Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-09-27 på alla områden
-
5 poängTroligen sista turen för i år och det var en fantastisk sådan! Riktigt härligt väder och vi hittade ett nytt guldkorn för bad och picknick. Nästa helg blir det nog upptagning. Ska bygga om trailern något för att underlätta rampupptagning, tidigare har båten tagits med kran men jag vill helst undvika det.
-
4 poäng
-
4 poäng
-
3 poängJag har nu kört min VP MD21A från 1979 på HVO100 i 2 säsonger. Det är en SAGA 27. Fungerat bra, jag kör ju inte så mycket, kanske 70 nm per säsong och motorn går på låga varv (2000-2400rpm). Motorn startar lätt och går bra. Snällare avgas doft som ger betydligt mindre obehag när man går t.ex med vinden. Tankar i dunk på OKQ8 och fyller över i båten med en enkel hävert man kan köpa på typ Jula eller Biltema. HVO100 är ju oxå betydligt trevligare när man trixar och fixar med motorn eftersom den är i princip luktfri och fingrar mm inte luktar pyton i evigheter.
-
2 poängMen konstigt nog fungerar dom som varningblinkers när dom står dubbelparkerade...
-
2 poängKommer att tänka på: Vet ni vilket världens mest otacksamma jobb är? Montera blinkers på Audi och BMW!
-
2 poängKanske! Har uppmärksammat att dessa bilmärken ofta även har fel på körriktningsvisarna. 😁
-
2 poängHaha, vilken trolltråd. Är förvånad över att den inte spårat ur fullständigt ännu. Nåväl, jag får väl bidra jag med då: Jag tycker det finns lika många kunskapsnivåer som det finns båttyper men håller med om att motorbåtar ofta kan ställa till med mycket mer besvär om man avviker från gott sjömanskap och/eller brister i sin navigation. Det jag tycker är lite tråkigt är fördomarna. Vi är "vinkare" på sjön och hejar på allt och alla vi möter. Det sitter i sedan barnsben. Men att få respons från seglare är svårt. I nio fall av tio så nonchaleras man. Och det är inget nytt. Jag är själv uppvuxen på segelbåt och ungefär så resonerades det i sittbrunnen i min familj också. "Nää...man hejar på segelbåtar" Fast vid ett tillfälle fick jag ett erkännande. Vi låg på Kymmendö i Stockholms skärgård för ett antal år sedan och ett killgäng kom in med en segelbåt ganska sent. Jag satt vid grillen men gick givetvis fram för att hjälpa till. Efter ett tag när dom var klara, tänt grillen och öppnat sina öl så hör man nån säga: "Alltså, jag gillar verkligen inte motorbåtsfolk men Nimbusägare...dom är lite annorlunda" 😄 Se där! Skaffa en Nimbus och bli accepterad 😁! För jag tror inte det jag gjorde var varken bättre eller sämre än vad de flesta andra gör på sjön (hoppas jag)
-
2 poängMärk upp täckställningens delar så sparas månda svordommar. Grön och röd tejp gör det lätt att sortera styrbords och babords delar. Olika färgkoder för vilka rör som ska monteras ihop och vad som är fram och bak gör också jobbet enklare, och naturligtvis siffror som visar i vilken ordning från för till akter olika delar ska sitta. Lagom stora bitar av en kasserad presenning blir bra skavskydd. Vi har ett antal bitar (30 x 450 cm gissar jag) om lindas över ställen på ställningen som skaver på pressen och tejpas fast. Som en sådan här, fast gratis. Lite5-56 på alla skruvar gör susen. En blocknyclkel med spärrfunktion sparar mycket tid vid ställningsmontaget. Biltemas nyckel för cirka 70:- kronor har hållit i många år för oss. Fotografera detaljer där flera montagevarianter kan vara aktuella. Förvara fotot i någon lämplig pärm i båten, för du kommer inte ihåg hur du gjorde förra året när det blev sååå bra, det gör i alla fall inte jag.
-
2 poängJag tror vi kan vara överens om att det finns finns gott om, citat "rövhål", bland kaptener oavsett om båten de framför har mast med segel eller inte?
-
2 poängJa... Vi är ju olika. Min maximala upplevelse är att ha det bekvämt, när jag kommer i hamn, oavsett om jag ligger på svaj eller vid brygga. Kunna ha det väderskyddat i sittbrunnen och ha det varmt o gott även om det störtregnar eller snöar. Min Cumulus som jag haft i fjorton år, med rullgenua och revbar stor hanterar jag själv. Behöver ingen gast. Allt ned draget till sittbrunnen. Enda lyxen är väl Lazyjacksen. Skutan funkar i hårda vindar, även storm. Och seglar inte så pjåkigt. Modern plotter med frammåtseende ekolod. Hydrographicas sjökort över de flesta hamnar i Vänern. Mer än 140 st. Tycker största upplevelserna är att smyga i skärgårdarna. Har inget behov av att korsa Vänern snabbare än vad jag gjort tidigare. Ej heller ute efter nån rekordtid mellan t ex Liljedahl och Västra Sööa. En Autopilot i drift och dessutom en extra i reserv. Byggt på badbrygga med egna prylar som t ex räddnings- badstege, peke med ankarhållare och ett grabbräcke strax ovan sprayhood. Gasolkula i ventilerat utrymme med magnetventil strax intill. Kompletterat motorn med en 70 A generator (original 30 A). Och visst skulle skutan kunna göra 0.3 knop mer under segel om jag fixade botten helt slätt, och stök på nåt dundermedel eller fixar mikroluftblåsor på den skrovliga färglappade ytan. Men nu tävlingsseglar jag aldrig. Jag tycker skutan är optimal för mig och min hund. Sambon o vänner får också plats. (Saknar trådlös vindgivare och kommunikation mellan plotter och autopilot.)
-
2 poängBåten är så gott som klar! Ska skruva fast förtöjningsprylarna när jag vet hur den ska ligga vid bryggan, dessa ska också blästras innan. Motorn har jag också provkört, ca 90min och allt funkar prima. Är väl inte mycket att orda om, slänger upp lite bilder och ses vi i norra Vättern så ropa gärna hej! Nedan kommer lite bilder på hur den såg ut innan och några dagar in i renoveringen. Här var jag lycklig och odödlig.. På lördag ska vi lägga i den, återkommer med rapport.
-
1 poängDet första är en mast, alla båtar bör ha en mast som man kan hissa segel i. (Borde vara standardutrustning) Det andra är en kapten med förstånd då många kör som rövhål, (utbildning kanske hjälper men troligen inte) 😉
-
1 poängBilliga grejer brukar ha låg effekt, så tipset är väl att leta på lågprisvaruhusen. T ex finns ju Biltema om har en på 1000 W. https://www.biltema.se/hem/hushallsmaskiner/vattenkokare/vattenkokare-1000-w-2000032537 Är den bra? Ingen aning, inte provat den, och min vattenkokare hemma har dubbla effekten.
-
1 poängEnklast är väl att köpa en och pröva... Får den inte plats så har du ju i alla fall en båt som du vill ha istället för en som du inte vill ha.
-
1 poängHåller med men det blir kondens ändå. Vissa kör med dubbla pressar, en lättviktare under och en tyngre ovanpå för att undvika kondensen. Jag har öppet ca en meter ner från överliggaröret i fören och lite mer i aktern. Blir naturligt så om man har rektangulära pressar.
-
1 poängDet är lämpligt att ha öppet i ändarna om pressen sitter tätt mot relingen. Det blir ganska mycket kondens annars.
-
1 poängPå stora fartyg har jag sett att hela kättingsektioner är målade, i alla fall mot slutet.
-
1 poängJag kör med sprayfärg! sprayar ränder, 1 rand på ca 20 cm = 15 meter kvar. 2 ränder på ca 20 cm var = 10 meter kvar. Sen har jag 3 ränder oxå för 5 meter kvar. Har suttit i 3 år på kättingen och är lika rött nu som då jag började.
-
1 poängDet är Mercuisers rekommendation för EFI / MPI motorer men det borde väl gälla pentas motsvarighet. Jag vet att Mercuiser verstäder gör detta när det tar hand om kundens vinterkonservering. Oklart om Penta verkstäder gör något liknande. Mercuiser rek ser ut som; September 2001 Mercury Service Bulletin No. 2001-15 New Gasoline EFI/MPI Engine Fogging Procedure Models All MerCruiser gasoline EFI and MPI engines produced in Stillwater. NOTE: This change does not apply to carbureted engines produced in Stillwater or Hi-Performance engines produced by Mercury Racing. Change Follow this new fogging procedure when laying an engine up for storage. Fogging Mixture In a 6 US gal (23 L) remote outboard fuel tank, mix: 5 US gal (19 L) regular unleaded 87 octane (90 RON) gasoline. 64 fl oz. (1.89 L) Mercury or Quicksilver Premium Plus 2-Cycle TC-W3 Outboard oil. 5 fl oz. (150 mL) Mercury or Quicksilver Fuel System Treatment and Stabilizer, OR 1 fl oz. (30 mL) Mercury or Quicksilver Fuel System Treatment and Stabilizer Concentrate. New Fogging Procedure 1. Disconnect and plug boat’s fuel line from Water Separating Fuel Filter inlet. 2. Connect remote outboard fuel tank (with the fogging mixture) to the inlet of the Water Separating Fuel Filter. IMPORTANT: If the boat is out of the water, follow instructions for running engine on flush device as found in service manual for the engine being fogged. 3. a. Cool Fuel models: Start and run engine at 1300 rpm for 5 minutes. b. VST models: Start and run engine at 1300 rpm for 10 minutes. 4. After specified running time is complete, slowly return throttle to idle rpm and shut engine off.
-
1 poäng
-
1 poängJa den första är ju självklar, men det saknas inte mast på motorbåtar - de ska ingen ha Och visst kör många motorbåtsägare jävligt illa, den andra hälften av båtägare som bär sig åt som rövhål har en segelbåt. 😄 Jag tror att det är 50/50 segelbåtsägare och motorbåtsägare som jag tycker bär sig dumt åt när man summerar t.ex fyra veckors semester i Bohuslän. Men jag tror att det i de flesta fallen beror just på okunskap och i vissa fall nonchalanta båtförare (jag kallar inte sånt folk för kapten) så ett förarbevis eller kustskeppare hade säkert gjort gott i många fall.
-
1 poängÄr inte drev gjorda för att vara i vatten (t.o.m. salt)? 😀 Om du täcker det, se till att det inte är helt tätt så att du får kondens i "skyddet".
-
1 poängJa, du har LITE otur när du tänker i alla fall 🙂 Jag tror du tänker på Regel 9, där man behandlar trånga farleder. Det finns inget förbud mot att segla i en sådan, däremot kan det ju vara lite dumt. Det finns däremot en sektion som gäller både segel- och motorfartyg, och det handlar om att korsa farleden så som man gör när man kryssar. Där står: Vad som avgör om ett sund är trångt beror på vilka båtar som möts. T ex är Oxdjupet är ett trångt sund för finlandsbåtarna, men inte för dig och din båt. Det betyder att du skall väja för seglarna i Oxdjupet, och att seglarna (och du) skall väja för finlandsbåtarna. Samma i Engelska Kanalen; seglarna skall väja för stora tankfartygen då det är trångt för de där, men inte för en mindre passagerarfärja. Osv. Generellt kan man nog säja att om man kan kryssa genom en passage med en normalstor segelbåt, så är det inte trångt heller för någon normalstor fritidsbåt.
-
1 poängÄven fast man seglar har man inte alltid företräde. Jag har för mej att reglerna är lite andra i trångt farvatten. Engelska kanalen räknas som trångt farvatten. Kan ha fel i det ena eller andra, kanske allt i det här inlägget. Så rätta mej gärna om jag har haft otur när jag tänkte.
-
1 poängHehe, jag kan hålla med att många kör kanske lite väl aggresivt. Men det är ju tur att alla segelbåtskaptener kör som gudar, särskilt han som den som var nära var ramma mig med sitt peket senast jag slussade ut från Mälaren, och som efter han brakat rätt in slussväggen hamnade på tvären så att slussvakterna fick släppa allt de höll på med och rycka ut.
-
1 poäng
-
1 poängVar ute för sista gången i år igår, det var initialt rätt svag och vridig vind som till slut "stabiliserande sig till varierande syd på 2-3-4-5 m/s. Vi nog ut cirka 5 timmar segling, men tyvärr en hel del motorbåtar som drog upp stora svall.
-
1 poängDet låter som förgasarna är för snålt ställda. Prova att skruva ut justerskruvarna till munstyckena 1/4 eller ev. 1/2 varv. Kolla även synkningen av förgasarna och att klockorna lyfter vid gaspådrag. Ingemar
-
1 poängSafiren är riktigt stadig, seglar genom vågorna i stället för över. Man kan utan problem använda hackbräde för att behålla kursen om man nu vill ha mat i båda händerna. Samtidigt är upplevelsen fantastisk då den är lättdriven pga den smala skrovet och det faktum att man sitter i vattenlinjen i princip. Slänger med en bild från när vi seglade kompisens Safir utanför Nynäshamn. Kaffet var med 🙂
-
1 poänghttps://www.dropbox.com/sh/9v4td2kfoyaqoy3/AAAnLrhHEP5figIsJXb-Hz_ka/Manuals?dl=0&preview=2000.pdf&subfolder_nav_tracking=1
-
1 poängHej! Japp, luftintaget är öppet. Soppa slang är ny och ej klämd. Ska försöka prova med annan tank.. Men den borde inte gå bra på tomgång då...
-
1 poängTack alla som bidragit till denna tråd! nu är jag stolt ägare till en fin oxelö 27! Vilket känns overkligt. Den uppfyller alla de krav jag satte upp i början; diesel-motor, rymlighet då fru och 3 barn ska få plats, minst 5 kojplatser, deplacement-eller halvplanande, omhändertagen, Så nu börjar det riktiga arbetet, inköpet var bara början, och jag ser fram emot våren och sommaren.
-
1 poängHar bruksanvisning till 3200 men där kanske är något du kan ha nytta av. asennus_3200.pdf
-
1 poängÄr det bara att få epoxy på båten eller vill du ha en slät yta? Normalt hittar man skador och imperfektioner när man tar bort gammal färg och gelcoat. Det kan behöva spacklas etc för att din botten skall bli fin. Kolla med firman vad som ingår. ja det är dyrt men det är också ett skitjobb som du säger
-
1 poängDock inte igång flödet trots ny impeller och packningar. Blåste då tryckluft i hålet på motorn skvallerstrålen är kopplad till. Bubblade till under vattnet och efter ett par gånger med start och stopp, ny tryckluft osv så var strålen stark och fin! VID_53380904_074609_041.mp4
-
1 poängStorseglet tar ca 3-4 min att plocka av på vår båt. Gissar att det tar 6-8 min att sätta dit det igen. En måttlig arbetsinsats, tycker jag.
-
1 poängLitet problem bara - då det är tjära och bivax blandat är det ingen höjdare om du skulle vilja laga något permanent längre fram.
-
1 poängScrollade bara filmen (som visar ett annat fabrikat). Men. Du såg att det var plywood de målade i filmen va..? Inte gelcoat.
-
1 poängNu så har landkrabban mött vattnet,det kommer filmer så småningom men kan väl säga att allt har funkat bra.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00