Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-11-05 på alla områden

  1. 2 poäng
    Propellerteknik i Torslanda rekommenderas. Propellerteknik.se
  2. 1 poäng
    Den röda färgen flagar inte och sitter bra, är inte ute efter något vattentätt skikt. Skulle det va problem med botten så skulle det nog redan visat sig båten är från 70 talet och det finns inga synliga skador på gelcoat skiktet eller tendens till böld pest, så att börja med epoxigrund m.m. tror jag är att kasta pengarna i sjön. Kan mycket väl vara Polygrund, så den får sitta kvar. Ruggar upp ytan lite och lägger på en ny primer för bättre fäste för grundfärgen. Om ingen opponerar sig mot mina funderingar. Så va det bara den eviga frågan kvar. Vilket färgsystem ska jag välja båten ligger i östersjön, men i hamnen är det så gott som sötvatten tack vare en utrinnande å. Har inte haft en enda havstulpan på 3 år. Det enda som blir är lite brunt klet på botten.
  3. 1 poäng
    På min Epoca- tank som är snarlik din var det gängat direkt i plåten utan ram. Inte mycket gods för gängan mao, så har du en liknande lösning, var försiktig och dra inte åt för hårt när du monterar tillbaka luckan. Är givaren samma modell som min är det en med arm, så ska man lyfta hela luckan får man lirka lite för att få ut den.
  4. 1 poäng
    Varför skulle det finnas en lös ram? Finns ingen anledning till att man inte skulle sätta fast den när man bygger tanken. Det är bara till VDO tankgivare som det finns. Man ska vara försiktig med att använda skruvdragare till rostfria skruvar i rostfritt gods. Skruvarna skär lätt. Det är bra att använda vantskruvsolja när man sätter tillbaks skruvarna.
  5. 1 poäng
    Eller så bygger du ett system med kanalfläkt och värmare om du inte redan har en bränsledriven värmare för då kan ju värmaren bara läggas till i befintligt system. Det ska finnas en tråd om detta och jag tror att jag har läst att Bavaria, Jeanneau eller någon annan segelbåtstillverkare hade kanalvärmare från fabrik. Lite mer jobb och pengar men snyggare och är inte i vägen.
  6. 1 poäng
    Jag påminner om TS önskemål! Utbudet av väggmonterade värmekällor som sprider värmen (med tex. en fläkt) är klart begränsat enligt alla förslag hittills. En golvstående platt modell av fläkt borde gå att skruva upp på skottet, men var finner man en sådan? Tillägg: Braun värmefläkt kanske går att hitta begagnad?
  7. 1 poäng
    https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/uppvarmning/varmeflaktar/varmeflakt-015182/ En sådan här köpte jag för omkring 5-6 år sedan, rätt så tyst, billig och funkar bra, den stängs även av om den ramlar omkull.
  8. 1 poäng
    Det skulle vara kul att se en bild på det ekipaget. 😄
  9. 1 poäng
    Jag har en sån liten platt kupévärmare i bilen och den väsnas en hel del som @Gausafeten säger, så jag hade gått vidare på en större modell
  10. 1 poäng
    Men vänta här nu...sade du sumlogg? Då är det en Wire som snurrar runt å drar med sig visaren däruppe. Som gamla hastighetsmätare i bilar. Men om den räknar pulser så måste det finnas elektronik å det är det inte en sumlogg. Räkna pulser, inte svårt, men man måste veta hur många sådan det gives från propellern som nu är borta vid olika hastigheter. De loggarna brukar ha en liten "paddelhjul" å inte propeller. För övrigt funderar jag nästa på att montera tillbaka min sum-logg, eg inget att ha men kul att ha.
  11. 1 poäng
    Fake news! 😎 Hur skall man veta att det där är på riktigt? Jollen kanske bara ligger löst på badbryggan för filmningens skull. Har du ingen film när du tar upp eller lägger i jollen?
  12. 1 poäng
    Kolla upp projektet "openplotter" som startades av några spanjorer (https://openmarine.net/openplotter). Citat från deras hemsida: "What is OpenPlotter? There are people who buy boats but there are also people who build them, why not build your own electronics too? OpenPlotter is a combination of software and hardware to be used as navigational aid on small and medium boats. It is also a complete on-board home automation system. It is open-source, low-cost, low-consumption and it works on ARM computers like the Raspberry Pi or any computer running a Linux Debian derivative. Its design is modular, so you just have to implement what your boat needs. Do it yourself." Jag har deras dotterkort (Moitessier HAT) som man sätter på en Raspberry Pi. Det innehåller massor av praktiska sensorer och var inte så dyrt. Till detta system har jag kopplat en hemgjord AIS antenn vilket ger mig info som varnar i god tid för de stora färjornas passage (Furusundsleden). Som seglare är det guld värt att kunna planera lite i förväg. För min del kör jag detta som ett litet "reservsystem" och loggar in mig via VNC på min smart phone. Jag har en B&G Vulvan 7 plotter och ett sensor/display-system från Silva/Nexus också.
  13. 1 poäng
    Intressant läsning, kan bidra med mitt system för sommaren. Grunden är ett NEMA2000 nät med gps, kompass, bränsle-, vatten-, toa tankgivare och plotter. Till det har jag en raspbarry pi kopplad med NMEA2000 HATen nämnd tidigare. Via USB är solscellsladdaren(Victron MPPT) och VHF(Standard Horizon HX870) kopplad till pi:en, För internet koppling använder jag en Teltonica RUT240. Mjukvaran är signalk och OpenVPN (för sammankoppling med hemma nätet). Hemma kör jag en Prometheus/Grafan för att logga all data. Skickar med en bild på sommarens laddning från mina 2*50w solceller: Till routern är även båtklubbens kameraövervakning kopplad. För navigering har jag en stor fin plotter som var monterad när jag köpte båten, men använder den aldrig, istället köra jag med en vanlig surfplatta, och använder lite olika program opencpn, openseamap, eniro, eller navigerings appen som finns i signalk server på pi:en. Men oftast blir det opencpn (med o-chart kort, eller BSB/kap kort)
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...