Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-10-10 på alla områden
-
3 poängSkadligheten avgjordes av experter för måååååååånga år sedan, därav försäljningsförbud sedan 1989, och sedan totalförbud. Att du var labbass 1970 känns rätt irrellevant; då byggdes t ex fortfarande hus i radioaktiva material och asbest förekom i samma hus mm. Det var bly i bensinen man hällde i tvåtaktaren som rök gott. Folk rökte överallt inomhus, alla dagis hade rökrum. Bara sex år innan du var labbass rekommenderades att man skulle sänka sopor i havet mm. Dvs, du verkar fortfarande inte fatta att världen förändras, och det är dags att kliva på det tåget
-
3 poäng
-
2 poängFör att stödja påståendet att självpolerande bottenfärg fungerar som spärrskikt är det bara att be om ett dokument på det från berörd färgtillverkare. Det tror jag dock att det blir svårt att få. Färgen i fråga är knappast framtagen för att ha just den egenskapen. Så i ditt fall kan du lika gärna påstå att x antal lager Falu Rödfärg fungerar som garanterat effektiv spärrfärg. När du ändå har färgtillverkaren på tråden så kan du slänga med frågan om de har någon sertifierad spärrfärg som garanterar att inte TBT läcker igenom. Om de har en sådan vågar jag anta att det finns en hel del parametrar som måste tillgodoses för att färgen skall fungera. Däribland kan man anta att lagren av självpolerande bottenfärg skall slipas bort och när det är gjort skulle det kännas lite konstigt att inte fortsätta jobbet tills även TBT-färgen är borta. Jag anar att orsaken till ditt obstinerande inte beror på något medborgerligt rättspatos, egentliga orsaken är att du vill slippa sätta några tusenlappar på att fixa problemet. I stället bränner du andras surt förvärvade skattepengar genom att processa via myndigheter och rättsväsendet. Med det i åtanke får vi å skattebetalarnas vägnar hoppas att du en dag får betala vitet...
-
2 poängJodå, vi är ute i skärgården nu! Styrsö Sandvik, en av anledningarna till det är att jag bytt oljan och det finns en miljöstation alldeles vid kajen hör där man kan lämna spillolja och filter. En av besättningsmedlemmarna har badat, och det var inte jag eller hunden… vattentemp 12° celsius. Landström kopplad och en liten värmefläkt surrar på litet. Hamnen är ju inte direkt fullbelagd, det är nog fyra eller fem gästande båtar. Relativt bra höstväder, litet blåst från sv, molnigt, kanske ser det ut som om solen bryter igenom litet.
-
1 poängTejpen är nog för att inte skava mot linor å ev segel. Samt- kan ev hindra en mutter att falla ner om den skulle lossna. Om det nu sitter med skruv å mutter. Vilket det gör på min båt. På min Fingal har jag en skåra i ytteränden på spridaren där toppvanten ligger. En rostfri cykeleker, ni läste rätt, en bit av en,. sticks genom ett par hål å böjer om den så inte vantet kan rappa ur spåret. Å då måste jag linda den med tejp. Hade andra lösningar men vanlig el-märktejp funkar bäst å billigast. För att sedan under lätta för icke invigda personer har jag rött å grönt på tejpen. Och NEJ, jag har inte röda å gröna sockor!1 😂
-
1 poängSomnat i tidigare inlägg antingen för att skydda segel mm och då behövs de. Det kan också vara markeringar för att hjälpa till vid trim av focken men då borde de vara en bit ut på spridare och förutsätter att du har fock.
-
1 poängTror inte det går, i alla fall inte när tråden fått svar. Och det är egentligen bra, kan vara förvirrande om en tråd man svarat i plötsligt heter något annat. Men SÅ fel tycker jag inte titeln är 😉
-
1 poängOftast tejpar men där för att skydda spinnakern från saxpinnarna eller vad man använder för att låsa sprintarna med som låser spridarna i spridarfästet.
-
1 poängNu kom ytterligare ett märkligt påstående från dig. Varför skall en organisation som värnar om båtlivet motsätta sig pålagor som främjar havsmiljön, anser du? Vilka andra pålagor skall de motsätta sig anser du? Toatömningslagen, hastighetsbegränsning, sjöfylleri, krav på körkort på vattenskoter, förbud mot oljeutsläpp, förbud mot nedskräpning..? Annat? Frågan är alltså, gäller det ALLA pålagor som påverkar båtägare - eller bara de DU tycker är fel? Och i så fall; har du på riktigt sådan hybris att du tror du är förnuftets och folkets röst..?
-
1 poängDet finns också ett stort hål i Mellgards resonemang. Han påstår att den självpolerande färgen är tillräckligt tät för att fungera som spärr. Samtidigt framhåller han fördelen att den inte bygger tjocka lager som en fördel vid användning; inget slipande är nödvändigt, bara lägga på ny färg på våren. Det skulle i så fall betyda att bottenfärgskiktet som skall utgöra en spärr är nära noll i tjocklek på hösten, och då borde rimligen ett läckage av TBT uppstå. Jag använde för övrigt självpolerande färg på min förra båt; att den inte skulle bygga tjocka skikt, eller att man inte behöver slipa är ett felaktigt påstående.
-
1 poängNär det gäller spärrfärg så är det där herr Mellgard inte håller med (om jag förstått honom rätt). Han tycker det är någon av klubb, kommun, riksdag/regering som ansvarar för att bevisa att en spärrfärg inte fungerar, inte tillverkaren av en påstådd "spärrfärg" och det bli då därför även klubb, kommun, regering som måste bevisa att TBT läcker från herr Mellgards botten. Det är alltså i princip omvänd logik mot t.ex principerna för CE-märkning av produkter, Ratt-märkning av säkerhetsutrustning för sjöfarten och säkert många många fler områden i vårt samhälle!
-
1 poängLåg-oddsare på den kommentaren av en boomer. ”Det var bättre förr” 😂😂😂
-
1 poängHahaha, nog har jag sett att världen förändrats. Till det sämre.
-
1 poängNope, faktiskt inte. Det är den som påstår något som skall bevisa. Transportstyrelsen påstår att du har TBT på din båtbotten, det har de bötfällt dig för och det finns det bevis för. Du påstår att den är inmålad med självpolerande bottenfärg och därmed inaktiv, så det skall du bevisa. Lycka till med det sista 👍
-
1 poängDet återstår för dig att bevisa att det är så. Än så länge är det bara lösa, ogrundade påståenden.
-
1 poängDu har rätt såklart! Kollar på en Bella 512 Europa nu från 2004 med 75-hästars Mariner 4-takt från 2006. Detta är faktiskt vår tredje båt - den första en liten Crescent-eka med 15hp på och den andra en Sahla med 40-hästars yamaha. En tvåraktare utan nyckelstart som jag aldrig kunde starta själv:) Men sålde den för 12 år sedan och har bara haft kajaker sen dess. Men nu är det dags för motorbåt igen så de små barnbarnen kan följa med ut på holmarna.
-
1 poäng
-
1 poängPlastskärbräda!! Vilken enkel, billig och framförallt smart lösning, den får det bli. Angående storleken så verkar dom rekommendera 300mm till min båt (6.2m) men jag känner att 450mm kan vara ett smartare val, precis som Georg_Ohm skriver. Mallen motsvarar Zipwakes 450mm interceptorer och dom verkar få plats utan problem, eller ja nästan iaf. 😀
-
1 poängHej Jag har varit med om att oljetryckgivaren har läckt. Fyll på olja och starta så ser du var det läcker. Hälsningar Ove
-
1 poängJag läser lite då och då, skakar på huvudet lika mycket varje gång. Det går bara i cirklar. Antalet läsningar skulle jag inte tolka som att folks intresse för TBT-frågan är fantastiskt, utan att den här tråden är som en trafikolycka. Det är mest tragik, men folk dras till den ändå. Mellgard, du är i Trump-klass att lyckas hålla liv i din fråga genom nya inlägg här hela tiden. Det ska sägas att jag hade minimal koll på TBT-frågan eller vad allt rabalder var om, innan jag började läsa den här tråden. Nu är jag desto mer övertygad om att de som bråkar om sin bottenfärg likt Mellgard bara är rättshaverister som vill göra som de alltid har gjort, typ sänka grovsoporna ute i djupare vikar och pissa i sjön. Det gjorde man ju förr i tiden och ingen dog av det.
-
1 poängHela den här tråden väcker så många tankar i mitt huvud. Som t ex varför man inte bara följer med i tiden och fixar sin botten och tar bort ett hormonstörande ämne för att få segla? Eller om man vill ha kvar båten i en klubb som man dragit genom rätten - oavsett vem som vinner? Samtidigt som man missar… det här. Den här säsongen har varit fantastisk med undantag för en höst där lågtrycken lyckats pricka helgerna, men jag har blivit påmind om varför jag har en båt. Lägger upp lite inspiration från sommarens fantastiska semestersegling med kidsen. Kanske påminner den Mellgard om varför båten en gång i tiden skaffades; gissar att det inte var för att ha den på land och istället lägga tid på att skriva inlägg, brev, bråka med båtklubb och myndigheter mm mm.
-
1 poängÅrets sista tur gick till Vinga sen blir det upptagning i nästa vecka. På vägen ut vid denna årstiden får man köra sakta och kryssa mellan hummertinornas välen, eller ”hommerkuber” som man säger i denna delen av Sverige. Fint att se fyrens ljus medan man grillar 🙂
-
1 poängDet största skämtet i denna soppan är nog du själv Mellgard. Ingen annan än du är ansvarig för vad din båtbotten innehåller.
-
1 poäng
-
1 poängJag skulle gå för en 4,3 V6 som ger ca 210-225 hk beroende på bestyckning. Själv köpte jag en fabriksrenoverad från Quicksilver och stoppade i min båt. Gott om vrid och hk med Edelbrock insug och 4-portsförgasare. Väldigt rimlig bensinförbrukning jämfört med min gamla motor (också 4,3 men från 92) Det går att få tag på propeller som passar för drev med 2,15 utvxl. Själv köpte jag en 14*23 4-bladig Solas.
-
1 poängGrattis, du är därmed mannen som har tagit benämningen "bryggseglare" till en ny nivå och härmed är det dags att mynta uttrycket "vaggseglare".
-
1 poängDet är bra att du tar det på det sättet. ”To be Continued” alltså. Själv har jag inte mer stolthet i kroppen än att jag hade satt igång och skrapa som en galning redan ikväll😄
-
1 poängGör man jobbet själv så är väl saneringskostnaden mycket låg. Om man räknar in omkostnader som material för att skrapa, tvätta, samla upp färgrester, personlig skyddsutrustning och bränsle för transport till och från båten och eventuell miljöstation, så bör det stanna på några tusen.
-
1 poängDet gör inget, dina svar är ändå mest rättshaveristiskt trams och hittepå 😊
-
1 poängSå är det, enligt ditt sätt att se på det. Men. Som jag visat i din klubbs stadgar så behöver inte klubbens styrelse söka eller få tillstånd för att göra sådana ändringar. Det står hur ändringar aviseras, och att de fastställs på kommande årsmöte. Dvs, iom att ett årsmöte har hållits, har de fastställts. Till och med TVÅ årsmöten har hållits, bl a ett där du lyfte frågan att få skrivelsen hävd, men fick avslag, och då måste man nog anse att frågan har behandlats på ett årsmöte.
-
1 poängOj, att jag lyckats missa en tråd med 38 sidor TBT diskussion ……… och det år 2020-2021. Trodde först det var en retro tråd från typ 1990-talet jag snubblade in på. Självklart går det att ha åsikter om sanering vs inkapsling, men det är klubbens åsikt som leder till sjösättning, vare sig man vill eller inte. Men som många redan påpekat, vad är problemet???? Skrap bort skiten och gå vidare i livet. Mig tog det 3 timmar/sida att skrapa bort skiten på min Saga 27. Jag har tvingats lägga ner betydligt mer tid på min gamla inombordsmotor, även om jag inte håller med motorn om att den behöver repareras. Men jag har upptäckt att det är motorn som bestämmer…….
-
1 poängDen enda aktivisten i detta är Du. I bland hör man uttrycket miljötaliban men nu kan vi lägga till ett nytt och det är antimiljötaliban. Dit får du räknas.
-
1 poängDet känns som att du prioriterat lite fel! 😵 Jag vet inte vad du brukar göra när du vårrustar båten, men jag misstänker att det går fortare att skrapa bort den hormonstörande färgen än att vårrusta och det går absolut fortare än att göra en helt onödig vårrustning för att sedan bara något senare göra en lika onödig vinterrustning.
-
1 poängUndrar om man kan anmäla båten som miljöfarligt avfall och få kommunen att destruera den? Och sedan att dom skickar en faktura till Mellgard?
-
1 poängEtt annat alternativ kunde också vara att följa klubbens regler, men det vill du inte göra. Så försök inte att lasta över ansvaret för detta spektakel på båtklubben, det är 100% Mellgard som stökar och bråkar.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00