Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-09-28 på alla områden
-
2 poäng
-
1 poäng
-
1 poängJag har i många år använt Le Tonkinois främst "inomhus" i ett antal båtar och är väldigt nöjd med både finish och livslängd. Jag gjorde för ett antal år sedan ny durk till "altanen" på en Coronet 26 Family och ägaren av den båten är fortfarande nöjd med resultatet. Sidolanternorna på den båten hölls dock inte lika fina trots att de fick några lager till. Min amatörmässiga gissning är att det troligen beror på att de utsattes för mer UV än "altanen" som emellanåt hade skydd av hamnkapell. Nästa gång jag ska renovera någon utomhusteak ska jag prova något annat än Le Tonkinois för att lära mig mer. För inomhusmiljöer fortsätter jag dock med Le Tonkinois. Men, som alltid blir man salig på sin egen tro.
-
1 poäng
-
1 poängOch hur menar säljaren/supporten att man ska göra? Det sägs allmänt att det är bäst att ladda och ta ur ström diagonalt ur en batteribank men har mycket svårt att förstå att om man inte gör det så går batterierna sönder! Skulle gissa på att "supporten" försöker hitta ett sätt att slippa vidare diskussioner.
-
1 poängBra att veta. Är Le Tonkinois så mycket lättare att lägga på än vanlig fernissa? (Vad som är olja och vad som är fernissa har diskuterats tidigare här på MG och jag vet inte om det kom ett entydigt svar ur den diskussionen) Själv har jag använt Internationals Schooner i en 6-8 lager och sedan två lager Goldspar Satin och är väldigt nöjd med resultaten. Gillar Schooner för att den har högt skydd mot solblekning. Men kanske är Le Tonkinois lika bra eller bättre?
-
1 poängSvarar mig själv. Lade ett lager Goldspar satin. Blev fantastiskt bra. Så kommer jag köra, betydlig enklare och snyggare...
-
1 poäng
-
1 poängDet är från när båten levererades tidigt i våras, och jo, det är krympplast. Bortskuren och kasserad sedan länge. Det var ju hjullastaren som du skulle titta på...😜 (Bild f.ö. från min hemsida, delsidan om Skilsö 35)
-
1 poängVår klubb hyr in traktorer med proffsförare under sjösättning och upptagning. Funkar klockrent och klubben slipper investering och underhåll.
-
1 poängJag tycker du ska höra dig för med en "riktig" traktorförare vad hen tror om möjligheten att köra in ett sådant ekipage som du behöver. Nu kanske någon är yrkestraktorförare i föreningen och då duger ju hen också. Tänk också efter hur lång en Princess 360 verkligen är med pulpit/ankare/peke och badbrygga/ev. dävert/ankare. Den kanske är snarare 13 meter än 12,06 meter, eller så är den "bara" 11,6 meter. Mät en verklig befintlig båt! Lita inte på olika uppgifter du sett. jag har sett Princess 360 som sägs vara bara 11,6 meter och det finns de som sägs vara över 12 meter. Kanske är det typ eller årsmodellsberoende?
-
1 poängI den kopplingen bryter du ju minus. Har du kopplat "ground" till samma minus kommer lampan aldrig att lysa eftersom den inte får någon plus-matning. Om det är typ en "Carling" brytare med glödlampa kan du ju testa att koppla "ground" till plus istället. Detta kommer dock inte att fungera om brytaren har LED då man inte kan skifta polaritet på en sådan hursomhelst.
-
1 poängKan jag intyga att det lätt går åt helv... med ställningsbyggandet även om man är försiktig. Ramlade ner för några år sedan vilket resulterade i besök på akuten med en axel ur led. Nu var det ingen NOA ställning utan en träställning som skulle skruvas upp. Gjort det så många gånger utan problem men det räckte med ett felsteg så låg man på backen.
-
1 poäng
-
1 poängNu är du allt ute och snedseglar. En segelbåts kör inte - En segelbåtskapten seglar. 😇 😋
-
1 poängFinns ett 50-tal på 800 till 1200 W på Prisjakt, https://www.prisjakt.nu/c/vattenkokare?offset=36&r_840=800-1200&sort=price Jag skulle välja en så liten som möjligt - högst en liter - eftersom jag tror att en mindre är effektivare.
-
1 poängFör att inte tala om 200 pro xs V8. Låter grymt och alla man frågar verkar toknöjda…
-
1 poängEnklast är väl att köpa en och pröva... Får den inte plats så har du ju i alla fall en båt som du vill ha istället för en som du inte vill ha.
-
1 poängNär jag tillverkade en liknande list körde jag handhyvel. Avslutade med att slipa. Efter det basade jag listen så jag kunde böja den.
-
1 poängI egenskap av skyddsombud på min arbetsplats så tycker jag att det ser helt ok ut i båda fallen, jag är även aktieägare i Fonus och i ett stenhuggeri....😆
-
1 poängDitt skotska sinnelag bådar gott och kommer att spara dig många sköna piastrar. Snabbt kommer du uptäcka att pengarna du spenderar på hamnavgifter i marinor med landströmstag med fördel hellre kan användas till whisky och andra förnödenheter. Du kommer alltså att ligga svajankrad för det mesta och under allt längre perioder. För oss typiskt upp till 6 mån utan tillgång till extern energiförsörjning annat än bunker och sol. Med friankring följer en mängd fördelar men också ett antal nack-dito. Energiförsörjningen blir plötsligt en kritisk komfort-, uthållighets- och säkerhetsfaktor. Som jag nämnde har har vi Lifeline AGM-batterier. Här är en länk till den utmärkta manual som medföljer dessa batterier, + en pedagogisk artikel om just conditioning. Naturligtvis har varje tillverkare sina specifika parametrar som måste följas men mycket är allmängiltigt. https://321166-984045-raikfcquaxqncofqfm.stackpathdns.com/wp-content/uploads/2015/12/6-0101F-Lifeline-Technical-Manual-Final-5-06-19.pdf https://lifelinebatteries.com/2015/10/can-i-equalize-agm-batteries/ På detta forum diskuteras elfrågor ombord extensivt: https://www.cruisersforum.com/forums/f14/ Och sedan till din fråga. "Klarar den laddare jag har i garaget hemma av den last som är förhanden i mitt fall?" Ärligt talat ingen aning men conditioneringen förutsätter ett fullständigt toppladdat batteri till att börja med så några större strömmar handlar det normalt inte om. När jag gör motsvarande på min stora bank så startar cykeln typiskt vid blygsamma 8-10A/15.5V(nom). Att se upp med är att laddaren kompenserar för batteritemp och helst stänger ner vid för hög temp, och naturligtvis att den kan konfigureras till rätt antal volt för cykeln som typiskt varar i 8 timmar. Som du, har jag mina batterier i kölsvinet (nedbyggt) och i princip ståendes på blykölen vilket ger en nära nog konstant omgivningstemp. Men när du kommer längre söderut så kan omgivande vattentemperatur vara 28-29C så övervakning av batteritemp är viktig (jag noterar typiskt ett par graders höjning under cykeln). Varning detta kan hända om du inte är vaksam! "Thermal runaway", okontrollerad temperaturrusning i ackarna. Det vill du inte råka ut för! Lite som en härdsmälta i batteriet och med stor risk för brand. lyckatill/m
-
1 poängTackar bra info , jag gickigenom alla slangar och slangen som går från lågtrycks pumpen till högtryckspumpen hade fallerat invändigt så jag bytte den mot en ny och vips fungerar det😀skit slangar som är gamla!
-
1 poängIntressant tråd med många fina idéer! En trollingmotor som podmotor är dock inte att rekommendera om inte båten tas upp efter varje seglats. Läser man det finstilta i manualen till de flesta trollingmotorer så brukar det stå att motorn helst skall sköljas i sötvatten efter varje användning. Det som brukar ta kål på de flesta trollingmotorer är vatteninträngning i motordelen och det även om motorerna bara varit i vattnet just medan de används. Tätningarna runt motoraxeln är helt enkelt inte särskilt långlivade och när vattnet en gång hittat vägen förbi dem tar det inte länge förrän motorn är körd. Jag har försökt reparera mina bekantas trollingmotorer men när vattnet hittat in i motorn finns det inte mycket annat att göra än att surfa runt och leta bra priser på en ny... Ett tag fanns det flera europeiska tillverkare av podmotorer men de flesta var inte ens avsedda att användas i saltvatten och dessutom verkade motorerna vara tänkta till båtar som tas upp när de inte används. Det är dock några år sedan jag surfade runt i ämnet så de har kanske utvecklats till det bättre vid det här laget.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00