Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-08-31 på alla områden
-
2 poängSer snyggt ut. Du hade ju gott om plats. Jag ska själv hämta ut min kinavärmare på posten idag, även om installationen lär dröja några veckor. Kanske ändå till våren. Mitt största bekymmer (hoppas jag) blir att försöka hitta/tillverka en adapter så jag kan använda min befintliga skorsten från den gamla fotogenvärmaren Thermo 1700 som satt original. Målet är också att tillverka en fästplatta, så jag kan fästa kinavärmaren det i gamla fästet för fotogenvärmaren. Då slipper jag plasta och kladda.
-
2 poängTyvärr verkar nån ha fäst en travare i första revöglan på ert segel. Den ska egentligen sitta i det lite mindre hålet 15--20 cm längre upp. Men normalt sett så går man upp mot vinden, släpper kontrollerat ner storseglet tills den första revöglan når kroken vid bommen, och då hakar man på den och spänner upp seglet med storfallet igen. Sen kommer nästa moment, och där saknar ni grejer, för då ska en lina löpa från ett fäste på bommen på ungefär samma avstånd ut från masten som den bakre revöglan är, upp genom den öglan, och sen ner på andra sidan, typiskt sett till ett block som leder linan bak till änden av bommen och sen in i till masten och ner till däck. Den linan spänner man för att dra seglets bakre hörn bakåt och ner mot bommen. När det är klart kan man snygga till det lite genom att löst binda upp den överflödiga delen av seglet med tunna linor genom de tre hål som ligger på rad mellan revöglorna. Här är det viktigt att förstå att dessa linor inte är till för att ta nån belastning, utan bara ska hålla upp den överflödiga segelduken för att minska fladder och undvika att seglet skymmer sikten. Det krävs alltså lite fix innan ni har riggat seglet så att det kan revas.
-
2 poäng
-
2 poäng
-
2 poängJag har ju länkat till båtmotorer på Timos sida, klickar du på den får du upp en bild på en AQ130 Men då ska du få en till direkt till motorn där de specat vad som ingår men sen är det nog lättast att ringa och diskutera fram vad du önskar och vad de kan erbjuda som @Wildeside sa https://www.timosmotor.com/batmotorer/AQ-130-Batmotor
-
1 poängHej allesammans! Köpte en Rooster 16 för 2 somrar sedan, på premiärturen visade sig båten ta in vatten och vara drabbad av allehanda konstiga fel och dåliga snabbfixar. Tummen satt allt för långt upp förra sommaren, men nu är tanken att fixa iordning den till nånstans mellan tipptopp och perfektion. Denna tråden kommer bli lite av en dokumentation på vad jag själv gör, dela med mig av bilden under resans gång, och få lite hjälp ifall jag stöter på problem som jag inte tacklar själv. Har än så länge bara en bild från uppställningen, men så här ser den ut.
-
1 poäng
-
1 poängJa, tänk vad livet vore enkelt om det bara vore att starta en ICA-butik och bli miljonär. Att jag inte tänkt på det.
-
1 poäng
-
1 poängNästa gång ni är ute kan ni testa tre enkla saker. Det finns mycket man kan greja med seglen (trimma) men man skall börja nånstans: 1. Spänn fallet till förseglet lite hårdare. 2. Det är svårt att se ordentligt men jag tycker det ser ut som att skotpunkten till förseglet sitter ganska långt fram. Prova att flytta bak den lite (blocket på skenan på däck). En bra utgångspunkt är att tänka att skotets förlängning skall träffa framkanten på förseglet något under mitten. 3. Det finns en ögla på storseglet framme vid masten ca 20 cm ovanför bommen. Fäst ett rep på ena sidan vid bomfästet/masten. Trä repet genom öglan. Spänn repet neråt så ni sträcker upp (egentligen ner) framkanten på storseglet. Gör fast repet. Repet skall inte dra öglan bakåt utan rakt ner eller något framåt. Det ni gör med det här är att ni spänner upp Cunningham och det flyttar fram buken i storseglet närmare där den hör hemma. På så vis kan ett trött storsegel kännas något mindre trött.
-
1 poängVill inte förstöra kärleken folk har till diesel men du glömde nämna att dina siffror är per snurra. Så om det hade varit möjligt med 4st D6 under durken i båten så blir det ca 325l/h, dvs hälften av Anytec 😃
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängDå gör du som jag beskrev ovan. Flytta fram öglan på styrbordssidan av bommen till en linje ca. en dm akter om det stora hålet i akterliket. Gör samma på babordssidan. Fäst den blå linan i öglan på styrbordssidan, genom seglet och ned genom öglan på babordssidan och sedan fram till knapen. När du revar får du spänna upp linan så hårt du orkar, efter att du har släppt ned seglet och krokat i framme vid masten. Är ni två ombord så kan det vara enklare att en person släpper i storfallet och den andra sträcker i revlinan tills seglet är nästan spänt och sedan krokar i framme vid masten och sedan sträcker upp det sista i revlinan och sist sträcker upp I fallet. Detta eftersom du inte har någon dirk som håller uppe bommen
-
1 poängJag bara frågade om du hörde att pumpen började arbeta när du slog på tändningen, jag föreslog inte att pumpen var trasig. Prova detta nästa gång du ska starta båten. Pumpa blåsan tills den blir hård, vrid om nyckel till tändningsläge ca 3 sek eller så länge du hör bränslepumpen arbetar. Slå av tändningen, och gör om proceduren 4 gånger (ink pumpning på blåsa). Efter 4:e gången vrider du nyckeln till tändningsläge i 3 sek och sedan startar du. Detta är proceduren man brukar tillämpa när man ska mäta bränsletrycket på högtryckssidan, det säkerställer förhoppningsvis att du har rätt bränsletryck när du startar. Det kommer inte lösa problemet, men det kan utesluta andra felkällor om det skulle visa sig lyckosamt.
-
1 poängTro det eller ej, men du väljer ett startbatteri för start av motorn, dessa kan lämna stor ström under kort tid, det är det som startmotorn behöver. AGM brukar rekommenderas, men det finns även andra startbatterier. Till förbrukarbatterier väljer du traktionära batterier som kan lämna en mindre ström under lång tid och som tål djupare urladdningar än var startbatterier i allmänhet gör.
-
1 poängDet sitter säkert ett liknande fäste bak på bommen som det den blåa linan sitter i och du kanske tom har en knap även på den sidan bommen. Ta den blå linan och dra igenom hålet i seglet och ned genom hålet på bombeslaget på andra sidan och sedan fram till knapen. I övrigt gör du som tidigare skribenter skrivit. De aktre fästena på bommen bör också flyttas fram så att de är ca. 1dm akter om revhålet i seglet.
-
1 poängPrecis som raol skriver så fäster du revöglan fram vid masten i kroken nere i bommen. Den blåa linan du har längs med bommen är troligen en revlina, har du ett block i ungefär samma höjd som öglan den blåa linan sitter i bak i bommen? Isf ska den linan gå från öglan upp i revöglan i storseglets bakkant ner till blocket och fram till en knap. Den agerar då som uthal på seglet när det är revat. Kan du ta bild på andra sidan av bommen? sitter det två block på en skena där längs med bommen?
-
1 poängHej och välkommen till MG! Klicket du hör intill powertrim-pumpen är reläna/ kontaktorerna vilket betyder att dessa får styrström från panelen. Först kollar du att huvudsäkringen är hel, den brukar sitta ungefär vid startmotorn, mät med en multimeter. Är säkringen hel så mät om reläna vid powertrim-pumpen inte har bränt, det görs enklast med en medhjälpare som kör trimmet medan du mäter på reläts utgående stift till pumpen. Jag fick själv byta just ett sånt relä i höstas. Relät ser ut så här: och finns att köpa på bl.a drev.se https://drev.se/produkter/asw565?ref=4659 Även Northwest marine har trimpumpar och relä till bra pris: http://northwestmarine.se/?page_id=1009
-
1 poängSjuk bränsleförbrukning på den. Drar som en större yacht i låga farter. 3,23 l/sjömil per motor vid 1000 rpm....
-
1 poängAnytec 1221 spd drar ca 580l/h med 4x400 vid fulla spätt 72 knop enligt spec. Lär vara något liknande här. På en hundring? Blir nog knepigt att få alla snurror att starta med 6 liter soppa😅 Mvh,
-
1 poängDe MD5 som hade rak axel hade vev, inte de med S-drev. Om du skiljer dem åt med ett skiljerelä kan de vara av olika typ och storlek.
-
1 poängProva att ringa! Allt finns inte på nätet, framför allt inte info/kunskap om gammla grejor.
-
1 poängHej och stort tack för alla svaren! Efter lite funderande så tänkte jag lösa frågan för den här säsongen med en bra jumpstarter (och den kommer säkert till användning också för ladd av paddor, telefoner, ficklampor och annat som de andra i båten använder mer än jag). Till nästa säsong får det bli två nya batterier och någon lösning för att båda ska få ladd från solpanelen. Kanske också ett separat startbatteri, dvs ett tredje batteri, och låta de två första bli förbrukningsbank. Med skiljerelä mellan startbatteri och förbrukningsbank. Har förstått från svaren och andra trådar att startbatteriet kan vara av annat slag än förbrukningsbanken. Men å andra sidan står också på olika ställen att man bör ha samma typ av batterier. Blir lite förvirrad - kan startbatteriet skilja sig åt utan problem, eller ska alla batterier helst alltid vara av samma typ, märke och skick?
-
1 poängNja, hade nog inte jobbat vidare med det drevet. 100 drev är ganska gamla och svårt att få tag i delar och tål inte så mycket vrid. Försök och sondera köp och sälj sajter efter en komplett drivlina typ aq151 med 270 drev. Brukar komma ut kompletta lite då och då för bra priser. Tror även min kompis har en drivlina liggandes...
-
1 poängNjae, om jag var ansvarig för att felet uppstått så skulle jag nog ta mitt ansvar. /B
-
1 poängNjae... jag minns att jag för många år sedan renoverat en sådan med smärgelduk och en viss grön kulör på sprayburk... veven hade legat fuktigt i båten under lång tid....
-
1 poängDen som man kommit ihåg att hålla laddad är ju bäst. En "jump starter" som ligger i båten utan att underhållas gör ju ingen nytta. Annars fungerar nog de flesta till en segelbåtsmotor, som ofta är betydligt mindre än en bilmotor. men överväg gärna ett extra batteri, som enbart är för motorn. Jag anar på frågan att du inte har separat motor- och förbrukarsystem.
-
0 poängMin skuta tar sig i fem knop, d v s fem sjömil på en timme, ca 1 mil på 0.8 liter diesel. Räkna om till en hundring får ni göra, själva. Detta om jag inte seglar. Har inget behov avatt ligga på topp😆
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00