Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-08-05 på alla områden

  1. 3 poäng
    Tack för hjälpen! Ni hade rätt (som vanligt), det var ett av batterierna som pajat - i en av cellerna såg det mer ut som torrt grus än blylameller. De andra två står på laddning och kan kanske skrämmas liv i. Det var ingen mätbar ström i kretsen efter att larmet laddat sin interna ack. @Georg_Ohm, nä jag menade inte att regulatorn dragit ur banken - snarare tvärtom att den laddar batterierna för hårt. Nu ligger spänningen på 14,4 v vilket jag tycker är mycket. Och så kommer @IngemarE mycket riktigt påpeka att jag ska mäta strömmen istället.. 😉 Ska skaffa en tångmätare! @ChristerN, det är klart att batteriövervakning står med på önskelistan, men det hade inte hjälpt så mycket i detta fall. Och egentligen krävs det individuell mätning på varje batteri med en väldig massa extra kabeldragning? Problemet med mitt motorrum är inte att där finns för få kablar… Huruvida det kallas avskiljande eller brytare verkar vara en gammal dispyt som jag inte vill ge mig in i eller återuppväcka. Konceptet med avskiljande är tilltalande, men i mitt fall är det ändå så mycket fast junk som är ständigt inkopplat att jag funderar på att skippa brytaren och istället koppla alla förbrukare till solcellsregulatorns lastutgång. Synpunkter på det? Än en gång: tack för hjälpen!
  2. 2 poäng
    Nja, det förutsätter ju att man är i båten och tittar på instrumentet. I alla fall när cellen/batteriet ger upp eller strax innan. Uppenbarligen var ju inte TS i båten när det hände, men hade andra sätt att ändå bli uppmärksammad på den låga batterispänningen. Det var ju bra. Jag är stor förespråkare för batteritankmätare, men just i detta fallet är jag tveksam till att TS hade varit hjälpt av den för just detta problemet. Jo, kontrollen av ev. kryp/tjuvström hade gått lättare. Men sedan finns det ju många andra skäl att ha en....😉
  3. 2 poäng
    1. En batteriövervakare/tankmätare tror jag visst hade hjälpt. Du hade där sett att laddspänningen och laddströmmen hade varit låg. Du hade också tidigt sett att vilospänningen droppade. 2. Individuell mätning på varje batteri, eller tom på varje cell, hade såklart varit bäst men till det krävs mer än man vanligtvis behöver på bly/syra batterier. Däremot krävs inte en massa kablar för att montera en batterimonitor. Man behöver bara se till att samtliga minus-kablar mot förbrukarna sätts på rätt sida om shunten och sen en ev strömmatning via tunn kabel till en möjlig mätare. Det senare behövs inte om man väljer Victrons shunt för BT-avläsning. Ganska enkelt. Många gör nog som jag när jag monterade en monitor i förra båten, rensar lite i det gamla systemet.
  4. 2 poäng
    Bara om du skall måla väggarna med det 😁
  5. 2 poäng
    Med "skenorna" antar jag du menar de längsgående förstärkningarna i botten? Där är det ju lämpligt att lägga en durk. Och angående att båten är sladdrig så är det nog så båtar av den typen av konstruktion är, där det enda som stadgar upp skrovet är träsargen och till viss del toftarna som nu är ju de rejält uppmjukade efter ett decennium under vatten.
  6. 2 poäng
    Uppdatering: Motorn skar på första provturen. Kylvatten i de två understa cylindrarna. Kylmanteln var troligen trasig, men då bultarna var totalt fastärgade (inte ens gassvetsen bet) kunde jag inte plocka loss den och kontrollera skicket utan hoppades på det bästa. Plockade upp båten, körde hem den och hängde av motorn. Som tur är hade jag ett par extra block, köpte två reservdelsmotorer till i våras, så det var bara att bita ihop, strippa det skurna blocket, flytta över allt till ett fräscht med bra kompression (bättre än det förra faktiskt), lyfta av blocket från riggen och sätta dit det nya, skruva dit allt och provköra. Mitt i allt brände tändningslåset i min renoverade MerControl, så det blev lite lödande också. Nu färdigt och båten i sjön.
  7. 2 poäng
    Man kan också avsluta med att köra alkylat så slipper man ev. problem.
  8. 1 poäng
    Alla motorer från Mercruiser är godkända för upp till 10% etanol sedan hedenhös.
  9. 1 poäng
    Va bara tvungen att googla runt lite, se vad man kan hitta. https://fyndiq.se/produkt/dc12v-batteri-lagspannings-automatisk-avstangning-av-kontroller-skydd-87d91704fe47404b/?gclid=CjwKCAjwmK6IBhBqEiwAocMc8vFycYZN-aaRJ5s3DV9Tz4k00mFIjXg3DYKRAT4TgttM80uXTiE9-xoCocsQAvD_BwE
  10. 1 poäng
    Ja, det kan man ju tycka - fast numer har jag dieselmotor i båten 🙂 Oavsett; gör man av med fem liter per år (?) eller vad TS nu förbrukar, kanske det är OK med det högre priset om man slipper renovera förgasaren vartannat år?
  11. 1 poäng
    Bättre att det larmar vid 12 volt än inte alls. Iof har jag 20 minuter till båten men kompisen har 50 meter så börjar det tuta, sms och bära sej åt kan han titta ut från sovrumsfönstret och se båten. Värmaren är redan kopplad via geosafen, tanken du väckte va att kunna växla mellan att starta kylen eller värmaren via geosafen beroende på årstiden.
  12. 1 poäng
    Japp, lite välvt är det så tipset med vikter är kanon! Det blir limning med maskering! Det verkar bäst och som Georg skriver så vill jag också undvika onödiga hål. Tack för helbra tips! /JC
  13. 1 poäng
    När man får ett SMS-larm om låg batterispänning är det redan försent. Men man kan ju ställa larmet för olika spänningsnivåer. Sannolikt skulle du inte ge dig ut på sjön utan att veta nivån i bränsletanken, eller hur? Lika viktigt kan det vara i en bobar båt, att känna till batteristatus. För övrigt kopplade jag min GeoSafes reläutgång till kylskåpet. Under tiden jag flyttar kylvaror hemma från kyl och frys till en bra kylväska, så skickar jag ett kommando från telefonen till GeoSafe att låta relät dra, då startar kylskåpet och håller omkring 7-8°, något mer under värmeböljan, när jag sedan kommer ut till båten lastar in varorna i kylen. Jag tyckte att det var mer användbart än att starta värmaren.
  14. 1 poäng
    Om däcket inte är helt platt, utan lite välvt, och du placerar panelerna så kortsidorna kröks efter välvningen räcker inte fyra skruvar. Långsidorna kommer att bukta upp så du får en glipa mellan däck och panel. Då åker du troligtvis på att limma kanterna och trycka ner dem. Jag hade valt att limma, om den möjligheten finns. Tänk då på att ha vikter till hands. Det underlättar om vikterna kan formas efter ett ev välvt däck. Sandsäckar, påsar med vatten etc kan vara ett tips. Är det inte för välvt funkar det med hårda vikter också. Ett annat litet tips på vägen är att maskera både på däck runt panelen och uppe på panelen innan limning.
  15. 1 poäng
  16. 1 poäng
    Har en geosafe och den larmar vid låg batteri spänning, om någon kliver in i båten, om båten flyttar på sej, om länspumpen startar och jag kan starta värmaren. Ganska skönt att ha lite koll på flytetyget för en billig peng.
  17. 1 poäng
    Tack Georg! Det låter bra, tack för tipset! /JC
  18. 1 poäng
    Omedelbart efter backslaget sitter det en klämkoppling, det är väl där det börjar slira, och då kan man ju undra varför det gör det. En kvalificerad gissning kan ju vara att det blir varmgång i axel/hylsan, i lagringarna, och då nyper det och det går trögt. Mitt i bilden ser man ju den inre lagringen med en slang som troligtvis går upp till en behållare som skall innehålla fett eller olja, och då kan man undra om den gör det och blir ordentligt smord under gång? Liknande problem har diskuterats några gånger de senaste året, det finns några olika konstruktioner, och jag känner väl i princip bara till en utav dem, men det finns andra forumdeltagare som vet mer och vet bättre. Här är länkar till några av de senaste propelleraxeldiskussionerma, dom handlar väl mest om smörjning och läckage, men du kanske kan finna något som hjälper dig.
  19. 1 poäng
    När båten ligger i vattnet behöver den inte vara lika vridstyv som på land eftersom båten lutar istället för att vrida sig. Jag tycker du ska pröva först innan du försöker dig på några förstärkningar.
  20. 1 poäng
  21. 1 poäng
    Eller köp några anda billiga våta batterier, tex. Tudor TR 350 som jag haft i tio år. Dessa brukar gå att få för under tusenlappen.
  22. 1 poäng
    Ett liknande projekt... kanske med något tips.
  23. 1 poäng
    Så slipper man känna sej ensam så länge. Ökar iaf chanserna att överleva.
  24. 1 poäng
    Nu vet jag inte avsnitt av Mythbusters du tänker på. Takfläkt som halshugger någon eller hårtork i badkaret som ger dödliga stötar. Om jag inte minns fel så var båda alternativen ofarliga. Nu kom vi rätt långt från ämnet, sorry! Det var något annat avsnitt där det konstaterades att både Leonardo DiCaprio och Kate Winslet skulle ha överlevt om de lagt sina flytvästar under dörren och satt sig båda två ovanpå dörren efter Titanics förlisning.
  25. 1 poäng
    Nu vet jag inte vad du talar om när du tar upp härskartekniker. Vad skulle jag eller någon annan på MG ha för intresse av sådant? Min avsikt var att påpeka att har man måtten borde det gå att hitta ett gångjärn i plast eftersom det verkar finnas många leverantörer. Har du några mått på gångjärnet så får du säkert hjälp att hitta något lämpligt.
  26. 1 poäng
    Men va f_n! Vilken otur! Tur att du kan motorn utan och innan dock. Lycka till!
  27. 1 poäng
    Muttern som håller mekanismen skall dras med 3 Nm
  28. 1 poäng
    Plus att det är strömmen du skall mäta in/ur batteriet, vilket du gör i serie. Inte parallellt som med spänningen (volt). Se till att koppla mätpinnarna i rätt uttag och koppla direkt tillbaks dem efteråt (så slipper det smälla om du skulle försöka mäta spänningen (Volt) med mätpinnarna kvarglömda i strömuttaget på instrumentet. "Mätning av solcellsregulatorn" med ett svar som är i volt (=spänningen) säger ingenting, även om du hade mätt 11, 13 eller 12V. Däremot är det rätt tänkt att börja "urkopplat" och sedan - med koll på strömmen - koppla in prylarna en efter en 😃 Smarta laddare fattar inte att det finns batteri anslutet om spänningen är så låg. Ett nätaggregat, annat batteri eller en "dum" laddare som bara vräker på brukar behövas för att få upp spänningen till 8-10V innan man kan flytta över och "smarta laddaren" kan börja göra sitt.
  29. 1 poäng
    Jag är säkerligen trög i skallen men vad är det du har mätt? Är det mellan plus och minuskabel före och efter strömbrytaren? Eller pluskabeln från batteri till strömbrytare med den på och avslagen? (Nu kommer säkert en "motståndsman" reagera på mitt bruk av ordet strömbrytare) Och vad tänker du att motståndet i kabeln ska ge för svar på frågan om tjuvström? Mitt förslag är att du försöker ladda batterierna och, om du lyckas, så mäter du med en tångampere-meter från batterierna till olika förbrukare så ser du vad som drar "tjuvström". Kolla också solpanelsregulatorn och vilken spänning den laddar med. Man jag kanske bara är trög i huvudet (just nu 😉). Sen skulle jag skaffa en batteritankmätare. Där ser du lätt om du har något som ligger och drar ström och även om spänningen i banken är för hög. (Det känns som om jag tjatar om detta hela tiden. För mig är det en självklarhet att ha en mätare även för batteriernas "tank".)
  30. 1 poäng
    Det går inte att avgöra tjuvström genom att Ohmmäta. Instrumentet mäter med en spänning som kanske bara är en tiondel av dina 12V, och är det elektronik som tjuvdrar måste det ofta upp till ett par tre volt innan det händer något. Det du avläser motsvarar bara något tiotal mA, och det skulle ta tusentals timmar att ladda ur din bank med den strömmen. OM du har något som drar, så är det nog några tiopotenser högre. Först - ladda omedelbart upp dina batterier så kanske de kan räddas. Gärna var för sig (för att i så fall upptäcka batterifel). Varje timme de står så urladdade försämrar oddsen. Sedan bör du koppla in dem och kolla med en tångamperemeter (för DC) kring batteriernas pluskabel. Har du ingen sådan kan du möjligen koppla multimeter i serie med t ex batteriets pluskabel på instrumentets 10A-område för att kontrollera strömmar.
  31. 1 poäng
    Se bensinen som en produkt med tre ingredienser, bensin, etanol och tvåtaktsolja. Etanolen dunstar bort först sedan bensinen och den kristalliserar sig som små snöflingor kan man säga, till sist finns då oljeresterna som en kletig massa tillsammans med kristallerna. Detta sätter sig i kanalerna i förgasaren och täpper igen det mesta. Därför är det att rekommendera att varje säsong så avslutar man med att köra rent motorn med alkylatbensin som är uppbyggd på annat sätt än vad petroleumbaserad bensin är. I annat fall är det bästa rengöringssättet en ultraljudstvätt då man med mycket hög skakfrekvens/ultraljud tvättar rent en förgasare.
  32. 1 poäng
    Ja, man måste läsa av spänningen utan laddning från solen eller något annat. Jag föredrar att göra en avläsning på kvällen någon gång när kylen är i drift. Njae, jag läser normalt av någon gång varje eller varannan dag. Det gäller ju bara att hålla sig över en viss spänning. Är det soligt behöver man inte läsa av alls, då vet man ju att man har laddning. Är det molnigt kanske man behöver kolla både på morgon och kväll. Med det sagt så skulle inte en batteritankmätare hjälpa mig mer än en voltmeter att inte ladda ur batterierna. Det går utmärkt att hålla tillräckligt bra koll mha. att kolla spänningen någon gång om dagen. Några beräkningar ägnar jag mig inte åt. Sedan förstår jag att det finns funktioner som är bra, intressanta och/eller roliga att ha. Vi är alla olika!
  33. 1 poäng
    Jag vet inte jag. Man får i alla fall 2-3 hyfsade förbrukarbatterier för priset av en sån Victron-mätare. Hade hellre haft den extra batterikapaciteten än en mätare för att kunna ha koll på kapaciteten.
  34. 1 poäng
    Jag som klarar mig med en enkel voltmeter från Kjell undrar… varför är det en sådan panik att fixa detta..? Jag undrar också hur det kan vara panik att skaffa en batterimonitor? Det är ju inte direkt som att sakna sjökort och laddningen av batterierna verkar ju funka som den ska så någon "blackout" verkar ju inte vara nära förestående. Fundera igenom hur och vad du vill ha framöver för att känna dig trygg ombord och för att övervaka batterierna och under tiden tror jag det kan bli ett skönt avbrott både för dig och besättningen att slippa försöka ha detaljkoll, någon form av KBT. Nu måste jag nog påpeka att jag skriver detta i all välmening ser jag när jag läser det jag just skrivit. Jag håller med om att det är bra att ha koll på laddstatusen, men det känns fel att det blir så viktigt att man genast måste skaffa en ny batteritankmätare. Vad går att förbättra för att slippa vara slav under en mätare på semestern. Det värsta som kan hända är vad jag förstår att elen tar slut och det gör den ju oavsett om man har en mätare eller inte. Följden blir en skadad batteribank, vilket är lite värre än ett tillfälligt strömavbrott. Om du inte redan har en spänningsstyrd utgång som slår av elförbrukningen vid låg batterispänning tycker jag det är en bra idé att skaffa en sådan. Då blir batteritankmätaren inte så viktig utan det blir mer en hjälp att se hur man klarar sig. Med dettta sagt så... Vi är alla olika!
  35. 1 poäng
    Samma sak kan man fråga sig i nya bilar. Jag anser att man som förare ALDRIG ska behöva titta ner på reglagen för att ändra t ex temperaturinställning, fläktstyrka, starta eller stänga av radion, m m. På äldre bilar är det tydliga, taktila reglage som man kan lära sig i "muskelminnet" och sen hantera oproblematiskt. På nyare bilar blir mer och mer styrt via pekskärmar, där man som användare inte får nån taktil återkoppling, och alltså MÅSTE titta bort för att hantera. Helt förkastligt! En skärm är helt ok, men inställningarna där ska bara vara sånt man normalt inte behöver ändra under färd. T ex preferenser för hur backsensorerna ska fungera, balans/bas/diskant och kanalprogrammering i radion, och annat av det slaget. Allt annat ska vara mekaniska vrid/dragreglage eller knappar, med tydlig gruppering och tydligt skilda former för saker som inte hör samman.
  36. 1 poäng
    Man kan se det på ett annat sätt också. Inte bara fördel: Jo, den behöver display. Den blir t.o.m. beroende av en extern ihopsynkad platta eller telefon, en extra pryl som man alltid måste ta fram (och ha laddad o.s.v.) då den saknar egen display. Vår batterimonitor sitter väl synlig så att alla skall kunna se den. Blir mycket mer spontantittande än om man skulle behöva plocka fram och slå på "displayen" varje gång. BT som komplement - javisst. Men inte ersättare. Påminner mig om exemplar nr 3 av vår nya båt som varvet byggde. Den var i princip helt app-styrd via BT. Men varför, förutom för att man kan ? Jag står här och skall manövrera den där saken eller lampan strax intill. Vad är det för fel på en fysisk knapp....?
  37. 1 poäng
    98 oktan kommer även i fortsättningen bara ha 5% etanol så det tankar jag fast vad vet jag? Jag kör ju bara tankbil i jobbet,😉
  38. 1 poäng
    Man får i alla fall tanka oftare, det är mindre energi i etanolen än i bensinen.
  39. 1 poäng
    Då har nog tyvärr kamaxeln tappat sitt läge jämfört med vevaxeln. Jag har också en Suzuki med likadana djupa tändstifthål, men det räcker med att skruva in komptestaren med handkraft i slangen för att få komptestaren att fungera. Kontrollera följande för att säkerställa att det är fel på kamaxelns läge, Ta bort tändstift nr 1 och stoppa in en skruvmejsel i hålet. Rotera svänghjulet medsols och observera när ventilerna öppnar i relation till TDC. Avgasventilen ska öppna lite innan TDC, sedan stänger den när kolven når TDC direkt efter att avgasventilen stängts så ska insuget börja öppna och detta händer då precis efter att kolven vänt för att gå ner (efter TDC). Detta ska enbart inträffa varannan gång kolven når TDC. Men det intressanta är att se att avgasventilen och insugsventilen stänger och öppnar före och efter TDC. Om detta inte inträffar enligt ovanstående beskrivning så måste du nog tyvärr lossa på motorn för att komma åt och se hur timingmärkena på kedjan stämmer överens med de på kuggarna.
  40. 1 poäng
    Det stämmer att fritidsbåttrafiken inte övervakas men det beror mest på att det inte finns resurser för att övervaka den. Var beredda på att bli bemött som en grupp pestsmittade terrorister av människor ni möter om inte alla ombord är vaccinerade. Är ni vaccinerade är ni VARMT VÄLKOMNA men var beredda på att folk kommer att fråga om det och att det ses som en medborgerlig skyldighet att hålla avstånd och använda munskydd på ett helt annat vis än i Sverige.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...