Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-08-01 på alla områden
-
4 poängAlla ombord bär flytväst under gång, även hunden. Barnbarnen bär den ombord även i hamn, om dom är ute på däck. Det finns även extra uppblåsbara västar och reservvästar att ta fram vid behov. Låt oss säga att man råkar ut för en större vatteninträngning, då går det snabbt, bra att ha västen på redan när man letar reda på ett grundområde eller en strand att sätta båten på. Bra även de då gånger man givit assistans till andra båtar, eller svarat på ett mayday, då kan det gå snabbt, man kan behöva ta upp folk ur vattnet eller kasta över bogserlinor, just i sådan situationer är det lätt att själv falla i. Sedan är det för att föregå med gott exempel, inte minst för våra och andras barn och barnbarn. Jag köpte nya uppblåsbara inför förra säsongen, dessa är mer vadderade på insidan, särskilt i kragen, där de gamla kunde skava en del.
-
4 poängSamma sak kan man fråga sig i nya bilar. Jag anser att man som förare ALDRIG ska behöva titta ner på reglagen för att ändra t ex temperaturinställning, fläktstyrka, starta eller stänga av radion, m m. På äldre bilar är det tydliga, taktila reglage som man kan lära sig i "muskelminnet" och sen hantera oproblematiskt. På nyare bilar blir mer och mer styrt via pekskärmar, där man som användare inte får nån taktil återkoppling, och alltså MÅSTE titta bort för att hantera. Helt förkastligt! En skärm är helt ok, men inställningarna där ska bara vara sånt man normalt inte behöver ändra under färd. T ex preferenser för hur backsensorerna ska fungera, balans/bas/diskant och kanalprogrammering i radion, och annat av det slaget. Allt annat ska vara mekaniska vrid/dragreglage eller knappar, med tydlig gruppering och tydligt skilda former för saker som inte hör samman.
-
3 poängJapp. Alltid! Anledning för min del är att jag inte skulle tänka på att ta på mig västen om jag snabbt skulle behöva göra något "ute". Jag skulle prioritera att få, vad det nu är, åtgärdat istf att kränga på mig västen. (Klart du ska köpa en Saga 315!)
-
3 poäng
-
2 poängNackdelen med Victron är att de envisas med blå bakgrundsbelysning. Det är den färg där ögat har sämst upplösning och som stör mörkerseendet mest. Och så stör det mig. (På bilden nedan ser "min" belysning kanske blå ut, men den är faktiskt vit. Och dimning styrs automatiskt av omgivningsljuset). Har f.ö. en billig lösning för båda batteribankerna - en egen konstruktion med algoritmer som jag pillade fram grunden till redan i förr-förra båten. Tog ett tag innan man fick kläm på alla parametrar som styr. Huvudjobbet görs av en mätenhet nära batterierna/shuntarna, sedan skickas data seriellt till en presentationspanel. Dessutom kan man då passa på att stoppa in lite andra saker som kanske är unika för just den egna båten men som kan vara "kul att ha". Tempen i VVB t ex.. Den nyss inmonterade i den nya båten (bilden) är redan under omarbetning. I dagarna får jag hem en TFT-display (typ mobiltelefon) och processorn blir nu en PIC med CAN. Så till nästa säsong visas inte bara nuvarande data utan också status på alla tankar samt motorns förbrukning (i liter per sjömil) via NMEA 2000. Dessutom i färg. På bilden är motorbatteriernas och solpanelernas huvudbrytare inte påslagna och instrumentet är inte inställt på rätt laddstatus (fotot togs under ett test av larmdioden högst upp). Vore ju skottpengar på att köra ner en AGM-bank till 9%. Så behöver ingen påpeka det 😛
-
2 poängMan kan se det på ett annat sätt också. Inte bara fördel: Jo, den behöver display. Den blir t.o.m. beroende av en extern ihopsynkad platta eller telefon, en extra pryl som man alltid måste ta fram (och ha laddad o.s.v.) då den saknar egen display. Vår batterimonitor sitter väl synlig så att alla skall kunna se den. Blir mycket mer spontantittande än om man skulle behöva plocka fram och slå på "displayen" varje gång. BT som komplement - javisst. Men inte ersättare. Påminner mig om exemplar nr 3 av vår nya båt som varvet byggde. Den var i princip helt app-styrd via BT. Men varför, förutom för att man kan ? Jag står här och skall manövrera den där saken eller lampan strax intill. Vad är det för fel på en fysisk knapp....?
-
2 poängJag som klarar mig med en enkel voltmeter från Kjell undrar… varför är det en sådan panik att fixa detta..? Om mätaren nu pajat, fundera ut vad du behöver istället i lugn och ro, du har ju solpanelens mätare också. Korkad fråga säkert, men har du testat ”norsk omstart”, dvs att rycka ur alla kablar till mätaren och vänta en stund med att koppla in dem igen?
-
2 poängEn bra idé kan vara att fästa stegen med kardborreband om den inte vill vara uppfälld av egen kraft sedan en en kort lina i något av stegen som man kan dra i om man ligger i vattnet.
-
2 poängDet finns ytterligare en tragisk omständighet kring denna olycka som kanske hade kunnat vara räddningen. Båten hade en bra räddningsstege som tyvärr var fastbunden med ett kraftigt rep, helt omöjlig att få ner. Jag såg båten i Kullavik och det fanns tecken på att han kämpat för att ta sig ombord. Kravet på räddningsstegar på nya båtar är minst 56 cm ner i vattnet och skall alltid kunna fällas av person i vattnet utan hjälp, borde gälla alla båtar.
-
2 poängDet var ju som den där gången när jag lånade ut en genua till en kille som hade skörat bägge sina försegel på Tjörn Runt. Hans tomma övergivna Maxi 77 hittades nere vid Kungen (inre tistlarna) på måndagen där den låg och slog mot klipporna. Mitt nya segel var ju givetvis skrot med stora sönderrivna hål i duken. Men mannens son som hade en diagnos fick aldrig se sin pappa igen då han trillade överbord och drunknade. Jag fick aldrig veta om kroppen hittades nångång. Att något så enkelt som att ta på sig en flytväst kan bli så förödande när det nonchaleras fullständigt.
-
1 poängTack ska ni ha för råd. Ska försöka lyfta ur den, ser knöligt ut men det får gå. Ut måste den ju oavsett... Tanken ser jättefin ut överallt, bara en enda fläck som är problemet. Kan det hamnat nån metallbit eller mynt el dylikt i tanken och som "fastnat" på ett ställe och reagerat med aluminiumet tro?
-
1 poängJojo, en ny båt för 2-4 miljoner ska så klart ha en mätare för några tusen. Men en flera årtionden gammal båt kanske i första hand ska ha en större batteribank. Först när det verkligen är slut på plats för fler batterier kan det vara aktuellt. Tycker jag.
-
1 poängDet kan ju finnas platser, men de längst norrut är bäst, bäst lä och lättare att komma i land. De söderut är sämre, inte samma lä, då vinden vrider runt udden. Berget är dessutom brantare där. Det är en och annan långliggare som ligger där. Men om man är på plats vid 10-11-tiden kanske man har tur. Iofs så känns det som det är färre båtar ute nu, en och annan börjar väl jobba kommande eller nästkommande vecka. Så de flesta Göteborgare (och Öckeröbor”) stävar nog söderut mot sina hemmafarvatten, jag tycker subjektivt att man ser fler båtar på gång söderut än norrut. Sedan finns det en spilta på södra delen av Hästvam och ffa en på Trinisla, i dessa kan man gå in med motorbåt mellan bergen, men fäll ankaret en bit ut så att man kan dra sig ut i det om det kniper.
-
1 poängDen här tex. https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/matare/timraknare-2000030628
-
1 poängDen funkar säkert jättebra, jag var inne på lite onödigt bra grejor. Det var ju rätt stor skillnad i pris mor dyneema. För att hjälpa frågeställaren, hur långa behöver varje skoten vara till en Afrodite? 20 meter cirka tycker jag. Dubbla båtlängden + 2 meter så att man kan få ner allt i ruffluckan utan att gajen slinker ur blocket i aktern.
-
1 poängJag vet inte jag. Man får i alla fall 2-3 hyfsade förbrukarbatterier för priset av en sån Victron-mätare. Hade hellre haft den extra batterikapaciteten än en mätare för att kunna ha koll på kapaciteten.
-
1 poängEtt bra val, vad jag förstår. Skulle jag köpa nytt idag skulle det definitivt bli en sån. Ytterligare en fördel är att det är lätt att uppdatera programvaran. Bra framtidssäkring.
-
1 poängKlart att det går att svetsa en alutank . Men den behövs rengöras ordentlig kommer att lukta fan (stackars smed)
-
1 poäng
-
1 poängRekomender även jag diablos tankar men köpt mina från waveinn, mycket bättre priser.
-
1 poängKontakta Kuntze, www.kuntze.se Läs på hur man gör när man byter list innan du börjar. Finns några inlägg om detta på MG.
-
1 poängingen klockren lösning men du har nog ringat in felpunkten ,skruven/muttern . ev ngt som ändrat sig sliten bricka rost . prova med låsmutter då kan du skruva fast lagom, se så att "pinnen" går ut före snöret. (min snöslunga var lika tog isär satte ihop funkade) . B
-
1 poängJo, det finns en display man kan montera som fungerar precis som andra displayer. https://www.victronenergy.se/battery-monitors/bmv-712-smart
-
1 poängPlötsligt händer det! Om man alltid var på det klara med när man behöver flytväst, säkerhetsbälte, cykeljälm, etc. skulle valet vara lätt.
-
1 poängSå tänkte vi delvis tidigare, men som jag skrev högre upp så gäller inte detta längre efter att vi höll på att bli överkörda.
-
1 poängFast båtar med TBT har ju inte varit tillåtna åtminstone sedan 2019-05-28 enligt miljöreglerna nedan, dvs. två år tidigare. Två år av bristande förståelse och/eller inaktivitet (förutom att göra livet surt och krångligt för dig själv och andra) från din sida kan ju knappast vara båtklubbens fel. MILJÖREGLER XXX BÅTKLUBB 2019 Xxx Båtklubbs miljöregler har tillkommit för allas trevnad, samt för minska risken att bryta mot lagar, få miljöförelägganden som i sin tur utesluter möjligheten för oss att söka bidrag. Reglerna antagna 2019 05 28 kommuniceras ut till alla medlemmar. • Båtar behandlade med förbjuden sk fartygsfärg innehållande TBT, Tributyltenn är inte tillåtna. Om det skulle ha varit så att TBT-förbudet kommit som en blixt från en klar himmel så skulle jag ha förstått delar av ditt agerande, men inte som läget är nu. Det har blixtrat i minst två år utan att du gjort något åt ditt hormonstörande skrov.
-
1 poängNej, att laga tanken på plats blir nog svårt (omöjligt?). Sedan undrar jag om materialet inte är aluminium? Ser så ut på bilden i alla fall.
-
1 poängMontera fästen för "Faderullan-draget" på släpets ordinarie längsgående dragbalk så har Du lösningen med Dig på resan. För Du kanske behöver möjligheten till förlängd dragbalk på fler platser...
-
1 poängJag som klarar mig med en enkel voltmeter från Kjell undrar… varför är det en sådan panik att fixa detta..? Jag undrar också hur det kan vara panik att skaffa en batterimonitor? Det är ju inte direkt som att sakna sjökort och laddningen av batterierna verkar ju funka som den ska så någon "blackout" verkar ju inte vara nära förestående. Fundera igenom hur och vad du vill ha framöver för att känna dig trygg ombord och för att övervaka batterierna och under tiden tror jag det kan bli ett skönt avbrott både för dig och besättningen att slippa försöka ha detaljkoll, någon form av KBT. Nu måste jag nog påpeka att jag skriver detta i all välmening ser jag när jag läser det jag just skrivit. Jag håller med om att det är bra att ha koll på laddstatusen, men det känns fel att det blir så viktigt att man genast måste skaffa en ny batteritankmätare. Vad går att förbättra för att slippa vara slav under en mätare på semestern. Det värsta som kan hända är vad jag förstår att elen tar slut och det gör den ju oavsett om man har en mätare eller inte. Följden blir en skadad batteribank, vilket är lite värre än ett tillfälligt strömavbrott. Om du inte redan har en spänningsstyrd utgång som slår av elförbrukningen vid låg batterispänning tycker jag det är en bra idé att skaffa en sådan. Då blir batteritankmätaren inte så viktig utan det blir mer en hjälp att se hur man klarar sig. Med dettta sagt så... Vi är alla olika!
-
1 poängOk. Testade precis pressa ut i huset och det jättebra. Släppte direkt stort tack !!
-
1 poängVälj då Victrons shunt som har BT och inte behöver någon display utan läses av på telefon eller platta. (Så kan du sätta ytterligare en voltmätare i gamla Nasa-hålet 😉)
-
1 poängMan kan väll montera en egen nivåvakt som är kopplad till räknaren, lite lägre en start nivån på pumpen med inbyggd nivåvakt .
-
1 poängNASA BM1 ska kalibreras, vad gäller kapaciteten på anslutna batterier. Konsultera bruksanvisningen. Men visst är det nice med typ 112 %. Man kan ju tro att batterierna fått nytt liv 😉
-
1 poängJa, ja... Jag förstår mycket väl detta med spänningsfall. Ang bl a mitt senaste OT-inlägg lite tidigare i tråden. Spänningsmätning strax intill plottern, m h a mycket tunna isolerade trådar, anslutna till stift på plotterns multikontakt. Multimetern inställd för likspänningsmätning visar i stort sett lika. Upplösningen lägre på plottern, så ev missvisning torde ligga på mindre än 5/100 V. Så visst är det spänningsfall i kablaget. 😛 - Och så mycket lättare att förstå om man skriver på vedertaget sätt. "Kylskåp går, drar den volt, Nasa visar mindre volt, regulator ger samma volt hela tiden oavsett kylskåpet gång." - Inte tusan drar kylen volt! Det drar ström. Och Nasa visar inte mindre Volt. - Det visar lägre spänning, med enheten VOLT. Regulatorer ger inte volt. - Generatorer alstrar ström med en viss spänning. Utan belastning en spänning över intern resistans. Annars skulle den skena, vad gäller spänning. (Och generatorer alstrar inte AMPERE.) - Förslag: Leta rätt på ÅK9 Fysikbok, om det är svårt. .
-
1 poängDu har inte funderat på ett annat märke på mätaren, ett där du inte får värden över 100%? Ett pålitligt? Victron kanske?
-
1 poäng
-
1 poängFem år efter att vi köpt båten slutade tändaren på spisen att fungera. Det tog ett tag att inse att den var batteridriven. Det kan vara så att gashålen i brännaren sotat lite, oxiderat något eller blivit lite igenfyllda av överkokad mat. Det som då händer är att gasströmmen får lite för hög hastighet och då funkar tändningen inte alltid så bra. Pröva att tända på mineffekt eller lite över min. Om det funkat bättre så är det en bra idé att rensa alla hål.
-
1 poäng
-
1 poängOT. Garmin enhetspänning, info på displsayen, visar mellan 0.5 och 0.8 konstant för lite. Dåligt för en "voltmeter" a' dryga 10 papp. Blir garantifall till vintern. BT.
-
1 poängHur går det till när Nasa visar HÖGRE än regulatorn som på ursprungsbilden..? 🙂
-
1 poängAtt regulator och Nasa visar olika är inte konstigt. Exempel: Kylskåp går, drar den volt, Nasa visar mindre volt, regulator ger samma volt hela tiden oavsett kylskåpet gång. Nu har jag samma märke på regulator och shunt, men ser varje morgon att MPPT jobbar på duktigt när solen lyser samt diff på volten in respektive ut. Men det ser ut som tvärtom i ditt fall på först bilden, är du SÄKER på att ALLT går via Shunt? Ingen fulkoppling med ett lurande BT skiljerelä någonstans?
-
1 poängPå vår båt är grundregeln "inte förtöjd - flytväst på". Kan visserligen tummas på om båten bara skall flyttas inom hamnområdet (till tankning eller toatömningsstationen), men utanför pirarmarna är det i allmänhet alltid flytväst på. Något tillfälligt undantag om man är inne i båten/kojen, går på toa o.s.v. Men utanför "inne i båten" ute på vattnet känner jag mig lika olustig till mods utan flytväst som om jag kör bil utan bälte. Håller dock med om uppblåsbara flytvästar - det är nästan ett måste om det inte skall bli för obekvämt. I synnerhet typen "seglarväst" kan ju bli olidligt varma.
-
1 poängJag har klurat lite på installationen, och tänker… borde man inte ha tvärt om? Dvs byta plats på hur förbruknings- och startbatteriet laddas. Förbrukningsbatteriet laddas då kontinuerligt av solpanelen, och skulle förbrukarbanken nå 13,1V så spiller laddningen över till startbatteriet. Startbatteriet borde som sagt laddas fint av generatorn. Hur som; installationen låter väldigt bakvänd i mitt huvud. Jag har fått lära mig att solpaneler och förbrukarbank är bra ihop, sedan laddar man startbatteriet med generatorn och har ett skiljerelä som gör att även förbrukarbanken laddas vid motorgång. Så har jag (och många andra) och det funkar bra.
-
1 poängHej Sedan vi höll på att bli överkörda av en stor båt, 40 fot eller mer i ca 25 kn bär vi alltid en kontrollerad uppblåsbar väst. Ungefär som säkerhetsbältet, jag kan inte tänka mig att köra utan trots att jag kört bil i över 50 år och aldrig haft användning av det. Hälsningar Ove
-
1 poängJo, jag skulle vilja dela med mig, men hittar inte mina frågor. Jag beskrev båten lite grovt, ålder, vad som är nytt och vad som är original. Mina frågor gällde Totalskada, typ båten brunnit upp eller sjunkit på stort djup. Haveri på riggen, dvs. masten på en segelbåt. Haveri på drev och motor, tex. genom brand. Jag är ganska ointresserad av stöld av båt, motor etc. eller stöld av prylar. En segelbåt från 1980 med inombordare är inte så stöldbegärlig. Kanske är motorstöld intressant att fråga om för dig, eller stöld av stolar och ratt mm utrustning som kan vara lättåtkomlig.
-
1 poängDet fina med att kolla i mörker är att man kan se om gnistan kommer på rätt ställe. Att du hör urladdningen betyder inte att det blir rätt.
-
1 poängDet är ju bara att hålla ned Konsumentverket. När vi valde försäkringsbolag skickade vi mail med tre, fyra händelsebeskrivningar och frågade hur dessa skador skulle ersättas av deras försäkring och påtalade att vi läst villkoren utan att riktigt vara säkra på att vi förstått. De bolag som inte alls svarade eller tog mer än 10 arbetsdagar på sig att svara valde vi bort direkt. En påminnekse skickades efter fem arbetsdagar. Om man inte kan lämna besked inom rimlig tid när man ska sälja en försäkring kan man tänka sig att ev. skadereglering blir krånglig och tidsödande. Det behöver inte vara så, men så tolkade vi senfärdigheten. Nästa sållning var de som lämnade otydliga besked om hur respektive skadan skulle komma regleras eller som i princip svarade att det framgår av försäkringsvillkoren, som vi ju redan påtalat att vi inte förstått. Om jag inte missminner mig var det tre bolag som klarade vårt rätt enkla test. Det var nog nio år sedan så vilka bolag som misslyckades och vilka som lyckade är troligen inte relevant längre. Samma sommar gick jag för första gången på grund, på grund av stress för att hinna tillsista broöppningen för dagen. Lite trist med nytt försäkringsbolag. Skaderegleringen funkade klockrent, allt var löst nästan innan vi tagit oss loss... och vi hann till broöppningen. Fast det var inte riktigt sant när det gäller skaderegleringen, allt var löst dagen därpå.
-
1 poängGammaldags och elitistisk är en subjektiv åsikt. Vi finlandssvenskar och ålänningar förstår, och om vi inte förstår väljer vi att ta reda på istället för att bli kränkta. Om du har problem med formuleringen på svenska i ett land där endast ett fåtal procent av befolkningen pratar svenska kan du läsa den finska texten, den brukar vara med detaljerad. Vi som bor i Finland och talar svenska uppskattar de gånger som vi överhuvudtaget får info på svenska.
-
1 poängDu är ju helt tossig. Transportstyrelsen skrev klart och tydligt i sitt ursprungliga föreläggande till dig exakt vilket lagrum de stödde sig på (7 kap. 4 § andra stycket lagen (1980:424) om åtgärder mot förorening från fartyg). Det tar inte många minuter att slå upp denna lagtext på internet och hitta bestämmelserna om hur sådana förelägganden ska överklagas (i 9 kap 2 §): Det finns inget "trick" eller konspiration; myndigheten följer lagen så som den är skriven - det finns inget utrymme för att överklaga beslut av Transportstyrelsen enligt ovanstående lagrum någon annan stans än till regeringen. Du har själv försatt dig i den här situationen genom att uttryckligen be om ett föreläggande som du inte kan få någon rättslig prövning av. Det är ingens fel utom ditt eget. Jag är inte jurist, men jag ser inte hur ett vitesföreläggande kommer att ändra på något av detta. Det kommer stödja sig på samma lagrum och ha samma regler för överklagande. Om du nu insisterar på att bli rättshaverist så kanske det kunde vara värt att sätta sig bättre in i rättsläget innan du börjar processa? Jag ser heller inte hur du på något sätt överhuvudtaget skulle kunna få ut något av detta processande. AFS-förordningen definierar inte vad en spärr mot läckage är, så Transportstyrelsen är fria att som ansvarig myndighet föreskriva hur detta ska tolkas, och de accepterar inte ditt resonemang. Det gör inte heller regeringen, och du kan inte överklaga någon annan stans. Det du egentligen skulle behöva är att ändra lagstiftningen, men jag tror att det allmänna stödet i väljarkåren för rätten att få ha kvar hormonstörande ämnen på sin båt nog är rätt svagt. Det som verkligen stör mig med allt ditt processande är att du är beredd att göra vad som helst för att göra detta till någon annans problem. Visst, det kan nog tänkas vara så att läckaget från din båt numera är nere på låga nivåer, men någon gång måste TBT-resterna tas omhand, om inte annat när båten skrotas. Allt ditt jäkla processande handlar uteslutande om att det är just du som ska slippa göra detta, av någon anledning. Det är ju du som äger båten och har gjort så i 30 års tid! Du blev sittande med Svarte Petter redan när du köpte en båt med olaglig färg på. Vill du inte ta hand om eländet så får du väl sälja eller skrota. Sluta försöka smita undan!
-
1 poängRengöring av färsk och sjövatten sidan med "Systemrens" löste bokstavligen problemet. Nu håller sig temperaturen stabil.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00