Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-07-30 på alla områden
-
3 poängmin gamla dragg som jag använt som ankare fäste inget vidare i sandbotten så jag tänkte köpa ett nytt, fasen va dyra de "bäst i test" ankarna var. eftersom jag är metallare funderade jag om jag skulle göra ett själv, ser ju inte så svårt ut. 2,5tim senare var jag färdig, jädrans bra fäste fick jag med det "hemsmidda" i rostfritt trots sin ringa tyngd, 2m kätting hjälper till att få akaret att fästa i botten. dock fick jag skarva ihop plåten på mitten eftersom jag inte hade tillräcklig stor RF-plåt hemma plåt plåt 2 bockanvisning färdig1 färdig2 färdig3
-
2 poäng
-
2 poängGammaldags och elitistisk är en subjektiv åsikt. Vi finlandssvenskar och ålänningar förstår, och om vi inte förstår väljer vi att ta reda på istället för att bli kränkta. Om du har problem med formuleringen på svenska i ett land där endast ett fåtal procent av befolkningen pratar svenska kan du läsa den finska texten, den brukar vara med detaljerad. Vi som bor i Finland och talar svenska uppskattar de gånger som vi överhuvudtaget får info på svenska.
-
2 poängJo, jag har förstått varför det är bra att ha batterierna ihopkopplade på sommaren (när man använder båten). Så långt hänger jag med. 😛 Lite reflektioner om hopkopplat eller inte hopkopplat. Om man har allt ihopkopplat på vintern är det ju snabbt gjort att ladda alla batterier. Vi brukar köra runt motorn några varv (för att ändra läget på impellern som vi inte tar ut) och starta värmaren när vi besöker båten och då är det skönt att allt är ihopkopplat. Sedan beror det ju på vad för batterier man har. Självurladdningen är ju ganska stor på ett vått bly/syra batteri, upp till 5 - 6 % per månad. Ett fräscht 80 Ah batteri laddas kanske ur 5 Ah per månad så på 6 månader blir det nära halvladdat. AGM självurladdar mindre och litiumbatterier nästan inget alls. Har man en batteribank med ett lite sämre batteri (som inte är helt kasst) kan det ju vara räddningen för det batteriet att det är hopkopplat med de andra, men och andra sidan så kanske man inte märker att man har ett lite sämre batteri.
-
2 poängDet är absolut bra att koppla bort småförbrukare över vintern. 20 mA (som mycket väl är en rimlig förbrukning) ger rätt stor total förbrukning. 20 mA x 24 h x 30 dagar = 14 400 mAh på en månad, 14,4 Ah alltså. Lämnar man båten i ett halvår blir det 6 x 14,4 = 86 Ah förbrukning. Dessutom har man en del självurladdning.
-
2 poängFör bästa tips vore det bra att veta VAR i landet du (eller båten) befinner dig 😉.
-
1 poängMen startbatteriet lär inte hålla 12,8 volt många minuter utan att solcellen laddar samtidigt. Och om det stämmer det du skrev tidigare att den laddar med 10A så kommer inte batteri+solcell att kunna hålla den spänningen. Du lär i bästa fall få ut 4A från solcellsladdaren, och lastar du batteriet med resterande 6A så sjunker spänningen snabbt under 12,8 volt.
-
1 poängJag hade lagt en timräknare i stället för en pulsgivare. Med vetskap om pumpens kapacitet är det då lätt att få en uppfattning om hur mycket vatten som pumpats under en given tidsperiod.
-
1 poängTack Georg. Fortfarande skitväder så den är inte inlagd ännu. I morgon ser det lovande ut så..... /T
-
1 poängHar inte olika alias utan att det blev två är ett misstag. Ska ta bort namnet.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängIngen VV beredare och motorn är ny så borde vara bra tryck därifrån, dessutom sitter det en liten elpump i anslutning till gångvärmaren som jag gissar skall hjälp till och även funka när motorn är avstängd men fort.f varm. skall mäta DT samt plocka bort växlaren ifall flödet är lågt och försöka se om det går att hitta smuts eller annat som kan ställa till det. Kan ju vara smuts på den del som fläkten blåser över också. ser den kass ut kostar en ny ca 2k så går överväga om jag skall försöka renovera eller sätta in en ny. säg förresten att de nya (martec) skulle ge 6kw vid 80 gradigt vatten så det borde ju vara riktig bra kräm i varmluften om allt funkar som det ska. Återkommer med återkoppling
-
1 poängTydligt schema! Det enda jag undrar över är solregulatorn på startsidan. Den laddar både startbatteri samt ger till smartpass? Hur bedömer den då vilken spänning batteriet har, eftersom smartpass är del av det. Men det kanske funkar bra. Tempsensorn ser ju rätt placerad ut. Det viktiga är väl att ha den i samma utrymme som batterierna, exakt var kan nog inte spela någon roll. (och när jag sa att man kanske borde fråga ctek och inte bara spekulera syftade jag på mig, det var ingen uppmaning till dig. Men bra att du gör det! Återkom gärna med vad de säger. )
-
1 poängDet fina med att kolla i mörker är att man kan se om gnistan kommer på rätt ställe. Att du hör urladdningen betyder inte att det blir rätt.
-
1 poängHar du en vv-beredare? isåfall ligger väl värmeelementet i serie med den, och då kanske den tar det mesta av värmen.
-
1 poängVi sökte skydd nu i vår klubb Ö. Regn och sol har det varit i 2 dagar. Speciellt igår fick vi metervis uppifrån! Vi ligger längst in=100% lä.
-
1 poängJa, till exempel. Eller som tillsats till mobilen. Eller en digital köks-termometer. Både ja och nej. Om allt funkade som det skulle så hade ju en hög skillnad i temperatur (Delta-T, eller dT) kunnat vara som du beskriver, men då hade det också blåst ut en väldig massa värme på dig ur gångvärmeutblåsen. Eftersom det är kallt luft så är det antingen för lite varmt vatten att ta värme ur (dåligt flöde) och du får högt dT eller så funkar växlaren dåligt (behöver rengöras, annat?), och då är vattnet ungefär samma temp på in- och utgående.
-
1 poängBåt verkar fördelaktigare än husvagn, https://www.gp.se/nyheter/västsverige/pia-litbos-husvagn-översvämmades-vattnet-forsade-in-1.52077663
-
1 poängFick du satt fast det då eller var det löst och skramlade? Inget var löst från början utan det lossnade dagen därpå, men inget skramlade så det fick vara.
-
1 poängJag hade ju tänkt använda e Whale Supersub 650, och den har ju väldigt inbyggd nivåvakt, så det får nog bli motsvarande pump utan automatik och separat nivåvakt isåfall.
-
1 poängFick du satt fast det då eller var det löst och skramlade?
-
1 poängOm du läser vad @Georg_Ohm skriver ett par gånger till och kopplar så, så är det precis det du önskar som kommer visas: Det är alltså inte på din manuella strömbrytare till hela pumpanordningen du skall koppla in räknaren, utan på pumpens plusledning. Detta kan innebära att du får göra något litet ingrepp i pumpen om givaren är inbyggd. Men det finns ett annat sätt också. Beroende på hur känslig räknarens pulsingång är, så kan du sätta ett motstånd i serie med pumpens minus, och koppla in dig på pumpsidan av motståndet. Låt säga att pumpen drar 3A och du sätter 0,33 Ohm. Då kommer du få en puls på 1V relativt jord/båtminus i den punkten när pumpen går.
-
1 poängTro det eller ej, men en pulsräknare räknar elektriska pulser. Man kan koppla den på länspumpens pluskabel eller på nivågivarens utgående kabel, vika är samma elektriska punkt, och då till minus också. Varje gång pumpen startas blir det en lång puls som räknaren registrerar. Om nivågivaren är en aning tveksam och även reagerar om båten gungar, kan det ju bli pulser, eller falska pulser. Det är ju bra om man kopplar in en knapp för nollställning av räkneverket. Om du har en länspump med inbyggd nivågivare kan det ju då vara knepigare att då ut en puls.
-
1 poängDär ser man, det var ju lite billigare. Men vad är det dessa pulsräknare egentligen mäter? Tanken är att räknaren endast ska räkna hur många gånger pumpen startas automatiskt, och med en länspump som har inbyggd nivåsensor så är det ju spänning konstant på "automatiska tråden" så det kan ju inte vara att räknaren mäter hur många gånger spänningen slagits på.
-
1 poäng
-
1 poängHar legat i Hamburgsund, på Hamburgön i två nätter. Långsides stora bryggan omedelbart söder om färjeläget. Man ligger bra där med bra utsikt. Men i natt hade vi fyra båtar på vår utsida, det var folkvandringens tid. Det var ett himla oväder i går kväll och i natt. Jag läste i GP att man på många ställen längs kusten hade problem med översvämningar och så. Gummibåten var iallafall välfylld med regnvatten, ingen idé att ösa den, så jag använde min portabla elektriska länspump. Idag vidare till Hästvam (=hästmage) i fjällbackaskärgården. Mellan Hästvam och den lilla ön som kanske heter ”fölet” eller mer sannolikt ”kalven” (namnlös i sjökortet) är det en smal passage där man kan ligga förtöjd längsides berget på flera ställen, och vi kom i lagom tid och tog den bästa av dessa platserna. En tank är tömd, andra är välfyllda, kylen och skafferiet likaså, så då kan vi rida ut kommande kuling, eller vad det blir av det.
-
1 poängprova i mörker om det syns gnista på fel ställe, om kontaktproblem , hitta batteri med lödöron och montera kabel ist ett batteri kan räcka mer än ett år väl B
-
1 poängEtt enkelt sätt att ta reda på om det är temperaturen på vattnet eller flödet som är det som gör att det funkar sådär är att mäta upp tempskillnaden mellan tilloppet och returen. Är skillnaden några få grader 3-5 kanske?) är det bra flöde, är det större skillnad är det flödet som är problemet.
-
1 poängHåller med, men det finns billigare faktiskt utan att man behöver beställa från Mr Wang: https://www.conrad.se/p/trumeter-7016-6-siffrig-lcd-raeknare-7016-101765
-
1 poängTre år höll mina 100ah batterier från biltema (förbrukning). Köpte nya Varta 100ah. Surt med denna utgift mitt i sommaren. Vad kostar frakten från Tyskland? Ska köpa nytt litiumbatterier till jollen.
-
1 poängHär i från så klart, https://www.autobatterienbilliger.de/
-
1 poängEnkelt! Förbrukning sker bäst från flera ihopkopplade batterier. (Det har vi diskuterat/visat flera gånger.) Förbrukning i större omfattning sker företrädelsevis under sommarperioden. Laddning bör ske snarast efter förbrukning och då är det enkelt om batterierna redan sitter ihop. På vintern är det många som inte laddar sina batterier och om ett av batterierna är sämre drar det ur resterande batterier i banken. Fast detta visste du @Mackey
-
1 poängDet finns en eller två orsaker! Fast de kansje också är myter. De tidiga batterierna bestod av glasceller i trälådor och det var inte bra om trälådan blev fuktig och svällde. Senare kom häljen av asfalt vilka kunde läcka något lite och då var det inte bra att de stod på betong. Om det berodde på att syra förstörde golvet eller om det blev någon form av kortslutning via betongen vet jag inte. Bäst är väl ändå att låta batterierna sitta kvar i båten och få lite laddning av solpanelen om det inte är för skuggigt. Ett besök för att ladda med ladare brukar räcka, eller två blir det ju för laddaren ska ju kopplas ur också. Är det förresten någon som vet varför i hela fridens namn batterierna mår bra av att vara ihopkopplade från april/maj och isärkopplade från september/oktober???
-
1 poängEn sågan här kanske, https://www.conrad.se/p/bio-tech-ek-floedes-sensor-fch-m-pom-lc-g-18-fch-m-pom-lc-g-18-driftspaenning-intervall-5-24-vdc-maetomrade-150391 plus en cykeldator. Efter lite kalibrering bör man kunna avläsa följande: Hastighet i km/h blir bränsleförbrukning i liter per timme. Medelhastighet blir medelförbrukning. Maxhastighet blir maxförbrukning. Total sträcka blir total bränsleförbrukning. Tripp blir bränsleförbrukning sedan start. Det går säkert att komma på användning av andra funktioner i cykeldatorn också.
-
1 poängGammal tråd, som jag dock väcker till liv igen för lite feedback.... Har elektrohydrauliska trimplan på min nya båt, och i och med köl/rak axel (s.k. "halvplanande", om än lite missvisande namn) kan den behöva lite justeringar av trimplanen när den planar (20-30 knop). Inget drastiskt, men i alla fall. Varvet rekommenderar annars Zipwake på denna båten, men det är många kronor dit.... Bytte de manuella knapparna mot en Mente-panel, ställde upp från grundläget ("medelsnabb") till det rappaste av de tre, gjorde en enkel grundinställning i 25 knop. Efter lite omkopplingar (hade väl lyckats sätta alla kablar BB/STB/för/akter fel....) så började den jobba som tänkt. Och resultatet är ju fantastiskt ! Har i princip inte behövt röra trimplansknapparna sedan installationen. Upplever det heller inte som störande långsamt i korrigeringen. Väl investerade pengar m.a.o. Sedan såg jag nyss att Hjertmans nu har kampanj på denna, jag som köpte från dem för 5.990:- utan kampanjpris för en månad sedan. Och kampanjpriset nu ? 5.990:-....🤔
-
1 poäng
-
1 poängKöper man ett nätaggregat och ansluter det på ingången till solregulatorn så har man den funktionen även vid landladdning. Tillägg: Förutsatt att man har en victron shunt av smart-typ i ve.smart-nätverk med solregulatorn (som @ABC skrev om i ett tidigare inlägg).
-
1 poängJapp. Har inte sett någon som inte drar något alls. Tror (obs!) dock att PWM drar lite mindre ström än MPPT. Även 230-laddare drar fö lite ström när de är anslutna. Vet att jag noterade det på min förra Ctek men har nu förträngt det eftersom den är såld 🙄. För min del spelar det inte heller någon roll för jag är i båten och kopplar in laddström minst varannan vecka. (Fö är det en av anledningarna till att jag bytte laddare. Cteken laddade då på med 14,6 även om batterierna var 97% fulla. Och det höll den på med i flera timmar. Inte nyttigt! Förmodligen för att min förbrukarbank var lite väl stor - utan att gå utanför spec.)
-
1 poängTittade oxå länge på denna , men kom sedan över en fin ryds 20 family - supernöjd med det alternativet , lite enklare men fin och samma funktion . Kanske tom bakre bädden lite nättre i rydsen. men C66 - jättefin !
-
1 poängJag glömde skriva att jag har ett annat fabrikat på min radar, och den kabeln är en skärmad kabel med en massa ledare i och dom är anslutna undertill på kretskortet som måste demonteras för att koppla bort alla dessa kablar, som sedan skulle tillbaka på rätt ställe igen, då i mitt fall var det lättare att dra ur hela kabeln.
-
1 poängJag sätter ett block med en mjukschackel långt fram i relingslisten med en tamp till sittbrunnen. Är jag osäker på åt vilket håll bomen kommer att stå, sätter jag en på var sida. Funkar kalas, och kostar inget.
-
1 poäng
-
1 poängFast om jag läser frågan rätt, så eftersöks inte en båt för långsegling, utan en snygg, bekväm och snabb båt man kan segla ensam i skärgården för 100-200 kkr. Som svar blir då… Att alla båtar i storlek omkring 28-30 fot kan seglas ensam. De skall helst vara ritade för att seglas med kryssfock, en genua är bökigare att hålla på med. Du får då också en rätt bekväm båt. Hur ser då en snygg båt ut? Tja… det vetefan. Jag tycker min Dixie 27 är snygg i sin funktionalistiska design, någon annan gillar lång-smalt och en tredje vill mest ha mycket trä. Och vad tycker du är ”snyggt”..? Detta gör det ju svårt att ge tips. Men - om jag slänger upp några förslag på båtar i det segmentet, så kanske du kan återkomma med vad du själv tycker om dessa modeller? - Maxi Fenix? - Omega 30? - Shipman 28? - Albin Alpha? - W30 Kompromiss? - Wasa 30?
-
1 poäng
-
1 poängOch med fart framåt så gräver båtens akter ner sig ytterligare, så det där är ingen farbar väg att ta enligt mig. Det är alldeles för små marginaler för att lita på att man inte går på grund.
-
1 poängHär prickar du in "de flesta" båtar runt 30 fot. Det är bra för då har du mycket att välja på. Neddragna fall kanske inte alltid finns men hittar du rätt båt kanske det kan vara ok att dra ner fallen själv? Vad är vackert i dina ögon? Långkölade lite tyngre madamer (mums i mina ögon) eller mer moderna kanske bredarslade fenkölade (inte dumma de heller) eller kanske något mitt emellan? "Kosterstuk" eller akterspegel? Vad vill du få ut av ditt kustnära seglande? Vill du kunna spendera några dagar/veckor i båten någorlunda bekvämt eller är du mer en kampingperson som inte har så stora krav på komfort bara båten går fort? Ursäkta ytterligheterna men det kan bli lite lättare att pricka in vart på skalan man hamnar själv. Ju mer specifikt du kan lista dina önskemål ju bättre förslag på båtar kan du få. Tillägg: Du hade redan svarat på en del av mina funderingar. 😀
-
1 poängHar inget generellt svar på din fråga då det ju varierar mellan olika märken, varvtal och körsätt men… En tvåtaktare kör ut en hel del bensin rakt ut med avgaserna vilket en fyrtaktare inte gör (här pratar jag om bensin fritidsmotorer och inte om de stora diesel tvåtaktarna som större fartyg har). Du får nog köra väldigt mycket innan en ekonomisk kalkyl visar på fördel för en fyrtaktare om din nuvarande tvåtaktare funkar fint. Även miljömässigt lär en fyrtaktare ta tid på sig innan den blir bättre. Vad du kan göra, men inte frågar efter, är att köra din tvåtaktare på alkylatbensin. Är iaf bättre för miljön.
-
1 poängPostlådan totalt översvämmad av brev från personer som vill se hur det gick. Så OK... jag faller väl till föga och slänger fram ett liten uppdatering. Om det inte vore för coronasituationen hade jag omfamnat killen som jobbat hela vintern med skrovet och bölat ut en flod av glädjetårar över hans axlar. Det är också möjligt att de som jobbat med yachten skrattar fram tårarna hela vägen till banken av att någon kommer dragandes med ett åldrat, obekvämt, opraktiskt och - ur alla tänkbara rationella synvinklar - helt värdelöst 60 år gammalt åbäke, samt sedan vill att detta ska "fixas till" (se tidigare kommentarer). Någon gång i maj kunde jag syna resultatet. Tanken som genast slog mig var att yachten nu måste ligga i 180° kapsejsat tillstånd i hamnen. Kort efteråt blev det sjösättning och "transport" sjövägen till hemmahamnen. På den resan fick temperaturmätaren frispel. Därmed sällade den sig till oljetryckmätaren som under alla år hävdat att oljetrycket är av Marianergravskaraktär - dvs. fullständigt otänkbart för en brittisk gjutjärnspjäs av samma årgång som resten (1962). Tryck och temperaturavläsningarna nu åtgärdade efter anskaffning av såväl nya givare som mätare. Orkade inte börja reda ut de gamla mojängernas åkommor. Då skulle det gälla att avverka några sjömil i sommar också.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00