Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-10-08 på alla områden

  1. 3 poäng
    Vi är ute nu, på en sightseeingbuss i Lissabon. Sedan blir det segling med @Gaidin mot Kap Verde via Marocko, Kanarieöarna, Senegal och Gambia.
  2. 2 poäng
    Årets sista tur gick till Vinga sen blir det upptagning i nästa vecka. På vägen ut vid denna årstiden får man köra sakta och kryssa mellan hummertinornas välen, eller ”hommerkuber” som man säger i denna delen av Sverige. Fint att se fyrens ljus medan man grillar 🙂
  3. 2 poäng
    Jag kan bekräfta detta då jag kör tankbil i jobbet. Blank Mk1 kan tankas på flera sjömackar, dock ligger den ungefär en krona högre i pris och är just blank (helt färglös).
  4. 2 poäng
    För att lysdioder på strömbrytare ska tändas så måste minus kopplas till strömbrytaren stift som heter GROUND, vilken jag antar är nr. 3 på din bild.
  5. 1 poäng
    Ja det är det som är det konstiga, det händer inget när jag kopplar stift 3 till minus. Ja, Georg, jag testade även ditt förslag men funka inte men i mitt första ex med bara en lampa då funkar det att koppla på minus, då lyser dioden vid påslag/T
  6. 1 poäng
    Nej det är olika produkter, blank diesel är MK1 och kan även förekomma som färgad, Gasoil som säljs vid pumparna är vad jag vet alltid färgad och finns i E10 för sommar bruk och E32 för vinterbruk. Gasoil luktar mer enligt mina erfarenheter men jag kan inte säga att den ger mer effekt, men det kanske den gör? GasOil Marin - Produktblad.pdf Diesel MK1 Ofargad.pdf
  7. 1 poäng
    Jag vet inte vad straffskalan är, om det är arkebusering i gryningen eller dagsböter, straffrabatten vill ju vissa partier avskaffa, så det är väl bäst att fortsätta tanka blankdiesel. Det där gröna färgämnet lär ju vara svårt att få bort, och om man väl tankat grönt en gång och sedan fyller på med ofärgad diesel lär det gröna vara kvar länge, sägs det.
  8. 1 poäng
    Jo visst är det frestande men tror inte man vågar 😊 Antar att det blir väldigt dyrt om man blir påkommen.. Skattebrott är väl bland det värsta man kan göra.. Men det är samma diesel iaf då alltså?
  9. 1 poäng
    Om du har kopplar in strömbrytare mot batteriet så som di ritade på bilden, alltså att du kastat om ACC och POWER så borde som sagt lysdioden på brytaren lysa oavsett vilket läge brytaren står i. Se senaste bilden från Georg_Ohm där han ritade in hur brytarens lysdiod brukar vara kopplad internt i brytaren, men din brytare kan ju kan ju såklart var byggd på annat vis.
  10. 1 poäng
    God kväll! Ja, jag skrev väl lite tokigt men "säkringen" är en BlueSea säkri gshållare med inbyggd minusskena och ja, krysset är en lampa. Ja skickade den bilden som ex när det funkar som det ska, dvs lampan tänds och dioden lyser när brytaren slås på. Brytläget ligger mellan Power och Acc. Ska koppla upp med torkarmotorn och ta kort och visa hur jag gör när det inte funkar. Kommer under dagen imorgon. Tills dess, god natt/T
  11. 1 poäng
    jag har ett alfa gen 2 drev jag tycker det sprutar vatten lite överallt från drevet, hur får du upp allt i den där lilla baljan?
  12. 1 poäng
    MIssförstå mig rätt. Det jag talar om ovan är rengöring av kretskort, elektronik. När det gäller kontakter (egentligen el, inte elektronik) som på Volvobilden är saken en annan - fett, i synnerhet speciellt kontaktfett, är riktigt bra att ha på i förebyggande syfte, just för att förhindra återkorrosion ! Däremot är 5-56 ingen universalolja som är lämpad för långtidsinfettning/smörjning av saker. Snarast har dess rengörande effekt motsatt verkan, så efter någon vecka är det inte sällan istället kliniskt rent från smörjande film. Inte så konstigt, en produkt kan inte vara lösande och återfettande samtidigt. Man kan rengöra och få loss saker med 5-56, men sedan måste det torkas bort och ersättas av något annat om man vill ha långtidsskyddet. Edit: Som smörjande universalolja är WD40 lite bättre.
  13. 1 poäng
    Ju mer jag läser om OpenPlotter desto mer gillar jag konceptet. Det går att få mycket funktioner för små pengar. Så, nu har jag beställt en gps-puck och en radiogrunka (SDR). Jag behöver testa! 🌞 Min förhoppning är att jag med dessa saker tillsammans med en Raspberry pi 4 skall få fart på OpenCPN (plotter) och en mottagande AIS. Att komma igång med OpenPlotter är nästan som en dans på rosor. Man hämtar en image (fil) från OpenPlotters hemsida som man skriver (sparar) på ett minneskort. Minneskortet trycker man in i en Raspberry pi så är man igång. Visserligen behöver man greja lite med programmen för att få saker och ting att "lira", men det är smidigt att komma igång eftersom programmen finns på plats på minneskortet från början. Det går att använda en "vanlig" dator också (Windows/Mac/Linux) om man vill. Det skall tydligen funka att koppla in Victron-prylar och få till en presentation av det data de producerar. Även tankgivarna skall gå att få in i systemet. Ja, egentligen en massa olika typer av givare. Jag hyser även en liten, svag, förhoppning att med radiogrunkan få till att kunna ta emot väderfax. Funktionen verkar i alla fall finnas i OpenPlotter. Det finns en mängd funktioner man kan haka på allt eftersom, motordata, autopilot, koppla upp sig på distans osv. Alla uppgifter som matas in i systemet kan sparas i en databas, om jag fattat det rätt. Det kan vara intressant att få historiska data från tex NMEA-nätverket eller hur solcellerna och vindgenerator presterat. Som jag förstått kan all data som matas in i systemet även skickas ut på NMEA 2000 (även 0183) nätet. Iofs finns inget sådant nät i min båt ännu. Men Rom byggdes inte på en dag.. Jag tror att i mitt fall kommer nog pajen till en början gå skärmlös och i stället koppla upp via tex remote desktop från en surfplatta i sittbrunnen. Om min befintliga Hedenhös-plotter klarar av att visa ais-datat återstår att se. Den har iofs NMEA 0183 in men det är ju ingen garanti. AIS-uppgifterna kommer i alla fall att visas i OpenCPN på plattan.
  14. 1 poäng
    Jag försvarar ändå blandningen i dunken och då är det enkelt att bara stoppa ner slangen i dunken utan några pumpar och sjövattenpumpen suger så fint själv. Men man gör det man tycker är enklast själv Jo jag skrev ju utifrån mina erfarenheter med Pentas gamla drev (DPE och tidigare), det kunde jag ju förtydligat men TS skrev heller inledningsvis inte vilket drev/ motor det gällde 😊
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...