättre. Ca 3 min mellan de tunna lagren. //Mathias
-
1 poäng
-
1 poängHej slippa och sen ett lager diskret epoxigrund. Jag råkade ha knallgrön epoxigrund hemma från ett annat projekt och använde det på detta projekt //Mathias
-
1 poängHej Gamla motorn ser inte så trevlig ut, men det är mest färgen som har lossnat //Mathias
-
1 poängHej fick tag i 2 gamla motorer , tyvärr så är den ena helt stum. Det är den som ser bra ut som är stum. Så den kommer fungera som reservdelsmotor. Den andra motorn har gått i saltvatten och den mesta färgen ser hemsk ut. Den är inte uppstartade men ska enligt uppgift starta. //Mathias
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00