Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-08-15 på alla områden
-
3 poängVar inte orolig, det löser sig. Har man hittat en rot till allt onda, så går det alltid att hitta en förklaringsmodell som styrker tesen. Bara man vill det tillräckligt mycket 🙂
-
2 poängNi kan vara lugna. Jag tror inte att ”gubben” fick så mycket tystnad han heller.
-
2 poängKul att du fick ordning på det! Även roligt att få lite återrapportering, det borde vi alla tänka på att göra lite oftare.
-
2 poängHej alla! Och stort tack för alla svar och hjälp! Nu har jag hunnit både skruva och segla med båten och lyckats få bort pipandet! Skönt! Och stort tack igen för alla svar! Troligen var det remmen som slirade, åtminstone försvann pipandet när den torkats av och spänts upp. Förutom att remmen fixats så lagade jag luckan som täcker instrumentpanelen, så att man nu lätt kan se lamporna om det skulle börja pipa igen. Och i samband med det så kollade jag sladdarna bakom panelen och ja, där sitter en rad med sockerbitar (som ser ut att vara i bra skick). I övrigt fick motorn en översiktlig översyn och all olja och kladd torkades bort, motorrummets dämpande mattor fixades till och annat som är lätt att skjuta upp när man hellre seglar än mekar. Så ibland är mindre fel en bra port in till att sköta om motorn bättre! Stort tack igen!
-
2 poängDet låter som du har råkat ut för någon som många segelbåtsägare berättar. Motorn går fint i stilla vatten men när tanken skakas runt av dåligt väder blandas vattnet och dieselbakterierna från tanken och motorn stannar när man mest behöver den. Som dieselbåtägare har man lärt sig att vatten akumuleras i tanken under längre tid och lägger och lägger sig på botten av tanken. Det går att förbygga genom att se till att tanken är full eller tom under vintern och att blanda i kemikalier som minskar risken för bildandet av dieselbakterier. Så även om man kör på bensin bör det bildas vatten men det skapas väl inget som pluggar igen. Det låter som du har ett vattenavskiljande filter och det är bra. När du upptäcker att det börjar bildas vatten filteret så kan det vara dags att tömma tanken till vintern eller bara sticka ner ett rör i botten på tanken och försöka pumpa upp vattnet. Dock inget jag hade varit trygg med då bensinångor lätt exploderer. Det finns väl också tillsatser för bensin som får vattnet att blanda sig med bränsle typ karburatorsprit Det var ett häftigt filter du länkade till. Kanske overkill för fritidsbåtar. Vissa vattenavskiljande filter kan förses med larmsensor som det här, https://drevdelar.se/racor-komplett-ref-877762-for-80mm-filterdiameter-1930 Det är samma som sitter i många VP-motorer. Själv har jag dock min vattensensorn på motorns andra filter men det skulle gå att sätta på förfilteret också. Här finns i alla fall något som passar till Racor. https://www.marinexpress.se/artikel.php?kid=804-805-816&sok=&id=7292 Ursäkta för att inlägget blev lite långt. Hade gott om tid idag.
-
2 poängJag tycker det låter som om du antingen har en dålig backventil i toan det bubblar upp i, men ännu mer troligt är det problem med dålig luftning vilket skapar övertryck i systemet. Oavsett, upp-bubblande vatten är inte ett problem man löser med kemikalier, utan med mekande.
-
2 poängJag har märkt det att det luktar värre om toan stått oanvänd en tid, det blir ju alltid en liten bottensats kvar i tanken. Att någon gång emellanåt spola ur toaskålen med sötvatten är bra, det kommer med en del alger och plankton med spolvattnet som dör i skålen och då luktar illa. En skvätt med exempelvis grönsåpa kav vara bra. Jag har även en dunk med biltemas sanitetsvätska som skall påskynda nedbrytningen och ta bort dåligt lukt, om det funkar vet jag inte men det luktar iallafall bättre när man nån gång ibland häller i någon deciliter. Att inte spola ned pappret tycker jag är fånigt, genomäckligt att spara det i nån påse och slänga i land... nej, de vanligaste sorterna av vanligt mjukt toapapper går att spola ned, om man spolar med förnuft. Om man gör det stora behovet, kan man behöva spola litet under tiden. I de elektriska toaletterna finns det en kvarn i pumpen som finfördelar såväl fekalier som pappret, så det är sällan problem. Ett gammalt kopparrör uppe på en liten del av min takås har förhindrat växte av alger på den delen av mina hemska betongpannor, så det kanske funkar att ta död på alger och annat på toan också.... I dagligvaruhandeln finns det ju diverse olika grejer men ”lukta gott” att klämma fast i skålen, kanske funkar, kanske bara kamouflerar den dåliga lukten? Ingen aning, jag använder inte sådana, vare sig hemma eller i båttoan. Som sagts en daglig tvätt av toaskålen med litet såpa eller liknande och en skvätt sanitetsvätska i bland. Dessutom skall toan verkligen användas, om spolvatten blir stående och innehållet i tanken också blir stående, tro det eller ej, men då luktar det illa...! Men om man har omsättning på innehållet blir det bra mycket bättre, sedan ligger det ju i sakernas natur att urin och fekalier luktar mindre bra, när det sedan pågår diverse föruttnelse och nedbrytningsprocesser i septiktanken bildas det ju en del mindre angenäma lukter då också, inget konstigt alls. Bra ventilation av toautrymmet behöver jag väl knappast påpeka, sedan en bra och effektiv avluftning av septiktanken. Jag har Ø25 mm avluftningsslang, med passande skrovgenomföring, det underlättar också spolningen, det går åt mindre mängd spolvatten, och det går betydligt lättare att sugtömma, men det kan komma en odör ur bordsgenomföringen varje gång någon spolar inne på toan, men det kan avhjälpas med ett filter med aktivt kol.
-
1 poängNej, du har inte rätt att avvisa någon bara för att du äger bryggan. Däremot får man inte hindra den som äger bryggan att nyttja den. Man kan avvisa någon från en brygga som ligger på privat mark inom "hemfridszonen", dvs inom synhåll från boningshuset på tomten. Annars inte om jag förstått det hela rätt. (Men det var ju inte frågan här!)
-
1 poängSanslöst beteende. Man kanske ska ta dit en eskader med hårdrocksentusiaster och digga hela natten. Alternativt om man inte gillar musiken så kan man ju ringa 114 14 och diskutera frågan med någon polis.
-
1 poängAtt det läcker vid belastning tycker jag tyder på att läckaget är där det finns oljetryck och det gör det väl inte i tråget. Torka torrt och kör en stund med belastning och kolla igen var oljan kommer ut, 2-3dl per 100M borde inte vara svårt att se. Använd spegel och mobilkamera för bättre sikt.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängSjälvklart ska du ha två pollare, har man bara en så är det alltid den undre linan på pollaren man vill justera för att ändra läge mot bryggan eller stenen man ligger vid. Sätt dom dessutom inte så långt fram så att dom är i vägen när du ska kliva ombord.
-
1 poängJag har kört 12 mm lina till min segelbåt på strax under tre ton i många år nu. 14 mm till den båten låter lite överdimensionerat. Med grövre lina får man sämre knopar på knapen, dvs större risk att de lossnar. Som någon skrev; 14 mm klarar tre ton - du kan alltså hänga sex av dina båtar i en och samma lina innan den brister.
-
1 poänghttps://sverigesradio.se/artikel/nu-kan-polisen-botfalla-de-som-spelar-storande-musik
-
1 poängDen som bor där är förvånansvärt ung. Bara 30 år. Jag hade gissat på nån som var minst dubbelt så gammal.
-
1 poängMan ser både bu och bä hur folk förtöjer och med vad. Men en 14 mm lina tål i runda slängar 3 ton, har man en båt som väger 5-6 hundra kilo så känns det lite överdimensionerat. Jag ligger iof långsides och har 4 förtöjningstampar till bryggan så att alla skulle brista samtidigt ser jag som ganska otroligt. Men man ska aldrig säga aldrig.
-
1 poäng🤣 Den glada gubben mötte vi med för 2 år sen när vi gick till Åland vi va 3 båtar som pluttra in i viken vid åtta tiden på kvällen. Han betedde sig lika dant då, men kom av sej när vi tog 2 jollar och började fiska utanför hans brygga medans den tredje jollen framfördes av barnen i viken under stoj o stim, för en gång skull så brydde vi oss inte om att se till så att dom tog hänsyn(Vi var ensamma förutan gubben i viken). Han kom av sig så pass att han försvann in i huset.
-
1 poängGubbdjävlen trotsade ju både strandsskyddeslagen och ffa. allemansrätten när han försöker att hindra en tilläggning och övernattning. Allemansrätten rekommenderar ju att man frågar om lov då man tillfälligt vill övernatta på annans mark, men om det nu är en kommunal allmänning skall ju inte det behövas. Jag hade ju övervägt en polisanmälan, det kanske är svårt att definiera det som ett hotbeteende, men störande och/eller förargelseväckande beteende.
-
1 poäng
-
1 poängNu har jag beräknat volymen på tanken, och dragit av tre liter för plåttjocklek, rör och givare. 76 liter rymmer den totalt. Varav ca 9-11 liter under givarens bottenläge. Nu måste jag nästan ge mig på att skruva loss "sugröret" för att se hur djupt det når. Kanske har vi 30 procent större tank än vi trott hela tiden. I annonsen stod det 50 liter. Och med lite rörförlängning kanske vi kan få ett antal liter till.
-
1 poängEn skiss på systemet från TS kan vara bra för att förstå vad som är problemet. Det kan ju också vara så att det sitter en massa urinsten på "fel" ställen.
-
1 poängKanske funkar på TBT-tråden också! Så här nära har väl aldrig @Ljungbergarn och @Mellgard varit at sluta en pakt.
-
1 poängDet är helt klart overkill, men känns det bra så fortsätt. Misstänker att du ligger på samma nivå som Nyköpings flygklubb vad gäller service/UH på din maskin.
-
1 poängDen har jag aldrig hört förut. Jag vet att det kan göra det på typen ”Black Jack” som skall klämmas ihop för att få ut luften då den läcker annars, men inte den där typen. Gummignisslet kan vara vad som helst. En felaktigt spänd rem, en slang som hänger mot en rörlig del på motorn - omöjligt att svara på var ifrån det kommer från en film på någon sekund. Men motorn vibrerar väldigt, är alla motortassar hela?
-
1 poängKan rekommendera Amazon och Ebay. Köpte all Victrons prylar där (Shunt med mätare, regulator, tempsensor och 2 huvudbrytare/batteriskydd). Kastade ur all gammalt och ersatte förra året då jag köpte nya batterier. Förflyttade fram mina monster AGM på 200ah då tillverkare sa att det inte är bra när dom bor i ett varmt utrymme (motorrummet blir som bekant varmt). Där av mina dubbla tempsensorer (Victron plus Waecos).
-
1 poängNej, detta bedömer jag är väldigt nära en skröna. Man måste "samla vatten" väldigt lång tid. Det troliga är att man får lite vatten från macken eller att det läcker in. Räknar man på det blir det inte mycket vatten som kommer in via fuktig luft. Om det kommer in lite vatten i tanken så innehåller 95 oktanig bensin etanol, samma som i karburatorsprit, som tar upp vattnet. 98 oktan innehåller också etanol om man läser på lite extra på bensinbolagens produktinformation. Det kan stå något i stil med Vår fantastiska "98 eko + allt super" kan innehålla 5 % etanol, men oftast är det bara några procent etanol i bränslet. Tankar man hundra liter 98 oktan får man oftast ett par liter etanol med och det bör räcka för att ta hand om ev. vatten utan att köpa extra karburatorsprit. Sedan kan man ju ha otur och få med mycket vatten när man tankar eller få in mycket vatten på annat vis och då är det bra med en vattenavskiljare, särskiot om man kör på 98 oktan.
-
1 poängDet låter logiskt men som många skriver är det kanske batteriets allmäntemperatur som skall mätas. Jag funderat på att skaffa Victrons trådlösa sensor som styr min ena solladdare men det hade inte hjälpt mig i det här fallet då Victronregulatorn laddar bara startbatteriet, som verkar funka bra. Viktrons system är kul då den lagrar information under tid som man kan kolla på senare. Tyvärr lirar de inte med mitt övriga system. Ctek och Nasa BM-1 känns lite gammalmodiga i det avseendet. Många prylar i båten blir det.
-
1 poängHar du varit ombord på tex en Aquador 26? Jämfört med er tidigare båt så har den minimala boutrymmen Fem pers boende på en AQ26 är inget alternativ En go sittbrunn är det enda den har om du frågar mig Mitt tips är att inte se en solbädd ute som en kojplats En natt kanske kan funka men att ha det som "fast" Det är en provisorisk solbädd och inget annat Värt att ha i tanken är också att det tillkommer en hel del kostnader med dessa båtar kontra den ni har idag. Service mm är kostsamt och reparationer svindyrt Köp en AQ26 idag så kommer ni troligen tappa 100-200K på några år pga prisbilden idag
-
1 poängHade nära nog exakt ditt utförande på förra båten, med skillnad att toan hade en egen "påfyllning" av tanken från dess ovansida. Så det lär funka. Se bara till att luftningen är grov nog, minst 19, helst 25mm. I original är det ofta bara 12mm slang. Har du inte haft några problem med lukt idag, kommer du knappast få det sedan heller. Vi hade fortfarande inget efter nästan 20 år när båten såldes. Men bra är att spola 4-5 ggr i toan efter tömning och sedan tömma sista slatten igen, så blir det lite "sköljning" vid varje tömning. Edit: Ser nu när jag svarat och först när tråden laddas om att tråden redan hade massor av (gamla) svar. Men när jag klickade på den och svarade fanns bara ett (Fantasias). Har råkat ut för detta flera gånger, någon annan som gjort det ? Är det en "funktion" för att få upp intresset för gamla trådar eller en bugg, tro ?
-
1 poängJag råkade ut för ungefär detsamma i Strömstad. En norskflaggad ”Sydost 39” med två personer i besättningen, tog god tid på sig och ansåg att jag var allt för otålig, vad dom gjorde var att fylla vatten efter det att dom tömt sina båda tankar, nu hade dom väl omkring en halv kubikmeter att fylla. 55 minuter låg dom vid sugtömningsstationens brygga. Jag berättade lugnt att jag aldrig skulle komma ens komma på tanken(!) att fylla vattentankarna med sugtömningsstationens spolslang, även om den är kopplad till det kommunala drickvartensystemet vet väl bara vår Herre var den slangen varit på just den bryggan.
-
1 poängDet var nu väldigt tråkigt, men inte förvånande utifrån hur du beskrivit problemet. Dessvärre tror jag att jag råkat ut för detsamma, har aldrig lyckats få min bank toppladdad de senaste dagarna, nu har jag motvilligt kopplat landströmsladdning, det var dock liter för lite vätska i batterierna, har nu fyllt på och hoppas det blir bättre. Saken har inte blivit bättre av att ha en knapptryckande 3,5 åring ombord som ställt om kylen på manuellt läge och max kyla, och för att liksom kompenserat detta även startat värmaren. Men nu 97,6%... Jag får väl beställa några hundra amperetimmar i form av några tyska kvalitetsbatterier..
-
1 poängBovallstrand igår. Bra sug! Som redan nämnts av @Makro har dom en ny Fågelsångspump. Bra brygga med fasta linor att lägga till vid, rent och snyggt.
-
1 poäng
-
1 poängMin förra båt var 3,66 och det är 4 meter mellan bommarna. Jag och min granne har 50 mm PEM slang på bommarna. Kan inte nog rekommendera det. Inga märken vid närkontakt, inget gnissel, låg friktion, slits inte. Inte ens dyrt, en femtiometersrulle räcker till två båtar och kostar under 2000:- Borra hål sådär var 30 cm och knyt med tunn polyesterlina runt bommen. Glöm buntband, även de UV-beständiga blir sköra efter något år och går av. Jag testade också sådana där tunna fendrar men de bara klapprade mellan skrovsidan och bommen och blåste dessutom upp. Ingen nytta alls.
-
1 poängSeglar en Albin 78 med barn (8 och 11, ibland är någon kompis med också) - funkar hur fint som helst. Stor sittbrunn och takhöjden i ruffen var viktigt för oss när vi köpte båten samt inte minst att den seglar bra i svaga vindar (då det kanske passar bäst att vara ute med familjen/ovana seglare) men kanske ingen toppenseglare när det blåser (den är vek, men det går ju att reva). Den sticker 1,49 m. Ytterligare en fördel vid familjesegling tycker jag också är bredden (2,76 på Albin 78) som gör det lätt att röra sig både inne och på däck - upplever inte att stagen är i vägen utan snarare är de bra 'handtag' när man rör sig fram och tillbaka. Längd: 26 fot (och saknar allt vad dusch och garderob heter - en liten toa i förpiken finns dock). Fem men egentligen fyra kojplatser. Funkat bra för oss som första familjeseglingsbåt.
-
1 poäng
-
1 poängKan det vara så att du skapat dem i en dator och sedan laddat över till plottern?
-
1 poängPå den tiden jag åkte mycket amerikanare, så var ett fel ibland på kondensatorn, bilen gick som skit bluddrade taskig tomgång la av. Minns vi bytte kondensatorn sen var alla problem lösta. Nu är ju detta en betydligt nyare motor än -59 men glöm inte den om du nu har en.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00