Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-09-22 i Forum Inlägg

  1. 3 poäng
    Bra val om du frågar mig, det händer inte så mycket med en sådan gjutjärnspis, detta är stabila motorer, kanske bara räcker med att byta ringar, eller något foder. Var glad du har en renoverbar motor. Drevdelar har det mesta till dessa, passa på se över allt, plana toppen slipa in ventilerna när du ändå är igång, se över cirk pump samt sjövattenpump mm mm. Kolla noga över ventilerna ta loss dem och se över dem, så du inte har sprickbildningar runt spindeln mot tratten. Och byt samtidigt ventiltätningarna de är ofta slut Detta är inget hitec meck, är du lite händig fixar du nog det mesta själv och då blir det inte så dyrt. Du har ett helt forum här med massor av motorkunniga som bistår dig om du har funderingar. Lycka till och återkoppla gärna med text och bilder när du kommit så långt. Motorn plockar du ur på någon timme, sedan bara riva.
  2. 2 poäng
    Håller helt med. Vill tillägga att de första båtarna gör man också en del misstag med/på. Om man byter upp sig till dyrare båt är det skönt att känna att man gjort en del fel på tidigare båtar som man inte gör om. Det kallas visst att lära sig den hårda vägen… Några exempel från mitt båtägande. Bland de första motorer vi hade var en Mercury som funkade jättebra. Hade lärt mig att konservera motorn med lite olja i cylindrarna på hösten. Något annat gjordes inte öht de första 10 åren. Sen fick jag veta att man skulle byta växelhusolja så då drog jag av skruven till växelhuset när jag försökte. Tog ett tag att få ordning på det men det funkade till slut. Så byta växelhusolja glömmer jag inte. Gjorde med en segeljolle en ordentlig kapsejsning och kunde inte resa den eftersom ”någon” hade glömt att fästa upp centerbordet. Fick turligt nog hjälp av KBV annars hade mitt båtliv slutat där. Så nu glömmer jag aldrig centerbordet. Under bogsering av KBV fick jollen rätt ordentliga skador så då lärde jag mig plasta och fylla igen med topcoat. En båt hade väldigt matt gelcoat och på ett ställe var det en stark färgskiftning. Gick på med polering och stora delar av båten blev fantastiskt fin men där det var en färgskiftning insåg jag, efter att ha polerat extra mycket just där, att det berodde på tunn gelcoat. Nu har jag lärt mig hur sån ser ut och att polera. Ja, detta var några exempel och jag har inte tagit med alla de gånger jag gått på grund, oftast i hemmavattnen. Också lärorikt.
  3. 2 poäng
    sannolikheten att första köpet blir perfekt är väl inte så stor. är själv inne på tredje eller fjärde och visserligen är jag väldigt nöjd med nuvarande båt - även om det inte var en sån jag egentligen helst ville ha - men utbud och pengar styrde valet den här gången. de första båtarna lär en vad man vill ha, men att ta hjälp av nån som kan hjälper ju i alla fall till att undvika några fallgropar.
  4. 2 poäng
    Får mej osökt att tänka på den här personen 🥶🙄
  5. 1 poäng
    Tack så himla mycket för alla svar! Jag uppskattar all hjälp och peppning. Jag har varit i kontakt med flera säljare av båtar av modeller jag letar efter, och har avböjt visning av samtliga, då det har varit vaga beskrivningar av motorstatus (trots att alla ”startar skitlätt”) eller elsystem/andra orsaker. Men jag läste att en båtaffär som inte blir av är också en båtaffär, jag lär mig mer och mer vilket är bra. den enda intressanta som jag har kvar och som jag ska titta på i helgen är: https://www.blocket.se/annons/stockholm/oxelo_27/97380425 det finns inte mycket info men jag känner att jag måste göra ett sista ryck nu. Vad säger ni om denna båtmodell? samt denna, men den ligger upplagd och är osäker på om det är ngn bra idé egentligen https://www.blocket.se/annons/stockholm/nimbus_26_1976_med_motor_2004_inkl_batvagn/97166735
  6. 1 poäng
    Oj vad bra jag har det. Men lite historia först. Frågade, det var länge sedan, vad det kostade att lyfta båten om man kom från ett annat ställe, inte klubbmedlem, å behövde lyfta båten. Den summan var samma som man betalade som klubbmedlem. Jag har egen brygga vid tomtgränsen å har båten hemma under tak så eg har jag ingen nytta av klubben för övrigt. Så den trevnad med slipjobbet, jag körde slipvagnen å traktorn, uppväger inte förlusten av medlemskapet. Så jag gick ur klubben. Byggde om båtkärran å släpte ner den på ett sluttande plan i vattnet med traktorn å tog upp på samma sätt. Numera har vi en liten privat hamn med kran å jag tar upp båten där å drar hem med traktorn nåra km på grusvägen. Å jag är kanske en Ruskig prick för jag saknar inte den arbetsgemenskapen. Masta av å på? Jo se det gör jag hemma på bryggan. Jag har två stegar som jag skarvar å som funkar som mastkran. En liten gullig kärra för masten att dra ner till bryggan, för tung att bära. Sen brukar oftast hustru sköta veven medan jag jobbar med resten. Funkat bra nu i kanske 15 år? Bif bilder från 2018, barnbarnen assisterar.
  7. 1 poäng
    Intressant tråd. E85 innehåller förutom ish 15% bensin, även denatureringsmedel, MTBE/ETBE för att det ska bli odrickbart. Annars hade typ folk halsat sprit vid bensinpumpen. Skulle inte vilja dricka separerad etanol från E85 eller ens bli bjuden på det. Bensin som bekant, innehåller ju aromatiska kolväten som t.ex bensen (C6H6), vilket är cancerframkallande och kan t.ex orsaka Leukemi. Även om man separerar etanolen så finns det nog alltid hälsovådliga kemiska föreningar kvar i etanolen. Tur att man är nästan nykterist
  8. 1 poäng
    Det är en växelströmsgenerator (ac) det är direkt sällsynt med likströmsgeneratorer numera. Kolla mom generatorns kontrollampa funkar, den skall lysa när du slår på tändningen, om lampan är trasig kommer laddningen aldrig igång. Kolla alla anslutningar, kolla remspänningen så den inte slirar, kolla att kabeln B+ till batteriet är ordentligt ansluten. Den blå slangen är höljet till vajern, som går från reglaget till förgasaren. Oljetrycksgivaren sitter någonstans på motorblocket, jag minns nu inte var. Möjligen på höger sida. Oljetempgivare finns inte på den motorn, däremot en givare till kylvattnet, den sitter framtill/upptill på motorn om jag minns rätt. Den röda överst, en oljefälla till vevhusventilationen, den undre gråa är bränslepumpen. Kanske går den blå kabeln i bildens högra kant till oljetrycksgivaren. Ja det är sjövattenpumpenen. Det är oljepumpen till drevlyften, kolla att det finns olja i den lilla behållaren. Om du har servostryrning så drivs den av en större pump som drivs av en drivrem såsom generatorn gör. Den sitter isåfall längst fram på motorn, motsatt sida, där generatorn inte sitter. Japp, hydraulpump med behållare till trimplanen, kolla oljenivån. Jag tror att du kan lyfta på den gråa kåpan och kolla,
  9. 1 poäng
    B20 fanns i två versioner med 100-drev. Den ena hette AQ 105 / 100A och hade en enkel strombergsförgasare 150- modell. Sen kom AQ 115 / 100B med en enkel solexförgasare. Din bild visar en flamdämpare till två solex och då hette motorn AQ130. Man kan ha bytt hela motorn eller bara monterat på dubbla förgasare. Se efter om det finns någon typplåt på bb-sidan på motorn. Ett A-drev har en lång oljesticka c:a 20 cm och ett B-drevets är c:a 8 cm. Ingemar
  10. 1 poäng
    Dyrt är något som kostar mer än vad man får tillbaka enligt mig Så visst kostar båten pengar men inget annat ger mig så mycket upplevelser, vila och återhämtning som när jag är ute. Sen finns det tyvärr även tillfällen då den kan orsaka oerhörd frustration, men det bortser jag ifrån så som med alla andra tråkigheter i livet. Man minns det som är roligt 😄
  11. 1 poäng
    Jag hade också en likadan pump i båten, trodde länge att jag fått en felmärkt 24V-pump för den var så slö, fick den aldrig att fungera tillfredställande som spolvattenpump. Nu sitter den vid kornas vattentråg med autofyllning. Det duger den till .men drar en massa ström. Jag har dåligt vattentryck i slangen fram till gärdet och pumpen hjälper till att öka på det så att flottören stänger, jag blev tvungen att att skruva ut ställskruven max för att få det att fungera. Nu är korna glada och invärtes tillräckligt blöta. Har slutat reta mig på den ganska dyra och tämligen värdelösa pumpen. /B
  12. 1 poäng
    Av Sveriges 750 tusen fritidsbåtar, så har cirka 220 tusen toa ombord, vinsten med detta är ganska enkelt att räkna ut. Det är inte bajskorven som är skadlig för miljön det är urinen, om jag går efter eget brukande denna sommar. Så har vi legat ute cirka sex veckor en gång har toan använts till att skita i. Den stackars korven fick fisken äta upp, urinera gör vi i regel över badbryggan och det är inte så bra, men kan resten av Sveriges 500 tusen båtägare göra det så kan jag också göra det. Så i mitt fall anser jag att toa lagen är ytterligare en miljölag som är ett slag i luften. I våras så skickade Malmö stad ut cirka 500 tusen kbm orenat avlopp rätt ut i bukten, och just det området är ett känsligt vattenområde. I relation till det så ter sig toa lagen rätt banal. Blir många toa tömningar för båtfolket under många många år för att komma upp i den nivån. Och det är bara en kommun i sverige finns många fler som släpper ut....
  13. 1 poäng
    En kopparbricka (all vanlig koppar) blir hård efter en hoptryckning. Helst byter man den, men i nödfall kan man glödga den ordentligt och sen direkt släppa ner den i vatten. Då blir den mjuk igen.
  14. 1 poäng
    Mjo, men med en segelbåt som har bra motor blir det en helt ok motorbåt om man skippar att masta på. Det må se underligt ut, men vad gör det? Man kan ju montera en liten mast på ett par meter för radioantenn och lanternor om man vill...
  15. 1 poäng
    Man höjer priset istället för att straffa användaren. Miljötänket är bara ett svepskäl för att få in mer pengar. Den dagen förbränningsmotorn är död och alla åker runt på el så höjer man elpriset till max istället.
  16. 1 poäng
    Tack för intressant tips. Får åka och köpa lite större pinnar och prova igen. Jag fattar att man inte ska slipa bort svetsen men jag ville se hur det såg ut med lite jämnare yta. Det bästa är ju såklart om du kan ha hellånga rör, vilket du säkert kan. Ska du skarva, förlänga så är det viktigt att du vet att du får till svetsen på insidan av röret. Det ser hyfsat ok ut på ditt prov. Utsidan ser du ju. En skarv blir ju såklart snyggast om du filar, slipar polerar och får den osynlig. Där kan du ju stoppa in ett litet stödrör av mindre dimension. Då hålls skarven rak, blir stadig och du kan "bränna på".
  17. 1 poäng
    Får inte i mer än 4,9l. Tömde drevet nerfällt och fyllde med 35 graders vinkel på drevet enligt instruktionsboken. Även fällt upp och ner drevet men får inte i mer olja. Någon som haft samma problem?
  18. 0 poäng
    Ang kopparbrickor. Inget nödfall att glödga! Så gjorde man alltid förr. Sånt trams! Försäljarnas säljknep att det inte ska glödgas!
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...