Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-08-17 i Forum Inlägg
-
5 poängDet är med ankarspel som med en äkta make/maka. Man klarar sig utan men när man väl haft en så vill man inte missta det. /B
-
4 poängGissar att ni har rätt bra koll på A25 ? Annars är det väldigt vanligt att många kallar sin modell för "DeLuxe" fast det är den äldre modellen. DL kom 1973 (även om t ex PB tror det var 1974), och förutom ett betydligt bärigare skrov så blev originalmotorinstallationen 3-cylindrig. Skåpen längst fram i förpiken kom också. Observera att en A25 blir ingen "DL" bara för att man stoppar i en nyare motor 😉. Kolla också efter sprickor kring rodergenomföringen i aktern. En grundstötning i aktern ger tyvärr ofta sådana skador. Annars är det ett mycket bra val som förstabåt. Visst rullar den en del i sidsjö, men båten klarar mycket mer än besättningen. Rymligare för sin storlek är svår att hitta. Dock skulle jag absolut sikta på en DL (se kännetecknen ovan) och även vara medveten om att det finns många A25 till salu, samt att de flesta på Blocket är överprissatta. Dvs betala inte för mycket. En "ny motor" är heller inte "ny" om den hunnit bli 8-10 år gammal. Med vanskötsel kan den bli "gammal" redan innan dess, så skicket är viktigare än ålder. Men även om originalspisen (MD3B/MD17C) kan vara en evighetsmaskin om den varit sötvattenkyld under stor del av sitt liv, så är ju en nyare konstruktion en fördel. Ett annat alternativ är också Saga 27 och Nimbus 26, dock har de inte alls sjunkit i pris på samma sätt som A25 så skillnaden nu är rätt stor....
-
3 poäng@RandomCrafts, Ber om ursäkt (även å andras vägnar) för att tråden spårade ur lite, och det blev en del stenar kastade i det berömda glashuset.... ---------------------- Börja med att titta på båt och skaffa ett exemplar som ni känner för och tycker är vettigt. Sedan blir det lite lättare att diskutera resten utan lika mycket antaganden och hypoteser när det finns en konkret båt att hänga upp det hela på. Vem vet, kanske mot förmodan hittar en superb A25 med kass styrning som då ändå måste åtgärdas....😁 Lyckat till, och vill du inte fråga om tips om A25 eller andra liknande båtar officiellt på forumet så är du välkommen att skicka PM. Jag har ägt en A25 under en tid (se min hemsida) samt även renoverat upp A25 från "skrot". Men tänk också på att det bara är en ägares erfarenheter. Det finns tusentals nuvarande och f.d. A25-ägare därute
-
3 poängDet finns en äldre modell av autopilot, man ser den ibland på Tradera och Blocket. I princip består den av en elektrisk motor med ett kedjehjul som är förbunden med ratten med en ”typ” cykelkedja och ett motsvarande kedjehjul på styrväxelns axel. Kursen hålls med hjälp av en enkel fluxgatekompass eller liknande. Dessa brukar säljas för struntsummor, och dom går inte att koppla till modern navigationselektronik. Albin 25 (som inte är någon snipa) är ju trots sin bottenkonstruktion förvånansvärt kursstabil, man behöver inte ratta hela tiden om havet är lugnt, vilket det bör vara när man färdas i den båten.
-
3 poängBlir det så mycket billigare att montera auto pilot på en båt med vajer styrning, finns det autopilot för vajerstyrning och framför allt blir det bra och pålitligt? Jag skulle bygga om till hydraul styrning. 1. Blir det billigare att installera AP i en båt med vajerstyrning? Det brukar kosta ungefär lika mycket. 2. Finns det AP för vajerstyrning? Ja. 3. Blir det bra och pålitligt? Jag har ingen egen erfarenhet men vet de som har haft det i många år och är nöjda. 4. Jag skulle bygga om till hydraulstyrning. Ja, det skulle jag nog också göra men om man köper en båt för ca 50' och ska utrusta den med plotter och AP kanske man inte vill lägga pengar på det också.
-
2 poängMan kan ju räkna tidsbesparingen det innebär jämfört med pengarna det kostar att skaffa. Hur många gånger per år ankrar du och hur många minuter tar det att för hand lyfta upp ankaret? Om kostnaden är upp emot 50 000 handlar det nog om en rätt dyr timpeng. Å andra sidan är ju båtliv alltid att slänga pengar i sjön.
-
2 poängHär är vi totalt överens! Kör också ofta längre sträckor och värderar att kunna slå en drill utan att bli nervös. Även att man slipper sitta och passa ratten är en fördel. Så jag tror vi kan ena oss om att en AP är en god investering om man som vi kör långa sträckor och som förmodligen inte betalar sig.
-
2 poängDu svarar inte riktigt konsekvent kan jag tycka. Först kostar det lika mycket så man kan lika gärna uppgradera. Sen ”smakar det så kostar det”. 🤔
-
2 poängKänns igen. En vår när vi bar in dynorna i båten råkade jag komma åt start-knappen på värmaren. Det blåste rätt mycket den dan så vi hörde inte att värmaren gick. Bara att det blev väldigt varmt efter ett tag…
-
2 poängJag menade att själva AP'n kostar ungefär lika mycket. Att uppdatera till hydraulstyrning innebär ytterligare en kostnad.
-
2 poängAlbin 25 har wirestyrning. Hydraulstyrning är inget krav för att koppla in autopilot 😉
-
2 poängHej! Enligt mina erfarenheter är ett bandankarspel, Achormatic och vad dom heter, de som drar på sig minst krångel eller trassel. Man kan ju förledas att tro att det bara är att trycka på en knapp för att fälla ankaret och på en annan knapp får att ta upp det, med bandankarspel är det nästan så oproblematiskt. Nackdelen med bandankarspel är att man sällan kan ha kätting mellan ankaret och bandet. Övriga kräver mer eller mindre bevakning, det kan kärva vid fällning sedan kan linan kinka sig vid upptag. En mycket beror även på installationen, det gäller nu att det är en viss fallhöjd mellan ankarspelet och utrymmet där lina och/eller kätting skall förvaras. Med bandankarspel finns inte det problemet då bandet rullas upp på en spole, dom fungerar i princip likadant som sportfiskarnas multiplikatorrullar. Men det beror ju även på hur och var i båten du har plats att montera ankarspel, detta kräver en hel det funderingar och måttagningar. Själv har jag i nuvarande båt Lewmar HX1, med 30 meter kätting och 15 kg äkta Bruceankare. Tja, jag har hittills ankrat fjorton gånger under semestern och bara misslyckats pga tekniskt problem en gång, och pga av dåligt fäste en gång.
-
2 poängDet säkraste är att köpa både plotter och AP av samma fabrikat och helst med NMEA2000. Då blir inkopplingen lättare och apparaterna är gjorda för att prata med varandra. Visst kan man få grejer att lira ihop ändå men risken är att tillverkarna skyller på den andre om det är olika fabrikat. NMEA2k är väldigt enkelt att installera och att få grejerna att prata med varandra. Den äldre NMEA0183 kräver lite mer tekniska inställningar och fler ”tåtar” att koppla. Jag skulle tro att alla märken idag klarar av en Albin 25:a. Det är olika typer av AP:s för hydraulstyrning och för vajerstyrning.
-
2 poängVilken okunnig kommentar! Det är ett av de större turistmålen i Oxelösund. FEMÖREFORTET – ett museum över det kalla kriget Det 1966-2003 topphemliga kustartilleribatteriet på Femöre i Oxelösund är nu ett spännande museum över epoken det kalla kriget. Föreningen Femörefortet ansvarar för verksamheten vid Femörefortet och hyr även ut den närbelägna Fyrvaktarbostaden. https://www.femorefortet.se/Femorefortet.htm
-
2 poängHar du varit ombord på tex en Aquador 26? Jämfört med er tidigare båt så har den minimala boutrymmen Fem pers boende på en AQ26 är inget alternativ En go sittbrunn är det enda den har om du frågar mig Mitt tips är att inte se en solbädd ute som en kojplats En natt kanske kan funka men att ha det som "fast" Det är en provisorisk solbädd och inget annat Värt att ha i tanken är också att det tillkommer en hel del kostnader med dessa båtar kontra den ni har idag. Service mm är kostsamt och reparationer svindyrt Köp en AQ26 idag så kommer ni troligen tappa 100-200K på några år pga prisbilden idag
-
1 poängStort tack för många inlägg! Inte många som inte skulle välja det låter det som. Tittar man på en ny båt idag kostar ett aktermonterat ankarspel ungefär 50.000 kr i tillval. Ni som monterat själva och har räknat efter lite, vad har det kostat?
-
1 poängHaha, ja jag tänkte ju rätt egentligen… Vart bara förvånad när jag inte såg nån rörelse på min första lite tveksamma märkning. Man ska inte övertänka saker;)
-
1 poängDet brukar sitta en hästskoformad bricka under, där en av skruvarna är längre än de andra. Man tar bort alla skruvar, utom den långa som man bara lossar. Då kan man vrida upp brickan genom hålet för röret. Så har i alla fall de sugrör och givare som jag meckat med varit konstruerade. Hittar man inte den extra långa så brukar det gå att ta bort allt på samma sätt ändå.
-
1 poängHej. På den övre bilden är det inte ett filter utan en vattenavskiljare, under locket sitter det troligen en metallsil. Skruven i botten är inte någon kran utan den lösgör glaset så att det kan tömmas och rengöras. Sådana använder man vanligtvis till mindre bensinmotorer. Att rekommendera är att du byter ut den mot ett CAV- filter med en glaskopp under insatsen, då dieselpumpar är väldigt känsliga för smuts och vatten. Ingemar
-
1 poängGrejen med glasburk innehåller en sil. När man ska göra ren den skruvar man ner muttern under glaskoppen och drar bygeln åt sidan så att man kan lossa glaskoppen. Silen sitter högst upp i hållaren. Det finns en gummipackning som kan vara svår att få tät. Man bör ha en ny till hands. Det bästa vore att byta till ett riktigt vattenavskiljande filter, som rymmer lite mer vatten, om man skulle råka få vatten i tanken.
-
1 poäng.????.. För att få en solcellspanel med regulator att ladda två oberoende batteribanker krävs det att dessa ”kopplas ihop” med ett skiljerelä. Regulatorn kopplas sedan till valfri bank, och när spänningen från den överskrider viss nivå, 13,3 volt, kopplar den ihop bankerna, när sedan solen går i moln och spänningen sjunker till 12,8 volt kopplat den isär batteribankerna igen. https://www.biltema.se/bat/elutrustning/installationsmaterial/skiljerela-2000042018
-
1 poängSvarade lite forumtekniskt dumt på era inlägg;borde använt "citera" så ni får en vink om att blivit besvarade. Hoppas jag fattat. Ska bättra mig. Kör en liten workaround för nu.
-
1 poängOm ni inte har någon brådska så skulle jag köra Maxim en två säsonger till Priserna kommer sjunka igen när det går fint att resa igen och folk vill bli av med sina båtar Troligen också mycket nyblivna båtägare som insett hur dyrt det är att äga båt beroende på hur mycket som görs själv osv Bättre att tappa lite pengar på Maximen än mycket pengar på någon mycket dyrare båt Som nämnts så bör du kolla in Skilsö 33. Den kommer hamna i er prisnivå Bra kvalité och bra andrahandsvärde En motor KAMD43 vilket är ett mycket bra val framför tex D4 och D6 Axeldrift Kombon KAMD43 och axel ger bra ekonomi Gott om sängplatser och inget behov av att sova på nån solbädd
-
1 poängSåg först nu att det var du som frågade Mange. Du brukar ha koll på det mesta tycker jag, så jag är lite konfunderad över att du frågar. Du har helt rätt i att det enda som slira och sedan greppa är proppen. Allt annat skulle låta förskräckligt och snabbt leda till irreversibla fel.
-
1 poängNu har den lilla "snake oil prylen" varit i kontinuerlig drift sedan våren 2020 och det verkar absolut som att batterierna blivit bättre. Jag har inte testat batteriernas kapacitet "på riktigt", men nu har vi varit ute i nästan två dygn (42 timmar) utan sol och utan någon motorgång. Kylen har varit igång och lite värmare, belysning, mm. Det brukar gå åt cirka 24 Ah per dygn och det har det gjort nu också enligt vår EP Ever-regulator. Batteribank 3 x 80 Ah = 240 Ah Förbrukning 42 Ah Förbrukning 17 % 17 % förbrukning borde ge en batterispänning (i vila) på 12,45 volt. Vid belastning (3 A) har vi nu 12,25 V och obelastat (men ej lång vila) 12,52 V. 12,52 V är absolut mera än vad vi tidigare haft under liknande förhållanden. Inför förra säsongen hade vi 12,6 V som vilospänning med fulladdade och vilade batterier. Jag tror inte att det rör sig om ormolja utan att batterirekonditionerare/avsulfaterare faktiskt är en kur som fungerar. Någon minns säkert att jag köpte nya billiga AGM-batterier och det gjorde jag för att jag var trött på batterikapaciteten på nuvarande batterier, men som läget är nu finns det ingen anledning att byta batterier.
-
1 poängGe dig, det är ju uppenbart för alla att du inte visste att man kunde ha autopilot till wirestyrning, eller ens att A25 hade sådan styrning. Men det är ok . Nu vet du ju. Och TS har f.ö. redan svarat att det som det ser ut inte är aktuellt att byta till och ta investeringen till hydraulstyrning. A25 har heller inte rorkult, som i bygget du nämner ovan. Så lägg ner det för nu, budskapet att hydraulstyrning är bra (vilket jag i sig håller med om) har nog gått fram. Som man frågar får man svar 😛. Undrar vad segelbåtsägarna skriver in i sökfältet... Edit: Vajerstyrningen i en inombordslösning med roder som på A25 är mycket driftsäker och det är ganska få av dessa tusentals som fått problem. Inser att @Wildesides dåliga erfarenhet dock är från annan båtmodell (rätta mig om jag har fel), och på t ex en utombordarinstallation där vajern är utsatt för vattenstänk hela tiden är ju förutsättningarna för lång livslängd mycket riktigt helt annorlunda.
-
1 poäng
-
1 poängJag har ett start batteri 75 ah som är mer än 5 år gammalt och förra året när jag bröt fotleden så startade jag inte båten på 2 månader och batteriet höll 12,6 volt innan jag startade, har fortfarande samma batteri kvar och det är inga problem att veva runt en 6 cylindrig diesel. Jag djup urladdat aldrig mina batterier så det bidrar nog till att jag kan hålla liv i dom ganska många år. Jag tror dina batterier har nog misshandlats en del eller något annat fel. Mät så att inget tjuvdrar ström och gör ett batteri test så vet du konditionen på batterierna.
-
1 poängMan ska inte ändra på det som inte är trasigt.... Hydraulpumpen är t ex inte billig, och du nämnde själv en massa "om" och "men". Och när det gäller om det finns autopilot till båtar med vajerstyrning och om det fungerar - det finns även en båttyp som heter "segelbåt", som inte alltid har rorkult
-
1 poängBlir det så mycket billigare att montera auto pilot på en båt med vajer styrning, finns det autopilot för vajerstyrning och framför allt blir det bra och pålitligt? Jag skulle bygga om till hydraul styrning.
-
1 poängDu har koll på att autopilot till hydraul styrning och en skaplig plotter kostar 25000kr och uppåt plus installation, förutsatt att det redan finns hydraul styrning och att det går att koppla hydraul pumpen till rattpumpen.
-
1 poängSolcellspaneler med MPPT-regulator är ju aldrig fel, ju fler eller större paneler desto bättre. Det är sällan man behöver ansluta solcellsladdning till startbatteriet. Men till förbrukarbatterierna gör dom nytta. Så varför inte ansluta Yachsafe till förbrukarbatteriet. Jag hade en gång, i förra båten, 50W solcellspanel, den räckte inte till att ersätta den strömmen som kylen drog ur batterierna, men det fungerade skapligt med en till två timmars motorgång per dag. Sannolikt fungerar det med en 100W-panel. Men helt klart laddar en 50W panel in mer ström i batteriet än vad självurladdningen orsakar. Soliga dagar i maj-juni mitt på dagen kan det bli 2,5- 3A men vanligtvis runt 1-2A. Som du misstänker kan det ha varit så att batterierna haft en taskig barndom med misshandel och annat otäckt, terapi kan fungera, då vissa laddare har sådan funktion, men vanligtvis brukat sådana batterier vara tämligen terapiresistenta.
-
1 poängOj, det är ju en gammal båt som kan vara alltifrån skick "bortom all räddning" till extremt välvårdade och välutrustade. Men även om det är en DL med fräsch motor, vettig utrustning och välvårdad så skall det mycket till om den skall vara värd över 50-60'. I så fall med en nyare motor och vagn. Om du frågar mig (som inte har behov av en A25, även om det var en trevlig båt att äga när det begav sig).
-
1 poängDå skall den vara RIKTIGT billig i så fall. För "icke-DL" är nästan stendöda (i alla fall när det inte är Corona.....). Tänk på att du själv en gång skall sälja den båt du köper nu 😜
-
1 poäng
-
1 poängVarför inte vänta med plotterplaner tills båtinköpet är gjort? Kan ju sitta en bra i objektet ni köper.....
-
1 poängJag håller inte riktigt med dig här Christer. Visst går en 30 fots planande mest ekonomiskt i farter under 7 knop och över 20 men både min nuvarande 30 fotare med 18° bottenvinkel och min gamla 24 fotare med 22° bottenvinkel går utmärkt och stabilt att köra i 15-16 knop i lite kraftigare sjö, alltså när skrovet "släpper" sjön men inte lyfter helt. Det kräver trimplan och automatik underlättar och det är inget särskilt ekonomiskt körsätt men man plöjer genom vågorna lika fint som en halvplanare i varje fall enligt mina egna erfarenheter. Runt 10 knop funkar det däremot inte alls. Sen är en Nimbus 28-29 att betrakta som lite vackertväder båt med sin flacka botten tycker jag, så det finns ju bekvämare planande båtar. Men en båt som är konstruerad för halvplanande gång gör ju jobbet bättre
-
1 poängJag har en Saga 315 och den kör jag vanligtvis i lite under 7 knop. Där ligger den, för min båt, bästa kompromissen mellan fart och bränsleförbrukning. Om det blåser på lite och går sjö så gasar jag på lite så båten plöjer genom vågorna och resan blir bekvämare, men dyrare. Och det är här den största skillnaden mellan planande och ”deplacerande” båtar ligger. En planande båt, vilka oftast har drev, går fint och ganska billigt om de får komma upp ur vattnet och om det inte är för mycket vågor. Är det en del vågor så blir färden stötig. I farter under planingsfart går de ofta ganska dåligt och gungar och är oftast ganska bångstyriga. En deplacerande båt, så gott som alltid med axel, går bäst med en stor del av skrovet i vattnet. I ren deplacementsfart går den oftast ganska billigt men om man gasar på så drar den ganska mycket men går betydligt bekvämare än en planande båt i samma fart. Rent generellt alltså. Jag bytte från en planande Nimbus 29 C till nuvarande Saga 315 för att få en behagligare gång. Fick ofta ont i ryggen av den stötiga gången på Nimbusen. Sagan ger mig en betydligt skönare resa. Saga 29 har i stort sett samma skrov som 315 och går även den bra i sjön. 29:an finns i två versioner. En med dörr in till hytten från akterdäck och en utan.
-
1 poängAnkarspel är bra. Framförallt om man skall köra båten själv. Vissa ankarspel har mer funktioner än andra. Jag har haft ett Power IL Captain till en 6.5m båt. Det var väldigt enkelt men fungerade alltid. Som stopp hade den en slirkoppling. Kanske primitivt då det slet lite på linan. På min senaste båt har jag Enbo Maxi 34D. En mer avancerad ankarspel som har två stopplägen som sätts med mässingstrådar. På pappret är den bra men den kräver att ordentligt drag i linan för att falla ut. Det finns massor av trög mekanik inne i spelet som inte löper så lätt. Det hjälper inte att plocka isär och smörja. Så den här skulle jag inte rekommendera för en enkel installation.
-
1 poängJag håller med övriga, ankarspel vare sig båten är ny eller gammal. Nu har jag blyad lina bak och kätting fram. Men vad har du för båt? Tungt ankare är ju bra men 10 kg låter mycket på en båt på 7x2,8m, men svajankrar man i kraftig vind är det ju gött så klart eller kör du med ankarband utan kätting?
-
1 poängAnkarspel, absolut på stora båten. Under, säg, 6-7 meter är jag tveksam men det beror ju på hur man använder båten (ensam/flera ombord) och på hur ryggen mår på den som ska sköta ankaret.
-
1 poängTroligen snittar jag runt 50-60h, kommer säkert variera men inte mkt mer än det. Så 1 oljebyte per säsong borde räcka gott och väl (inkl drevet). Kan tillägga att jag sällan ligger på maxvarv (5200) utan mest mellan 3000-4000 rpm (motorn är lite överdim.) Intervall för byte av stift är 3 år / 300h (Iridium stift). Så lite onödigt att byta dem efter bara 1 säsong / 50h kan jag tycka. Googlade och såg att det går att rengöra dem rätt bra, de skall ju ändå inspekteras tänker jag. /J
-
1 poängDu har rätt i din observation. På 70-talet var ”ton” regeln populär på havskappseglingsbanorna, och regeln premierade mastheadriggar med enorma genuor och smala akterskepp. Båtarna som gjorde bra ifrån sig i kappseglingarna ritades sedan om i familjeversioner och såldes på tävlingsmeriterna, utan en fundering kring vad som var praktiskt för familjen. Runt 1980 började man släppa på det tänket, och man ritade istället båtar som passade mer för familjesegling och struntade i mätregler, och då fick man bredare akterskepp samt högre partialriggar och mindre försegel. Vad var frågan? 🙂
-
1 poängFast, alltså, allt är relativt…. Jag förstår absolut bekvämligheten med ankarspel, men tycker inte att man måste ha det. Jag har en 33 fots segelbåt utan spel, 10kg Bruce med lina i aktern och ett par olika ankare i fören. Använder mest en 25 kg blyplätt med lina när jag ankrar på svaj, släpper aldrig i Stockholms skärgård.Och ger lite träning när den ska upp. 😀
-
1 poängSkulle inte tänka mej ett liv utan ankarspel i stora båten, det är okey att handhala ankaret i jollen, men där går gränsen.😁 Knapp vid förarplatsen och fjärrkontroll en är en självklarhet, förenklar livet avsevärt när man kan ha koll på när ankaret kommer upp och kan låta det hänga en bit ner för att skölja av lera m.m. när man puttrar iväg från ankringsplatsen. Sen drar man upp sista biten när ankaret är rent och säkrar ankaret för att slippa ofrivillig ankring under gång. Komplettera gärna med kättingräknare om ekonomin tillåter, bra att ha koll på hur mycket kätting man matat ut. Vet inte om det finns räknare till ankarspel med lina.
-
1 poäng
-
1 poängDen gubben har även jag råkat på! Vi gick in i viken på sena eftermiddagen efter att ha korsat Bråviken. Jag ankrade för natten på behörigt avstånd från den kabel som är utmärkt på sjökortet. Morgonen därpå kom gubben ner på stranden (den södra där det inte syns en enda stuga) och började gapa om att vi ankrat på de kablar som finns i viken (hur han nu skulle kunna avgöra hur långt ut vi låg och veta hur långt ut kabeln ligger). Han gapade om att vi skulle "släppa ankaret" (vilket vi gjort redan kvällen innan) och att han skulle ringa Polisen och så tog han upp mobilen för att fotografera och ringa. I ren protest så tvingades vi ligga kvar en stund extra tills gubben hade tröttnat på att stå och gapa och gått sin väg.... Stugägarna på norra stranden som vi hade fri sikt till verkade inte ha några problem med vår ankringsplats
-
1 poängOm du har en budget att köpa en Aq 26 kan du lika gärna titta på lite större båtar för samma pengar typ Marex 290, 300, Grandezza 31, Nimbus DC, Grandline, Bavaria 29. Då får du lite mera volym och fler andra praktiska detaljer. Om vill ha en båt som är likvärdig med Aq26 men lägre pris så har du Jeanneau 805 Leader med VP D4. Dock inte så vanlig som Aq26.
-
1 poängKolla in Skilsö 33 sport eller HT, 3 kabiner, singel motor, rak axel.
-
1 poängDet är väl inte omröringen av elektrolyten som gör att sulfateringen släpper från batteriplattorna. Omröringen är en (negativ) bieffekt vid avsulfatering med förhöjd spänning. De specialdesignade avsulfaterarna verkar jobba med korta pulser med lägre energiinnehåll så det inte ska bubbla o röras om i elektrolyten. Pulserna lär ha en hög frekvens för de varnar för att det i vissa fall kan bli störningar i känslig utrustning. De ska nog inte användas om man ska använda radioutrustning när man är på räckviddsgränsen. De verkar vara optimerade för husbilar o liknande användning men det görs även reklam för marin användning.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00