Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-10-09 på alla områden
-
3 poängDen inringade slangen är för vevhusventilation. Det kan bli lite oljedimma där som då sugs in i cylindern och förbränns i stället för att åka ut i luften. Det är små mängder olja där och ska normalt inte rinna/droppa/forsa oja från den slangen. Har du bytt olja på motorn och filter på motorn inför upptagningen? Kolla i så fall om oljefiltret blivit korrekt påskruvat. Om det hamnat snett så får du den effekt som din motor uppvisar - all olja rinner ur och samlas i tråget under motorn. Då är det bara att byta filter igen (gängan kan ha blivit skadad så du inte får tätt) och slå på ny olja.
-
2 poängLägg telefonen i en påse med ris över natten. Kompisen tappade telefonen i toaletten och fick tipset att lägga luren i en påse med ris. På morgonen var riset fuktigt och telefonen torr och fungerande. Om det hjälper din "Lur-O-Matic" vet jag inte men det skadar ju inte att testa.
-
2 poäng
-
2 poängÅrets sista tur gick till Vinga sen blir det upptagning i nästa vecka. På vägen ut vid denna årstiden får man köra sakta och kryssa mellan hummertinornas välen, eller ”hommerkuber” som man säger i denna delen av Sverige. Fint att se fyrens ljus medan man grillar 🙂
-
1 poängDu kanske skall kolla om du kan ha båten i den klubben istället? Fråga dem vad de skulle tycka om du sjösatte båten i en fjällsjö, eller kanske målade vandringskängorna med organiska tennföreningar.
-
1 poängOm du vet hur en förening fungerar; var tror du pengarna till den där ersättningen kommer ifrån, eller kostnader för en medlem som drar en klubb genom en rättsprocess för något som borde vara självklart att fixa istället för att bråka..? Jo, sina båtgrannars fickor. Tror du det skapar god stämning?
-
1 poängMontera en plastskärbräda som mellanlägg mellan Zipwake o skrov. Fräs ur utrymme för självlänsen (eventuellt även en ränna lodrätt så det inte blir stående vatten i urgröpningen). Limma med tätningsmedel (Sika eller motsv) och skruva med genomgående skruv genom hela paketet. Glöm inte brickor på insidan av skrovet.
-
1 poängEnig med Brunnsviken och Excel319. Man ska respektera det jobb som styrelse och övriga lägger ner på att hjälpa övriga medlemmar. Med respekt menar jag att man rättar sig även efter beslut men inte gillar. Och gillar men inte det jobb styrelsen gör och känner att man inte kan respektera även "dåliga" beslut så kan man själv försöka komma in i styrelsen, engagera sig och göra ändring. Och går inte det och man inte kan acceptera att rätta sig efter "dåliga" beslut så går man ur klubben. Att processa och trilskas på den nivå som du Mellgard gör förstör bara för alla medlemmar, även de som håller med dig, för plötsligt finns ingen som vill engagera sig i klubben och den läggs ner.....vad gör du och dina gelikar då?
-
1 poängOm du med nätverk menar ett wifi så har din operatör förmodligen stöd för VoWIFI (voice over WiFi) där det enkelt förklarat transporteras klassiska telefonitjänster via wifi istället för mobilnätet.
-
1 poängSvårt att se på filmen vilken bälg du filmar. Avgasbälgen har ofta hål eller slitsar från fabrik (min nya var mer hål än bälg på undersidan), så det gör inget om det läcker vatten där. Drivknutsbälgen är däremot viktig och katastrof för drevet om den läcker. Minns inte bytesintervall, men var 2-3 år är sannolikt lämpligt. Man bör då passa på att känna på stödlager och knutar när man är där och rotar. Det går att byta bälgarna utan att ta bort pivothuset på SX och systerdrevet DP-SM om man pillar lite.
-
1 poängFel på simkortet eller simkortshållaren. Prova med ett annat simkort i hållaren. Fungerar inte det heller så är felet med största sannolikhet i simkortshållaren. Det kan så klart ha letat sig in vatten/fukt längre in i telefonen. Om det kommit in vatten bland elektroniken så brukar det bli krypströmmar o elände under de ytmonterade komponenterna så det går aldrig att få ordning på det det. Tyvärr...
-
1 poängJag brukar använda en sådan här jag tror den är universal och passar i svänghjulets kuggkrans på många europeiska motorer.
-
1 poäng
-
1 poängahh vad trevlig kärra. japp okej men då får jag byta den iaf! ska känna på den andre om den e mjuk eller hård e den hård antar jag att den e körd snart
-
1 poängDet är inte speciellt svårt att ta ned drevet, men litet knixigare att få dit det igen. Bra om man har någon typ av hjälpmedel. Jag fick hjälp att tillverka en höj- och sänkbar vagn, den på bilden. Nu klarar jag av detta jobb ensam. Nej det gör ingenting om det den nedre bälgen läcker som den gör i nuläget , men om den gör det skall den absolut bytas. En liten spricka blir snabbt större. Om om den blir det kan under vissa omständigheter vatten läcka in i större volymer som kan fylla upp motorn bakvägen. Det kan ju vara så att slangklämmorma inte är åtdragna ordentligt också? Till dessa behöver du en flexibel slangklämmeskruvmejsel.
-
1 poängJag läser lite då och då, skakar på huvudet lika mycket varje gång. Det går bara i cirklar. Antalet läsningar skulle jag inte tolka som att folks intresse för TBT-frågan är fantastiskt, utan att den här tråden är som en trafikolycka. Det är mest tragik, men folk dras till den ändå. Mellgard, du är i Trump-klass att lyckas hålla liv i din fråga genom nya inlägg här hela tiden. Det ska sägas att jag hade minimal koll på TBT-frågan eller vad allt rabalder var om, innan jag började läsa den här tråden. Nu är jag desto mer övertygad om att de som bråkar om sin bottenfärg likt Mellgard bara är rättshaverister som vill göra som de alltid har gjort, typ sänka grovsoporna ute i djupare vikar och pissa i sjön. Det gjorde man ju förr i tiden och ingen dog av det.
-
1 poängLåt mig gissa igen - detta är en "insikt" du själv fått i takt med stigande ålder..? Det är nämligen symptomatiskt för boomer-generationen; en generation som ville kasta bort allt gammalt när de själva var unga, och nu undrar varför ingen lyssnar på dem när de är gamla. 🙂
-
1 poängHela den här tråden väcker så många tankar i mitt huvud. Som t ex varför man inte bara följer med i tiden och fixar sin botten och tar bort ett hormonstörande ämne för att få segla? Eller om man vill ha kvar båten i en klubb som man dragit genom rätten - oavsett vem som vinner? Samtidigt som man missar… det här. Den här säsongen har varit fantastisk med undantag för en höst där lågtrycken lyckats pricka helgerna, men jag har blivit påmind om varför jag har en båt. Lägger upp lite inspiration från sommarens fantastiska semestersegling med kidsen. Kanske påminner den Mellgard om varför båten en gång i tiden skaffades; gissar att det inte var för att ha den på land och istället lägga tid på att skriva inlägg, brev, bråka med båtklubb och myndigheter mm mm.
-
1 poängJag har Mercruiser bravo drev och där sipprar mkt kylvatten ut runt skölden vilket gör det svårt med en så balja. Gissar att det är likadant för dig. I mitt fall blev en drevsäck enklast för att fånga upp kylvattnet. Däremot använde jag en dunk för att mata glykol på samma sätt som på bilden här ovan.
-
1 poängJag byggde en egen AIS antenn inspirerad av dessa sidor: https://vk2zoi.com/articles/half-wave-flower-pot/ http://muck-solutions.com/?p=1324 Den fungerar riktigt bra med OpenPlotter systemet och är lätt att göra samt billig. (Kontakten var dyrast) Jag har hissat upp antennen i ena spridaren. Det är dock inte en helt idealisk position, speciellt med kolfiberarmerade segel som då skärmar av ett stort område. Jag kommer nog att flytta antennen till akterstaget till nästa säsong.
-
1 poängLåter på mig att du fick pris bara på arbete, kolla t.ex dessa prislistor: https://marinfritid.com/service-verkstad/ https://karlsromarin.se/files/file/view/129/Prislistor_Karlsromarin.pdf https://kmmarinservice.se/Priser2019.pdf Annars så hamnar priset lite där ditt hamnade: https://frillesasbat.se/service/
-
1 poängJag gör så här, ibland får man ställa den på högre (på badbryggan) eller koppla på sugslangen på drevet direkt för den ska orka suga åt sig.
-
1 poängVar båt har sitt vatten, eller tvärtom, varje kuststräcka och större insjö har sin speciella båttyp, det är ingen slump. Ibland har båtbyggarna dragit lärdom från många generationers kollegor, ibland ända till vikingaskeppens konstruktörer och utvecklat det vidare. Så ta en titt i ditt närområde, vad är det för båttyper som dominerar där, är det en tillfällig slump eller finns det en rimlig förklaring? Nu skall man väl kanske inte vara så där 100% strömlinjeformad och köpa likadant som granarna, kanske, men andra och tredje båten man skaffar sig gör man med förnuft och med erfarenheter från den första, där man upplevt brister och onödiga kompromisser. Sedan finns det ju förvisso få kompromisslösa båtar heller, alltid är det något som är litet fel. Så köp aldrig din första båt...😉
-
1 poängNej, inte mycket bökigare än att ta emot. Har du en Arduino får du ju med en hel del färdigskrivet om du på den lägger ett CAN-shield. N2k följer standard-CAN, och även i en processor som den jag kör med och utan drivrutinspaket är mycket redan serverat i HW. Men man måste naturligtvis lägga in rätt PGN och packetera alltihop enligt N2k. Men om man redan löst uppackning är nerpackning och utsändning inte så svårt. Dock måste man se till att man inte orsakar konflikt med t ex motorn - om den redan ligger på N2k. Motordata som förbrukning ligger ju i en "motor-PGN", och om du skall skicka denna så måste du se till att denna PGN med samma nummer går att identifiera att komma från en annan enhet. Men nu har du nog inte det problemet eftersom du måste sätta flödesmätare på motorn . Måste i sammanhanget utfärda en varning för givare som har N2k-interface men är "förkonfigurerade", dvs utan inställningsmöljligheter. Skaffade en sådan (WEMA), men ena exemplaret störde bränsletanksinfon (trots att den var en toatankmätare) som jag redan fick via motor-ECU. Det andra skickade som något inget instrument kände igen. Fick efter mycket diskussion tillbaks pengarna och lade dem på en analog>N2k-omvandlare för 4 kanaler istället (KUS, inte WEMA). På denna finns display och knappar och alla fyra kanalerna kan konfigureras, både till funktion och ID m.m. Fungerade klockrent. N2k är inte "Plug and play" och en förkonfigurerad enhet (som t ex WEMA) fungerar inte alltid i alla båtar - om den inte är själv på nätet förstås. --------------- Instrument med stegmotor ?!?!? Nej, simulera i så fall istället 10-190 Ohm (eller vad det nu har för värden) genom att PWM:a en MOSFET till jord i serie med ett 10-ohmsmotstånd. Med PWM=100% får du ett snitt på 10 Ohm, med PWM=5,2% får du 190 Ohm. Lämplig PWM-frekvens kanske 250Hz-5kHz. Gjorde en "översättare" med denna princip från Biltemas oljetrycksgivare till Fiat X1/9:s oljetrycksmätare. Alfa/Fiat har haft otur när de tänkte och konstruerade sin givare, då inte ens nya eller NOS håller efter att ha utsatts för varm olja första gången (allmänt känt bland ägare av dessa bilar). Jo, en av fem kanske. Men då de kostar 500-1000:- så var lösningen med "signalöversättaren" snabbt betald. Och Biltemagivaren har nu hållit i båda bilarna i över 5 år. Här finns en beskrivning samt lite schemaidéer (zip-fil i inlägget): http://www.x19.nu/phpbb3/viewtopic.php?f=1&t=578
-
1 poängVad bra! Övriga lösningsmedel, särskilt lacknafta kladdar bara till det mera tycker jag. En av SVTs bättre, kanske den bästa julkalendern var "Herkules Jonssons storverk" 1969. Här förekom det en del namn på olika motorkomponenter som var bra att känna till; "överliggande kramaxel och kalasvev och bubbla förknasare" Det sades dock ingenting om kolvuppstötarfjädrarna.... nä man klarar sig bra utan sådana 🤣.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00