Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-10-25 på alla områden

  1. 2 poäng
    Såååå… det blir en Vega nu för din del, och kasta loss inom kort..?
  2. 2 poäng
    Vad jag vet kallas även dessa utbyggnader för peke. Det finns anledning till att många moderna båtar har en indragen för. Dock är det många av de allra nyaste konstruktionerna (och några väldigt gamla) försedda med en rak stäv. Hur det kommer bli med din båt om du gör om den till rak stäv har jag ingen aning om men jag gissar att båten kommer få en del oönskade gångegenskaper och tex inte klara att plana och kunnas köras stänkfritt samtidigt. Men, som sagt, det är bara en gissning. Själv skulle jag inte riskera att förstöra en båt på det sättet men om du ger dig på det är jag nyfiken på resultatet.
  3. 1 poäng
    Eftersom angiven förbrukning var per månad och inte per dygn, så ordnar det sig nog - åtta timmar sol per månad är det t o m under hösten för det mesta 🙂
  4. 1 poäng
    Är det målat från början eller är det gelcoat? Om det är färg är det ju bara att slipa och måla. Men, är det gelcoat som krackelerat, som på min båt, då är det mer jobb. Jag provade att slipa, spackla och måla med Double Coat. Blev snyggt ett år eller två, sen kom sprickorna tillbaka igen. Man måste antagligen lägga på ett lager tunnare glasfiberväv och plasta. Sen slipa, spackla osv i lite av en evighet för att få det bra. Jag har valt att inte göra det på min efter att ha hjälpt en kompis med liknande projekt. Jag gör det sen och seglar nu istället. 😀
  5. 1 poäng
    Det är lite kallt på nätterna, säkert under 20°C här i Rota i södra Spanien. I morgon kväll chansar vi på att komma in i Tanger i Marocko. Marockanska ambasaden i Sverige säger att vi är välkomna till Tanger, men andra säger att man inte får komma in med fritidsbåt i Marocko. Personalen i hamnen i Tanger sägsr att de inte vet om vi får komma in eller inte! Corona gör det inte direkt lättare för långseglare. Får vi inte komma in så seglar vi vidare till Kanarieöarna. Hur som helst är vi ute nu.
  6. 1 poäng
    Förr (1970-80-talet) fanns det växtgift i bottenfärgen (irrgarol var en vanlig variant). Då växte det inte alger på båtbottnarna. Problemet var att växtgiftet anrikades i vattnet. Det blev därför, helt följdriktigt, förbjudet med växtgift i bottenfärg. Sedan dess så är det endast havstulpanerna som inte gillar bottenfärgerna som finns numera. Vi lär få fortsätta att spola/skrubba bort alger oberoende av i vilket vatten båten har sin hemmahamn.
  7. 1 poäng
    Räkna med 10mA förbrukning på regulatorn. Du skriver att du har targabåge, då borde det väl vara enkelt att ha en fast monterad solcell på 25-50W?
  8. 1 poäng
    Kan ju vara så att batteriet var halvdåligt redan i somras när du köpte båten. Kanske ska börja med att ladda upp det ordentligt?
  9. 1 poäng
    Om du köper en panel med angiven effekt på 25 watt så kan den en fin sommardag ge dig 2 Ampere. Så räknar du med att den ger 1 A under 3-4 kanske 5 timmar på en höstdag så räcker det ju för att kompensera för förbrukning och egenförluster. En sådan panel, monokristalin ska inte kosta många hundralappar. Sedan klarar du dig med en enkel PWM-regulator, kostnad en eller ett par hundringar. Och så lite kabel till det.
  10. 1 poäng
    Ja det var väl lite slarvigt formulerat av mig. Jag syftade på att liten generator i kombination med förväntad körtid inte räcker till så mycket laddning så poängen med störe batteribank riskerar att bli begränsad. Räknar väl inte med mer körtid än några timmar i veckan. Även om man skulle vara ute en hel dag på sjön är ju inte motorn igång hela tiden. Det är inte alltid lätt att få rätt enheter på ström och spänning även om man försökar tänka sig för .
  11. 1 poäng
    Jo, men du skrev att den lilla generatorstorleken var anledningen till att "det är ju begränsat hur mycket batteri jag kan hålla laddat". Kanske missuppfattade det som batteristorleken, snarare än batterienergin. 😉
  12. 1 poäng
    Nej, batteristorleken man kan ha är i princip obegränsad, det tar bara lite längre tid att att ladda fullt med en liten generator (eller solpanel). Att en liten laddare inte klarar att ladda fullt ett stort batteri är en myt, men det kan som sagt just ta lång tid. Det är därför snarast aspekten "rimlig tid" som sätter gränsen när en max batteristorlek anges för olika laddare Det är när man laddar i mindre än vad man drar ur som det blir obalans. Med ett stort batteri tar det dock längre tid innan det blir kris....
  13. 1 poäng
    Jag hade i början en 25 W böjlig solpanel som satt på luckgaraget på min segelbåt. Den jobbade på bra på somrarna och batteriet var alltid fulladdat då man kom till båten. Däremot märkte jag snart att det behövdes mer laddning om man skulle kunna segla en vecka med kylskåp och instrument (ekolod etc), så nu har jag lagt till en 80W solpanel som sitter på akterspegeln. Behöver väldigt sällan köra motorn för att ladda förbrukningsbatterierna numera. Men jag skulle säga att du kan klara dig med en 25W solpanel om du bara vill underhållsladda batteriet under de tider då inte motorn laddar.
  14. 1 poäng
    Det finns en fantastisk bok, i mitt tycke då, om hur Sven Yrvind och Thomas Grahn seglade över Atlanten i en Vega. Den unge, den gamla och havet. Det går fint med en Vega. 🙂
  15. 1 poäng
    Tog upp min gamla segelbåt för ett par veckor sedan, Östersjön i Stockholms skärgård, och hade ingen beväxtning. Målade med Coppercoat för 7 år sedan och det verkar funka bra fortfarande.
  16. 1 poäng
    Hej, Jag tog upp båten igår och kunde glatt konstatera att Biltemas bottenfärg (för västkust) har hållit botten fri från tulpaner och påväxter hela säsongen! På nedre delan av motorfästet samt på ekolodsgivaren som varit omålade var det dock ett par stycken. Båten har legat i sedan Maj och tagits upp en gång under sommaren. Den har legat i en skyddad hamn i Kungsbackafjorden. Den gjorde dessutom ungefär lika många knop (ca 30) som efter motorbytet i somras.
  17. 1 poäng
    Peket ser ju ut som det gör för att man ska kunna komma nära nog för att ta sig i land utan att skrovet ska behöva ta i botten. Jag har sett en och annan båt som är förlängd i aktern, med blandade resultat men aldrig någon som byggt om fören, så bara tanken är ju intressant, men om inte ombyggnationen blir hydrodynamiskt korrekt eller tillräckligt estetik så är ju också risken att båten kommer bli osäljbar i framtiden. Det kostar ju en slant att bygga om också, så då kanske det är bättre att lägga den slanten som mellanskillnad på en större båt om det är utrymmet du saknar?
  18. 1 poäng
    I alla fall för snabba motorbåtar. Långsamma snipor och segelbåtar rör sig så långsamt att det knappast blir nån rensande effekt av vattenflödet.
  19. 1 poäng
  20. 1 poäng
    Ett fulladdat AGM-batteri klarar normalt en vinter utan att självurladda för mycket, men... Det är dumt att chansa så håll koll på spänningen och ladda igen om den går under 12,4 volt (70 % laddning). Vi brukar ladda våra våta fritidsbatterier en gång i januari.
  21. 1 poäng
    Jo… fast det finns ju mellanlägen. För en 50-60 kkr får du en Allegro 27. För en 100-150 kkr får du en halvtonnare, typ Ballad eller liknande, och då börjar det bli rätt OK komfortmässigt. Båtinköpet är vad jag förstår ändå inte den största pengen på resan; det är att hålla ihop båten och att leva (hamnavgifter, bränsle, mat mm mm).
  22. 1 poäng
    Ibland får man välja mellan att göra det man vill göra billigt, eller spara och hoppas att man har möjlighet att göra något om 10-30 år. Hittills har den billiga vägen fungerat bra, vilket lett till många månadslånga äventyr för en kostnad av några månadslöner, så tyvärr är det billigt eller inte alls som kommer gälla. Brukar trivas väldigt bra till slut ändå, äventyret brukar vara värt de mindre bekväma delarna.
  23. 1 poäng
    Även jag klarade mig utan tulpaner i år med Trilux. Har båten i Oxelösund.
  24. 1 poäng
    Jomenvisst är det skönt på sjön även då isen ligger http://lasselundell.se/februari.html
  25. 1 poäng
    Jag målade med Trilux hård bottenfärg och hade inte en enda snäcka i år. Eller jo, 2 havstulpaner satt på nedre spetsen av rodret, mycket märkligt, kanske hade jag missat där. Sjösatte under strax före påsk och tog upp nu i veckan. Har inte hunnit fråga runt, men det känns som att det var ett ganska lugnt år här i sydöstra kattegatt. Nu har båten använts fantastiskt mycket så det har säkert påverkat.
  26. 1 poäng
    Ja eller så lossar du växelhuset nu o tar in det i garaget och byter impeller en regnig dag i vinter. Sätt tillbaka allt till våren. tänk på att en bult kan sitta under trimfenanoden.
  27. 1 poäng
    Och för mig på Ostkusten var det ganska mycket tulpaner på bronsproppen i år, trots att jag inte har haft anod på den på flera år. Fast inte lika mycket som bogproppen. Där är det fullt! Får bli en ordentlig proppskrapning i vår!
  28. 1 poäng
    Jag och fler med mig har gjort den erfarenheten att havstulpanerna tycks gilla att sätta sig fast på bronspropellrar om det finns en offeranod alldeles i närheten på axeln innanför propellern eller bakom denna i form av en konisk offeranod. Säkerligen finns det en bra förklaring till varför, vi har diskuterat detta förut och det har funnits, eller möjligen finns en notis om detta fenomen någonstans på SXKs webbplats. Borttagna anoder och en maskinpolerad propeller hjälpte mig och svågern på den tiden vi hade båtar med sådana propellrar. Jag satte istället offeranoder på trimplanen, om nu det var bra eller ej, men dom förbrukades iallafall under säsongen med omkring 50%, så någon nytta kanske dom gjorde.
  29. 1 poäng
    Vi målade med Hempel Mille Xtra, förmodligen en av de sista burkarna som såldes innan produkten försvann i våras. Båten låg i sent maj till mitten av september. Inga havstulpaner på skrovet, förutom enstaka under kölen (där det var svårt att komma åt att måla) och några i och på gummidelen runt drevet. Men, som jag brukar säga, det varierar från hamn till hamn.
  30. 1 poäng
    Dragets kanal gör det möjligt att ta sig från Nynäshamn till Trosa inomskärs eller till Öja i någorlunda våglä. Jag har för mig att man klarar sig om man sticker max 2,0 m, kanske 2,2 m. Sjökorten kan ev. ange 1,5 m, men det stämmer inte. Vi har gått igenom utan bottenkänning, sticker 1,7 m. Det finns många möjligheter att ta sig runt inomskärs.Tänk på att det finns en bro - Tottnäsbron - som måste öppnas för att du ska kunna passera med annat än mindre motorbåtar. Passa på att besöka Järflota naturreservat med rikt djurliv och fina stränder På södra Torö kan man ankra i Solviken. Ankarudden är en liten idyll med en restaurang, en före detta fiskehamn. På Bottenholmen finns ett par stora laguner med varmare vatten än i havet och möjlighet att hoppa från klippor. Riktigt mysigt, vackert och lite spännande. Fifång bör besökas liksom Askö med fina stränder. Googla och lär er mera om dessa fina platser. Bottenholmen med de två lagunerna. Lägg till på östra sidan, på västra sidan är det väldigt djupt. Sedan får man ju inte glömma Öja söder om Torö, men det tipset har vi ju redan fått. Mackey
  31. 1 poäng
    En inspektion av tanken kommer man inte ifrån. Om den inte kollats på många år har det bildats nya härligheter varje år. Redan bildade dieselormar klarar inte medlen av. Det går inte att köpa sig säkerhet per flaska. En koll är ett måste om man vill vara säker på att inte få motorstopp om tanken inte sugits ren på ett antal år.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...