Visst kan man använda Ohms lag och räkna, men det blir ändå inte rätt eftersom modellen är alltför förenklad: Som jag skrivit innan är inte batterispänningen (EMK) konstant hos ett batteri som lastas, det är inte enbart beroende av dess inre resistans. Och för att räkna ut en ström till respektive batteri måste man förutsätta att spänningen är konstant och exakt lika på batterierna.
Men nu ser ju verkligheten inte ut så. Du vet ju själv att ett batteri som varit belastat (eller laddat) har en avvikande spänning under rätt lång tid efteråt. En spänningsskillnad som beror på kemin i batteriet, och vida överstiger de få mV som obalansen i kablaget skulle kunna ge. Därför kommer snedfördelningen i ström att ändras/jämnas ut mycket snabbt (sekunder) vid en ändring i lasten.
För att citera ur länken: "The problem is that in very low resistance circuits (as we have here) huge differences in current can be produced by tiny variations in battery voltage". Det håller jag med om, fast som anledning till att problemet inte blir så stort utan istället utjämnas.
Men artikeln vill använda det för att bevisa motsatsen, något som alltså inte är så relevant eftersom batterispänningen inte är konstant utan snabbt blir lägre på batteriet som belastas mest.
Fast jag inser att du vill ha second opinion från annan än mig, så jag svarar nog för döva öron 😉
(Sedan är det inte speciellt friska batterier om de har 20mOhm i inre resistans. Eller också är det alldeles för små för att vara lämpliga för det stora strömuttaget...)