Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-09-18 i Forum Inlägg
-
4 poängI går Skärhamn, i dag ... väntebryggan innanför Hisingsbron eftersom Jordfallsbron i Kungälv har stängt till kl 12 i morgon. Där sprack planen att hinna till Trollhättan i morgon. Vi ligger på ett "charmigt" ställe i industrikvarterets bakgård. Vid vår broöppning fastnade Hisingsbron i uppfällt läge - länge. Om någon fick vänta vet ni vems felet var... 😇
-
3 poängMöja kyrkviken, fint lä med rådande vind. Middag på värdshuset ikväll. Svalt morgondopp ost Gällnö kan jag erkänna!
-
2 poängHåller med alla föregående talare. Du måste nog dubbla budgeten för att hitta något "modernt", senare än 1995, i bra skick och med separat sovutrymme för er/barnen som går att stänga till. Nyare motor drar upp priset, om den verkligen skall vara "nyare". Den kan då ha kostat som din budget för hela båten. Frestas inte att köpa något udda bara för att budgeten skall hållas. Då är det bättre att vänta och spara, eller tumma på några krav så länge. För som nämnts så kommer första båten att lära er vad ni egentligen vill ha, och är det en "udda fågel" så kan den vara mycket svårsåld till det pris ni vill ha ut, den dag ni hittar drömbåten och vill sälja.
-
2 poängSeaflo och Shurflo är inte alls samma sak. I alla fall inte en del av sortimentet. (Är f.ö. på jakt efter en dylik pump just nu, men det skall vara just Shurflo då den är bland de tystare. Fast det finns många som säljer, i synnerhet i husvagn/husbilar verkan den vara väldigt vanlig). Googla så ser du. Köper du begagnad så kolla tillverkningsdatum, vilket Shurflo skriver ut på etiketten. Mycket, bra, eftersom gummidetaljer och annat åldras. Har förresten nyss blivit bannad av en Traderasäljerska som ville ha nästan nypris för sin "nya" Shurflo och tyckte jag var oförskämd som påstod att denna "nya" (nåja, kanske "oanvända") faktiskt hade passerat 10-årsstrecket med marginal. Ligger nog i skrivande stund fortfarande ute på Tradera.
-
2 poängEn annan observation. Prisnivå max 200 000 kr och "lite modernare" med utrymmeskraven du nämner, med någorlunda ny motor och någorlunda fräsch inuti (tyckte och smak) kan bli tufft. Du kan säkert hitta en "modernare" båt för det priset, men då kommer du kanske att få skruva och jobba en hel del med den. Tillägg: speciellt nu, när hela Sverige fått för sig att skaffa båt under Corona-tider, verkar det knepigt att hitta båtar till rimliga priser. Enklare att hitta till orimliga priser. Om det här är din första båt och du inte har tid/lust att orka hålla på med den, såg lägg minst 100 000 kr mer. Minst. Mitt största misstag med min första lilla daycruiser var att jag la hälften så mycket som jag borde när jag köpte den. Det fick jag äta upp med att byta en hel del av motorn, elektronik och annat. Mycket lärorikt med blod, svett och tårar som jag gärna undvikit. Blev så less på det hela att nästa gång jag köpte båt så la jag mer än 10x mer än jag fick för den gamla och nu har jag lovat mig själv att aldrig köpa en båt som är mer än 5-10 år gammal. Åtminstone inte om det är en inombordare. Men alla är olika och har olika förutsättningar.
-
2 poängMörkret kommer snabbt nu. Detta var igår runt kl 20 i Österåker efter olja & alla filter byten .. 😊
-
2 poängTack gode Gud för maringuiden och alla kunniga här! det var slangklämmorna som inte var tillräckligt hårt dragna!
-
1 poängÄrligt talat så höjer jag lite på ögonbrynen så fort jag ser en segelbåt som går för motor ”när den inte borde det”. Klart man kan strunta i konventioner och sånt, men båtfolk brukar vara ganska konservativa och jag också 😎 Undantag om det är en ordentlig motorseglare, då är ju framfart medelst segel mest en möjlighet 😊
-
1 poängDet är väl det att insteget till att börja segla när man är familj med små barn kan bli lite väl stort, jämfört med att vrida om nyckeln och susa iväg någonstans. Med segelbåt är väl resan målet, tycker jag iallafall. Det gör att jag älskar att segla med andra, men att lära min motvilliga fru att segla när jag knappt kan det själv… Nja. De allra flesta jag känner har sålt sin segelbåt efter första eller andra barnet, för att satsa på att hyra när andan och vinden faller på istället. Och de har ändå varit seglare sen barnsben.
-
1 poäng
-
1 poängJag vet att tråden ligger i motorbåtsavdelningen, men om du väljer en segelbåt går det nog att komma nära. De är mycket billigare i förhållande till innervolym och komfort. Nackdelen är att de kommer med en mast, om man nu vill ha en renodlad motorbåt. Men det går ju att använda en segelbåt utan mast om man vill. Den lär bli ganska obekväm i branta vågor från sidan, men annars ok. Djupgåendet kan kännas begränsande, men det beror på vad man ska ha båten till.
-
1 poängNja, 2009 står det nog. Men ny - näe. Den där kommer dessutom utan kartongen och nipplarna så den är inte ens komplett (hann få den infon innan hon spärrade meddelanden från mig). En ny kostar för övrigt knappt 800:- på Amazon (med kartong och nipplar) och för drygt någon hundralapp till så kan man köpa den i Sverige från campingföretag.
-
1 poängMan behöver nog kompromissa ner något på antingen storlek, fart eller årgång för att komma ner under 200 tusen.
-
1 poängSkärgården är så annorlunda vår och höst vilket är en upplevelse i sig. Något år ska vi försöka oss på lite vintersegling, kanske... Vi ger ändå upp redan nästa helg för att sedan "försvinna" ett par månader till varmare vatten som du kanske sett här. Jag ska absolut försöka lägga till lite på Marinwiki, misstänker att täckningen längs Afrikas kust är bristfällig...
-
1 poängVi ligger på södra Gisslingö. En av våra vanliga platser dit vi åker när det blåser från ost. Snabb tur ut med vår lilla motorbåt. Nu räkmacka, ett glas vin och några öl. Värmaren är på och det börjar skymma över den härliga utsikten. Åker hemåt i morgon förmiddag och är hemma till lunch i morgon. Kompakt och effektivt båtliv. Så lär vi fortsätta till isen eventuellt lägger sig.
-
1 poängDet första båtköpet blir sällan jättebra. Man skall nog ha haft en eller annan båt innan för att förstå hur det är att leva i båt och vad det är för brister eller kvaliteter i den båten man tänkt sig. Det kan ju tänkas att ”coronaköparna” tröttnat på sina båtar och säljer dem för att kunna åka på utlandssemester istället, nu när gränserna öppnas mer och mer, så håll ögonen öppna, kolla olika säljsidor. Men om du hittar en båt till vrakpris, är den det, ett vrak. Var observant på olika floskler i annonserna. ”Litet småfix” brukar betyda att man behöver lägga ned mycket arbete på att fixa tusen småfel. ”Ett objekt för det händige” tja, helrenovering. ”En båt med potential” brukar också betyda helrenovering. ”Flytande sommarstuga” sannolikt en båt som inte lämnat hamnen på decennier då den saknar motor, inte sällan ett före detta yrkesfartyg.
-
1 poängVrångö, tiotalet gästande båtar, 15,5° i vattnet, litet gråmulet. Man kan ligga längsides om man vill. Jag har kopplat landström och kör en liten värmefläkt vid behov.
-
1 poängEfter två säsonger är vi fortfarande nöjda med vår Walker Bay 8 med segel och den MinKota 30 vi har till den. Både motor och segel funkar bra och framför allt är det väldigt lätt att ro jollen. Med motor gör ekipaget tre knop i lugnt vatten oavsett om man är ensam eller flera (250 kg), några tiondels knop skiljer det. Vi har "gummipontoner" till vår jolle och det gör den väldigt mycket mera stabil och säker. Även batteriet från Hjertmans är helt okej, Multimarine AGM-batteri 60Ah 12V. Det räcker väldigt länge, har aldrig ens varit i närheten av att riskera att ro. 18 kg funkar att hantera tack vare bärhandtaget, men möjligen verkar handtaget ha "försvunnit" på årets batterier. Jollen "förvarar" vi på badbryggan där den står på akterspegeln med fören upp i vädret. Mha. storfallet eller dirken får man upp jollen enkelt på två pers. (det går ensam också) och även sjösättningen är enkel. När vi seglar släpar vi oftast jollen (inte alltid) och den är väldigt följsam.
-
1 poängJag tänker att jag får ha en laddare som kan trycka på lite och hålla kretsen öppen. 500Ah totalt på alla 5 batterier, så laddaren bör kunna ge minst 50A. Generatorn likaså.
-
1 poäng
-
1 poängAlcro färgborttagare verkar ju vettig och vattenbaserad som LeFant Paintremover fast billigare. Varning för färgborttagning med soda, skadar aluminiumen. Sedan när det gäller att sätta tillbaks avbärarlisten så läs på. Listen bör vara 10 - 15 % för kort så att man sträcker den ordentligt vid montaget. Den korta versionen. Värm listen till minst 80°C i bastu eller i ett uppskuret oljefat med nära kokande vatten. Använd handskar! Lägg mitten av listen över fören och dra bakåt på båda sidor samtidigt, spel eller taljor är bra hjälpmedel.
-
1 poängHej! Ingemar har redan svarat på det mesta. Jag har seglat hem 2 ggr från medelhavet med OpenCPN. Det fanns Garmin ute i sittbrunnen men laptopen nere i kajutan var bättre. Från Amsterdam till Brunsbrüttel var det laptoppen som gällde, alla andra system hade pajat eller fel på kort å GPS. Enda krånglet var strömkontakten till 12V= uttaget men det är inte OpenCPN-s fel. 🙂 Välsignade silvertejp! Sjökort finns det överallt. Det är samma grund överallt, bara fyrar å hamnar som ändras i stort sett. De jag har "fått" kan jag inte dela med mig, är dessutom gamla, men om jag skall rekommendera så köp Hydrografikas.
-
1 poängNu har jag äntligen fått tillbaka båten. Det visade sig att det inte fanns några reservdelar och inte tänkte dom tillverka några nya heller! Till all lycka så lyckades varvet hitta ett begagnat backslag som dom plockade delar från, så - slutet gott, allting gott!
-
1 poängProva att dra slangklämmorna på värmeväxlarens gummigavlar och se om det blir någon skillnad.
-
1 poängDet brukar oftast vara många båtar på Marstrand under högsäsongen så vi tog en tur hit nu när det är eftersäsong och jag måste säga att det är ”skitfint” på Marstrand, i alla fall på bryggan. Vi får hoppas att regnet tar det värsta nu.
-
1 poängSjälv började jag planera min egen heltidssegling redan 2005 och kommer att segla iväg 2021. Det är nog längre tid än de flesta men jag har inte möjlighet att segla iväg förrän 2021 och drömmen kom tidigt så då blev det så Mitt val av båt är en Najad 390 men det går absolut att segla runt jorden med mindre och billigare båtar, hade en Möre 30 tidigare (liknande Albin Ballad), det hade fungerat utmärkt att med rätt utrustning segla på oceanerna med den. Men ett tips kanske kan vara att först göra en längre tur för att se hur din båt och du själv fungerar och vad som behöver förändras/köpas/kastas överbord inför din jordenruntsegling. Själv kommer jag att segla runt Skottland nu i sommar och har avsatt tio veckor för det. Då får jag prova sjöbenen och båten för att sedan ha ett par år på mig att göra de förändringar som behövs. Jag följde också med vänner som paying crew över Atlanten för några år sedan för att få lite perspektiv på hur det är att långsegla. För mig var det värdefullt och roligt! Men andra spontanköper en billig båt och sticker iväg, det fungerar ju för dem men vi är alla lite olika. Hoppas du kommer iväg! Ang din fråga om budget för hamnavgifter; Undvik så långt det går att ligga i hamn, ankra i stället utanför, det kostar inget. En marina kan ta mellan 500-1000kr per natt.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00