Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-07-31 på alla områden
-
5 poängPå vår båt är grundregeln "inte förtöjd - flytväst på". Kan visserligen tummas på om båten bara skall flyttas inom hamnområdet (till tankning eller toatömningsstationen), men utanför pirarmarna är det i allmänhet alltid flytväst på. Något tillfälligt undantag om man är inne i båten/kojen, går på toa o.s.v. Men utanför "inne i båten" ute på vattnet känner jag mig lika olustig till mods utan flytväst som om jag kör bil utan bälte. Håller dock med om uppblåsbara flytvästar - det är nästan ett måste om det inte skall bli för obekvämt. I synnerhet typen "seglarväst" kan ju bli olidligt varma.
-
5 poängHej Sedan vi höll på att bli överkörda av en stor båt, 40 fot eller mer i ca 25 kn bär vi alltid en kontrollerad uppblåsbar väst. Ungefär som säkerhetsbältet, jag kan inte tänka mig att köra utan trots att jag kört bil i över 50 år och aldrig haft användning av det. Hälsningar Ove
-
3 poängJag ser mig inte som normalbegåvad. Jag kör den här hela dagarna. Med 65 m3 i lasten gäller det att hålla tungan i rätt mun.😉
-
3 poängHos oss är västen extra obligatorisk vid hamnmanövrar. Då om något är man i riskzonen, när man ”bara“ ska sträcka sig fem centimeter för att nå en förtöjning.. Extrem värme och svag vind kan ge undantag i sittbrunnen, men oftast är den på från kasta loss till färdigförtöjd.
-
3 poängSamma här, om det bara är jag och hustrun ombord. Väldigt ologiskt, men baktanken är att föregå med gott exempel när andra är ombord och kunna kräva att flytväst används. Ibland är sittbrunnen en flytvästfri zon (när det är varmt) och ruffen är nästan alltid en flytvästfri zon (när det inte blåser mycket och går sjö). SUP-brädorna ser jag lite som badleksaker, men många ger sig ju av långa sträckor och då är de ju mera lika kanoter. Det är fåfängan som bedrar visheten skulle jag tro. Plötsligt händer det! Vår nu vuxna dotter finns fortfarande i livet tack vare envist tjat om att alltid ha flytväst på bryggor och ombord på båtar. Tillägg: Det är ovanligt många nyblivna båtägare ute och som kanske saknar tradition av båtlivet som då inte har koll på varesig flytvästanvändning eller tex. väjningsregler. Frågan är hur man når ut med information till dessa. Jag vill tro att vi mera erfarna borde påtala det viktiga med att använda flytväst. Det är ju jättekul att flera kommer in i båtlivet, men jättetrist om det leder till flera olyckor och dödsfall.
-
3 poängSåg förra häljen en familj på 2 vuxna 6 barn mellan 2månader o ca 8-9 år i en liten kampingbåt på ca 4,5-5m alla utan flytväst tanten i huckle o svart långklänning
-
2 poängFrun och jag har under denna säsongen märkt att det är fler som saknar flytvästar ombord på båtar än sådana som har den på. En grov uppskattning är att 35-40% använder flytväst, ibland färre. Idag blåser det en hel del, det kom just in en större segelbåt byggd i Tyrolen, en vuxen man och tre tonårspojkar alla saknade flytväst. Häromdagen en barnfamilj, med förskolebarn och en liten hund, också det på en större segelbåt, hunden hade flytväst men ingen annan. Sup-bräder är ju populära, men antagligen är det omöjligt att paddla sådana med flytväst på, kanotister och kajakister har ju smäckra västar, en sån skulle väl en stående paddlare också kunna röra sig fritt i? Jag är inte så förtjust i vattenskotrarna, men de flesta förare av sådan bär flytväst, men inte riktigt alla. Vi såg även en relativt överlastad ”badbåt” det var väl två barnfamiljer ombord, men inga västar. Somliga tar av sig flytvästen på väg in i hamn, eller tar på den när man kommit ut på öppet vatten, men det är väl i hamnen det är störst risk att trilla överbord? Nä, folk utan flytvästar är väl korkade träskallar, som dom kan flyta på och hjälpligt hålla huvudet över vattnet om dom går överbord. Darvin hade väl rätt, de smartaste, snabbaste och starkaste överlever, men SLS och SSRS som skall rädda dessa träskallar, om dom hinner, har kanske en annan åsikt. Drunknings- och incident statistiken var väl rätt hög i redan i år. 49 drunknade så här långt, 4 st från båtar.
-
2 poängVi hade en olycka i Björlanda Kile här i Göteborg tidigt i våras då en något överförfriskad äldre herre som bodde i båten skulle kliva iland, han missade bryggan och trampade bredvid eller något liknande. Han hittades dagen efter med buken nedåt. Flytväst? Nejdå, den låg så fint nere i ruffen, han skulle ju bara ut och pinka.
-
2 poäng
-
2 poängHar alltid flytväst ombord vid gång. Trots att det är väldigt frestande att ta av den när det är varmt. Att ha en flytväst inom räckhåll och ”ta på sig den när man ska upp på däck” eller vid behov skulle nog inte funka för oss. Vi skulle helt enkelt glömma västen om det var bråttom. Vi har också noterat vad vi kallar minskande användning av västar. Konstigt egentligen när ”jaget” har blivit så viktigt. Kanske är det till viss del en informationsfråga och Livräddningssällskapet, om de nu finns kvar, skulle kunna köra lite mer informationskampanjer.
-
2 poängJag har klurat lite på installationen, och tänker… borde man inte ha tvärt om? Dvs byta plats på hur förbruknings- och startbatteriet laddas. Förbrukningsbatteriet laddas då kontinuerligt av solpanelen, och skulle förbrukarbanken nå 13,1V så spiller laddningen över till startbatteriet. Startbatteriet borde som sagt laddas fint av generatorn. Hur som; installationen låter väldigt bakvänd i mitt huvud. Jag har fått lära mig att solpaneler och förbrukarbank är bra ihop, sedan laddar man startbatteriet med generatorn och har ett skiljerelä som gör att även förbrukarbanken laddas vid motorgång. Så har jag (och många andra) och det funkar bra.
-
2 poängFörst när jag skaffade en självuppblåsbar började jag använda. Vanliga är både extremt obekväma och för mycket i vägen. Jag fastnade alltid i nåt när jag rörde mig på båten, och konstaterade att faran med att fastna i saker ökade risken betydligt för ett fall, antingen i båten med skador som följd, eller av från båten. Dessutom blir de extremt varma under sommarmånaderna. De uppblåsbara är betydligt bättre, men inte helt bra. T ex borde de ha mjukt tyg där det är kontakt med kroppen, i synnerhet runt nacken där man normalt inte har nåt annat plagg under som skyddar mot skav. Nåt fleece-aktigt vore lämpligt i stället för det stela och sträva, närmast sandpappersliknande vävtyget som nu används. Grundprincipen måste förstås vara att man inte ska falla i vattnet alls.
-
2 poängSom liten var det ett krav med flytväst så fort som man skulle till bryggorna eller ut i båt. Idag med generation ”jag jag” får många kids klara sig för de vuxna är upptagna med sina telefoner. I år var det en halvmeterstyp som trilla i Grötö hamn, blev ett väldigt skrik en stund, det gick bra för vuxna i närmaste båten räddade barnet. Lite senare var barnet utrustad med flytväst när leken fortsatte. Klokare föräldrar såg vi i aktion för något år sedan på Vinga, en liten kille trillade i och innan han fattade hade någon lyft upp honom i ett handtag upptill på flytvästen. Det går fort när man trillar i. Vid 25 graders värme och milda vindar har vi inte alltid flytväst, egen riskbedömning.
-
2 poängJag skulle inte alls oroa mig för att startbatteriet blir utladdat i ditt fall. Om vi simulerar en tur ser det ut ungefär så här, vet ju inte något om din båt. Starta motor, 20 sek x 200 A = 4000 ampersekunder Laddning från motorn kanske 100 A (max) Bogpropeller 3 x 5 sek x (400 A - 100 A) = 4500 As Kort båttur, hur kort? 15 minuter? Laddar med runt 120 A gissningsvis. Ankarspel 10 sek x (100 A - 100 A) = 0 As Motorn stängs av. Sammanlagd förbrukning 8500 As /3600 s = 2,4 Ah Sammanlagd laddning är lite svårare. 15 minuter x 20 A = 300 Amin = 5 Ah.
-
2 poängFast det där låter ju inte som ett superbra system direkt om jag förstår dig rätt. För att fylla upp ett batteri helt vill man ha låg spänning under lång tid precis så som solpaneler jobbar, men det här funkar ju precis tvärt om - kraftig spänning under några minuter laddar dina förbrukningsbatterier, precis tvärt om mot vad batterierna mår bra av. Samtidigt cyklas ditt startbatteri med laddning/uttag, vilket såklart förkortar dess livslängd också.
-
2 poängTänkvärda ord......hmmm. Det känns som min gamla tvåtaktare bör renoveras och få lite TLC (Tender, Love and Care). 🙂
-
2 poängDessutom kylväska cirkulerat i avgasröret. Sonder rostat. Det är därför glikolnivå försvann. Som sagt till alla som har problem med start! Är inte rädda att öppna topplocket! Ni forkortar era gissningar direkt och kan lösa problemet direkt! Tack för allas råd!
-
1 poängTekniska saker ska finnas ombord och fungera, vad ska man annars lägga tid/ energi och pengar på?😲
-
1 poängNu har jag varit i. Det finns ventiler/kranar som man kan stänga med. Är visst std på Askeladden Case closed. /T
-
1 poängJag har min dragbalk utdragbar ger närmare en meter extra om man behöver sen skjuter man bara tillbaks och låser med genomgående bult, även gjort den vändbar eftersom ena fordonet har kroken långt över standardmått. Vill man sen ha bästa möjliga stöld skydd tar man handsken eller hela handsk balken med sig.
-
1 poängDet visade sig genom att motorn inte startade… den var helt död. Jag luftade till förbannelse, jag bytte filter, jag fixade spridaren, jag plockade av toppen och renoverade den (slipade in ventiler, bytte packningar mm) - allt för att alla sa att högtryckspumpen inte kan gå sönder, men till slut var det ju bara den kvar. Lämnade in den på El o Diesel i Högdalen som renoverade den (inte billigt, men nödvändigt), och sedan fick jag igång motorn. Men. I ditt fall skulle jag nog börja med att se till att ventilerna tätar och rör sig som de ska, din topp ser lite ledsen ut. Jag kunde också låna en kompressionsmätare och kolla av att jag hade tillräckligt med komp efter jag skruvat ihop allt. Fördelen med allt fixet och de c:a 10.000 kr jag la på dieselklumpen är att jag nu vet att motorn är sjysst, och att jag har lärt mig en jäkla massa.
-
1 poäng
-
1 poängBlev inspirerad till en illustration... Proportionerna på din MAN blev lite tokiga men utrymmet på boksidan är vad det är 😀
-
1 poängKört lastbil sedan 1983 med några undantag då jag satt inne (på kontor). Har väl till dags dato rullat runt på vägarna cirka 600.000 mil allt som allt. Man har nog sett de flesta gathörnen och landsändarna vid det här laget. I morgon börjar vi leverera bensin b95 e10 så finns era bilar med på listan så välj hellre b98 oktan då den fortsätter innehålla 5% etanol. https://www.bilsweden.se/storage/84798592C3A86D37A37B0D1594067E18F098007D6916EE26D1327E10441D58F9/5bd8876106ed4068b150158914513e81/pdf/media/50c5531d604f4cbaaa25a0e3299a5ecb/E10-lista 21.pdf Ibland är det trångt.
-
1 poäng
-
1 poängPseudonym tillhör nog den överbegåvade delen av släpvagnsförare, men jag tänkte ändå som du att det kan bli en utmaning även för en yrkeschaufför att backa med den föreslagna konstruktionen. Något som blir längre utan att vara ledat tror jag absolut är en fördel om man inte vill ha onödigt stora utmaningar. För mig känns lösningen lite som en cykel som svänger åt fel jämfört med hur man vrider på styret.
-
1 poängBalken kommer väl att kunna vicka/rotera i sidled så mycket som draghandsken medger. Det medför att stödhjulet i mitten kommer att stå snett enligt hur det slumpar sig. Möjligen kan det funka med två stödhjul bredvid varandra om de är tillräckligt brett isär. Att backa i en av föraren vald riktning med den där kombon torde vara mer än vad de flesta normalbegåvade släpvagnsförare klarar. Men idén är inte utan poänger. En längre tillfällig dragbom skulle säkert vara till hjälp många gånger. Jag skulle lösa det med ett tre meter långt profilrör där dragkulan monteras en meter in på bommen. Längst bak två plattjärn vända uppåt så att man kan lägga en bult över trailerns dragbom. Längst fram förstås en handske på bilens kula.
-
1 poängDen analysen kan jag absolut hålla med om... Jag skulle kollat batterispänningen med en handduk över solpanelen och varit nöjd om den låg över 12,2 volt med kylen igång och ganska nöjd om den låg över 12 volt. I övrigt inget annat att tillägga än det Pseudonym brukar propagera för, det enkla båtlivet. Vi är alla olika!
-
1 poängJodå. Min lilla cittra delar nu garage med en kompis DS Electronique från -73. Den andra står i hamnen.
-
1 poängNär hydraulstyrningen plötsligt börjar fungera: Vet inte varför. Men plötsligt fick jag en ingivelse att börja trycka på den traverskontroll som förra ägaren hade installerat som - enda - styrkontroll. När jag köpte båten monterade jag rattpump (och ratt förstås), men lät ändå traverskontrollen och den elektriska styrenheten vara kvar. Den ville dock inte fungera och jag misstänkte någon felkoppling/löskontakt men tog aldrig tag i saken och det förblev något jag tänkte jag fixar senare. Under en tur för några dagar sedan glodde jag ner på den - i ett specifikt fack - undanstuvade traverskontrollen och plockade upp den samt tryckte förstrött på en av knapparna varpå båten omedelbart gjorde en ruskigt hastig babordsgir. Svängen var så tvär och kvick att det fick bli hela varvet runt eftersom det tog en lång sekund innan förvåningen släppte och hakan var upplockad från durken. Hydraulcylindern är stor och det ska pumpas en hel del olja för roderverkan. Blir tidvis mycket rattande när flytetyget ska manövreras i trängre utrymmen. Det där med att fixa den elektriska styrningen fanns alltså i planerna och förhoppningen var att det det skulle leda till förenklade och snabbare manövrer i vissa lägen. Med tanke på snabbheten med vilket motorns hydraulpump skickar oljan av och an blir det perfekt. Ska ändå byta ut den något o-intuitiva traverskontrollen mot en joystick i något skede. Delar av det fortsatta styrandet den dagen skedde från flybridge eftersom traverskontrollen är på lång sladd. Det gäller dock att ha den rättvänd och att faktiskt se vilken knapp man trycker på. Giren är som sagt omedelbar och för små kursförändringar ska trycket på knapparna vara av subtilt och ögonblickskort karaktär. För finjusterad och rakare kurs längs farledslinjerna är det nog fortfarande rattstyrning som gäller. Osäker på om ladusvalornas bajs hör till. Skulle avlägsna det innan jag åkte ut, men så glömdes det bort och sedan hade jag inget vettigt att skrapa/borsta bort det med. Detta mest nämnt för att lugna medlemmars eventuella upprörda antifågelbajsnerver.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängJo, jag skulle vilja dela med mig, men hittar inte mina frågor. Jag beskrev båten lite grovt, ålder, vad som är nytt och vad som är original. Mina frågor gällde Totalskada, typ båten brunnit upp eller sjunkit på stort djup. Haveri på riggen, dvs. masten på en segelbåt. Haveri på drev och motor, tex. genom brand. Jag är ganska ointresserad av stöld av båt, motor etc. eller stöld av prylar. En segelbåt från 1980 med inombordare är inte så stöldbegärlig. Kanske är motorstöld intressant att fråga om för dig, eller stöld av stolar och ratt mm utrustning som kan vara lättåtkomlig.
-
1 poäng…och efter; slipat med pasta och ”indianpinne”, dvs inget finlir direkt.
-
1 poängFelet visade sig vara en trasig högtryckspump, men eftersom rådet är att de inte kan gå sönder så kollade jag allt annat. Jag hade fått vatten i oljan pga läckande impellerpump, vilket gjorde att högtryckspumpen kärvade ihop. Bilden på toppen var tagen efter en lätt avslipning/grovrengöring med scotsh-brite, vill jag minnas - det är så här motorn ska se ut invändigt. Lägger också in en bild på hur ventilerna såg ut före inslipning.
-
1 poängPiezo tändarna är fuktkänsliga, min manuella batterifria tändare behöver en stund i solen om den glömts kvar i båten under vintern. Även grillen på klubbholmen blir segstartad efter regn trots att den står under tak.
-
1 poängTack för hjälpen! Oljan är bytt och motorn tuffar på som den ska. Glad sommar!
-
1 poängOm det verkar som att problemet finns i batteriet, och dess utrymme, kanske man kan bygga bort det med en dc-dc omvandlare kopplad till husbanken?
-
1 poäng
-
1 poängDen där toppen såg lite trött ut… blir det verkligen tätt så du får kompression? Lägger in en bild på hur min såg ut när jag plockade isär motorn, som jämförelse.
-
1 poängMen startbatteriet lär inte hålla 12,8 volt många minuter utan att solcellen laddar samtidigt. Och om det stämmer det du skrev tidigare att den laddar med 10A så kommer inte batteri+solcell att kunna hålla den spänningen. Du lär i bästa fall få ut 4A från solcellsladdaren, och lastar du batteriet med resterande 6A så sjunker spänningen snabbt under 12,8 volt.
-
1 poängJag hade lagt en timräknare i stället för en pulsgivare. Med vetskap om pumpens kapacitet är det då lätt att få en uppfattning om hur mycket vatten som pumpats under en given tidsperiod.
-
1 poängHar inte olika alias utan att det blev två är ett misstag. Ska ta bort namnet.
-
1 poängMen din 55W-panel ger ju aldrig 10A så den kommer väl i så fall aldrig att bidra till laddningen av servicebatterierna? Jag hade flyttat Victron-laddaren till förbrukningssidan och låtit generatorn ladda startbatteriet. Det klarar den gott och väl. Då får du störst nytta av 55W-panelen.
-
1 poängDet där med olja som letar sig ut från oljefiltret var det ja... Misstänker starkt att jag är något på spåret när jag utgår från att denna packning kan ha med läckaget att göra. Tror att filterhållaren i något skede (alltså i samband med oljefilterbytet) kom åt att rotera mot den nya packningen när det redan var tryck mot den och att plåtkanten då skar upp gummit, samt sedan pressade sönder alltsammans när jag sakteliga testade dra åt lite mer då det fortfarande sipprade ut olja. Dagen efter öppnade jag härligheten, putsade åter spåret där packningen sitter, lade in en ny packning (jag har ett lager av filter och packningar) och såg sedan till att filterhållaren inte roterade minsta lilla när jag drog fast allt. Frid och fröjd (i rövahöjd)!
-
1 poängDet är ju bara att hålla ned Konsumentverket. När vi valde försäkringsbolag skickade vi mail med tre, fyra händelsebeskrivningar och frågade hur dessa skador skulle ersättas av deras försäkring och påtalade att vi läst villkoren utan att riktigt vara säkra på att vi förstått. De bolag som inte alls svarade eller tog mer än 10 arbetsdagar på sig att svara valde vi bort direkt. En påminnekse skickades efter fem arbetsdagar. Om man inte kan lämna besked inom rimlig tid när man ska sälja en försäkring kan man tänka sig att ev. skadereglering blir krånglig och tidsödande. Det behöver inte vara så, men så tolkade vi senfärdigheten. Nästa sållning var de som lämnade otydliga besked om hur respektive skadan skulle komma regleras eller som i princip svarade att det framgår av försäkringsvillkoren, som vi ju redan påtalat att vi inte förstått. Om jag inte missminner mig var det tre bolag som klarade vårt rätt enkla test. Det var nog nio år sedan så vilka bolag som misslyckades och vilka som lyckade är troligen inte relevant längre. Samma sommar gick jag för första gången på grund, på grund av stress för att hinna tillsista broöppningen för dagen. Lite trist med nytt försäkringsbolag. Skaderegleringen funkade klockrent, allt var löst nästan innan vi tagit oss loss... och vi hann till broöppningen. Fast det var inte riktigt sant när det gäller skaderegleringen, allt var löst dagen därpå.
-
1 poäng
-
1 poängFör bästa tips vore det bra att veta VAR i landet du (eller båten) befinner dig 😉.
-
1 poängDelar till OMC har lite varierad tillgång. Sedan är priserna uppåt väggarna, så begat är ofta rätt väg. Ett mindre alufäste till växelkabeln som sitter utanpå kåpan 20-35hk kostar över 1500kr. Motsvarande fästen till en Mercury skulle jag tro kostar ca 3-500kr:) Jag gillar Mercury och även deras Optimax iom att man får draget från 2-t, men många fördelar från 4-t. Tyvärr är de relativt komplexa och kräver en del underhåll. Etec är ännu känsligare och det har varit många problem med dessa. Vissa går kanon år efter år, medan andra aldrig verkar gå att få ordning på. Sen dras tyvärr många DI 2-t med spektakulära haverier. En dålig spridare eller dyl slutar ofta med hål i block eller kolv. Även om jag inte köper en Etec själv, så är det häftiga maskiner. Att de och Optimax gått i graven beror till största delen på att de är komplexa och därmed dyra att tillverka. En 4t är enklare (Verado undantaget) och idag är de så pass lätta och pigga att behovet av 2-t börjar försvinna... Mercurys nya serie med V6 och V8 har fått mig att känna att 4-t nu är i mål. En V8 på 229kg och 300hk är mycket bra vikt/effekt och ljudet är magiskt:)
-
1 poängDet finns mycket ”sanningar” kring 2-t där ute. Många hävdar att 20-25% går ut oförbränt osv. Det stämmer visserligen på tomgång och lågvarv där motorerna är dåligt avstämda och har riktigt dålig fyllnadsgrad, men där de går som bäst(på höga varvtal) är spillet mycket mindre. Kortfattat kan man säga att en 2-t med förgasare är anpassad för ett visst varvtal där den har rätt mottryck och gasväxlar hyffsat bra. Övriga varvtal är man mer eller mindre nära denna sweetspot och marschvarv typ 4000varv är ofta bra medan exvis 1500varv är rent dåligt. En 4-t drar mycket mindre (typ hälften) på lågvarv. Med andra ord beror vinsterna mycket på vilken körprofil man har. Om man nästan bara ligger på höga varv där en 2-t fungerar bra är miljövinsten mycket mindre än om man trollar och tuffar runt på lågvarv. Kör man mycket lågvarv är 4-t mycket bättre på alla sätt.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00