Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-10-12 på alla områden

  1. 5 poäng
    Vi ligger i Doca do Alcântara I Lissabon tillsammans med Gaidini, men kan inte direkt rekommendera hamnen. Det bullrar från 25 april-bron och från flygplanen som landar i Lissabon och dessutom är det en rätt trist omgivning. På plussidan så är det lätt att ta sig härifrån med spårvagn eller buss och så är det 25°C och sol.
  2. 2 poäng
  3. 2 poäng
    Nån firma som har begagnade motorer kan ju som t.ex MK Marin i Göteborg eller Mälardalens maskinservice kan ha en kabelstam. Ring och fråga, de lägger inte upp allt på nätet.
  4. 2 poäng
    Så här kan du kolla vilken typ av material anoderna är gjorda av. Zink har densiteten 7,14 g/cm3. Aluminium har densiteten 2,7 g/cm3. Magnesium har densiteten 1,74 g/cm3. För att bestämma densiteten behöver du en våg, ett kärl där anoden får plats samt vatten (ca. 20 C) och ett snöre. Väg anoden (gram) Väg kärlet med vatten i det (gram) Väg kärlet med vatten och anoden hängande i ett snöre under vattenytan men utan att nudda botten. (gram) Anodens vikt (g) Densiteten = ---------------------------------------------------------------------------------- Kärl med vatten och anod i snöre (g) - Kärl med vatten (g) Det finns diverse olika legeringar av anodmaterial, men du kommer så nära sanningen som möjligt utan att analysera metallen. Lycka till! Mackey
  5. 2 poäng
    Ensamt i gästhamnen på Harstena nu..
  6. 1 poäng
    Nu har vi varit och testkört motorn. Jag undrade egentligen lite varför det var nödvändigt när vi ändå tydligt såg vart det läckt/skvätt olja, men det kändes ändå likabra att se det in action när några av er föreslagit det. Nu körde vi förvisso bara cirka 5 minuter på tomgång, men gissa hur glada vi blev när det inte kom någon som helst olja varken via luftfiltret eller i skarven för ventilkåpan. Istället droppade det märkbart men ganska begränsat vid oljetrycksgivaren, precis som @Ove-T skrev i tredje inlägget, trots att jag redan tittat och känt runt där och inte upptäckt det. Vi tror därmed att vi dels utan problem kan köra bort båten för upptagning, och dels verkar det vara en i sammanhanget lätt manöver att reparera eller byta givaren. Vi vet inte varför det skvätt som det gjort (ovanpå motorn och nedanför luftfiltret) men vi har några tankar kopplat till att båten användes på hög motorlast under ganska lång tid sammanhängande tid vid ett tillfälle på sensommaren (vilket skulle kunna förklara att eventuellt en del oljedimma följt med ut) samt att vi tidigare baltat med lite dieselproblem i området, och at vi kanske inte lyckats städa det helt rent. Hur som helst så är nog mysteriet löst för hösten, så får vi hålla koll i början på nästa säsong. Tack för inputen här ni som bidragit, det är ovärderligt att få tips och förklaringar om hur saker funkar och hänger ihop när man står där som osäker nybörjare. Otroligt schysst!
  7. 1 poäng
    Och med 755 menar du kanske 575..? 🤔 I så fall; jag kan väldigt lite om motorbåtar, men det finns en anledning att de där trimaran-skroven som Flipper 580 har inte blev speciellt långlivade. Funkar säkert jättebra i en insjö med ständigt platt vatten eller så, men beter sig säkert som skit så fort vattnet krusar sig.
  8. 1 poäng
    Ja kanske, jag tror jag stött på en sådan nånstans för länge sedan, kanske i det där omtalade "djurtransportfartyget"...🚢
  9. 1 poäng
    Det finns väl en massa olika tillverkare; D-kanot är en konstruktionsklass där båtarna inte är identiska?
  10. 1 poäng
    Sant, nu ingick nytt kapell 2020, plotter trailer mm,,
  11. 1 poäng
  12. 1 poäng
    Så länge det finns olja i motorn så den får smörjning så påverkar inte ett eventuellt läckage vid ventilstyrningarna så ni riskera haveri. Det eventuella sölet med olja som rinner ut har ni ju redan erfarenhet av....
  13. 1 poäng
    Under tummen på bilden sitter toppen på den ena ventilen (det finns en till längre bort). Om ventilstyrningen/tätningen mellan ventilskaftet o toppen blir för glappt så kan det komma upp tryck under ventilkåpan som bidrar till att oljan trycks ut. Otäta ventiler kan ytterligare öka trycket upp under ventilkåpan. Om det inte är stopp i returkanalerna eller otät packning vid ventilkåpan så är kanske nästa steg att lossa toppen på den aktuella cylindern. Att problemet är större vid denna cylinder ger ju lite indikationer på att kan vara något som är otätt vid den cylindern/toppen.
  14. 1 poäng
    Den här varianten fick jag inte lära mig i skolan, men den funkar ju perfekt och om jag kopplat in cellerna lite så hade jag förstått att det måste fungera. En ny lärdom.
  15. 1 poäng
    Är det en VVB är det kanske bra att göra det innan det blir minusgrader, annars lär du hitta en sönderfrusen VVB. HAR du tapp-varmvatten i båten..?
  16. 1 poäng
    Nä; de flesta tar sig inte råd med Pentas originaloljor till så gamla maskiner; Biltema tar 219 kr för fyra liter för en olja med exakt samma specifikation 🙂 https://www.biltema.se/bilvard/motoroljor/mineraloljor/turbodiesel-15w-40-2000022970
  17. 1 poäng
    Jättespännande! Fortsätt att rapportera! Du förverkade dock rätten att klaga redan vid +20°C ... 🙂
  18. 1 poäng
    Vad är det för olja du tänkte köra med? Utan att ha kollat specarna för just den motorn borde det funka med vilken mineral SAE 10-30 eller 10-40 som helst från närmaste bensinmack eller biltillbehörs- eller båttillbehörsnasare som helst till en gammal Penta.
  19. 1 poäng
    Vattnet ska absolut inte rinna ut!!!! När anoden hänger i vattnet utan att nudda botten ökar vikten på bägaren med vatten lika mycket som den undanträngda vätskan väger, men... Eftersom den undanteängda vätskan är vatten (20°C) med densitet 1 g/cm2 blir Skillnaden i vikt med och utan hängande anod också volymen på anoden. Inte direkt uppenbart utan förklaring.
  20. 1 poäng
    Om ni tycker det är meckigt att byta telefon så skulle ni prova att byta en "uppkopplad" bil. En telefon är bara barnleken i jämförelse.
  21. 1 poäng
    Funkar även om man byter från något annat fabrikat till Samsung även om inte lika mycket kommar över, men förvånansvärt mycket. Funkar även utan sladd med bluetoth. Samsung har väldigt lite kinesiska delar och tillverkas inte i Kina vilket är två stort plus. Vi använder My Phone Explorer för att kopiera telefoninnehållet till datorn vilket funkar helt okej. Man kan även säkerhetskopiera hela telefonen och göra en massa annat. Skönt att slippa moln när man är ute på soliga hav utan mobiltäckning. Tillägg: Nu ser jag att jag var sent ute, men det kanske beror på tidsskillnaden mellan Sverige och Portugal?? My Phone Explorer kan jag fortfarande rekommendera.
  22. 1 poäng
    Jag har kört med röd och grön tejp sedan 2006 för att få spridare och vant på samma sida år från år. Då kan jag mha millimetermått mäta avståndet på vantskruvarna från mina anteckningar året innan.
  23. 1 poäng
    Tack igen ! Vi var nere idag och det visade sig att motorn gick att dra runt lätt med vanligt kort spärrskaft. Den har således inte värmenypt. kabelstammen hade skadats av värmen och blivit kortslutning så den behöver bytas. Har fått hjälp av en duktig meck så förhoppningsvis kan vi byta elen med motorn kvar i. Någon som vet var man hittar en kabelstam till Ad31a eller har en liggande. Behöver även byta kabeln från tändningslås till motor samt relän bakom plastkåpan.
  24. 1 poäng
    Storleken på manöverpanelen har jag inte ens tänkt på, kanske bäst att skära ut borrmallen till den också och kolla så att man får plats med den. Bra tips. Blir det inte Zipwake så har jag funderat på Lectrotabs system. Det är ju tur att detta forum finns så man inte går och köper på sig lite tokiga prylar.
  25. 1 poäng
    Kom på att en kille på båtklubben använde samma som jag, dvs Trillux, men när han hade nederdelen kvar av drevet tog sprayburken slut. Han fick låna Jotun av en annan kille för att kunna avsluta målningen av drevet och när han sen tog upp båten så var det massor med goja och en del tulpaner på ovandelen av drevet medans underdelen var helt rent! 😊
  26. 1 poäng
    Har du dragit med muttermaskin kan du vara lugn. Det räcker.
  27. 1 poäng
    Apple har den lösningen för att man behöver göra det så ofta >:-)
  28. 1 poäng
    Så det är inte att förhäva sig att belasta skattebetalarna, båtklubbsmedlemmar m.m. med kostnader och arbete för meningslösa processer? Det är inte att förhäva sig att renommésnylta på bl.a. entreprenörer i friluftsbranschen? En bransch som med stor seriositet jobbar stenhårt för att få bort hormonstörande ämnen från sina produkter (t.ex. olika former av flourkarboner). Tips - Du kan väl skriva en artikel i Fjället om ditt altruistiska arbete med att få behålla hormonstörande gift i havsmiljö. Du kommer säkert att få mycket stor uppskattning för ditt arbete.
  29. 1 poäng
    Först några saker bara så det inte blir några missuppfattningar: "Cylinderkåpan", är det ventilkåpan du menar ? Eller är det topplocket ? "Motorrummet", är det vevhuset du menar ? Uppe i ventilkåpan ("locket" högst upp) sitter ventiler och vipparmar, och dessa måste ha smörjning. Hit upp pumpas olja - enkelt uttryckt - som sedan självrinner ner i kanaler i resp. cylinder tillbaka ner i tråget. Både ventilkåpa, topplock och cylinderfot har packningar då det är (och skall) vara olja här innanför. Men du skall inte ha ut det ur insuget, men mer troligt är att det du ser där är droppar från oljedimma som kan ha kommit upp från vevhusventilationen - som redan nämnts. Inser på ditt sätt att skriva att du antagligen inte pillat så mycket med motorer. Har du fyllt upp med olja och startat motorn för att se var det ev. läcker ? Gör annars det. Och ta foton och lägg upp med pilar och text, så behöver det inte bli missuppfattningar för att du kallar saker vid lite "udda" namn. Och Googla sedan på motorn. Finns massor med info som visar hur den är uppbyggd, så behöver du inte fundera på vad "någon del där med olja någonstans inuti cylinderkåpan" är för något . Gör detta innan du funderar på att öppna något (var det nu är du funderar på att öppna), så vet du vad som väntar. Ventilkåpan (dvs den högst upp) brukar gå att öppna och sätta tillbaks och få hyfsat tätt utan att byta packning, men längre ner så har du bultar som måste dras åt med momentnyckel och i flera steg - om du skulle lossa dem. Och en ny topplockspackning behövs i så fall alltid. Under ventilkåpan brukar det f.ö. aldrig vara något direkt tryck (om allt funkar som det skall), så läcker den packningen blir det oftast mest lite söl på utsidan. Edit: För att svara på dina frågor innan: - Om du startar den och låter den gå ett tag så ser du om det läcker såpass att du inte tar dig till kranen 5min bort. - Denna motor är ganska lättmekad och du kan nog snabbt lära dig det du behöver veta. Men eftersom du är helt novis - Googla på olika saker, lär dig namnen och funktionen, läs manualen noga samt lossa ingenting på chans utan att veta vad det är och hur du får tillbaka det. Packningar går att få tag på, men en del delar börjar bli hårdvaluta till dessa gamla motorer.
  30. 1 poäng
    Jag har för mig att aluminium är lättare än zink.
  31. 1 poäng
    Hej Jag har varit med om att oljetryckgivaren har läckt. Fyll på olja och starta så ser du var det läcker. Hälsningar Ove
  32. 1 poäng
    Håller med alla ovanstående. Sedan - och detta har jag talat mig varm för tidigare - är det en i sammanhanget liten investering och jobb att sätta en flödesswitch på kylvattnet eller lättare - om det är en motor med avgaskrök - sätta en enkel bimetalltermostat på denna med slangklämma (50-65°C) som utlöser en summer. Kan vara lite meck men inget mot att plocka ur och renovera en motor. Då får man en mycket tidig varning om fel på kylvattenflödet (blockering av intag, impellerfel o.s.v.), innan några dyrare saker hunnit ta skada. För som TS vittnar om kan det ett sådant litet "skitfel" bli dyrt snabbt.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...