Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-08-19 på alla områden
-
4 poängI eftermiddag så går jag och min fru ut till någon lämplig naturhamn för att fira 15 år bröllopsdag! Tänkte ligga ute tills söndag, lördag intar vi Broken för kräftskiva 😋
-
4 poängDrar ut på lilla sjön Vänern i dag. En tur på en vecka. Vinden blir V - N, några dagar för att sedan vända till O - S. Bekväm segling. Skoghall - Karlstad - Sätersholmarna - bastubad på Nabben - Långön - Alvön. Så är planen att besöka öar o utehamnar syd Kristinehamn. Är vinden rätt blir det ev Härö på hemvägen. Så de så... Laddar för fullt inför seglatsen
-
3 poängSer du tvn från toan är det ju problem, annars inte... Några gissningar! Alla bygger på att spänningsfall är problemet. Batterierna är lite dåligt laddade. Amslutningen av eltoan går på samma klena kabel som tvn. Anslutningen av tvn har onödigt klena och långa kablar och/eller är ansluten via ett cigaretttändaruttag så att spänningsfallet alltid är stort och när eltoan sänker batterispänningen tippar tvn över bränsen. För övrigt går man ju inte på toa när det är något viktigt som händer på tv. Tillägg: Var glad så länge det funkar att spola. Handpump är säkrare.
-
3 poängFör mig handlar det bara delvis om ekonomi utan kanske mer om säkerhet. Vill inte ha bensin "inombords" som kan komma lös, i synnerhet inte i en båt jag bor i. Visst går det få eld på diesel också, men flampunkt, ångor o.s.v. är faktiskt stor skillnad på. Det återspeglas också av lite tuffare regelverk för inombordsinstallationer med bensinmotor, något som på t ex min båt (med all rätt) skulle kräva fler helt separata utrymmen för olika funktioner i maskinrummet o.s.v. Något som t.o.m. skulle omöjliggöra den design och utförande som den har idag. Om man läser trådarna på forum tror jag också faktiskt säkerhetsaspekten överväger än "dyrt att köra" när det talas om diesel kontra bensin - där valet faktiskt finns. För det är ju så att en viss modell ofta är hänvisad till det ena eller andra, i synnerhet om den är gjord för utombordare.
-
2 poängDet är bara fördelar och kostar samma som att ha båten på klubben. Mycket enklare när man grejar med båten, allt man glömt finns i garaget 1 minut bort istället för en tur med bilen!! Det blir även mer gjort då det är lätt att gå ut å göra nåt litet så man blir klar...
-
2 poängNejdå, vaggan står så hela året, båten är viktigast å jag får ha det så i min hörna av trädgården 🙃. Gräsmattan under finns inte längre!
-
2 poängSå här gör jag. Båtvikt ca 4 ton. 2x9 tum tvärs flera på varandra för stabilitet.
-
2 poängLite fler yra höns... Men inte värre trångt än vanligt. Sysslolösa Coronakänsliga är som dagssländor. Far hit o dit utan sjövett.
-
2 poängOch som jag precis skrev i en annan tråd, Wema har även givare med högre precision "High Accuracy" just för att minska problemet med dom stora stegen. Den har 10 mm avstånd mellan stegen på givare kortare än 40cm och 16mm på dom som är längre. Sist jag kollade verkade inte butikerna ta in den som standard utan man var tvungen att be dom att ta hem den. Så om man behöver en kortare givare, var inte dumsnål och köp standardgivaren!
-
2 poängSå var barnbarna lovade att få besöka en av Bohusläns större fortifikatiner. ”Maaar-strand” som man uttalar det i SVTs nyhetsutsändningar, om man nu öht rapporterar någonting härifrån. Som vanligt en massa kappseglingar på gång, Kappseglarna låg ute och gungade ordentligt på Marstrandsfjorden, som inte direkt var något nöje att korsa idag, men däcket blev iallafall ordentligt avspolat.
-
2 poängGivaren är av typ Wema. Den består av tungelement, motstånd och en magnetisk flottör. De finns i olika längder och beställs efter hur hög tanken är. Ju kortare de är, desto mer oprecisa är de. De kortaste har bara fyra motstånd. Det betyder att mätaren har fyra steg. Full, trekvarts, halv och tom tank. Har man en låg tank, är det bättre att montera en givare med hävarm. Då blir det bättre precision. Givaren är gängad i flänsen, så det är enkelt att lossa den om du vill kolla hur mätaren uppför sig när du flyttar flottören.
-
2 poängDet är svårt att köpa båt med för mycket förnuft. Det lite som att köpa hus där man säger att läget är viktigast. När det gäller båt är det storleken och planlösning som du måste älska. Om du vill köra fort är skrovet mer viktigt. Om du väljer båt kommer du att lägga det jobb och pengar som behövs. Vad som "rätt" båt är dock väldigt personligt.
-
2 poängHar du, @Capitan, ägt någon Yanmarmotor "6LPA-STP2" själv ? Motorn är förvisso bra (förutom de tidiga, som hade fel typ av ventiltätningar med totalhaveri som följd inom några hundra timmar). Dessutom delar den konstruktion med maskinen i Toyota Landcruiser, så många delar kan man köpa på Toyota istället. MEN, spridarna skall kollas alltsomoftast. Första gången efter 250h (någon ondgjorde sig över VP 600h ovan), men det är inte så stora summor. Den har dock kamrem, som på de länkade båten snart närmar sig sitt andra byte. Beroende på montaget i båten kan det vara mycket svårt att komma åt. Frågan är om den är bytt någon gång ? Sedan bör man utrusta denna motor med avgastempmätare, om man ämnar köra den hårt. Många har knäckts på andra sidan Atlanten, efter att man kört den hårt att lättmetallen tagit stryk. Har dock både monterat och ägt en dylik motor (från ny), och rätt skött och hanterat är det en alldeles utmärkt motor. Som dock även den kan behöva delar. Och att Yanmardelar generellt skulle vara billigare än VP - nähä, det kan jag intyga att de inte alltid är. Nu länkade @anuba visserligen till en sida med mest drev/sköldvarianten och inte axel/backslag, men ändå. Och gemensamt för denna motor (6LPx) och andra serier som t ex 4LHA sitter impellern mycket illa till (snett under motorn framme på BB sida). På nämnda motor måste man nästan alltid demontera hela vattenpumpen för att lättast kunna byta impeller. Både plus och minus alltså 😉
-
2 poängSnabb koll på effekten på några eltoaletter. De ska säkras av med 20A! Gissar i likhet med @Mackey att du har några problem med elen fram till toa/TV.
-
2 poängBord bokat på rest. Salt & Sill till lunch! En bra restaurang som kan rekommenderas.
-
2 poängDun båt är enligt min mening ett gränsfall då man kan ha ankarspel eller klara sig lika bra utan. Visst det kan vara tungt, men du kanske klarar dig med 7,5 kg Bruce och några meter kätting? Man kan ja ett par sådana där vattentäta arbetshandskar som yrkesfiskarna har, för att skydda händerna vid upptaget. Det finns olika typer av mekaniska eller elektriska fällningsbeslag, där man hänger upp ankaret vid anlöpet till hamn i en slags krok, sedan drar men i en lina, alternativt trycker på en knapp när man vill att ankaret skall fällas, en kompis som har en sådan med linutlösning, och han är väldigt nöjd med den. Det finns eller kanske fanns ett fällningsbeslag från en firma som heter/hette Ankringsprodukter , och beslaget heter/hette Butler, jag finner inte den hemsidan just nu, men om du är intresserad så kan du ju söka vidare.
-
2 poäng
-
2 poängJag har kört 12 mm lina till min segelbåt på strax under tre ton i många år nu. 14 mm till den båten låter lite överdimensionerat. Med grövre lina får man sämre knopar på knapen, dvs större risk att de lossnar. Som någon skrev; 14 mm klarar tre ton - du kan alltså hänga sex av dina båtar i en och samma lina innan den brister.
-
1 poängJag läser med allt mer fascination... https://www.batliv.se/2021/08/19/candela-lanserar-varldens-effektivaste-batmotor/ Vad säger ni? Är den så fantastisk som den verkar eller finns det någon stor hake någonstans? /Daniel
-
1 poängMen det är som jag brukar säga (=skriva) den enklaste lösningarna är oftast de bästa.
-
1 poängAh, jag har en plätt på baksidan som är ännu bättre. Blir dock kranbil av stora modellen ifall det skall funka. nu skall jag iallafall sluta jaga vinterplats utan bara ordna fram ett par lämpliga bockar.
-
1 poängProblemet löst, längst ut på ventilen som öppnar/stänger flödet satt en bit gummi. Den va lite hård och troligtvis åldrad. Hade ingen ny men vände de som satt där och problemet är borta till 90%. Ska försöka få tag i helt nya gummin så borde det ta bort det allra sista spottandet också.
-
1 poängNu har jag kollat med en auktoriserad Pentamek. Det finns ingen sådan rekommendation. Detta blev svaret: "Vi har pratat med både bosch och Volvo Penta ang detta och det finns inga rekommendationer för när man skall serva dom. I regel så kör man tills det krånglar. Rekommendationerna jag fått från bosch säger att man absolut inte skall pilla med det om det inte krånglar då det kan ställa till det med det elektriska i spridarna. Rengöring och provtryckning av spridare kostar 630:- styck." @Capitan Nu får du komma med dina källor. Det är intressant att veta var ryktena kommer ifrån. 😉
-
1 poängDet är egentligen förvånansvärt att det kan vara så enkelt att få det tätt.
-
1 poängEn gennaker på långt, svängbart peke borde kunna matcha en spinnaker rätt väl. I alla fall ta bort mycket av länsproblematiken med en gennaker som inte kan flyttas i sidled (dvs en normal), men utan att få hanteringsböket med en full spinnaker.
-
1 poängDet är ändå så många skitprogram på TV om sommaren, mest repriser av program som redan repriserats tidigare. Annars håller jag med om spänningsfallet, och även om att det kan vara bra att kontrollera batteristatus.
-
1 poängJag kunde inte sagt det bättre själv! Biltema har likadana och kompatibla givare. Men sedan dessa instrument, tillika voltmetrar, oljetrycks- och tempmätare som man vanligtvis finner i båtarnas instrumenttavlor, är ju inte direkt några under av precision, dom ger ju egentligen vara en fingervisning om hur det står till med parametrarna, jag har skrivit det många gånger, men visarnålen är tjock och skalan är oexakt. Men jag håller då med @Rollen om att det är bättre prcision i hävarmsgivarna, som dessutom kan justeras, så en sådan bör det vara i en bränsletank. Sedan är kanske inte bränsletanken formad som ett rätblock, vanligtvis är dom utformade efter skrovets form, och blir då smalare närmare botten, vilket får nålen på instrumentet att sjunka extra snabbt den sista fjärdedelen av skalan. 😳Man kan även klippa en av givarens kablar, då åker visarnålen upp i maxläge, man har alltid full tank, och det kan ju vara ett bra bränslebesparingstips!🙃
-
1 poängLikadant har jag gjort på diverse landsvägsfordon, och det håller tätt, till 100%. Även på förra båten gjorde jag så, men det var på en r/f vattentank.
-
1 poängOm det är en VDO-givare måste det anpassas till tankens höjd vid monteringen. Om den inte är anpassad kommer den inte att visa rätt även om du monterar ett motstånd på kabeln.
-
1 poängPå bootsmotoren.de kan man söka på både gamla och nya Penta-motorer och de har gjort en indikator som ger ett hum om reservdelstillgången om man inget har att utgå ifrån. Jag känner inte till någon svensk motsvarighet men det kanske finns? 40 motorn är bara med som en jämförelse eftersom TS är intresserad nyare motorer.
-
1 poängDå är det säkert en motor från den lite större mellanvarvs-serien 60-70 motorer och inte någon leksaksmotor, som min lokala Penta-mek säger, från 40/41 serien. 😁 Men en bild säger en hel del.
-
1 poängJag har funderat på det men nu är beslutet att fortsätta med manuell hanteirng. Ankrar bara sådär 5-6 ggr / säsong. Man får väl tänka på att det inte bara är inköpskostnaden, ett ankarspel är ytterligare en sak som skall tas om hand och kan behöva repareras. Ju mer finesser destå mer jobb och kostnader blir det med båten. Istället har jag en ankarrulle monterad i bak, det tar bort mkt av slitet med att ankra manuellt då man slipper stå och trassla ut långa tampar. Nu kan man stå bra på mitt akterdäck så det undrerlättar, t.o.m min 10 åriga grabb klarar hantera ett 5kg bruce ankare nu när jag har ankarrulle. Skulle jag byta till en större båt och sådeles större ankare skulle jag nog resonera annolunda.
-
1 poängDet är ju en standardstorlek som många har bogisar till, bara att Googla, ju 🙂 Men det blir ju lite större propellrar och krafter med dessa trumstorlekar, och gissar på att din båt är 40-50' ? Vad som är "rimligt pris" kan ju diskuteras, men det handlar ju som sagt om lite större maskiner. T ex https://sleipnerab.se/produkt/19029/se130-baugpropell-og-hekktruster-12v/ Som @Kane redan svarat när det gäller begagnat - har du kollat de "vanliga" ställena ? Dock plockar knappast någon bort en fungerande bogis ur sin båt, så tänk på att de begagnade du eventuellt hittar ju är urplockade och säljs av "någon" anledning. Då kanske en ny med garantier är ett bättre val - om man inte kan reparera upp, förstås.
-
1 poängJa jag ska försöka ta ett kort nästa gång jag är vid båten, 40 mil bort. Någon typ skylt har jag inte hittat,
-
1 poängTa en bild på din motor så får vi gissa lite , annars står det det även på sidan var du hittar typskylten
-
1 poängHar du ett hum om vilken motor det rör sig om kan du söka efter manualen här och den brukar även innehålla elschema. Penta manualer
-
1 poäng
-
1 poängJag gjorde en ny packning till tankgenomföringen i våras. Genomföringen ser ut som din. Jag köpte en 1 mm (tror jag) gummiduk på Biltema som jag klippte en ny packning ur. Man får passa sig så man inte drar skruvarna för hårt för då kryper gummipackningen ut. Då läcker det. Jag har en "kompis" som gjorde så... 🙄
-
1 poängJag tror han nämde också att man inte kan lite på det står i båtforum.
-
1 poängTre dygn i regn och rusk, men ändå skönt att vara ute i skärgården. I morgon far vi hem och då kommer solen...
-
1 poängSäkring mellan batteri och regulator vill man ha. Som redan sagts skall den sitta nära batteriet. Att säkra mellan regulator och panel är svårt eftersom skillnaden mellan kortslutningsströmmen och strömmen under belastning på panelen är för liten. Jag har en tvåpolig dvärgbrytare mellan paneler och regulator för att kunna göra inkommande tåtar till regulatorn strömlösa (om jag behöver greja lite). Den dvärgbrytaren fyller bara funktionen som en brytare.
-
1 poängPå sjömackar verkar det svårt att hitta 95 nuförtiden, åtminstone i Stockholm med skärgård, så där behöver man i de flesta fall inte oroa sig över att behöva välja.
-
1 poängOm ni inte har någon brådska så skulle jag köra Maxim en två säsonger till Priserna kommer sjunka igen när det går fint att resa igen och folk vill bli av med sina båtar Troligen också mycket nyblivna båtägare som insett hur dyrt det är att äga båt beroende på hur mycket som görs själv osv Bättre att tappa lite pengar på Maximen än mycket pengar på någon mycket dyrare båt Som nämnts så bör du kolla in Skilsö 33. Den kommer hamna i er prisnivå Bra kvalité och bra andrahandsvärde En motor KAMD43 vilket är ett mycket bra val framför tex D4 och D6 Axeldrift Kombon KAMD43 och axel ger bra ekonomi Gott om sängplatser och inget behov av att sova på nån solbädd
-
1 poängDet är med ankarspel som med en äkta make/maka. Man klarar sig utan men när man väl haft en så vill man inte missta det. /B
-
1 poängSamma här! På en 14 mm lina har du en brottlast runt 3 000 kg. Du kan lyfta massor av dina båtar i en lina. Dessuto blir en 14 mm lina väldigt stum för din båt och dessutom ohanterlig. 10 mm linor känns mera lagom! Brottlast runt 1 500 kg. Sedan vet jag att försäkringsbolagen "överdimensionerar" sina krav på förtöjningslinor. Den här varianten skulle jag valt, men med knapar för 10 mm linor. Ta bort knapen mitt på fördäck innan du sparkat sönder dina tår...
-
1 poängSjälvklart ska du ha två pollare, har man bara en så är det alltid den undre linan på pollaren man vill justera för att ändra läge mot bryggan eller stenen man ligger vid. Sätt dom dessutom inte så långt fram så att dom är i vägen när du ska kliva ombord.
-
1 poängMan ser både bu och bä hur folk förtöjer och med vad. Men en 14 mm lina tål i runda slängar 3 ton, har man en båt som väger 5-6 hundra kilo så känns det lite överdimensionerat. Jag ligger iof långsides och har 4 förtöjningstampar till bryggan så att alla skulle brista samtidigt ser jag som ganska otroligt. Men man ska aldrig säga aldrig.
-
1 poängGivarnas infästning i tanken brukar vara idiotsäkra, inga problem att få tätt efteråt. Antingen är givaren gängad i en stos som är fastsvetsad i tanken, eller så är det en flat gummipackning och en ”hästsko” undersidan, och sex genomgående maskinskruv, varav en är litet längre, den skall man inte skruva ut helt, de andra fem skruvar man ur helt, och så vänder och vrider man givaren så att hästskons öppning går in över tankens plåt, sedan vrider/lyfter man bara ut den. Men klart, det kan vara svårt att veta vilken av skruvarna som är lång....
-
1 poäng
-
1 poängVad ska vi göra med alla politiker då? Tänk bara hur det skulle bli i trafiken. Blinkar höger, svänger vänster?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00