Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-07-06 på alla områden
-
3 poängFrågan har varit uppe massor med gånger. Svaren blir ungefär desamma. - 12V kaffebryggare är generellt dåliga - Inverter och 230V-bryggare funkar bättre - Någon kör med Melitta-tratt och kokar vatten på spisen - Någon annan föreslår pulverkaffe - Eller varför inte kokkaffe? - Och jag kommer föreslå presso-kaffe och länka till Biltemas presso-kanna i rostfritt som jag är väldigt nöjd med. https://www.biltema.se/hem/koksartiklar/kaffepressar/kaffe-tepress-2000037251 Hoppas du är nöjd med sammafattningen 😁
-
2 poäng12 volts kaffebryggare är djävulens påfund...Tar en timme att brygga 2 koppar.
-
2 poäng
-
2 poängMed lite övning kommer du in mellan y-bommarna med lätthet så länge det inte blåser. Sväng ungefär som om du ska till platsen innan. När du närmar dig '" grannplatsen" med fören så lägg i backen och rodret fullt åt andra hållet. När båten är rak bör det bara vara att lägga i växeln framåt och köra rakt in emellan ý-bommarna . Ungefär sådär. Den sladdar liksom en del.Testa och se hur just din båt reagerar. Med viss sidvind blir det svårare och du får vara beredd på att träffa y-bommarna. Du kan ju sätta dit någon fender avsedd för ändamålet på bommarna. Alternativt att du backar lite mera än bara stannar upp som i exemplet innan och låter fören "sladda" tillbaks och sen framåt När du är precis mitt för din plats. Det förutsätter att du passerat din plats med fören lite granna. Hoppas du förstår hur jag menar. Men ge det en stunds övning. Så kommer du in lätt utan frun. Sen lär du frun så hon kommer i och ut utan dig, så vågar hon också åka sjäv kanske, om du är upptagen. Jag har själv legat på ett ställe som såg ut mer eller mindre exakt så som din plats. Med en ungefär lika stor båt. Blev en sport att komma in på platsen utan att nudda y-bommarna. Men man får öva och öva. Min nuvarande båt är 6,5 meter lång. Motsvarande problem men stolpar istället. Även där får man använda metoderna ovan. Utan sidvind går det komma in utan att träffa stolparna.ca 20 cm marginal på båda sidorna. Fast minsta sidvind så får jag "valla in den " kände också en gång i tiden att bogpropeller hade varit bra, och det skulle det såklart vara när det blåser men i vanliga fall känner jag inget behov. Så ut och öva med tålamod så du får känslan av hur tidigt du ska svänga, hur den sladdar både framåt och bakåt så hittar du snart tekniken,
-
2 poängAtt byta topplockspackning på en MD-11 är inte raketforskning, det gör du på en eftermiddag.
-
1 poängHade vi inte klargjord det en gång för alla, i nån tråd för inte allt för längesedan??! Försök inte att ändra på de fysiska grundlagarna.🤨
-
1 poängDet tror jag😁. Men det kan ju underlätta om Du beskriver hur Du kopplat...
-
1 poäng@Hybro: Jo, strömmen går faktiskt från plus till minus. Och det gör den just genom att de negativt laddade elektronerna rör sig åt andra hållet. Men det är elektronerna det, inte begreppet ström. Se t ex https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_ström "Eftersom strömmen kan vara flödet av antingen positiva eller negativa laddningar, eller båda, krävs en konvention för strömriktningen som är oberoende av den aktuella typen av laddningsbärare. Den konventionella strömriktningen är godtyckligt definierad som riktningen för flödet av positiva laddningar"
-
1 poäng
-
1 poängNu är det lite besserwisservarning, men ström mäts i A, Ampere. Energi/kapacitet är Ah, alltså Ampere x timme. Så när du mäter momentan ström med ett instrument (multimeter eller tångamperemeter) så är det enheten A, Ampere - utan "h". Det är nog vad som står på instrumentet också. Nu förstår vi nog ändå i den här tråden, men det kan annars lätt bli rörigt om man blandar enheterna.... Men hur kan radion (avstängd) dra 1A ?!? En avstängd radio (minnesbackup i princip) drar max något tiotal mA. Du måste mena att allt annat drar c:a 1A när kylen inte går, eller hur ? Men även 1A är ganska mycket i "ströförbrukning". Tänk på att det blir 24Ah som dras ur batterierna på ett dygn till...ja, vaddå ?
-
1 poängElektriskt ström, vedertagen, går som Herr Ohm och alla andra ej vetandes påstår från Plus till Minus. Men se. Ström utgörs av elektroner, som vandrar från minus till plus. Eller är det månne någon som har andra idéer av vad ström utgörs av?
-
1 poängInspirerad av denna tråd då jag själv har varmgång på min Tamd41a-motor på höga varv. Min sjövattenpump har inte visat några tecken på läckage men jag tog loss den & kunde konstatera att yttre packboxen var slut, kammen lika slut den samt locket. Kunde även konstatera att medbringaren var deformerad med sprickor i gummit. Lagren var det inga fel på så åtgärderna var ganska snabbt fixade. Nu väntar jag bara på den nya medbringaren skall komma så jag kan prova om det gett någon effekt på kylningen. Lägger in en bild på gamla kammen, 32 år & ca 2000 tim gammal! Återkommer med resultat efter testkörning.
-
1 poängMina är på 110W, har inte exakt koll på måtten, de funkar iaf bra och räcker till för mina behov (har 3x80Ah servicebatterier), 3-4 nätter i naturhamn har gått fint. Har en regulator för två batteribankar så att både motorbatteri och servicebatterier laddas. Ja, jag kan tänka mig att om man väl satt en bogpropeller på plats så är det inget man vill vara utan Jag ska nog söka efter någon som kan montera, att hitta en sån känns också som en tröskel. Om jag slår till får de montera själva propellern så drar jag el och sätter dit reglagen själv. Blir ett jobb inför nästa säsong i så fall. Vore ju kul att ha en ...
-
1 poäng
-
1 poängTACK Frankdaycruiser. Fantastiskt att du kom ihåg vår fråga efter så lång tid. Nu fick jag verkligen svart på vitt. Jag hoppas vi ses någon gång på haven, då vill jag bjuda dig på något gott. // Jonas Wiman
-
1 poängMan kan också avsluta med att köra alkylat så slipper man ev. problem.
-
1 poäng
-
1 poängGnistan kommer ju dubbelt så ofta på en tvåtaktare så de borde vara lättare att starta.
-
1 poängJa, särskilt drevbåtar som kräver propeller för att styras. Vi ligger mellan två ganska trånga Y-bommar. Jag kör hela vägen in med korrigering och sedan distinkt back/broms. Fegar man ur i denna manöver så dunsar man ofta in i sidan halvvägs in.
-
1 poängKylarcement funkar så vitt jag förstått när läckaget möter luft, det tätar knappast där kylvatten och olja möts. I värsta fall har du då kylarcement i oljan vilket knappast är bra för lager och andra rörliga delar. Läckande topplockspackningar blir aldrig bättre och vid något illa valt tillfälle blir felet värre. Tllfälliga lösningar kommer att leda till att du inte kan lita på att motorn fungerar på ett pålitligt sätt. Du kommer alltså att gå till sjöss med tanken "hoppas att det håller och att det inte blåser upp när det stannar". Som sagt så är ett byte av topplockspackning på din motor inte något som tar speciellt länge eller ens svårt.
-
1 poängAh juste, har kollat in den. Men jag kör nog på hydraulisk styrning fast en lite mer robust sådan.
-
1 poäng
-
1 poängNu är Greta tillbaks igen, men gör reklam för något annat. https://adclick.g.doubleclick.net/aclk?sa=L&ai=Cb90pyBfkYKWVC6a5iQaHw6vADa-rltJjl6G2r4sOv7vBuMEJEAEg95KOE2DxrfyFpB_IAQmpAjWrNJCYZUY-qAMByAPLBKoE8wFP0PFu3W6qXwQT1uxUunlN98LQ8qWhO6ls1ABr0sql1YXMkQJBwfJhjZISfKIBs3bNetKUfelnz4zrJm4HON-T9N5mJ1tNc0C5LOHUY3_YWEb8OY2RtD6VubOwb3MgcnckniVW3Xi3bQ5FK_9DpXw_kbzliz2W0dt8ESON5AGabrvGd5s0JItMzAzpkkLobmaq2lDj7Obc2inqx8Wz7nUvgqVo6Oyg0VNwtLEUJ_7l0eT6kmgoUAfys8WImvaPQsJl8dXL72in1s1hnt9XJd2xTs4t-Hz4-XLBHflTPBdlEhU1qI1IVtJe8AaSdhZ_0pWeD9vABIDakofRA5AGAaAGLoAH04K43AKIBwGQBwKoB4qcsQKoB9XJG6gH8NkbqAfy2RuoB47OG6gHk9gbqAe6BqgH7paxAqgHpr4bqAfs1RuoB_PRG6gH7NUbqAeW2BvYBwDSCAkIgICAEBACGBqxCePKBsBcY_LNgAoBmAsByAsBgAwB2BMCiBQB0BUBgBcB&ae=1&num=1&cid=CAMSeQClSFh36ZOCnFdyuh9USe8dgi1D6SnAKjVjeQA62LB64jaz0QhFmwuXcWf0QOcqvzwz5dV1kpB1efVjQbMuSu_ldkVkXea2Ai961KvyldxM_o7M7xYD7132rUm8F6cgVFSwLfzTnFrqS2_Fv4UxvyzjRCyfy-TeNok&sig=AOD64_0WT_9UE461rMK2MXidsGM9_sXcxg&client=ca-pub-5562756758576145&nb=8&adurl=https://www.claremontspringstreet.com/%3Fnetwork%3Dd%26device%3Dc%26campaignid%3D13777449797%26adgroupid%3D124837473536%26creative%3D531729292446%26keyword%3D%26matchtype%3D%26placement%3Dwww.maringuiden.se%26target%3D%26gclid%3DCjwKCAjw_o-HBhAsEiwANqYhp-_FfKEfKe7StHimNJfVYjTGj6BheHFi8Dna1YHkuK4Y4R1uW_fGMRoC0yYQAvD_BwE
-
1 poängMin erfarenhet är att man, både jag själv och andra, ofta är för försiktiga när det blåser. I princip är det samma manövrar som ska göras som vid lite vind, men allt måste göras snabbare och med mera motorkraft.
-
1 poängTack för alla svaren! Sammantaget tycker jag mig höra att det är konstigt mycket även om det är lite olika teorier. Vv-beredaren är inte inkopplad och jag har ingen frostvakt. Funderar på att köpa en sån där mellanplugg som mäter strömförbrukning och sätta innan batteriladdaren för att se om det är den som drar. Kan ju säkert bli fel på en gammal laddare.
-
1 poängEller så stämmer inte mätaren som används för att debitera elen.
-
1 poängEller så betalar du även för någon annans elförbrukning.
-
1 poängHej vänner, här kommer mitt tips på bra lösning för att få solskydd på fördäcket. Då man ligger på samma fläck en hel helg och solen gassar måste det till en lösning för att fixa skugga. Kroppen tål ju inte hur mycket sol som helst. Jag har experimenterat med olika former av parasoll men inte blivit helt nöjd. Detta skydd är mycket enkelt att sätta upp och mycket effektivt. Tyget finns färdigt på Ikea och heter "Dyning". Stängerna i framkant är "campingstänger fr Decathlon: Allt sätts fast med fenderlinor. Graden av solskydd beror givetvis på tidpunkt och väderstreck men det går att modulera på olika sätt. På bilden ligger vi förtöjda norrut så då blev det mesta möjliga effekt. Med detta vill jag passa på att önska er alla en fin båtsommar. // Mats W
-
1 poängFör att en generator ska börja ladda, krävs att de lindningar som ger magnetiskt fält i generatorn spänningssätts. Normalt sker detta genom ström som flyter genom laddampan från tändningslåset, i läge ON (akustiska larmet känner av när lampan lyser). Så fort generatorn laddar Blir det s a s positiv spänning på båda sidor av lampan, och den slocknar. Generatorn laddar. Genom att varava upp generatorn, så brukar det skapas tillräcklig ström i fältlindningarna, så att generatorn börjar ladda och laddampan slocknar. ( Vet detta, för jag har en brytare i serie med lampan, för att bryta strömmen från lampan till generatorns fältlindningarna. Annars orkar inte min lilla motor, dra runt stora generator... När jag fått fart på motorn sluter jag brytare. Eller varvar upp.) Så ditt fel är förmodlige inne i generatorn. Mellan D+ och fäktlindningen. Glapp eller avbrott i en diod mellan dessa. Troligen inget fel på kolen eller Regulatorn. Om du plockar isär generatorn, så brukar det finnas ett 2 mm hål på baksidan, där man före hopsättning kan sticka i en liten borr och hålla kolen upplyft. Annars knäcks de när man sätter ihop det hela. Egentligen inga märkvärdigheter. Byt lager om du plockar isär.
-
1 poäng
-
1 poängNu är jag osäker men tror att det är antal poler på generatorn/statorn som menas, för det är där den kopplas in via likriktaren. Nån får gärna rätta mig om jag har fel.
-
1 poängSmidigt med snökäpp den lär ju tåla väder och vind i alla fall 😊 Vart hittar man sådana? Smart infästning med stolpsko 👌 Jag gick på beprövat, men ännu inte recenserat, trick! Vp-rör med årklyka och trädde över en cykelslang som skydd. Ska provmontera imorgon !
-
1 poängJa,, så brukar det se ut, man vill ha plats med så många bryggor som möjligt och därmed fler betalande båtägare, det är pengarna som styr. Har du också Y-bommar? som på bryggan bakom din båt. Här är ett urval av bogpropellrar, som Erlandssons brygga säljer. Klicka på den blåa länken. Men även Hjermans och Seasea säljer sådana, dom kanske har ett annat sortiment, jag har inte kollat. Har du någon gång kört en gaffeltruck på en lutande hockeyrink? Det har nog ingen annan heller gjort, men jag skulle kunna tänka mig att det är lika knepigt som att manövrera in en motorbåt utan undervattenskropp, till en trång plats där det är alldeles för litet svängrum och därtill sidvind. Liksom gaffeltrucken svänger båten med aktern, inte med den främre delen som personbilar gör. Det gäller ju då att öva, som jag skrev tidigare, och lära sig hur båten reagerar på roderutslag och hastighet liksom om du backar eller kör sakta framåt. När du har friläge i har du ingen manöverförmåga alls, du måste ha snurr på propellern för att lyckas. Om du söker på nätet, googlar, exempelvis på frasen ”manövrera motorbåt” får du upp sidor med en del tips, dessutom träffar på små videofilmer som ligger på Youtube. Även på detta forum finns det en hel del, flera har ställt frågor som gäller trånga båtplatser. Här är en sådan tråd från 2017, som vanligt svävar diskussionen ut i andra saker, men du kanske finner någon erfarenhet du kan ta till dig. Jag vill minnas att vi diskuterade det alldeles nyligen också, men då var den diskussionen dold under en rubrik som handlade om något annat.
-
1 poängOm vi inte tror på kolen så kanske det kan vara batterierna. Minns jag rätt från min tid som bilburen ungdom så har den inre resistansen betydelse för laddspäningen. Har man fler batterier så vill jag minnas att jag fick ut högre spänning. Kan det vara så att det är fel på ett batteri som är kasst och lurar laddningsrelät? Prova att byta batteri och se om du går samma resultat.
-
1 poängGarmin 720 har väl micro-SD kort? Då kan du kopiera det kortet till ett annat och sätta kortet i datorn och köra Garmin Homeport. Då sparar du rutterna på ditt kopierade kort och kan sedan flytta dem till ditt riktiga kort. Se till så du inte labbar med de förladdade filerna för då skiter det sig. Lägg därför gärna dina rutter på en särskild mapp. Ditt kopierade kort går inte att köra i plottern. PS Det finns vissa krav på kortet. Får inte vara större än x Gb. Kommer inte ihåg hur stort det får vara. Plottern rymmer ett begränsat antal rutter (se manualen) så när antalet är uppnått får man ta bort några rutter innan man kan instruera plottern att läsa in någon ny från den särskilda mappen på kortet.
-
1 poängBytte slang(inkl blåsa, standard från erlandsson)i veckan. Inga problem alls på lördagen och det känns helt klart att det är tryck i blåsan. När vi tog en snabbtur med bad igår så uppstod ungefär samma scenario. Båten startade lite segare och la av efter ett par meter. Ngra manuella pumpningar så startade allt som det skall.
-
1 poängJag har en Samsung Galaxy Tab Active, den gamla varianten från 2014. Den är IP67-klassad (nya tror jag är IP68). Vet inte vad den har för max ljusstyrka på skärmen men skärmen är fullt läsbar i starkt solljus i en öppen sittbrunn. Nuvarande modell har 550 nits tror jag, vilket också torde vara fullt tillräckligt. Batteriet brukar räcka minst 4-5 timmar även soliga dagar. Jag har ingen vettig plats att montera en plotter i sittbrunnen, och när jag köpte paddan för ett par år sen kostade billigaste plottern på marknaden också tre gånger så mycket som paddan men hade mindre skärm. I mitt fall är det exakt samma sjökort och program i plottern som det är i paddan (Navionics) och hårdvaran skiljer sig inte heller på något meningsfullt vis. Plottern har sina egna risker, den drivs ju på båtens elsystem och kan därför lägga av om kylskåpet drar ur batteriet, till exempel. Ingen elektronisk utrustning är ofelbar; hade jag plotter skulle jag ändå vilja ha sjökort i mobilen som backup. Man bör också tänka på att folk har olika ambitioner. De som tänker segla över Atlanten behöver mer pålitlighet och redundans än de som bara gör dagsturer i innerskärgården.
-
1 poängEnligt volvo penta parts sweden så skall munstycket vridas 1 1/4 dels varv ut ! Jag hade altså rätt hela tiden
-
1 poängJag har en 4-takt utombordare och man ska varje år göra årlig service med ny motorolja, filter, växelhusolja,bränslefilter, tändstift m m. Varför det? Jag har kört 3 ggr och några timmar sen service förra hösten inkl impellerbyte och nu under sommaren bytte jag kamrem. På en bil motor behöver man aldrig byta tändstift förens efter 5-8000 mil, bränslefilter har jag aldrig bytt trots jag kört 6500 mil och den funkar fortfarande, motorolja håller minst 500 mil, 2500 mil med long life olja. Och hur ofta byter man växelådsolja på en bil? Aldrig! Det står tom min utombordare är baserad på Ford sierras 4-cylindriga bilmotor Haha! Några kanske säger båten går hårdare i vattnet, ja en del beroende på hur man kör men det finns uppförsbackar på vägen också och starter är lika trögt som en båt nästan beroende på underlag men knappast så mycket hårdare man ska behöva byta tändstift hela tiden. Jag kommer nog ligga på 10-15 tim körning denna säsong. Jag har haft bilar som stått 6 mån och aldrig sprutat in konserveringsspray i några cylindrar och dom startar direkt. Kolvarna är ju indräkta i oljefilm när man stänger av cylindrarna och ska inte börja rosta! Så vad är detta för larv med så rigorös service hela tiden? Det verkar vara något mycket mystiskt med utombordsmotorer... Som jag ser det behöver man bara kolla växelhusoljan inte är grådaskig och just in case, konservera cylindrarna sen kan man göra service vartannat år, speciellt ifall man kör lite.
-
1 poängkör man tre timmar om året räcker väl ett oljebyte vartannat år om motorn hänger på båten utomhus,tändstift ca 300timmar ,växelhusolja koll o kanske byte,är motorn ute om vintern bör man spruta in fogging oil i cylindrarna mot kondens o rost,tappa ur bensin i öppna tankar mm,men du har rätt en del servar väl mer eller mindre ihjäl sin utombordare,.lagom är bäst.
-
1 poängMercury rekommenderar mineral-olja i min 30hp Big Foot utombordare år 2011, men i min Yamaha 60hp år 2014 rekommenderar man bara en olja som heter Yamalube 4. Mineral eller syntet vet jag nada. Framgår inte på förpackningen. Priset på syntetolja kontra mineralolja är dubbelt upp för syntetoljan (Mercury). Har bytt olja i år på båda utombordararna och upptäckt att oljan ser ut/luktar/känns exakt lika med den nya olja. Motorerna har gått ca 20 timmar i år. (dålig sommar). Hade en gång en utombordare av ett amerikanskt märke (Gale). Vi kallade den Galen, då den övervarvade hela tiden. Gick på den olja som blev över när vi hade bytte på bilen. HOLLAR
-
0 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00