Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-08-29 på alla områden
-
5 poäng
-
3 poängNepp det viste jag inte. Har lite annat att fundera på i mitt liv. Men tack för något som va läsbart och gav mig lite ny kunskap som inte är tung att bära på.
-
2 poängOptimalt, enligt min mening, är en antenn till varje ändamål. En till VHF, en till AIS och en till radion. Dessutom kanske man har en TV-antenn också. Min TV-antenn kan ta emot radio-sändningar också. Har dock kvar en separat radio-antenn men har funderat på att köra även radion på TV-antennen.
-
2 poäng
-
2 poäng
-
2 poängNu hade ju TS kört 300 sjömil med sin nyinköpta båt och inte 300 timmar och dessutom kan ju drevet ha varit kört åtskilliga timmar innan dess eftersom det var länge sedan 280 DP tillverkades 🙂 I Pentas verkstadshandbok står ju utförligt hur man gör om du hittar den, annars finns ju en del klipp på Youtube som redan nämnts.
-
2 poängJag har haft den funktionen i några år på min Ctek D250SA. Den fungerar jättebra så länge den inte används. I somras upptäckte jag visa knäppa beteende ifall lågspänningsskyddet aktiveras på grund trasiga batterier. Då slås utgången av när strömmen överskred några ampere, när spänningen gick under 11.5V. Då försvann lasterna så att spänningen gick upp över 12.0V. Då slog systemet på igen efter några sekunder. Detta ledde till en kakafoni av telefoner som började och slutade att ladda. Men om batterierna är hela men bara urladdade fungerar det säkert bättre och spänningen håller sig under påslagströskeln. Ett tips är att inte koppla dieselvärmaren till skyddet. Den gillar inte plötsliga avstängningar. De flesta bränslevärmare har ett eget underspänningsskydd som stänger av värmaren lite långsammare.
-
2 poängFönsterskarapa ger torra tofter toksnabbt. En liten "fönsterskrapa" är guld värd för att snabbt bli av med regnvatten eller dagg från tofterna i sittbrunnen. Vår är 20 cm bred och det går jättesnabbt att få både sittytor och ryggstöd torra.
-
2 poäng
-
2 poängFast delen som löper i likrännan är ju "avlastad" när hjulen ligger emot. Såna används väl när man har fullängdslattor, som kan ge ett avsevärt tryck in mot masten. Hjulen minskar friktionen.
-
2 poängJa, har också hört det och gissar att det är för de som har manuell pump med ett gummi membran.
-
2 poängTips; Avfrostningspåsar När man vill ta bort vätska/or under motorn där det är trångt eller t.ex lägga ut under impellerbyte & mycket annat. Suger upp till 5liter sen är det bara att lyfta ”påsen” utan att värskan rinner ut för vidare transport bort från båten. Använder alltid dessa när tillfälle ges. Förundras över hur j*kla bra dem är😃 Finns bland annat hos Bauhaus, Clas Ohlson osv osv. Skickar med en bild då jag inte får till det med länk;
-
2 poängJag kanske drar iväg tråden till något som inte är i linje med TS fråga men vår toa luktar inte i sig men det luktar förfärligt utanför båten när man spolar lite i toan. Detta händer i mitten/slutet av sommaren. Jag tror det är unken lukt från det tomma utrymmet i tanken som trycks ut genom avluftningen när vatten kommer in. Jag brukar använda Biltemas Rengöring för avfallstank https://www.biltema.se/bat/vvs/toaletter/toaletttrengoring/rengoring-for-avfallstank-2000034584 någon gång under sommaren. Då blir det bättre.
-
1 poängKoljöfjorden är också en tröskelfjord. Men tröskel är i sig inget krav för en fjord. Det är bara en variant.
-
1 poängSå sant. Sveriges enda riktiga tröskelfjord är Gullmarsfjorden. Men särskilt branta sidor har den ju inte. I alla fall inte ovan vattnet. Då kanske det, internationellt rent "geografiskt" inte är en fjord utan en vanlig simpel havsvik. Med tanke på Ulångerfjorden i texten ovan kanske vår stolthet Gullmarsfjorden i en förvirrad framtid kommer att heta Gullmarsfjordsviken... Fast rent geologiskt är ändå Gullmarsfjorden en riktig fjord, tack och lov, då det är sidorna under vattnet det gäller. Där är det brant och riktigt djupt. För övrigt, bitvis, ett av världens bästa dykställen. Senast vi var ute med båten gick vi inåt en bit i Gullmarn och hittade ett ställe med "svajankringsbart djup". Eftersom det blåste en del lade ut tre gånger djupet plus tio meter. Dryga 60 m kätting blev det.
-
1 poängHade samma fundering för några år sedan. Det slutade med att jag har kätting överst och genom tenen och strax under tenen har jag mooringlinan. Eftersom jag har haft ganska stort slitage på undre delen av bojtenen satte jag en sån där plastring underst i den ena bojen. Det kräver att kättingen är något klenare än annars men eftersom jag plockar bort bojarna under vintern (och sätter en nätvakare på en lina till linan) så kan jag lätt inspektera dem varje år. Jag behöver dock sätta lite tyngder under bojen för att den ska hålla sig upprätt. Brukar använda gamla kättingar som fästs i ett schackel i undre delen av kättingen. Jag sätter också två anoder runt kättingen som jag fäster med buntband. Örnbojarna är bra men det händer (för) lätt att tenen åker ut och sedan inte går att få ner genom bojen när den ligger i vattnet då den fastnar på innerkanten av plasthöljet. Köpte idag ett par rörklämmor, artnr 792360, på Biltema som jag tänkte fästa precis under bojkroppen i höst.
-
1 poängJag tog bort tv-antennen tidigare så den vägen kan jag inte gå längre. Det blir då att Ais:en får en egen antenn. Tidigare fungerade det mkt bra med Vhf & radion på gemensam antenn.
-
1 poängKlätterkilar istället för traditionella bergkilar. Vi har använt klätterkilar sedan 2014 och det funkar hur bra som helst. Bara att hitta en lämplig spricka eller skreva i berget och stoppa ner kolen. Inget hamrande och inga spräckta klippor. Läs mera här.
-
1 poäng
-
1 poängJag använder order kile som det finns många av på västkusten då en kile inte är en fjord.
-
1 poängGick ut en ensamtur nu ikväll också, ser ut att bli en stilla natt så det blir väl en rundtur på Mälaren imorgon.
-
1 poängfjärd, bred vik, flodmynning eller öppen vattenyta i skärgård. https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/fjärd fjord, trång havsvik.Fjorden kännetecknas av branta bergsstränder, stora djup, förorsakade av glacial erosion och överfördjupning, samt ett https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/fjord
-
1 poängSjälva givaren ser ok ut på utsidan, och när jag vippar på den känns den som jag förväntar mig, men det betyder ju inte så mycket. El och vatten ihop blir ju lätt spännande
-
1 poängApropå saneringsvätskor och annat att hälla i tanken, har någon provat produkter från Oxyg?
-
1 poängKlart du ska ligga kvar! ”En bra dag på jobbet är alltid sämre än en dålig dag på sjön.” Har själv just åkt på den första ensamma turen för året. Brukar vara många så här års annars.
-
1 poängJag kollade runt på eniros sjökort nyss och hamnade efter en stund i Idefjorden. Då blev jag nyfiken på hur gränsen går mellan länderna just där, och hur den ligger i förhållande till broar, grundområden och andra hinder. I stort sett kom jag fram till att det är svårt, kanske omöjligt, för en större båt att färdas från havet in till Idefjordens nord-sydligt orienterade del i öster, utan att passera gränsen. I alla fall som svensk intill fyren Svarte Jan, där gränslinjen går vid den gröna pricken som markerar sexmeterslinjen. Inget djupgående som ställer till det för de flesta fritidsbåtar, men med marginal för sjöhävning och vattenstånd kan de med tre meter få bekymmer. Vid broarna vet jag inte hur det ser ut när det gäller fundamenten, för det visar inte sjökorten, men "farlederna" (de som markeras med rött och grönt ljus) ligger helt och hållet på svenskt vatten för den nya Svinesundsbron. Inget inreseförbud från Norge till Sverige föreligger, så från svensk sida händer förstås inget. Men hur kan norska myndigheter tänkas agera? Kommer kystvakten med patrullbåt och haffar en och sen är man inlåst i karantän i Norge i tio dygn? Eller är det först när man kliver iland på norsk mark som det är en fråga för myndigheterna? Och vad kan tänkas gälla för en stackars norsk som tuffar ut med snekken och åker ett tag på svenskt vatten vid en bropassage? Har de formellt sett åkt till Sverige och tvingas till samma inlåsning som de som anländer med bil? Ska för sakens skull tillägga att jag inte har några som helst intentioner att själv besöka Norge, nu eller i framtiden. Deras hantering av mänskliga rättigheter i samband med pandemin har gjort att jag för alltid kommer att förakta dem.
-
1 poängDet har funnits kylvatten hela tiden, kompisens inpellrar i båda maskinerna var dåliga förra året. Har själv kört Biltemas inpellrar i mer än 20 år men nu får det bli ett annat fabrikat. Käns som att Biltema har bytt leverantör eller en annan gummiblandning.
-
1 poängInte märkt någon försämring av deras impellrar, vare sig de senaste åren eller åren innan. Kört med Biltemas i 20 år. Men som sagt - den impellern ser ut att ha gått torrt och blivit varm. Håller med @Hybro i frågan - något som blockerat intaget ? Eller glömt öppna kylvattenintaget en eller flera gånger under dessa 400nm ?
-
1 poäng
-
1 poängDet verkar som att den skall ligga på en av ventilerna, det är olika "knaster" på insug och avgas. Den ena blir lägre än den andra så på den skall den ligga. Tack för hjälpen.
-
1 poäng
-
1 poängHär är en trevlig tråd som förklarar saker som inte framgår av manualen. http://www.livetombord.se/artiklar/batexpert-lars-lundbladh/20140226/vad-gor-jag-nar-drevet-slirar/
-
1 poängHej Har en Ryds 465r med en 9,9. Har fått den att plana med två pers. En väldigt trevlig båttyp, ska gå i 18 knop med en 15 ( min går i 11 med en pers). Om man är flera så tappar den inte mycket fart, åkte 5 pers och lite packning 7 knop. Ska vara långrigg också.
-
1 poängNja, hade nog inte jobbat vidare med det drevet. 100 drev är ganska gamla och svårt att få tag i delar och tål inte så mycket vrid. Försök och sondera köp och sälj sajter efter en komplett drivlina typ aq151 med 270 drev. Brukar komma ut kompletta lite då och då för bra priser. Tror även min kompis har en drivlina liggandes...
-
1 poäng??? Vad är virtuell batteri bank? Virtuell = skenbar, inte verklig 😉😉😉
-
1 poängSer raols svar. De är absolut nödvändiga vid fullattor. De gör stor skillnad vid en fullängdslatta, men i princip ingen skillnad om det inte är fullängdslattor.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängKört 10 år med Battery-brain, funkade perfekt för oss med en virtuell battbank.
-
1 poängMan kan ladda ner Victrons app och gå in i ett demo-läge och se vad man kan ställa in med de olika inställningarna. Finns rätt mycket faktiskt.
-
1 poängBillig och enkel kontroll av fyllnadsgraden i toatanken. Vi har anammat principen att mäta inkommande spolvatten och det funkar riktigt bra efter lite intrimning. Ursprungligt tips från @Tomas99 Det tackar vi för! Lätt installation på inkommande vatten till toan. Endast 99:- kronor på Conrad just nn (+ frakt). Finns även andra fabrikat, men vi gillar at man ser hur mycket man spolar varje gång. För oss går det åt 2 dl spolvatten för #1 och 1,6 liter för #2. Vår tank bör tömmas när vi använt 20 liter spolvatten och tanken är 40 liter stor.
-
1 poängHåkan på Flotec marin bekräftade att det är magnetstavar som används när man justerar kompasser. Man lever så länge man lär eller om det var tvärtom...
-
1 poäng
-
1 poängOm oljenivån är låg ska du såklart börja där, men kärvande mekanik eller snea kolvar ger också de här symptomen. Lossa release valve och känn om motorn går lätt upp och ned manuellt. Obs! När du lossar skruven faller motorn ner och mosar dina händer(bokstavligen) om du inte säkrat motorn i uppfällt läge. Bra att utesluta innan man börjar byta delar.
-
1 poängNjae, om jag var ansvarig för att felet uppstått så skulle jag nog ta mitt ansvar. /B
-
1 poängHar till och med hört att man bör hälla 1dl glycerin i toan, en gång om året för att hålla gummit i bra form.
-
1 poängJag tog del av ett tips här på forumet i våras som hjälpt mig i sommar. Jag ligger med y-bommar och har fyra fasta tampar som sitter fast där hela säsongen. Vi tilläggning har jag alltid fått justera dem vid knaparna några gånger för att hamna centrerat mellan bommarna, rakt och lagom långt från bryggan. Efter att ha satt ett varv tejp på varje tamp blir det nu alltid rätt på första försöket, oavsett vem i besättningen som gör fast. Så simpelt. Och gratis. Nästan så man skäms att man inte kommit på det själv tidigare.
-
1 poängSlänger in ett litet tips som väl egentligen alla vet och gör? Eller? Smörj era gummilister runt luckor, fönster och dörrar med glycerin så håller de (tätt) mycket längre. Köps med fördel på apoteket för en billig peng och räcker länge!
-
1 poängTror du har denna: https://www.biltema.se/bat/vvs/sanering/saneringsvatska-2000019039 som också finns i 4l förpackning. Den jag har, finns bara i 1l förpackning, funkar bra för rengöring men man ska fylla tanken helt med den blandat med vatten och sedan låta det stå och ge effekt några timmar/dagar innan man tömmer och sköljer tanken flera gånger. När tanken är rengjord luktar det klart mindre eller inte alls. Ska nu köra i lite av Saneringsvätskan och se om den kan användas mellan ”stor-rengöringarna”.
-
1 poängInte så konstigt alls, det bekräftar ju att avluftningen fungerar som den skall. Det är precis detsamma i min båt. Som jag tidigare skrivit blir det ju en bottensats kvar i tanken när man tömt, det är ju den som luktar illa. I år skall jag skölja ur tanken med däckspolningspumpen när jag ligger vid sugtömningsbryggan i höst. Jag har samma medel, tror jag, i en större förpackning, den brukar räcka i två säsonger.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00