Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-10-26 på alla områden
-
5 poängSXK har via vetenskapliga metoder bevisat att kopparhalterna i vattnet i t.o.m. täta marinor ligger under alla hygieniska gränsvärden. https://www.sxk.se/system/files/vastkustkretsen/PDF-miljö/Avsluta-koppardiskussion.pdf Rapporten från IVL (som då hette Institutet för Vatten och Luftvård) förelåg innan Kemikalieinspektionen började sin kopparkamp: Koppar i fritt vatten omvandlas omgående till "biologist essentiella spårämnen", alltså nödvändiga ämnen för en sund biologi. https://www.ivl.se/download/18.343dc99d14e8bb0f58b738e/1445515425544/B1349.pdf Straxt efter Kemikalieinspektionen likt Don Quijote gick till storms mot koppar i antifouling publicerade Rapport nyheten att åkermarken i Skaraborg hade minskande skördar på grund av FÖR LÅGA halter av de "biologiskt essentiella" spårämnena med koppar i. (Länken numera borttagen) Kemikalieinspektionen baserar sitt ställningstagande på labbförsök i slutna bägare. Genom höga, långvariga skrik som hörsammats och spridits av den gröna journalistkåren har man lyckats förmedla sin icke relevanta eller faktabaserade syn så allmänhet och lagstiftare tror på den. Detta är inte fallet i länder med faktabaserade uppfattningar.
-
3 poäng
-
2 poäng
-
2 poängMina våta förbrukning samt agm start sitter kvar i båten. Förbrukningsbanken underhålls av solcellerna och start av en dos från en batteriladdare om behov skulle uppstå. Det är en bra väg att gå! Jag byggde en "sol- och vindladdningsmodul" förra vintern. En bit formplywood där diverse elprylar monterades i lugn och ro med god arbetsställning vid köksbordet. Skivan med prylarna skruvades sedan på plats i båten. Bilden är från inkopplingen av "elskivan". Det saknas en dc-dc manick som inte hade kommit vid den tidpunkten. I övrigt var det bara att ansluta de externa kablarna så var det klart.
-
2 poängMin gissning är att 99 skrovombyggnader av 100 blir mindre lyckade och att båten blir sämre än orginalet, fulare eller mindre sjövärdig.
-
2 poängPeket ser ju ut som det gör för att man ska kunna komma nära nog för att ta sig i land utan att skrovet ska behöva ta i botten. Jag har sett en och annan båt som är förlängd i aktern, med blandade resultat men aldrig någon som byggt om fören, så bara tanken är ju intressant, men om inte ombyggnationen blir hydrodynamiskt korrekt eller tillräckligt estetik så är ju också risken att båten kommer bli osäljbar i framtiden. Det kostar ju en slant att bygga om också, så då kanske det är bättre att lägga den slanten som mellanskillnad på en större båt om det är utrymmet du saknar?
-
1 poängHej Här finns lite tips https://www.foleyengines.com/tech-tip-126-not-your-fathers-perkins-4108-bringing-perkins-4108-21st-century/ Speciellt en bättre bakre vevaxeltätning. Hälsningar Ove
-
1 poäng
-
1 poängDet finns ju några olika varianter på detta tema: Man kan ju förse förskeppet med en bulb, kanske inte så lyckat på en planande båt förstås. Sedan kan man nu tänka sig en ramm. Dessa var ju vanliga på de romerska galärerna, förekom väl även på första världskrigets pansarskepp(?)
-
1 poängJag får börja med att hälsa välkommen till forumet. Du ska självklart be dem byta packboxar o tätningar där du redan sett att det läcker. Om det är som jag misstänker så är herrar som meckar med äldre motorer på en traktorverkstad lite äldre herrar i ltt oljiga overaller och som själva inte är rädda för lite skit under naglarna. Det brukar inte vara så mycket digitala analysverktyg och välpolerade golv på sådana verkstäder. Dessa mekare brukar ha rätt bra koll på vad det är för slitdelar som brukar behöva bytas i en äldre motor. Direkta brister syns knappast förrän motorn demonterats. Du ska nog lyssna på firman, be dem skruva sig in i motorn och göra en besiktning av skicket. Därefter är det dags att ta beslut om vad som behöver bytas ut. Om det är billiga halvslitna delar som kräver mycket arbetstid för att komma åt så kan det vare en god idé att byta dem även om de bara är i halvslitet skick. Gummislangar åldras och är rekommendabelt att byta allt. Spridare ska självklart provtryckas. Ventiler slipas in så de är täta. Topplockspackning får nog betraktas som självklart att byta vid stor motorgenomgång.
-
1 poängOm detta med oljepluggarna är bekymmersamt så kommer resten av båtlivet bli ett rent elände.😉
-
1 poängBehåll den, låt den sitta kvar. Se till att få igång din radar och kolla på den under dagsljus och bra sikt, då lär dig hur den fungerar då så kan du sköta den när det blir dålig sikt. Det finns ju en och annan bok i detta ämne, kanske även nån kurs på nätet?? Ni. na, na, na... här är boktipset! Så fanns det ju dom som lyckades kollidera trots radar, eller snarare tack vare radarn... Denna olycka är en klassiker i detta sammanhang. Modernare småbåtsradar kan projicera radarbilden uppepå sjökortsbilden i plottern, overlay, och klart det underlättar ju för hjärnan som då inte behöver tolka två bilder på olika skärmar.
-
1 poängOm du väljer att ha den kvar, vilket jag skulle ha gjort, tycker jag att du ska använda den. Det innebär att du alltid ska ha den igång. Om du bara kör den ibland, har du inte stor chans att lära dig använda den.
-
1 poängDet där är väl ändå ett dumt råd. När nu Craycoat har hittat uppgifter på vad som är rätt värde är det ju bäst att utgå ifrån det. Sunt förnuft finns inte av sig själv - det får man när man använt momentnyckeln tillräckligt många gånger, kanske.
-
1 poängDen finske artisten, komikern, uppfinnaren och visionären Spede Pasanen hade en variant på att förlänga båten genom att sätta en skida framför fören. Han var också en slagfärdig orator och kunde prata för sina uppfinningar. Trots det slog stävskidan aldrig igenom.
-
1 poängNågon sa att bocken skall varav under båten. Den blev ett stabilt fäste för taljan. Var tvungen att lyfta motorn för att komma åt att serva startmotorn.☹️ Rekommenderar Ringöns bilelektriska, de var billigast efter sök på "nätet", och via tips från Bengt på https://www.marinskroten.com/
-
1 poängDet verkar vara en hel vetenskap när det gäller bottenfärg. Här kommer i alla fall resultatet av en empirisk studie som jag har gjort på min Winga25 i sommar. Bottenfärg: Bilteamas svarta Plats: Göteborgs södra skärgård Sjösatte i början på maj och "seglade" i Bohuslän under juni månad. Båten låg stilla i Göteborg hela juli och halva augusti. Tog upp båten i slutet av oktober och hade nästan ingen påväxt alls! :) 👍 Båttransportören sa att Bilteamas blå färg är ännu bättre! 🤔Och han har lyft många båtar i höst!
-
1 poängDet är lite kallt på nätterna, säkert under 20°C här i Rota i södra Spanien. I morgon kväll chansar vi på att komma in i Tanger i Marocko. Marockanska ambasaden i Sverige säger att vi är välkomna till Tanger, men andra säger att man inte får komma in med fritidsbåt i Marocko. Personalen i hamnen i Tanger sägsr att de inte vet om vi får komma in eller inte! Corona gör det inte direkt lättare för långseglare. Får vi inte komma in så seglar vi vidare till Kanarieöarna. Hur som helst är vi ute nu.
-
1 poängOm det bara hade handlat om stabiliteten hade kanske en ”snedsträva” under hjälpt?
-
1 poängSåga av, dra isär, plasta ihop. Visst går det, roligt är det. Gjorde så på en överbyggnad, bra blev det. Förlängde 60 cm för att få plats med dörr. http://lasselundell.se/caravelle.html
-
1 poängSom du skriver en vild idé men jag skulle rekommendera att du skaffar en ny båt istället om du behöver en större🙂. Som redan skivits ovan kommer detta inte bli bra, det kommer också bli dyrt.
-
1 poäng
-
1 poängVad jag vet kallas även dessa utbyggnader för peke. Det finns anledning till att många moderna båtar har en indragen för. Dock är det många av de allra nyaste konstruktionerna (och några väldigt gamla) försedda med en rak stäv. Hur det kommer bli med din båt om du gör om den till rak stäv har jag ingen aning om men jag gissar att båten kommer få en del oönskade gångegenskaper och tex inte klara att plana och kunnas köras stänkfritt samtidigt. Men, som sagt, det är bara en gissning. Själv skulle jag inte riskera att förstöra en båt på det sättet men om du ger dig på det är jag nyfiken på resultatet.
-
1 poäng
-
1 poängVärmepistol fungerar bra. Blås tills lacken bildar bubblor och sedan skrapa av direkt. Ta en liten bit i taget.
-
1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00