Hej Herr Ohm 🙂
Varva aldrig en dieselmotor utan belastning
För att få rätt värden ska motorn arbeta under fysisk aktivitet, samt vara uppe i arbetstemperatur.
Turbon ska börja skjuta på vid 2400 varv, utan kompressor ska båten börja lätta ur vattnet man känner i båten hur det börjar ladda.
Kompressorn har ett kontaktstycke alldeles utanför där kabeln kommer ut, Du kan dra isär stycket och testa köra utan den. Du har nu en hederlig 41a dra upp båten försiktigt till 2400, därefter smeker du upp gasen så den följer varvtalet vid 2600 2800 är det bara fäll på fullt båten ska nu dra iväg, och varvtalet öka snabbt.
Huruvida din kompressor fungerar kan jag inte svara på här bakom datorn, men finns ju en del fel till som kan inträffa, kanske din magnet koppling börjar tacka för kaffet?? Så den börjar slira efter ett tag därav tidig urkoppling. Slirar remmen efter ett tag och inte orkar hålla ända ut. Kolla noga upp sådana potentiella fel innan du börjar skruva på elektroniken.
Kan tillägga min kompressor har stått still i tre säsonger nu, lyfter båten med full last och svärmor i aktersoffan utan problem.
Om kompressorn kopplar ur vid 2500 får du inte användning av den, då är det turbon som drar upp båten, kompressorn ska spela hela vägen till 2900, du har sedan en kickdown funktion, monterad använder du den kommer den hålla i till 3100-3200 om jag inte minns fel.
Det är tre fel som brukar ligga till grund vid fartproblem.
Sliten turbo, avgaserna kickar inte igång fläktarna utan läcker igenom galleriet. Vid sliten turbo aktiveras inte rökgasbegränsaren och pumpen får inte input att öka bränslemängden.
För lite bränsle, turbon får då inte tillräckligt med avgaser dvs pumpen ger inte tillräcklig mängd
Vakumklockan på pumpen defekt trycket som ska aktivera pumpen läcker då ut, och pumpen sover.
Sedan har du ju propellerval för stora proppar motorn orkar ej varva ur, samt de problem ni har på bästkusten i form av delikata tulpaner.