Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-09-25 i Forum Inlägg

  1. 2 poäng
    Vi är ute ytterligare 1 månad lite söderut, typ NL. Vi gillar båtföreningshamnar (WSV watersport vereniging), familjärt, små skyddade hamnar. Tyvärr är det vanligt med 50 cent automater för 1 kwh, gillar unmetered med fast avgift. 16-17 grader i vattnet så dieselvärmaren har inte behövts. Tyvärr kräver en 19 år gammal båt lite uh, tätat om mantågstötta i förrgår och idag demonterat pulpit pga trasigt fäste, never ending TLC🤨
  2. 2 poäng
    Soltorkning av regnvåt spinnaker. Inget är bättre än sol efter regn...
  3. 1 poäng
    Behöver man kryssa åker man åt fel håll.😉
  4. 1 poäng
    Tycker du det ser ut som det regnar på bilden..? 😉
  5. 1 poäng
    Tackar för all info, det hjälper mig verkligen. Idag tog jag premiärturen, gick nästan bra. Startade fint och taxade ut ur marinan, gasade lite upp till ca:5 knop, inga problem. Gasade på lite mer upp till 10 knop......då började motorn "bluddra" och nästan dog. Sänkte gasen till tomgång......Gasade upp igen och motorn bluddrade för att sen dö...Gick inte att starta igen....kände att det luktade lite bensin,,, väntade en stund och körde startmotorn en lång stund utan att det hände något. Efter ytterligare en stund fick jag igång den igen. Vågade inte gasa upp den utan puttrade långsamt tillbaks. Misstänker att den inte förbränner bränslet på högre varv. Vad kan felet vara??? Nån som har en ide'? Felinställde förgasare (Stromberg 175 CD-2) Dubbla Dåliga tändstift? Brytarspetsen? Kondensatorn? Tändspolen? Fördelaren? Nån som varit med om samma sak? Tacksam för hjälp. //Per
  6. 1 poäng
    Jo jag har ju också lyckats att tömma men då blir du förhoppningsvis ännu nöjdare nästa år och då ska munstycket äntligen få ett siktglas så man ser när flödet upphör. Men helt transparent slang som Skärhamn har är inte nödvändigt 😏 Att pumpen primas är ju inget man egentligen behöver ha koll på som användare men funktionen hindrar också risken för torrkörning på denna modellen. Men även Vogelsangpumpen är självprimande så Skärhamns förr-förra pump kanske var av någon äldre utgången typ som var av sämre konstruktion? Jag startar och stoppar alltid alla sugpumpar med öppet munstycke för att slippa överraskningar och har aldrig råkat ut för missöden med varken båt eller utrustning så det fortsätter jag med. Annars har det egna toasystemet funkat problemfritt hela säsongen och jag använder Transclean löpande så det blir intressant att se om det hjälper mot urinsten i slangarna i långa loppet? Ja vi får se om det blir bättre nästa år nu när toatömningslagen varit lite debatterad, kanske till och med Orust kommun tar sig i kragen denna gången?
  7. 1 poäng
    Mina erfarenheter och tips Ang vax så har jag slutat med det, ett keramisk snabb spray håller mista lika bra(dåligt rättare sagt) och vill man kliva upp ett steg till så prova gyeon cancoat eller carpro Cquartz Lite (dom två är semi keramiska lackskydd kan man säga, och lätta att arbeta med. Var bara noga med att torka av) Om man vill att lackskydd ska hålla. Så måste man underhålla båten lite, tvätta av saltstänket innan solen bränner fast det. Räcker lång med en hink färskvatten och en trasa. Jag själv använde cancoat i år och har skött den under säsongen och när jag tog upp den så tvättade jag den med ett vax säkert schampo. Den var lika fin som när jag sjösatte den, Och sen la jag på ett keramisk snabb spray. (Gyeon cure). Och troligtvis slipper jag polering nästa säsong. (Alla fall från gummi list och uppåt, svårare att underhålla båten under list) Min båt var rätt dåligt skick. Så jag våtslipade med en direkt driven oscillerande maskin ( flex 3401 kopia) och med nätrondeller. (typ abranet fast ett billigare märke) Gjord en 3 stegs våtslipning 600. 1000 och 2000 korn och följde upp med 3 stegs polering Steg 1. Roterande maskin och rupes tvinnade ullulltrisa. Medel. Sonax cutmax och 3d aca 500.( riktig bra medel båda två, lång arbetstid, och ska ta bort 1000 korn sandpapper repor) Hastighet ca 900-1200rpm och ett rätt hårt tryck på maskinen. Min gamla jula maskin klarade inte av den hastigheten. Så fort man tryckte lite så saktade den av. Så köp nån mellanklass maskin. Har själv en shinemate ep 801. Steg 2. Samma tillgångvägasätt Men Byt till ett finare medel. Använde både menzerna 400 och 3d one. Och höjde varvtalet lite 1200-1500rpm ( båda medlen är rätt grova ändå tar bort ca 1500 korns sandpapper). Kör man på lägre hastigheter så behöver man inte vara rädd för att bränna igenom heller. Helst inte på en båt. Jag använde lite olika medel på samma steg bara för att testa lite. Steg 3 Nu fick man ju en hel del hologram efter ulltrisan och då byte jag maskin till en direkt driven oscillerande maskin. En vanlig oscillerande funkar oxå. Körde med samma medel som steg 2. Och en hård skumtrissa. Hastighet 4-5 (Mjuka trissor biter inte på båtar) har man en mörk färgad båt kan behöva ta ett steg till. med en medel mjuk skumtrisa. Lackskydd 2 varv gyeon cancoat. (Åtgång totalt ca 60ml på en 27 fots hardtop båt) ca75 minuter /varv minst en timme mellan varven Och ett varv gyeon cure. 30-40minuter Har under gummilisten kvar till nästa säsong. (Hann bara med en snabbpolering av skrovet och den har tappat det mesta av sin glans) (Bilden är från efter upptagning) Albin 27 Wynne -81
  8. 1 poäng
    Känns som du har en rätt liten propeller vilket ökar slip. Jag har också en Yamarin 68 DC med en 200hk men den är lite optimerad. Har några proppar jag testat en tror jag är 15" med 19 i pitch. Bor du i Sthlm så kan du få låna och testa den, borde öka varvet lite och kanske minska slip.
  9. 1 poäng
    Ankaret ser ut att sitta bra. Otroligt klart vatten så här års ...
  10. 1 poäng
    I kompisens båt ligger det lösa bjälkar över motorn, dessa vilar i U-stycken av ek (träbåt) men dessa skulle ju lika gärna vara utförda i aluminium eller rostfritt stål, men ek är bra, det kan du säkert såga i själv. Även hans bjälkar är gjorda av ek, men dessa kan ju bestå av ihoplimmade plywoodremsor, eller gjorda av vattenfast formplywood. Kompisen har något mjukt uppe på ”bjälklaget” jag tror det är remsor av en tjock gummiduk, detta för att durkskivorna inte skall vibrera.
  11. 1 poäng
    Båtel skiljer sig en del från "vanlig" el, men i grunden är det väl bara tre saker att ha i minnet när man bygger elsystem på en båt: * Man har bara den mängd energi att spela med som man har med sig (inklusive vad eventuella generatorer och solpaneler kan ge). * Allt blir fuktigt, oavsett fina siffror på kapslingar. Allt blir blött. * KISS, Krångla inte till saker, allt viktigt ska kunna lagas "med ståltråd och silvertejp" eller kopplas förbi. När man lämnat bryggan får man klara sig själv, och det blir svårt att köra in till vägkanten och vänta på hjälp. Förenklat och väldigt generaliserat så klart Lycka till med din Queen, det är en fin båt (tycker jag alltså) som har generösa sociala utrymmen jämfört med en del andra båtar. Skulle inte sitta fel med en sån, nån gång i framtiden alltså, typ när jag har tid eller så.
  12. 1 poäng
    54 år fick min första båt vid 6 års ålder, varit på sjön sedan dess, kan navigera, och skruva motorer, inget av det du anför. Men vore ju kul med ett intyg att jag kan.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...