Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-09-21 på alla områden
-
6 poängDyrt är något som kostar mer än vad man får tillbaka enligt mig Så visst kostar båten pengar men inget annat ger mig så mycket upplevelser, vila och återhämtning som när jag är ute. Sen finns det tyvärr även tillfällen då den kan orsaka oerhörd frustration, men det bortser jag ifrån så som med alla andra tråkigheter i livet. Man minns det som är roligt 😄
-
5 poängNär jag köper nåt räknar jag med totalförlust, eftersom jag privat inte säljer vidare saker. Båt och bil har jag iofs sålt vidare, men till "vrakpriser", och när det gäller båtarna har jag inte varit ensam ägare. Och bilarna har varit nära slutet. En har jag skrotat för 300 kr, en har jag sålt som reservdelsbil för 1500 kr, och den nuvarande lär inte gå igenom besiktningen nästa år utan reparationer som kostar 1-2 ggr bilens inköpspris (5000 kr), så där blir det också skroten skulle jag tro. Detta förhållningsätt gör också att jag inte köper saker jag inte har råd att förlora hela värdet av. Bostaden undantagen, men där är det ändå lite skillnad. Jag har köpt bostaden för att bo i och har inga planer på att nånsin flytta, annat än till äldreboende, sjukhus eller begravningsplats när den tiden kommer (förhoppningsvis många, många årtionden in i framtiden), så även där blir det "totalförlust"... Båtar är dyra nöjen, men det är bara nåt man får acceptera.
-
5 poängVi kan väl sammanfatta var vi är nånstans, om det tillkommit nya läsare: - Alla offentliga instanser tycker (fortfarande) att TBT är giftigt och ska tas bort - Mellgard tycker (fortfarande) inte bevisen för TBTs giftighet håller, men lyckas inte övertyga någon varken här eller någon annanstans om att det är så - Mellgard har tack vare Google en outsinlig källa av anekdotiska ”bevis” för TBTs o-giftighet och fortsätter att dela dessa med MGs läsare, varvid vi känner oss tvungna att bemöta ”bevisen” - här kan jag ändå uppskatta att rimligt tvivel uppstår, även om jag blir tokig på Mellgards inställning att han har rätt och alla andra fel - Mellgard får (fortfarande) inte sjösätta sin båt i år men har lyckats få domstolsbeslut på att han ska få använda båtklubben för att göra det - här är jag faktiskt lite nyfiken på om det blir sjösättning eller om domen kommer att användas som ett frikort nästa vår istället? Ser i så fall redan fram emot den följetongen - Mellgard kommer aldrig att ta bort TBT-färgen från sin båt av ren princip, oavsett om TBT visar sig vara nästa DDT/Agent Orange/neurosedyn eller ej. Det här handlar inte längre om TBT i allmänhet, utan bara om hans egen båt. Som de säger, the show must go on.
-
3 poängNär det gäller båtar får man nog räkna med en annan valuta än kronor. Upplevelser och personligt värde är något som mer kan avgöra om en båt kan räknas hem eller ej. Ser man det så kan man köpa svindyra billiga båtar likväl som billiga svindyra båtar. Det är ofta man hör att du kan aldrig räkna med att få igen investerade pengar i en ny motor, nytt elsystem, nya segel osv i en gammal båt. Kanske inte om valutan är kronor, euro eller dollar. Valutan i en investering är så mycket mer än bara pengar. Jag investerar massor i vår båt och har på några år redan fått mångdubbelt tillbaka. Vad den så småningom genererar i pengar vid en ev försäljning är i dagsläget tämligen ointressant. När jag läser ditt inlägg är min uppfattning att du gjorde en mycket bra investering för 14 år sedan.
-
3 poängHåller med alla ovanstående. Sedan - och detta har jag talat mig varm för tidigare - är det en i sammanhanget liten investering och jobb att sätta en flödesswitch på kylvattnet eller lättare - om det är en motor med avgaskrök - sätta en enkel bimetalltermostat på denna med slangklämma (50-65°C) som utlöser en summer. Kan vara lite meck men inget mot att plocka ur och renovera en motor. Då får man en mycket tidig varning om fel på kylvattenflödet (blockering av intag, impellerfel o.s.v.), innan några dyrare saker hunnit ta skada. För som TS vittnar om kan det ett sådant litet "skitfel" bli dyrt snabbt.
-
2 poängKöpte en Albin Cumuls för 14 år sedan... För 255 000 kr. Alla båtar ökade mer eller mindre i värdet på den tiden. Några år senare började det stora prisfallet. I dag kan jag tro att man köper en sån båt för 70 000 kr inkl vagn. Om fem år kan jag rea bort båten - Jag är inte speciellt missnöjd, då jag övernattnat dryga 1100 nätter ombord. Nästan dubbla antalet dagar. Och minst 14 varv runt Vänern. Upplevelserna har varit många och minst sagt skiftande. Mer än 120 hamnar (inkl utehamnar o annat) har besökts. Många upprepade gånger. - Tänker mig kostnader för motsvarande hotellövernattningar o resor. Huga.
-
2 poängDenna Askeladden tycker jag är trevlig och välplanerad och jag känner till en barnfamilj som är väldigt nöjd med modellen, fast den är nog svår att hitta till 200 kkr. Annars är ju Flipper 717C som du själv nämner en kandidat om du vill ha planande båt med drev. Passande båtmodeller finns det ju men som ryms inom din budget samtidigt som den inte ska ha 70-tals design, då blir det svårt. Du nämner Fjord, där finns ju i så fall Dolphin 775 men det brukar ju ligga över i pris och 24 Weekender är av äldre snitt. Annars var vi nöjda med vår Draco 2400 (inte just denna) från -87 som är välbyggda och går att hitta till bra pris. Forbina 8000 är en trevlig båt som ofta har en fyrcylindrig Pentadiesel, AD31 men ligger oftast närmare 300 än 200 kkr.
-
2 poängDen här diskussionen kan bli lång... Ja det är ju några olika aspekter att ta hänsyn till, som jag ser det: Om du får tag i en fungerande kanske renoverad AD31, hur länge tror du det dröjer innan den nu fungerande motorn behöver en ordentlig överhalning? Att byta den havererade motorn mot någon annan likvärdig ny motor kanske kan funka, men känns litet ”assymetriskt”... kan ju vara helt ok om man senare planerar att byta den andra AD31an till en likadan ny motor. Vid alla motorbyten oavsett hur man gör, måste man ju tänka in båtens värde och hur mycket man använder den.. Å andra sidan är en motorbåt med havererad motor relativt värdelös. Som @ChristerN redan skrivit är ju ombyggnad från dubbel till enkelmontage väldigt omfattande, och dyrt. Och vad skall man då välja för motor, en som har samma effekt som båda de gamla motorerna tillsammans? Eller något annat...? Det känns ju som ordspråket, ”vart man än vänder sig har man ändan bak”. Hur man än funderar och tänker uppkommer det nya ekonomiska eller tekniska/mekaniska betänkligheter. OCH då måste man ju också kunna bilda sig en uppfattning ocm vad det är för båttype, vad du önskar för march- och maxfart och sådana saker. Som sagts, det blir nog en lång diskussion, skulle jag tro.
-
1 poängBra val om du frågar mig, det händer inte så mycket med en sådan gjutjärnspis, detta är stabila motorer, kanske bara räcker med att byta ringar, eller något foder. Var glad du har en renoverbar motor. Drevdelar har det mesta till dessa, passa på se över allt, plana toppen slipa in ventilerna när du ändå är igång, se över cirk pump samt sjövattenpump mm mm. Kolla noga över ventilerna ta loss dem och se över dem, så du inte har sprickbildningar runt spindeln mot tratten. Och byt samtidigt ventiltätningarna de är ofta slut Detta är inget hitec meck, är du lite händig fixar du nog det mesta själv och då blir det inte så dyrt. Du har ett helt forum här med massor av motorkunniga som bistår dig om du har funderingar. Lycka till och återkoppla gärna med text och bilder när du kommit så långt. Motorn plockar du ur på någon timme, sedan bara riva.
-
1 poängIntressant tråd. E85 innehåller förutom ish 15% bensin, även denatureringsmedel, MTBE/ETBE för att det ska bli odrickbart. Annars hade typ folk halsat sprit vid bensinpumpen. Skulle inte vilja dricka separerad etanol från E85 eller ens bli bjuden på det. Bensin som bekant, innehåller ju aromatiska kolväten som t.ex bensen (C6H6), vilket är cancerframkallande och kan t.ex orsaka Leukemi. Även om man separerar etanolen så finns det nog alltid hälsovådliga kemiska föreningar kvar i etanolen. Tur att man är nästan nykterist
-
1 poängNej, och absolut inte för samma pris som den du talade om. En icke-DL (dvs fram till 1972, om skåpen finns i förpiken är det oftast en DL, dvs 1973 och framåt) och med originalmotor får problem i mycket motsjö/motvind då den är så motorsvag. Du riskerar att stå och stampa. Därför kom DL, med större motor och ett skrov med lite bättre bärighet i aktern. Eftersom det finns ganska gott om A25 till salu så skulle jag inte rekommendera annat än DL, om det inte är riktigt lågt pris, bra båt och en nyare, kraftigare motor än de omkring 20hk icke-DL hade i original. Inte för att du får de där 1-2 extra knopen som en DL kan göra (man köper inte en A25 för att köra snabbt), men du kommer i alla fall alltid framåt.... Ja, att köpa begagnad båt ÄR ett vågspel (ha, ha). Men känner du ingen bekant som är båtmänniska som du kan be att följa med ? Om inte, så kan du komma långt med sunt förnuft. Ser saker fina ut även under det yttre du ser har båten nog blivit väl omhändertagen. Och en sådan kan leva nästan hur länge som helst. Titta alltså hur det ser ut i båten, i "dolda" utrymmen och speciellt kring motorn. Slabbigt under motorn och smutsigt skvallrar om dåligt underhåll. Be att få se kvitton på servicedetaljer såsom filter m.m. men även extrautrustningen. Ofta är det äldre än uppgivet. Var frågvis. Syna skrovet, sprickor där saker går igenom kan vara kosmetiskt, men under vattenlinjen är det inte bra. Just A25 kan få sådant kring rodergenomföringen om ägaren varit på grund. Välj då en annan båt, om du inte kan få den ruskigt billigt och gillar att reparera. Ser elsystemet "snyggt" ut (kablar buntade och fastsatta, utan grön ärg på kontakter) eller är det mer av ett skatbo ? Kan ägaren t.o.m. visa ett elschema på båten ? Närmar det sig köp så nöj dig inte bara med en start. Provkör motorn under belastning (eller be ägaren köra om du inte är van). Titta så det inte ryker speciellt mycket, framförallt inte blå rök (=olja i förbränningen). Lyssna efter konstiga ljud. Titta på slangklämmor - är de rostiga så är ägaren en slarver. Prova (eller få demonstrerat om du inte kan) alla prylar.
-
1 poängTack alla för era bra synpunkter! Troligen så plockar jag ut motorn och provar renovera den 🙂
-
1 poängJag kan inte se bilderna men det går väl att köpa en bra huvudbrytare i närmsta marinbutik och skruva dit.
-
1 poängVi har också snöat in lite på det där med dörr till mittkabinen mest för att vi har vuxna barn och vänner med i båten titt som tätt och det känns lite mer avskiljt med dörr även om det inte dämpar ljud bättre än ett tjockare draperi enligt mina erfarenheter. Så det var därför som vi valde Dracon när det begav sig och känner inte till så många fler båtar under 25-26 med just dörr till mittkabinen. Men tänk efter om ni verkligen behöver en dörr? Som alternativ till haussade Nimbusar finns ju Draco 2700 med egen kabin som är en riktigt trevlig båt som också har integrerad badbrygga med dörr men den spränger ju också budgeten.
-
1 poängJo då, är ett ben bakom ankaret. Och även på andra sidan. Halva motorn ville jag inte ha inne i sittbrunnen, och inte för högt.
-
1 poäng
-
1 poängBehöver inte vara mycket nedåtriktat, bara så vattnet rinner ut och inte in. Mitt sitter under radarplattformen riktat framåt och lutar nedåt "bara" 5-8°
-
1 poängBra tips i tråden, jag har också en liten "fesig" tuta idag och tänkte mig något rejälare. Men placeringen och monteringen är inte helt enkel när man har kapell och targabåge. Riktar jag ett sånt horn neråt så tutar jag mig själv rakt i i örat med 120 dB 😵 Det får nog bli framåtriktat med en liten hätta på mynningen när man inte använder båten. För den som söker det lilla extra och kan driva med luft är detta kanske ett alternativ?
-
1 poängDet finns "train horn" på AliExpress också, dock osäker på om det är pneumatiskt eller elektriskt och i såfall vad det kräver för spänning. Jag hade en gång en idé om, att sampla ångaren Bohusläns ångvissla och skicka ut den signalen i någon större megafon., men övergav den idén.
-
1 poängHaha, vi lyckades alltså ta död på den här tråden i en vecka innan den återuppstod. För mig känns den lite som Donald Trumps twitter innan den blev avstängd: man vill liksom gå in och kolla vad det står för galenskaper idag, även om man vet att man bara blir upprörd. Jag får satsa på inlägg #2000 istället, för Mellgard har nog inte vunnit några slag på ytterligare ett år.
-
1 poängTack för svar! Den var sötvattenkyld men det var lite andra problem med motorn och båten så jag måste avböja det köpet. nu tittar jag på en Albin 25 med 2014 diesel vilket verkar mycket bättre, då en Albin jag tittade på i lördags hade original dieseln typ ihoplappad med plåster och tejp.
-
1 poängOavsett alternativ så ska ju den hängiga ad31:an ur? Plocka ur den och be att få ett pris på den repad och ett på den renoverad, så har du något att utgå ifrån.
-
1 poängJag håller med @kossor det enklaste och billigaste måste vara att få tag på en begagnad 31:a, de brukar ju inte vara så rackarnas dyra eller renovera den du har. Att plasta om akterspegeln för singelmontage och mäta upp och göra ny motorbädd och sen skaffa motor känns som en lång och dyr omväg. Jag har själv en Dolphin 900 med dubbla 31:or och valde att delrenovera båda maskinerna framför motorbyte, dels för att jag anser att maskinerna är lättskötta, hållbara och billigare i delar än en nyare motor och jag kan fixa allt själv. Men då räknar jag heller inte med att behålla min båt livet ut. Men tänker man en tidshorisont på 5-10 år så kanske det är värt att sätta i en splitt ny Seasall 270 med nytt drev eller två nya 170? Men räkna inte för högt på dina gamla motorer särskilt som den ena är mer eller mindre att betrakta som reservdelar tills den är fixad, i varje fall i mina ögon. Tänk igenom alternativen och att det oftare blir dyrare än vad man tänkt, om du nu inte lyckas få något fast pris av något varv. Men tänker du som sagt behålla båten under några år så hade jag renoverat befintlig motor om jag satt i din sits.
-
1 poängEn jäkla tur att jag slipper åka runt och semestra och bada där då och jag hoppas att det är väl utspätt när det når Bohuskusten Att större fartyg tömmer till havs (för jag hoppas inte att de tömmer skittankarna i hamnarna) är ju säkert inte bra men att en massa fritidsbåtar tömmer tankar och pissar och skiter i nån grund vik där man sen badar är långt mycket äckligare tycker jag. Så ska det tömmas i havet hoppas jag att de flesta först sparar det i tanken och sen tömmer på öppet vatten.
-
1 poängSå här ser det ut på min skuta... Blir så mycket lättare att komma i dingen från badbryggan, grilla (grillen utsvängnar) o s v. På bilden har jag monterat täckställningen. Bättre att ramla i vattnet, än att trilla 3 meter ned i backen.
-
1 poängJag använder en sån här pulka. Den är mer stryktålig än en sänglåda. Jag konserverar ett hundratal motorer om året. Jag använde en sänglåda från IKEA tidigare, men det gick hål i botten efter att jag släpat den i gruset, men har man bara sin egen båt funkar det säkert bra. Pulkan på bilden finns att köpa från widforss.se, för 395:-.
-
1 poäng
-
1 poängDet finns ju en uppsjö av firmor som skär ut dekaler och båtnamn efter önskemål. Jag har några gånger anlitat Dekaltrim men det finns fler, bara att gooogla på "dekaler", "båtnamn" eller liknande. Dessa firmor har ju även dekalstripes i olika bredder, olika färger i metervara på rulle.
-
1 poängMellan tummen och pekfingret så räkna med 2-3 ggr förbrukningen, lite mer (kanske 4-5 ggr) vid låga varvtal/förbrukningar. Dvs om den drar 20l/tim som mest så kan man räkna med att behöva dimensionera filter m.m. för ett framflöde på uppåt 40-60 l/tim. Att beräkna det på slagvolym, effekt o.s.v. ger nog en ännu sämre hint (eller kräver i alla fall mer uträkning), eftersom det är bränslepumpens dimensionering som styr. Ovanstående är bara mellan tummen och pekfingret, men har vid egen, praktisk mätning stämt rätt väl på många Yanmar och VP.
-
1 poängJa, men antingen får du gå upp i budget, eller gå ned i båtstorlek, ålder och skick. Nimbus och Flipper är populära kvalitetsbåtar, därav prisnivån. Jag ser att utannonserade båtar av dessa fabrikat (och även andra) försvinner från blocket samma dag, eller dagen efter annonsen lagts ut, så man måste vara på hugget. Det är säljarens marknad, prutmarginalen är begränsad.
-
1 poängVi lämnar snart tryggheten i Sverige för ett par månaders segling från Portugal till Kap Verde. Vi har väl fått rätt bra koll på vad vi vill och inte vill, men det skulle vara bra att få lite input från någon som seglat i dessa vatten eller besökt länderna på annat vis. Bra och dåliga hamnar, ankringsplatser och "naturhamnar", helst även med kort motivering. Nödvändiga och onödiga platser/sevärdheter att besöka, gärna med kort motivering. Nödvändiga och onödiga saker att göra, gärna med kort motivering. Lite allmänna tips uppskattas också. Tack på förhand! Mackey
-
1 poängJag hade också en likadan pump i båten, trodde länge att jag fått en felmärkt 24V-pump för den var så slö, fick den aldrig att fungera tillfredställande som spolvattenpump. Nu sitter den vid kornas vattentråg med autofyllning. Det duger den till .men drar en massa ström. Jag har dåligt vattentryck i slangen fram till gärdet och pumpen hjälper till att öka på det så att flottören stänger, jag blev tvungen att att skruva ut ställskruven max för att få det att fungera. Nu är korna glada och invärtes tillräckligt blöta. Har slutat reta mig på den ganska dyra och tämligen värdelösa pumpen. /B
-
1 poängSå här ser det ut, i den svarta boxen sitter bromsljuskontakten, läbersnöret forsätter framåt där det sitter fast i ett likadant beslag som det löper i. Den bromsljuskontakten jag använde såg nästan ut som den på bilden ovan.
-
1 poängTvåtonshorn är nog egentligen lite overkill på båten. Kanske för att jag inte har det själv.... Har f.ö. haft Biltemas horn i 20 år på den gamla utan problem, så det blev ett sådan nu även på den nya. Så väldigt låg är inte tonen, den är bara lite lägre i tonhöjd än på ett bilsignalhorn. Och på vår båt förbjuden att använda ombord om man inte förvarnar passagerarna innan 😝. Som redan nämnts bör hornet sitta högt och riktat framåt. Helst på taket eller på radarplattformen. Observera att i alla fall Biltemas har justerbart stöd, dvs man kan (med lossad skruv) skjuta isär det olika mycket för att få lagom nedåtlutning på hornet även på lite "felsluttande" underlag.
-
1 poängMoment för D2 serien är 70 Nm, bra kunskap om jag skall köpa verktyg. Max skillnad runt flänskoppling axel-motor : 0.10 mm
-
1 poängBilderna som @Makro bifogade ovan förklarar för en ”learner” som mig hur det ser ut i detalj, pinnbult som sitter i ett fjädrande gummibeslag. Lite kul att mitt förslag om låsfjäderbricka finns med på nedre bilden och dessutom fann jag liknande på bild hos Volvopentashopen för backslaget (har inte lyckats finna rätt bild för motorns motortassar, ännu). Min tanke att det inte kan skada med fjäderbricka var inte helt galet tänkt. Engelsk firma har en förklarande bild hur rubber cushion ser ut i detalj Som alltid att ”ju mer man vet” desto mer inser man ”hur mycket” det finns att lära sig. Närmar mig områden i NL med verktygsaffärer och Penta verkstäder. Får se vilket jag stöter på först. Har fått råd att dra isär kopplingen till den raka axeln så att spelet på kopplingen mellan axel-motor är jämn vid justering av motortass. Tänkte att detta görs med båten i sjön (även om jag inte tror att det överdrivet stabila skrovet formas fel på land).
-
1 poängVarför ska du byta ut en av de bästa motorproduktioner som någonsin tillverkats? En 31 a är bland det enklaste som finns att renovera till en förhållandevis rimlig kostnad. Förstår om du vill ha singelmontage, men då ska du inte välja penta D4 - D6. Utan gå på fpt eller huyndai, sker detta haveri på en D4 eller D6 som du varit med om på 31 an kostar det fruktansvärda summor att åtgärda. De motorer du nu har kan de flesta skruva med och underhålla, går du på moderna common rail dieslar från penta så har du bara penta att vända dig till när något ska åtgärdas, på motorn. Reservdelar till 31 orna kommer finnas inom överskådlig tid, då det är enorma produktioner av just denna serie 4-6 cylindrar. Renovera du motorn, innan man öppnat är det ju svårt sia om vad som skett, men kanske räcker med att byta foder samt kolv och lite lager, sedan funkar det igen. På pentas D serie får du byta hela blocket om en sådan skada inträffar då dessa motorer har torra foder, dvs lika konstruktion som en V8 från 60 talet. Dina drev går nog inte att flytta över till D serien då du måste ha en sprängkåpa som passar till 290. De dreven pallar inte heller för 300 - 400 hk som du bör ha om du ska bygga om till D serien. 290 som du har försvann iom införandet av kad 300, det heter då DP Gustav och har en helt annan kropp än just ditt drev. Just för att hålla ihop och inte vrida sig. Går du på fabrikat av ovan nämnda fabrikat finns sprängkåpor så du kan använda dina gamla drev, men om du ska ha singelmontage lär du nog upp på 350 hk, och då skulle inte jag vilja ha 290 dreven bakom den motorn. Du får nog rätt bra betalt i utbyte för dina drev och 31 or, och kan där få en bra mellanskillnad att lägga in i singelmontaget. Är man nöjd med sin båt och allt är i bra skick är det enligt mig aldrig fel att uppdatera en båt.
-
1 poängDet är en sådan här du skall ha, antingen enkel som den på bilden, eller i par, där det ena hornet är litet kortare. Finns för både 12 och 24 volt. Biltema har ett enkelt för 12 volt, och 369 kr, som jag tycker ger en bra låg ton och som nu funkat i flera år.
-
1 poängTror jag har en bekant med en större Fjord som kanske inte används så flitigt längre - lite väl stor båt för våra småsjöar här i småland. Varför krav på matlaging utomhus? Jag tycker fördelen är stor att kunna stå under tak i lä från vind och regn och laga maten.
-
1 poängÖnskar alla ombord lycka till och hoppas att ni får en fin resa utan 100m vågor. Vi valde vägen via Porto Santo och Madeira istället för Afrika, så Marocko-Gambia har jag inga tips alls. Men se upp för alla dåligt utmärkta fiskeredskap och spöknät efter Portugisiska kusten. Annars är mitt tips att spendera mer tid på kanarieöarna än på Cap Verde. Hyr bil och åk upp i bergen, fantastisk natur och fina vyer. Ät god mat. Handla,handla,handla. Fyll båten med öl, chips, konserver, etc,etc Det finns riktigt fina affärer i Las Palmas och allt är påtagligt billigare än i Karibien. Billigaste hyperdino-ölen kostar ca 3kr för 33cl. I Karibien kostar en carib 20-30kr. Vi besökte La Graciosa, Lanzarote, La Palma. La Gomera, Grand Canaria. Alla blev favoriter som vi gärna kommer tillbaka till, God mat, annorlunda och fin natur på topparna. La graciosa var dock lite grann en besvikelse, blåsigt och mest bara sand tyckte vi. Men ni får väl kolla själva när ni ändå har vägarna förbi. Vi stannade bara en vecka i Mindelo/ Cap Verde. Det är relativt enkelt och billigt att fylla gasol där jämfört med Spanien, Portugal. Man går bort till gasolbolaget som fyller de flesta tuber medans man väntar. Det går att handla fisk och frukt och en del enklare specerier, men inte mycket annat. Hälsningar från Bora Bora
-
1 poängDet är mycket jag heller inte kan men blir lika glad varje gång jag lär mig något nytt
-
1 poäng
-
1 poängDen där röda är en flamdämpare/insugningljuddämpare och är gjord i någon plåt
-
1 poängHej och välkommen till MG! Jag hoppas någon annan kan identifiera båten för jag kan det inte. Jag reagerade lite på det du skrev: Det är inte riktigt så det fungerar vad gäller båtar. Många båtar byggdes av små varv och ibland som allt från byggsats via halvfabrikat till fullt varvsbyggda. Många båtar har sedan modifierats en hel del genom åren, både av olika ägare men även att varven har ändrat utseendet. Båtar består också ofta av en massa bytta delar, tex styrning, lanternor etc genom åren och det enda som kanske är kvar är skrovet. Så, tro inte att du kan hitta reservdelar genom att du vet vilken tillverkare båten har. Annat gäller motorn. Där har vi några riktigt duktiga här på MG som kan berätta vad du behöver för delar. Det är nog bra om du tar bort den där röda träbiten som sitter ovanpå motorn, gissar jag. Tycker den döljer stora delar av motorn.
-
1 poängSorry för OT. Det är inte min erfarenhet. Kommer jag tex till en gästhamn med dåligt med laddning och sätter igång Ctek-laddaren så laddar den precis som den ska och bryr sig inte om att jag har kylskåp, värmare och annat igång. Även när den känner av att batteribanken är full funkar det helt perfekt och den startar inte om cykeln. Men… När batterierna är bra laddade så börjar den som vanligt med ganska hög spänning och där ligger den kvar alldeles för länge. För länge för att jag ska tycka det är bra för mina AGM-batterier. Därav bytet.
-
1 poängBara så du vet så bytte jag min Ctek i våras till en Victron. Cteken la på för hög spänning när batterierna var mer än typ 80% laddade. Hände främst när jag var på båten och jobbade på vinterhalvåret. Kände att jag inte ville ha det så eftersom jag hade den inkopplad utan tillsyn övriga tider på året och att den då kunde kräma på lite som den ville utan att jag märkte det. Victronen kan jag via appen ställa in hur jag vill ha det. Känns väldigt bra! Vill du testa vad man kan göra i appen kan du ladda ner den och köra mot en test-laddare. Ger en bra bild av vad den klarar.
-
1 poängDet går väl inte att bemöta det rent generellt, då det finns olika sorters strömbrytare för utomhusbruk. Det kan vara så att dessa har skruvanslutningar, eller sådan där snabbanslutningar man bara sticker in den enkelledade kabeln i, dessa matchar inte de kablar vi vanligtvis har ombord. Sedan kan ju dom designmässigt och storleksmässigt inte passa, eller mer dom är inte så sjömansmässiga... Med det du visat i bild, och det du skriver är det ju väldigt lätt att tro att resten av elsystemet håller samma tvivelaktiga standard....? Då kan det vara lättare att börja om från början och göra det på rätt sätt med en gång.
-
1 poängÄr det ingen här som kan hitta på en manick som kan separera etanolen från bensinen, då får vi ju dessutom en liter etanol som vi kan dricka till sillen för varje tio liter e10 som vi tankar. Då blir ju priset helt plötsligt ganska överkomligt. 😋
-
1 poängKompisen har en sådan i sin kabinbåt, funkar riktigt bra och det blir gott kaffe så..
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00