Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-10-05 på alla områden

  1. 2 poäng
    Jag hade rensat upp och monterat panelerna på var sida, parallellkopplade. Så långt ut från radardomen det går. Det kommer fungera rätt bra, dvs även om den ena skulle bli lite skuggad och du inte får fullt ös mer än från en panel. Men jag hade behållit i alla fall TV-antennen och VHF men satt åtminstone några av dem på en "stång" (gösstake) som du kan göra av ett pulpitrör, bockad på lagom sätt ("hajfena ?") med dito fästen, som smiter upp nästan vertikalt bakom radardomen. Lite som det ser ut på min (och många andra) båtar: VHF-antennen kan du sätta på ett sidofäste, uppe men på kanten av targabågen, om du inte får till det bra på "gösstaken" (den mår bra av att komma högt). GPS-antennen kan du nästan ha under däck eller nere på panelen, det funkar i allmänhet mycket bra ändå. Strålkastaren kommer med placering på targabågen väl ändå att lysa upp hela framänden av båten, dess däck o.s.v. och förstöra mörkerseendet, så den förstår jag att du kanske avvecklar. I alla fall därifrån. Men var har du topplanternan ? Edit: Ser nu att ankarlanternan samt topplanternan sitter på en pinne på rutramen. Är väl inte den bästa placeringen. Syns verkligen ankarlanternan akterifrån med kapellet på ? Kanske lika bra att plocka upp den också när du ändå håller på, på din båtstorlek är det ok att kombinera topp- och akterlanterna, dvs din ankarlanterna kan göra alla tre funktionerna. @raol: Såg det sedan.....
  2. 2 poäng
    Lite O T - Har en lösning som hjälper mig dagligen i detta med navigering genom livet på jorden. Varken flat eller rund. Kanterna mellan områdena, kan vara besvärliga ibland. "Jobba" har utgått.
  3. 2 poäng
    Det verkar som om min tråd börjar bli en renoveringstråd 😃 Ligger den i fel kategori får jag ju flytta den? Har gjort färdig panelen och dragit elen på den. Kommer att ändra lite i ritningen då jag köpte en brytarpanel med säkringar som ligger före förbrukarna samt lite andra ändringar med. Jag har tagit till mig vad ni skrivit tidigare i tråden och det tar jag tacksamt till mig. Lägger in bilder på den "färdiga" panelen. Fram och baksida. Alla trådar är märkta med partex och de flesta kabelskor är lödda. De fyrkantiga hålen i panelen är dels för reglaget och dels för trimplansbrytarna.
  4. 2 poäng
    Parallellkoppling är nog det vanligaste och ger bäst effekt om någon panel är delskuggad. Sätt en schottkydiod (diod med väldigt lite/obetydligt framspänningsfall) på kabeln från respektive panel före sammankopplingen så riskerar du inte att båda panelerna går sönder om det blir något elfel på den ena (t.ex. kortslutning i någon kabelanslutning). En schottkydiod kostar enstaka kronor så det är en billig försäkring för dina paneler. När du har parallellkoppling så kan du parallellansluta fler paneler till samma matning mot regulatorn om det blir aktuellt i framtiden.
  5. 1 poäng
    Ja de är till salu Finns utanför Kode Får nog ha 5000kr för dom med tanke på hur kraftiga de är samt dess justeringsmöjligheter
  6. 1 poäng
    Även om det är en försäkringsfråga så är det viktigt att man minimerar skadorna både för deras och egna följdskador och kostnader. Dom brukar vara pigga på diverse avdrag på ersättningsnivåerna.
  7. 1 poäng
    Problemet är inte hur länge den legat under vatten utan hur snabbt man får den torr och korrosionsfri efter den kommit upp. Förruttnelsen börjar när den tas upp och syret kommer till. Man brukar säga att man måste åtgärda inom 5 timmar från den kommit upp ur vattnet. Det bästa brukar vara att tömma vatten byta olja+ bränsle och starta och varmköra tills allt är varmt och genomtorrt inklusive ev. elektronik.
  8. 1 poäng
    Saltvatten ? Är frågan seriös ? Du kan nog räkna med att minst allt elektriskt behöver bytas ut. Och sannolikt behöver motorn plockas ner mekaniskt också. Har den legat under vatten en vecka så har den inte bara "antagligen" fått vatten i sig, den är garanterat rejält indränkt. Tyvärr skall du nog utgå från att motorn är skrot, möjligen går att använda som reservdelsmotor.
  9. 1 poäng
    Nu är konserveringen färdig! Fick hjälp av han som sålde båten till mig. Vi gjorde som han gjort med båten under de 13 år han haft den. Vi lossade slangen med sjövatten från drevet och sedan varmkörde vi motorn med färskvatten genom en slang direkt i vattenintaget efter att ha skarvat ihop ett antal trädgårdsslangar. Sedan bytte vi olja och oljefilter. Efter det hällde vi i glykolblandningen via tratt med motorn igång tills glykolen kom ut i andra änden och stängde sedan av motorn. Vi dränerade inte motorn innan vi körde glykolen men han sa att han alltid gjort på detta viset och att det alltid har funkat. Så jag får lita på det. Varför måste man dränera? Sen kommer frågan om bränslefilter, han tyckte jag kunde byta det till våren, hur gör ni? Bifogar bild på hur vi körde i trädgårdsslangen.
  10. 1 poäng
    Min finsktillverkade båt från 2017 har också "USA-givare".
  11. 1 poäng
    Aj då, har visst läst på för dåligt. Då drar jag slutsatsen att min givare år av US typ (trots att båten är tillverkad i sverige) och att givaren är hel. Mätning på mätaren är nästa steg! Tack!
  12. 1 poäng
    Det finns ju två olika system. Amerikansk som går från ca 240 vid tom till ca 30 vid full. Europeisk som går från 0 vid tom till ca 180-190 vid full.
  13. 1 poäng
    Jag gissar att det hänger på gummikvaliten, man kan väl jämföra med tex. det vi brukar kalla för gummistövlar som idag snarare borde kallas för plaststövlar. Många stövlar från 70-talet är fortfarande fräscha i gummit idag, bortsett från att kanske sulan är utsliten, medan stövlar som köps idag håller ett par år innan dom börjar spricka, om man har tur, och det verkar inte heller spela någon roll om man köper dyra eller billiga stövlar.
  14. 1 poäng
    Det finns flera alternativa platser att montera solpaneler på istället för ovansidan av targabågen: Framför vindrutan på "soldäck". Kan vara flyttbara om man vill nyttja utrymmet för solbad. Längs med mantåget vilka även kan vara uppfällbara (finns ibland på segelbåtar). På en motorbåt även längs friborden eller aktern. Tex långsmala solpaneler som inte är så breda. Vattnet reflekterar en hel del upp på friborden även om det skulle vara på skuggsidan. Här en bild för inspiration av möjliga placeringar av solpaneler
  15. 1 poäng
    Den sitter ju på en egen pinne ovanför framrutorna.
  16. 1 poäng
    Hej! jag är ganska säker på att vattnet runnit från motorrummet när vi lyfte båten då den lutade lite fram då. Jag tömde den på ca 6l vatten med en pump men de kom tillbaka lite lite hela tiden till jag höjde båten så den lutade mer bak samt tog ut dränering pluggen bak. Då försvann det. Frågan är ligger det någon slags kanal från motorrummet?
  17. 1 poäng
    Normalt? nja, tro det eller ej, men båtar är ju i allmänhet konstruerade så att just vatten skall hållas på utsidan av skrovet och även om det kommer uppifrån i form av regn eller annan slags nederbörd, så skall däck och tak hålla tätt. 😇 Om någonting är trasigt, ja kanske, men vad? Det kanske har regnat en del hos dig också? Kan det vara regnvatten som tagit sig in i båten? Jag har nog aldrig ägt en båt som varit helt torr invärtes, visserligen har skrovet varit tätt, men i överbyggnaden har det i förra och förrförra båten varit si och så med tätheten uppifrån, dessa båda hade ju också ett kapell som sällan var 100% tätt, snarare omkring 98%. Sedan brukat det vara ett och annat felkonstruerat skruvhål där det läcker nån droppe, skruvhål i båtar är nästan alltid typ felkonstruerade, skruvhål skall man egentligen inte ha alls, men det är svårt att klara sig utan… Det känns nervöst när man upptäcker vatten inombords, man frågar sig ”vad är det som läcker?” Är det möjligen havet som vill komma in i båten? Är det kanske en läcka i färskvattensystemet ombord? Kanske läcker motorn litet av det primära kylvattnet? Kan det vara septiktanken? Kan det vara någon skrov-eller däcksgenomföring som läcker? Om det läcker bensin, diesel, glykolblandning eller om septiktanken läcker, brukar ju detta framgå med all önskvärd tydlighet, men om det är en intern läcka från färskvattentanken, alla dess slangar, kopplingar, pentrypump och vv-beredare, eller om det är sjövatten utifrån, då kan man försiktigt smaka på vattnet, ok, man kanske inte känner nån skillnad i våra stora sjöar, och kanske inte heller i Bottniska havet, men här i Skagerack och Kattegatt, liksom i Öresund och en bit upp över syd- och ostkusten bör man ju känna en mer påtaglig eller litet ”utspädd” sälta om det nu är havsvatten som läckt in. Däremot kan det ju vara svårt att utröna om det är regnvatten eller dricksvatten som hamnat i kölskarpen under durkarna. Så alltså, smaka försiktigt på vattnet i mattan, eller lukta först, så där inne på toaletter kan man ju misstänka annat än just vanligt vatten, och det skall man kanske inte smaka på så där utan att panga på rödbetan. Kom att tänka på en sak, lackmuspapper, det sägs ju att regnet är surt, men dricksvatten är ofta neutralt omkring pH7 (iallafall här i Göteborg)… kan man kanske avgöra om det är dricksvatten eller regnvatten genom att kolla surhetsgraden?
  18. 1 poäng
  19. 1 poäng
    Kanske behöver förgasaren en rejäl översyn/justering tex tillskottsventilen? Bifogar ett mecka själv klipp, https://www.youtube.com/watch?v=OZ03RSvUA2s.
  20. 1 poäng
    Sen uppdatering: gjorde rent flamdämparen ordentligt, men sen när jag skulle ta ut båten på semestern kom jag knappt upp i plan. Visade sig att jag hade ordentligt med snäckor på drevet. Skrapade bort det mesta och var sen tillbaka på maxfart 27 knop och förbrukning på 2,6-2,7l/distans. Fortfarande samma tendens att den drar mindre på maxfart... Tankade och konstaterade att uppmätt förbrukning stämmer bra överens med verkligheten. Kom inte till att testa att köra med motorrumsluckan öppen eller kolla choken. För mycket annat på schemat och i huvudet... Funderar på om flera lager av gammal färg kan påverka negativt? Brukar bara spola av och rolla på ny bottenfärg varje år.
  21. 1 poäng
    Ett litet problem med placeringen på targan är att radardomen ofta kommer att skugga en av panelerna så i praktiken blir dina 2x55W bara 1x55W.
  22. 1 poäng
    Men jorden måste väl ändå vara fyrkantig, varför är annars alla kartor/sjökort fyrkantiga? 😜
  23. 1 poäng
  24. 1 poäng
    Jag hade samma funderingar angående solpaneler till vår dc med targa men eftersom ingen placering blev riktigt estetiskt bra så slutade det med vikbar panel med gummicord som jag både kan hänga upp och lägga på kapelltaket eller under vindrutan. Sen monterade jag kontakter på flera ställen där jag kan plugga in solpanelen och dessa är sen anslutna till regulatorn.
  25. 1 poäng
    Jag hade nog gjort så eller, ännu hellre om möjligt, akter om targabågen. Gärna vikbar eftersom vi har en tendens att gilla att ligga med kvällssol in över aktern och då kan det vara bra att kunna vinkla ner panelerna något. Mindre bra alternativ enligt mitt sett att se det. VHF kommer du kanske inse att det är en bra lösning, sökarlampan är guld värd de få gånger man behöver den. TV-antennen kanske kan monteras på en lite högre stång och solpaneler under? Jag föredrar parallell-koppling av panelerna. Fördelen med serie-koppling är att man kan gå ner något i kabeldimension men nackdelen är att ingen ger någon bra effekt om den ena är skuggad.
  26. 1 poäng
    Håller med. Snyggt schema och snygg panel. Tittade lite kort på ditt schema. Inte säkert jag förstår det fullt ut. Du ser ut att ha två batterier för start och en "Batterifrånskiljare" som skiljer av ett batteri och när "frånskiljaren" är tillslagen så är det samtliga tre som ingår i startbatteri-kretsen. Verkar lite konstigt men, som sagt, jag kan ha missat något. Föreslår att du gör ett batteri till startbatteri och två till förbrukarbatterier med varsin "huvudbrytare"/"batterifrånskiljare" till varje och låter ett skiljerelä sköta ihopkopplingen. (Och så gillar jag ju inte "jord" markeringen på minus, men det har jag skrivit tidigare. Tycker också du för säkerhets skull ska rita ut dina minus-kablar.) Vad gäller dimensioneringen (10 mm2) kan jag inte uttala mig om den är "rätt". Det beror ju på vad du kopplar på för förbrukare till den panelen. Det kanske går att utläsa ur ditt schema men jag kan det inte.
  27. 1 poäng
    Liten bild på kabel stammen. Lådan ska sitta i motorrummet höger sida.
  28. 1 poäng
    Skippa skitprodukten drevsäck Köp ett kar och en länspump som du kopplar till muffarna alt direkt(bäst) på slangen mellan drev och sköld Som redan nämnts är det viktigt att tömma motorn på vatten innan du kör igenom glykolblandningen När du är färdig så pumpar du enkelt ur överbliven glykol till dunk Ett lutat kar kräver inga mängder glykol. Jag brukar köra med halvt oljefat
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...