Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-08-12 på alla områden

  1. 2 poäng
    Vill man göra det enkelt för sig, som min utökade familj gjort med båtarna i 30 år, så kör man stewes lösning ovan men utan boj, dvs förtöjning längs med bryggan. Det funkar bra även om det inte är reglementsenligt och så länge vindarna ligger från bryggan är det inga problem alls. Ibland vänder vinden naturligtvis så att båtarna trycks mot bryggan istället, men det är deras båtar så vem är jag att bry mig. Inget allvarligt verkar hänt med dem under alla de här 30 åren som fått dem att överväga nåt annat sätt att förtöja. Som senare tillkommen till familjen fick jag plats på utsidan på bryggan, vilket naturligtvis är ett jävla skit men jag löste det okej med bryggfendrar som på Mackeys bild. Jag skulle inte lämna båten obevakad under storm på det sättet, men eftersom den bara ligger där när vi är i stugan så är det ingen större fara. Som Jorgen01 skrev, man kan förtöja på fantastiskt komplicerade sätt, särskilt om man läser försäkringsbolagens rekommendationer. Och som Georg säger, det finns säkert lika många sätt och åsikter som båtägare. Kollar jag på förtöjningarna i min hemmahamn kan man nästan börja gråta och hoppas på en rejäl storm så folk lär sig. Där har jag för övrigt mer genomtänkt förtöjning med bommar, ryckdämpare och rejälare tampar. Men det verkar som att solen har sin gång ändå, oavsett hur vissa förtöjer.
  2. 2 poäng
    Häck är inte alls något "fel" att använda tycker jag. Häck är för mig ett fartygs akter(spegel), lite oklart. Däremot använder jag ordet sällan (läs aldrig) om båtar men oftare om akterkastellet på en människa.
  3. 2 poäng
    Intog precis Stendörrens naturreservat med mina goda vänner i sin Saga 365. Varmt i vattnet, 21 grader och S/V vind.
  4. 2 poäng
    Adjöss och tack för fisken! Vi är tillbaka på Hästvam i fjällbackaskärgården. Känns nu skönt att ha passerat Tjurpannan nu när det skall bli mer vind i några dagar.
  5. 2 poäng
    Även vi har en för kort tankgivare, Biltemas 40 cm givare (har jag för mig). Jag uppskattar att vi har en hel del diesel kvar (20-40 liter?) när tankgivaren visar tomt. Hur långt ner sugröret går har jag egentligen ingen bra koll på men tror att det i alla fall går under tankgivaren. Jag har en post på att göra listan att undersöka detta. Det enda sättet att veta hur det ser ut är att skruva isär, tömma tanken, titta och mäta sugrör och tankgivare. När tanken fylls upp igen ser man tydligt hur det ligger till. Eftersom det finns annat som är mycket roligare att greja med betraktar jag tills vidare utrymmet under änden på tankgivaren som en okänd reserv. Helst skulle jag vilja veta och då är enda alternativet att ta tag i det och börja skruva och det har jag verkligen ingen lust med just nu. Jag tänker som så att när tankmätaren börjar närma sig nivåer där jag börjar fundera är det dax att tanka. En fylld reservdunk eller två finns alltid i båten. Det är bra att det finns en outnyttjad del längst ner i tanken dit sugröret inte når.
  6. 2 poäng
    Eftersom du inte skriver var du och båten finns, skall vi chansa på att det är i Stockholm..? 😊
  7. 2 poäng
    Idag börjar seglarläger på vår klubbö! Många deltagare som ska segla optimist, 2krona och laser ect. 27 deltagare som sover över i klubbstugan i små åldrar. Avslutas på söndag. Roligt!
  8. 2 poäng
    Har förtöjt båt i femtio år och har inte haft en aning om att det var så invecklat😉😀
  9. 2 poäng
    Varför inte lägga ut en vanlig boj? Torde vara det vanligaste sättet att förtöja en båt vid brygga.
  10. 1 poäng
    Jag satte i en Mercury Vesselview i våras.. Har nu haft den hela säsongen ... Måste säga att det var värt varenda krona! Den talar om omedelbart om någon av dom 77 sensorerna i båten varnar ... Den har ALLA uppgifter.... Laddning,motortemp,varvtal,Bränsleförbrukning,mm,mm 10 min att montera.. Bästa köp till nya båten......
  11. 1 poäng
  12. 1 poäng
    Vi har en Bavaria 28 sport som vi beställde ny 2012 och haft sedan dess. Jättenöjda. Lagom stor båt men har ändå allt som många större båtar har. Tittade lite på Grandezza 27 och Aquador 26 mfl men Bavarian känns större och har i mitt tycke en bättre däckslayout mm. Dock gillar alla inte Solbädden men vi älskar den. Sneglade på lite amerikanska båtar med men de flesta i den strl är bara 2.60 breda vilket helt går bort för min del iaf.
  13. 1 poäng
    Jag hittar inget märke alls på grejerna men jag ska kolla in Lenco. Jag tycker det verkar som att jag har tappat någon typ av koppling mellan skruven och röret. Kanske går att bara byta de delarna, som du säger. Tack för tipset!
  14. 1 poäng
    Fabrikat? Lenco? För några veckor sedan fanns det en väldigt lik fråga här på forumet, bilderna såg i princip likadana ut fast utan havstulpaner. Jag gav då rådet att försöka att finna reservdelar, försöka att reparera, eller att köpa nya kolvar från Lenco, iofs ser det ut som om du har Lenco... så det borde ju finnas reservdelar att tillgå kan jag ju tycka.
  15. 1 poäng
    Istället för en daycruiser kan du ju välja en båt som lämpar sig att använda även om solen inte skiner och det är regn i luften, vilket det ofta är en normal svensk sommar. Nimbus 27 familia, kan vara ett alternativ. Även om man får betala en hel del bara för att båten är tillverkad av Nimbus har man ju igen det när den en dag skall säljas igen. Föregångaren hette 2600 och 2700, men dessa är ju första delen och mitten av 1980-talet.
  16. 1 poäng
    Du borde känna skillnad på styrningen om du har motorn igång eller inte. Nu blir det iaf på min båt ingen jätteskillnad på tomgång men det blir en annan känsla i ratten.
  17. 1 poäng
    För mig är 10.000kr rätt mycket pengar. Plus att jag kör mycket båt och vill inte bli ståendes i hamn i väntan på en ny. Det var 2 mån leveranstid på den jag har nu.
  18. 1 poäng
    Windy 32 scirocco, superkvalitet och fantastiska sjöegenskaper. Minus på smala skarndäck samt en trimplansautomatik känns nödvändig. Räcker med en mente marine.
  19. 1 poäng
    Vid en direktträff kan det se ut på detta sätt. Lyckligtvis ovanligt men så kanske det var när Ronnys Rival träffades och sjönk i Erstaviken. 15 minuter innan direktträffen var ägaren ombord för att förbereda inför en kappsegling dagen efter. “It was nuts,” Plominski said. “We were down there 15 minutes before. We were just waiting for rain to die down before we went down there again.” https://www.bostonglobe.com/metro/2019/07/08/was-nuts-says-owner-yacht-that-was-struck-lightning-boston/CeMncRrqn3tRRfC2lISN5N/story.html Här är en beskrivning av vad som gick sönder på segelbåten vilken blev skrotad därefter: https://cruisingclub.org/sites/default/files/article_files/boat lightning damage (1).pdf
  20. 1 poäng
    Jo, men frågetecknet nu är ju hur långt ner "sugröret" når. Om det stannar på samma nivå som nivågivarens bottenläge är det noll på mätaren när det är "noll" i tanken, även om det är 5-10-15 liter kvar under. Det stör mig också att en så stor andel av tankvolymen inte syns på mätaren, och potentiellt inte heller kan användas av motorn.
  21. 1 poäng
    Ah då var det som jag misstänkte. har redan aluminiumbåtar så jag får nöja mig där då. tack för informationen!
  22. 1 poäng
    Allt fungerar nu som det ska och vi tog en tur upp mot Skärhamn idag. Inga problem alls så tror bytet av tryckgivaren löst problemet 😀
  23. 1 poäng
    Har kommit fram till att daycruiser får funka, men vill ha inombordare (tack för förslag på Yamarin dock!). Kapell eller HT funkar bra, men inte dörr mellan akterdäck och förarplats. Nimbus har vi kollat på men de är ofta lite för dyra (eller för stor) om vi ska ha en såpass ny båt som vi vill ha.
  24. 1 poäng
    Håller med om att daycruiser inte är optimalt ur sovperspektiv, och det är just därför som jag har så svårt att hitta vad vi ska byta upp oss till! Det verkar som att nyare båtar inte har lika många kojer om vi letar i storlek 8-10 m. Ofta ligger de på 4 kojer. Nimbus 31 Nova är jättefin men tyvärr för dyr. Fairline får jag läsa på lite om. Bavaria 32 skulle kanske funka. Har annars sneglat på Nordic oceancraft 33 eller Beneteau Ombrine 801. Åsikter om dem? Och vad tycker ni om Aquador 26 och större?
  25. 1 poäng
    Eftersom man som du säger redan har en propeller i aktern så tycker jag att benämningen häckpropeller är tydligt. Men det kanske också grundar sig i att jag är uppväxt i ett fiskesamhälle där talade om t.ex häcktrålare när dessa kom upp och blev vanligare än sidorrålarna, ja man sa ofta häck istället för akter.
  26. 1 poäng
    Kallar det själv oftast "akterpropeller". Att det sedan finns en till i aktern brukar inte ställa till det i kommunikationen, man förstår vilken som avses 😉. På norska heter det hekktruster, nästan alltid. Inget utrymme för missuppfattning där inte. Att det på svenska blivit "bogpropeller i aktern" eller "akterbogpropeller" beror nog delvis på marknadsföringen här, och att även de saknat vettigt uttryck. Och ur försäljningssynpunkt är det ju i praktiken en bogpropeller....fast monterad därbak. Rätt ? Ja, tekniskt. Men bara det.
  27. 1 poäng
    https://svenskasjo.se/wp-content/uploads/Fortojningsbroschyr-2.pdf Här är en guide till hur man förtöjer en båt, vilka diametrar man ska ha på kätting o hur mycket bojstenen ska väga. De har tagit i rätt ordentligt med allt som jag förstår det. Knäckfrågan är väl om båten ligger i skyddat läge eller i öppet hav.
  28. 1 poäng
    Tyvärr äger jag inget exemplar av Nautisk uppslagsbok men där nämns häckpropeller.
  29. 1 poäng
    En annan variant är att använda raol:s lösning och komplettera med en boj så att man kan lägga ut båten från bryggan när man lasat i eller ur, när det ska bli dåligt väder eller inför att man lämnar stugan.
  30. 1 poäng
    Skaffa en tung vikt med ögla och sänk den en båtlängd eller drygt det bakom aktern på båten, och några meter i sidled ut från bryggan. I vikten fäster ni en kätting eller grov lina, och anpassar längden till att passa båten. När båten förtöjs i den linan kommer båten att hållas ut från bryggan. Änden kan fästas i en tunnare lina som sen sitter fast i bryggan, med tillräcklig längd på för att hela linan ska sjunka till botten när den inte är fäst i båten (för att garantera att den inte går in i propellern). När ni kommer in med båten fäster ni först lina mellan fören och bryggan, sen tar ni tag i linan för akternförtöjningen vid bryggan och fiskar upp änden från botten, fäster bak i båten och sen är det klart. Vikten på botten ska då se till att båten är så pass utdragen från bryggan att båten inte ligger och slår eller skaver mot bryggan. Men samtidigt är går det att med lite handkraft dra in aktern mot bryggan för att komma ombord. Fendrar rekommenderas naturligtvis ändå, som skavskydd.
  31. 1 poäng
    Hej! Träbåtar skall användas och helst inte ligga på land mer än nödvändigt på vintern, eftersom som då torkar ut och det kan bli sprickor. Värst är det att ha en upptagen träbåt uppställd på en asfalterad yta, där blir det varmt när solen ligger på, och trät torkar ut snabbare. Jag är ingen träbåtsexpert, men jag har kompisar som har träbåtar och dom mer eller mindre dränker in sina båtar invändigt på vintern när det är som torrast, med linolja i en sån där ogräsbekämpningsspruta. Om du skall använda båten mer sällan, som du skriver, är sannolikt en aluminiumbåt eller enklare plastbåt ett bättre alternativ.
  32. 1 poäng
    Sen är det bra att komma ihåg att båtar inte behöver poleras. Det är en rent estetisk fråga. Båten seglar lika bra och håller i lika många århundraden opolerad.
  33. 1 poäng
    Original tankar i båt har oftast lite konstig utformning för att passa in i skrov botten. Jag passade på att göra en logg eller vad man ska kalla det efter jag slamsög min tank. Ganska smidigt att ha ombord så att man har lite koll på hur mycke soppa man har. Tankmätare.pdf
  34. 1 poäng
    Dagens så kallade diesel är inga som helst problem att sanera i en plast/stål båt. Om man har en träbåt eller byggd av något annat material som absorberar vätska är det säkert ett problem. Värre va det för när det va riktig diesel.
  35. 1 poäng
    För mig är det rent snobberi. Fendrar är fula, och jag tar undan dem så fort jag kan, och känner inget behov att skylta med dem.
  36. 1 poäng
    Uppföljning: Det slutade med en lenovo tab p11, en platta i det övre budgetsegmentet med en medelljusstark skärm. Har varit ute en gång och i liggande läge funkar det med solglasögonen och skärmen syns hjälpligt även i solljus, varken bättre eller sämre än den gamla plottern (garmin 525). Behövde dessutom inte ladda på hela dagen. Nöjd än så länge, nästa steg är en hållare och att testa andra program än eniro på sjön.
  37. 1 poäng
    Det där är väl en Black jack. Dom skall väl normalt inte läck. Bytte motor i vintras. Jag har tidigare alltid haft en gammaldags packbox med vaxfläta och smörjkopp för hylsfett. De var ju mekaniskt stabila men kunde ju läcka om man inte höll efter dem med fett och att dra packboxen ibland (med nåt år några års mellanrum) och byta vaxflätan med ett par deceniers mellanrum. Nu blev det en modernare typ - lik Black Jack. Fick ett rep i propellern för ett par veckore sen. Ryckte sönder motorkuddarna. Motorn ställde sig lite på tvären och det bara strömade in vatten. Jag har två automatiska länspumpar som höll båten läns. De gamlahylsorna läcker ju lite ständigt om man inte sköter dem, men det hade inte blivit så stor skillnad om det hänt samma. De nya hylsorna läcker inte och kräver ingen skötsel, mer än att man ser till att luften kommer ut när man sjösätter, men de tål tydligen inte att propelleraxeln pressar på några mm åt ena eller andra hållet som i mitt fall. Du får väl torka upp allt vattnet. vänta ett par dar och sen se om det kommer in nåt mer. Kommer det mer vatten i kölskrapet får du väl ta till den klassiska metoden - att smaka på vattnet. Smakar det salt läcker det under vattenlinjen. Smakar det inte salt kommer vatten in lite högre upp. Det är som vanlig synd om Stockholmarna. När jag seglade hem min båt från Stockholm så var det först nånstans nere vid Skåne som vattnet kändes salt när det stänkte i ansiktet. Om det var på kryss mellan Karskrona och Hanö eller om det var på kryss mellan Ystad och Falsterbokanalen, vill jag låta vara osagt. Oavsett så var det en underbar upplevelse att känna saltsmaken igen.
  38. 0 poäng
    Ett av de konstigaste uttrycken jag hört när det gäller båtar var, när en sa att han vänt sin båt och backat in med frammen först.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...